Specificaties 750GB 2.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Passport Essential SE 750GB Zwart Review

gmp 22 januari 2011, laatste update op 22 januari 2011, 1.430 views

WD My Passport Essential SE 750GB Zwart

Pluspunten

• Mooi afgewerkt
  • Compact
  • Snel en stil
  • Grote capaciteit
  • Geen externe voeding

Minpunten

• Nog geen optie om de SES driver niet te hoeven installeren.
  • Geen hoesje

Mobiliteit Score: 5
Eerste indruk is een netjes uitgevoerde compacte 750 GB USB2 en 3 harddisk. Aan de onderkant zitten 4 rubbere voetjes die de drive een anti slip geven. De meegeleverde USB kabel is ca 45 cm lang. Verder is er een HDD Led. AIDA64 meldt een WD7500KMVW-11ZSMS0 drive.

Ik heb de drive aangesloten op een Windows 7 64 bit Ultimate PC met USB 2 en USB 3.
Wat mij direct opviel was dat er drivers geinstalleed moesten worden. Dat viel mij tegen. Ik had verwacht dat de drive plug and play was. Windows kon de gevraagde SES drivers niet online vinden. Deze staan op de drive zelf, in een map Extras-WD SES Device Driver. Deze locatie heb ik handmatig moeten aanwijzen.

Er staat Smartware software op voor zowel Windows als MAC OS.
Deze software kun je installeren en dat geeft enkele opties, zoals een voorgedefinieerde backup, versleuteling en diagnose van de drive. Ik heb de software ge´nstalleerd en bekeken, maar uiteindelijk ook weer verwijderd. Het voegt voor mij niets toe aan wat ik al heb.
Wat ik jammer vind is de installatie van de SES driver onder Windows (XP-Vista-7 volgens de documentatie). Dat betekend, dat als je de drive aansluit op een PC van een ander, daar dan gevraagt wordt drivers te installeren van hardware die daar niet thuis hoort. (Hoe vervelend zou het zijn, als die PC daarna ook nog eens onverklaarbare kuren krijgt.)
Ik heb daarom de SES driver eens uitgeschakeld bij apparaatbeheer.
De drive werkt vervolgens gewoon zoals je zou verwachten. Je kunt deze drive gewoon gebruiken, zonder de SES driver te installeren. Ik vermoed dat de driver de beveiliging regeld, die je kunt instellen met de bijgeleverde software. Aangezien er vele andere beveiligingsmethodes zijn, gebruik ik de WD beveiligingsoptie niet. Ik zou het wenselijk vinden als WD de optie zou geven om de SES functie in de opwaardeerbare firmware aan of uit te kunnen schakelen, zodat er een mogelijkheid is om de drive zonder driver melding te kunnen aansluiten op andere PC's. Die optie is er nu in ieder geval nog niet. Vandaar de lagere score voor featureset.

Verder heb ik leestesten gedaan m.b.v. AIDA64.
Aangesloten op USB 2.0, komen alle leestesten op max 33,7 MB/sec. Dit blijkt een limiet van USB 2.0
Aangesloten via USB 3.0 zijn de waardens aanzienlijk hoger. (zie afbeeldingen)

Aangezien ik geen schrijftestprogramma heb ge´nstalleerd, heb ik een 1GB bestand gecopieerd.
Aangesloten op USB 2.0 duurt het ca 38 seconden, wat neerkomt op ca 27 MB/sec.
Aangesloten op USB 3.0 duurt het ca 20 seconden wat neerkomt op ca 51 MB/sec.

Resumerend vind ik het een goede aankoop. Ik hoop alleen dat er in de nabije toekomst een firmware update beschikbaar komt met de optie om de installatievraag van de SES driver achterwege te laten.

• GA-X58A-UD7
  • Windows 7 Ultimate 64 bit
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een WD My Passport Essential SE 750GB Zwart?

Dank je wel voor de snelheden met behulp van usb3. Mijn vermoeden dat eSata toch nog sneller is, is daarmee bevestigd.