Asus WL-500W Review

vrolijkje 27 januari 2010, laatste update op 27 januari 2010, 1.209 views

Asus WL-500W

Pluspunten

• gemakkelijke installatie
  • ondersteuning van laatste beveiligingsstandaarden
  • heldere bediening via html user interface
  • veel info op diverse fora over de asus router produkten te vinden
  • uitstekende website met veel info/ updates etc.

Minpunten

• sommige termen in de UI en het manual verlangen wel kennis van zaken
  • configuratie van de externe HDD vergt Linux kennis
  • nog steeds geen firmware die 'n' native ondersteund

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
plusminus een maand in gebruik, zowel wired als wireless connecties werken probleemloos.
EZ setup tool was in één keer voldoende om het netwerk te configureren. Ben geen 'power-user' maar met gemiddelde kennis kom je een heel eind.
Documentatie en bijgelverde s.w. zijn prima.

Heb de "N" standaard, de uitgebreidere beveiligingsmogelijkheden en het feit dat de router als printserver en netwerkserver(met ext HDD aan USB)kan fungeren als aankoops argumenten gebruikt.

Het enige wat nog niet probleemloos werkt is de ext HDD connectie met alle pc's (de netwerkverbinding wordt niet hersteld, dus automatisch backups draaien geeft error messages) handmatig lukt meestal wel dus vooruit...
Ander nadeel(tje) is dat de scanfunctie van mijn HP PSC 950 office printer niet over het netwerk werkt. moet dus de kabel even ompluggen als ik iets wil scannen (vanuit irfanview; heb de HP software niet geinstalleerd).

Algemeen cijfer: een 8!

Update januari 2010:

router is nu nagenoeg zonder onderbreking 3,5 jaar in gebruik en los van wat firmware updates van asus.com en soms een configuratie wijziging draait ie als het spreekwoordelijke zonnetje.
Aan de USB poort hangt al sinds dezelfde periode een HP PSC 950 all-in-one en die wordt via het IP van de router probleemloos aangestuurd; vice versa (dus scannen) werkt nog steeds niet.
De download manager en het delen over het netwerk van een HDD aan de tweede USB poort heb ik na enkele vruchteloze pogingen opgegeven. Daar moet je met exotische formaten (want linux) aan de slag en het delen en toewijzen van rechten in de mappen is een 'hbo' opdracht..te meer daar het thuis netwerk uit een mix van MS Windows en Apple OSX werkplekken bestaat.

De "n"standaard is overigens (ondanks belofte op de verpakking destijds) nog niet geïmplementeerd maar de snelheid voldoet wat mij betreft prima in de 'g' range.

Algemeen cijfer: (dankzij de niet nagekomen belofte) een 7

Heb jij ook een Asus WL-500W?

Ik heb zelf ook een wl500w thuis staan en deel zowel mijn printer als een externe hdd via het netwerk met zowel draadloze als bedrade pc's met zowel windows als kubuntu pc's en laptops.
Eigenlijk probleemloos, heel af en toe een keer uit- en aanzetten of anderszins rebooten moet ik wel, zeg maar eens per twee maanden ofzo.

Weet dan ook niet waarom aangegeven wordt dat 'N' en een externe hdd niet zouden werken. Instellen van N is een eitje en werkte vervolgens prima, instellen van externe hdd was iets ingewikkelde ivm aanmaken van een share en gebruikersaccounts aanmaken, maar had er niet echt linux kennis voor nodig.

Printerserver is echt een uitkomst, hoef nu nog maar één printer aan te hebben staan ipv één per computer, alleen jammer idd dat scannen niet wil via het netwerk.
Heeft iemand ervaring met de printer server die hierin zit?

Al tijden ben ik opzoek naar een manier om mijn printer toegankelijk te maken voor alle PC's op het (ook draadloos) netwerk.
De printer met een wireless (WiFi) was toen ik hem (HP 1022NW) wilde kopen niet meer leverbaar dus heb toen voor de versie met alleen een USB gekozen (HP 1022).

Als ik op deze WL-500W mijn HP printertje (1022 Laserjet) met USB aansluit kan ik dan ook met mijn laptop via wireless printen of is deze dan alleen toegankelijk voor bedraade PC's?