Asus M2N-E Review

mieJas 22 juli 2007, 7.014 views

Asus M2N-E

Pluspunten

• Lage prijs
  • HD Audio
  • Geluidsloze koeling

Minpunten

• Stabiliteit en combatibiliteit aan de magere kant voor een Asus bord
  • Overklokmogelijkheden

Layout Score: 5
Voor de volledigheid dit erbij vermelden:
Ik heb dit moederbord sinds juni 2006 en sindsdien geplaagd geweest met instabiliteit en incompatibiliteit (op alle vlakken). Ik draai momenteel de laatste betaversie van een nieuwe BIOS (v 0402) en moet zeggen dat alle problemen van de baan lijken te zijn.

Layout

De layout van het moederbord is redelijk standaard, niet veel verrassingen. De ligging van het de FDD connector kan voor mensen die nog een floppy drive gebruiken ongelukkig geplaatst zijn. Hier zit één HD en de 24 pins stroomkabel in de weg. Rechts van de CPU bevinden zich 4 DDR2-SDRAM sloten, klaar voor Dual Channel. De eerste twee DIMMS zijn nogal nauw gemaakt waardoor het plaatsen van RAM een echte pain in the ass is. Geen probleem met de andere twee.

Onder en naast de CPU-socket vind je de massief koperen heatpipe die de nForce 570 Ultra zou moeten koel houden. Zoals je al een beetje kan afleiden uit de vorige zin, slaagt die er niet zo goed in; de pipe wordt namelijk gloeiend heet, zelfs met voldoende airflow. Desalniettemin heeft het moederbord (na een BIOS-update) geen problemen met stabiliteit. Installatie van een grote CPU-koeler kan ietwat tegenvallen, aangezien de koelvinnen op de stroomregelaars heel dicht bij de socket liggen. Een Arctic Freezer64 Pro kan er net op. Naast de nForce5 ligt het enige PCI-e x16 slot. Hierin kunnen onbelemmerd grafische kaarten worden geplaatst, de heatpipe zit niet in de weg. Verder vinden we één PCI-e x4 slot, twee PCI-e x1 sloten, 3 PCI sloten, 6 S-ATAII connectors, één IDE connector en aansluitmogelijkheden voor één 3 of 4 pin CPU connector en 4 extra casefans.

Op het I/O panel vinden we twee PS/2 poorten, gevolgd door een COM-poort, een coaxiale digitale audio-uitgang, 4 USB 2.0 aansluitingen, een gigabit netwerk connector en 6 audio jacks voor 7.1 surround. Hieruit blijkt dat de parallelle poort zijn laatste dagen heeft gehad, wat jammer is. Veel (oudere, maar goeie) printers hebben enkel een LPT aansluiting. Qua uitbreiding heeft het bord echter nog wat troeven in de hoge hoed zitten. Er is mogelijkheid om tot 6 extra USB-poorten aan te sluiten, een HDA frontpanel, een optische audio uitgang en een gameport.

BIOS

Het BIOS beschikt over een heel groot aantal opties waarmee het overklokken een stuk aangenamer wordt. Verschillende voltages, offsets, dividers, kloksnelheden, buslocks, je noemt het maar, het bord heeft ze. Nadeel is dat ze niet veel kunnen aangepast worden (zoals het voltage van de RAM, van 1,8V naar 1,95V) of indien op hogere waarden worden gezet, het hele bord onderuit halen en het niet meer laten POSTen.

In de doos

Zoals bij elk ander moederbord, hoort ook hier een CD-ROM met alle nodige drivers en utilities. Uiteraard doe je er goed aan te controleren op updates. Een stuurprogramma meegeven bij de setup van Windows XP is niet meer nodig; de S-ATA controller wordt van beginsafaan gedetecteerd. Kabels voor iedereen. De M2N-E wordt geleverd met 4 S-ATA kabels, twee IDE-stroom naar SATA-stroom kabels, een 40 aderige IDE-kabel, een 80 aderige IDE-kabel en een floppykabel. Ook de User Manual en Quick Setup Guide zijn van de partij.

Positief: Het moederbord op zich is zeer stabiel te noemen en heeft over het algemeen een goede layout. Het BIOS bevat genoeg opties om een beginnende tweaker tevreden te stellen. De onboard HD Audio maakt een eind aan de CPU-verspilling en mindere kwaliteit die AC97 met zich meebracht. De grote koperen heatpipe maakt het moederbord een uitstekende keuze als basis van een geruisloze PC.

