HP ProBook 4320s (WS907EA) - Reviews

Specificaties 13,3" • 1366x768 (WXGA Wide) • 250GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

HP ProBook 4320s (WS907EA) Review

der_joachim 22 januari 2011, 1.660 views

HP ProBook 4320s (WS907EA)

Pluspunten

• Design
  • Erg licht
  • Erg stil

Minpunten

• Gevoelig voor vingerafdrukken.
  • (* Geen snelheidsmonster. Heb ik hem niet op uitgekozen, dus staat tussen haakjes)

Enige weken geleden kreeg ik de gelegenheid om een nieuwe laptop uit te zoeken voor mijn werk. Ik had voor mezelf een paar duidelijke eisen gesteld:
  • Klein en licht in verband met veel reizen op de motor.
  • Representatief voor wanneer ik bij een klant ben.
  • Windows 7 professional. Later zet ik er een linuxdistro naast in een dualboot.
  • Performance minder belangrijk. Ik gebruik nauwelijks zware applicaties.
Uiteindeijk is het dit model geworden.

Eerste indruk
In de doos zaten de laptop, een voeding met lange kabel (plm 2,5 meter), handleidingen en herstel-DVD's.

Het laptopje zelf ziet er op het eerste gezicht verzorgd uit: zakelijk, maar modern. Veel buisnesslaptops zien er wat oubollig uit, maar ik moet zeggen dat de designafdeling van HP de laatste tijd mooi werk aflevert.

Het voorgeinstalleerde OS is Windows 7 x64 Professional. Er is een hoop software meegeinstalleerd, waarvan ik een aanzienlijk deel meteen heb weggegooid. Vind ik persoonlijk altijd een beetje jammer. Ik kies liever mijn eigen rotzooi.

Design
Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar ik vind het een mooie machine. De behuizing van geborsteld lichtmetaal is bruin gespoten, wat het een chique uitstraling geeft. Het toetsenbord lijken ze rechtstreeks van Apple te hebben afgekeken, evenals het rooster waar de luidsprekertjes achter zitten. Verder zitten er mooie witte leds op.
Er is een nadeel aan al dit moois: het geborstelde metaal trekt vingerafdrukken aan. Je blijft poetsen.

Featureset
Er zitten drie USB-poorten op, DSUB/HDMI/Displayport, een card reader die alle gangbare formaten ondersteunt (behalve de Sonytroep) en een DVD-brander met lightscribe die alles ondersteunt zolang er maar DVD op staat. Voor een 13" laptop zitten er genoeg aansluitingen op.

De processor is een Core i3 M540. Het interne geheugen is 2 gieg, en de relatief kleine harde schijf van 250 GB is relatief snel met zijn 7200TPM.

De software is compleet, maar niet altijd nuttig: een demo van McAfee, veel HP software voor beveiliging en backup, Office 2010 Starter (met reclame dus), een Corel office-pakket waar ik nog niet naar heb gekeken, brandsoftware en niet te vergeten Windows 7 professional. Al met al lijkt het me voor de standaardgebruiker een compleet pakket.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Ik heb er nog niet mee gegooid, maar de aluminium behuizing, de ingebouwde schokbescherming van de harde schijf en het 'spillproof' toetsenbord geven me een goed gevoel.

Ergonomie
Wat mij betreft bijna perfect. Het toetsenbord heeft een prettige aanslag en de toetsen zitten op de juiste plaats voor blind typen. Dat heb ik op andere laptoptoetsenborden wel anders ervaren. Het enige dat jammer is, is dat de toetsjes voor omhoog en omlaag aanzienlijk kleiner zijn dan die voor links en rechts.
Het touchpad is wennen, en zit voor mijn gevoel iets te ver naar links.
Goed, maar niet perfect.

Performance
Tja. Het heeft een i3 en 2GB intern geheugen, dus je hoeft geen snelheidsmonster te verwachten. Positief is echter de 7200 RPM harde schijf. 5400 is gebruikelijk. Het duurt even om op te starten en gebruiksklaar te zijn, maar dat is helaas inherent aan alle crapware die wordt meegeleverd. Meer dan een voldoende kan ik dit niet geven, maar daar heb ik deze laptop dan ook niet op uitgezocht.

Warmte en geluidsproductie
De i3 is zuinig en geeft weinig warmte af . De ventilator hoor je wel, maar is zo zacht dat het niet stoort. Niet perfekt stil, maar zeer zeker erg goed.

Beeldkwaliteit
Mooie heldere kleuren. Zowel in goede als slechte lichtomstandigheden een mooi plaatje. Weinig negatiefs over te zeggen.

Accuduur en mobiliteit
De laptop weegt inclusief accu ongeveer twee kilo. Hier heb ik deze laptop op uitgezocht. Deze laptop is extreem draagbaar. Bijna op het netbook af. De accuduur is bij normaal gebruik ongeveer 3 a 4 uur. Zou iets meer mogen zijn. Goed dus. Niet perfect.

De prijs was een kleine 600 euro voor een luxe ogende laptop. Daarnaast is het een van de weinige laptops met een Windows 7 professional installatie. Lijkt me een prima prijs-kwaliteit verhouding met die opmerking dat ik er nog Linux op ga zetten, en er dus een beter OS op komt. :)

Deze laptop is naar de huidige maatstaven geen snelheidsmonster. Maar je hebt voor een redelijke prijs een stijlvolle lichte laptop waar alles op en aan zit. Ik ben er blij mee.

Heb jij ook een HP ProBook 4320s (WS907EA)?

Hoi,

Ben al een tijdje aan het kijken naar deze laptop. Weining reviews over te vinden op internet. Dank dus hiervoor. het geeft een goede indruk.

Wat beteft het ram geheugen: is dit nog zelf uit te breiden (is het via de onderkant bereikbaar, of vast gesoldeerd?)
Is uit te breiden. Ze (HP) heeft het goed verstopt maar er staat heel duidelijk in de user manual omschreven hoe dat moet.
Goede review. Ik heb zelf ook een 4320s (Daar is dit ook op getypt) en het is een heel erg goede value for money-laptop.

Enigste wat ze bij HP wel anders hadden moeten doen is de touchpad. HP wilde het multitouch van Apple ook in dit touchpad stoppen maar dat is ze helaas mislukt. Zo wil het bijvoorbeeld wel eens gebeuren dat je de muis beweegt terwijl je aan het typen bent. Maar gelukkig kun je de touchpad heel makkelijk aan en uitzetten.

Als je deze laptop dus koopt koop er ook een losse muis bij want aan het touchpad ga je je hoe dan ook irriteren. Bijvoorbeeld bij het scrollen (Iets wat je toch geregeld doet).....