Asus P5B Deluxe Review

Jeroen87 30 oktober 2006, 975 views

Asus P5B Deluxe

Pluspunten

• Veel functies
  • overklok eigenschappen
  • goed vormgegeven

Minpunten

• prijs kan lager

Layout Score: 4
Systeem upgrade gedaan en daardoor ook een nieuw moederbord uitgezocht wat voldeed aan mijn eisen. Ik had de keuze uit de Gigabyte DQ6 en de P5b Deluxe Wifi, en ben voor de laatste gegaan puur omdat ASUS altijd een topproduct aflevert. met de 965 chipset werken core 2 duo's perfect op dit systeem.

Als de doos opengaat vind je alles wat je nodig hebt om je onderdelen aan te sluiten, en zitten maar liefst 6 SATA kabels bij, Firewire kabel, Wireless antenne enz. Wat trouwens ook een mooi ding is, is de Array Mic die je omgevingsgeluid filltert en er zo voor zorgt dat je bijna geen interference hoort in je microfoon.

Moederbord heeft degelijke contacten op de printplaat zitten en alles zit naar mijn idee logisch gepositioneerd, al had ik er een extra PCI-E slot bij gemaakt ipv een gewoon PCI slot. de Q-connectors die bijgesloten zitten zorgen ervoor dat je de front pannel kabeltjes makkelijk aan kunt sluiten op de desbetreffende pinnetjes. De powerled op het moederbord is ook zeer fraai uitgevoerd met de kleur blauw als je standby bent en rood als je actief bezig bent.

De BIOS van de P5B is erg compleet, hier heb je meerdere functies om je BIOS te flashen met bijvoorbeeld de E Z Flash en zit er ook een crashfree optie in die ervoor zorgt dat je corrupt BIOS makkelijk kan veranderen zonder een hotflash oid uit te voeren.
Met de O.C. profielen kun je ook makkelijk meerdere BIOS profielen opslaan zodat je bijvoorbeeld voor hardcore gamen de proc opvoert. Met de AI NOS kun je ook een soort van profielen maken maar deze worden aangeroepen als je bijvoorbeeld een zware app opent, je BIOS reageert hier meteen op en zorgt ervoor dat er een overklok aan te pas komt.

Ook als je wilt overklokken kun je genoeg aanpassen met kleine stapjes in de voltages kun je heel precies te werk gaan om met je systeem zo snel mogelijk te gaan, als een overklok mislukt reset je de pc en kun je via F2 je default settings inladen en alles werkt weer zoals het moet.
Hiermee getest te hebben kwam ik makkelijk vanuit het BIOS op een overklok van 3,6 Ghz, ging ik verder en crashte de boel, geen probleem, resetten => F2 en alles werkt weer gewoon.

Voor de prijs kun je het laten want met maar liefst 200 euro is het geen goedkoop moederbord, maar voor de prijs heb je wel een zeer complete set met veel functies en veel toebehoren.

Heb jij ook een Asus P5B Deluxe?

Ik vind de P5B serie van Asus ook wel wat aan de dure kant. De DS4 van Gigabyte kost ongeveer 160 euro, en is ook erg compleet en heeft ook uitgebreide overklokfuncties in het BIOS. Een extra wifi module had ik niet nodig, dus daarom heb ik de DS4 gekocht. De P5B heeft als voordeel dat de layout beter is georganiseerd (met het oog op Crossfire en cable management).

Prima review, misschien een idee om er wat foto's aan toe te voegen? Liefst real-life ;)