Negatief: Het BIOS dat out of the box komt, is ronduit slecht te noemen. Hele grote kans dat je dure 800 Mhz niet zal werken. Ook Dual Channel en Kingston kan je vergeten. Het overklokken gaat zeer moeizaam. Nu, sinds BIOS release 0402 beta gaat alles als een zonnetje, behalve het overklokken dan. Het enige wat ik nu nog mis is Firewire. Dit moederbord is geschikt voor de computer die niet uitgerust hoeft te worden met SLI, maar wel stevig in zn schoenen moet staan met één grafische kaart of als AMD-based workstation, perfect voor mij dus. Die-hard Tweakers en overklokkers blijven best weg van dit bord.

Tussendoorse edit: onlangs is BIOS versie 0802 uitgebracht. Bord heeft nog altijd genoeg problemen, maar als je enkel Windows XP draait, is dat zo erg niet.

edit - 22 juli 2007
Omdat het gebruik van het moederbord nog altijd te vaak gepaard gaat met onstabiliteit is het ding ondertussen ingewisseld voor een Abit KN9 Ultra. Prima bord en tot nu toe nog niets van problemen mee gehad. Het bord heeft een aantal voordelen tov de Asus zoals FireWire en Dual Gigabit. Het bord heeft voor mijn kast een iets mindere lay-out, maar de heatpipe van Abit houdt de MCP55 een stuk koeler.

Heb jij ook een Asus M2N-E?

Inderdaad instabiel. Spontane reboots, of helemaal niet booten zonder de bios te resetten. Veel beeps terwijl er niets aan het systeem is gewijzigd, behalve de datum.
Het slechtste product dat ik ooit van ASUS heb gehad.
dit moederbord heb ik zelf ook, en ben er zeer tevreden mee.
zelf gebruik ik dit platform onder windows vista, en dat is mij niet tegen gevallen. de stabiliteit is zeker goed te noemen. het is wel verstandig je behuizing van genoeg koeling te voorzien, ivm de airflow voor de heatpipe setup.

zelf heb ik telkens een bios update uitgevoerd omdat ik de snelheid zo vond tegenvallen. maar achteraf bleek 1GB intern geheugen te weinig, en heb dit verhoogd naar 3GB. bij andere pc's heb ik gezien dat 2GB ook voldoende is onder vista, en voor xp is dat gewoon 1GB.
toen vista maar net uit was, werkte de onboard audio niet ok met de microsoft generic driver. veel haperingen in games en de front panel audio werkte niet, of zeer slecht. later is meer driver ondersteuning gekomen vanuit asus, en nu werkt het met de soundmax 6.10.1.6110 driver prima. de 24-bits audio support werkt prima onder games en mediaplayer e.d.

de overklokbaarheid heb ik niet getest, maar ik geloof zo maar dat die niet geweldig is. maar daar staan de huidige amd processors ook niet om bekend, de intel core 2 duo's zijn veel beter overklokbaar. maar daarvoor heb ik dit bord ook niet uitgekozen.
het enige wat ik jammer vind is dat er geen 2e pci-express x16 voor sli op zit, en dat er geen firewire aansluiting aanwezig is. ook het ontbreken van een sec. ide channel is jammer, maar daar heb je dan weer veel sata poorten voor terug, maar een oude ide hdd aansluiten is dus niet echt een optie meer.

een hardware onderdeel dat niet helemaal ok werkt is bij mij de ST312082 harde schijf, met firmware 3.42. die wil nog wel eens up-/down spinnen bij een koude start of herstart.

maar ik geef dit bord toch een 8.
Heb dit bordje bij m'n schoonvader ingebouwd met een AMD 6000+ i.c.m. 2 x 1GB Kingston HyperX ddr2 800Mhz wat totaal geen problemen opleverde.
Bord start razendsnel op en is nu, alweer bijna een jaar zo stabiel als een huis.
De standaard voltage nog niet met unicel op 2,1 Volt gezet maar op 1,95 Volt.
Heb gewoon de standaard drivers gebruikt.
De heatpipe wordt inderdaad behoorlijk warm dus koeling/airflow is zeker noodzaak met dit bordje.
Overklokken gaan we proberen zodra hij een grotere voeding heeft gekocht.