Canon Speedlite 430EX II Review

Krahk 20 januari 2011, 3.588 views

Canon Speedlite 430EX II

Pluspunten

• kantelbare kop, kwaliteitslicht, voetje en hoes bijgeleverd, groothoekadapter, ETTL, infrarood hulplicht, redelijke prijs, kwaliteit.

Minpunten

• geen echte manual mode, geen infrarood hulplicht bij een wireless transmitter.

Features Score: 4
Een korte beschrijving want er valt niet zoveel over te zeggen:

Een flitser voor niet al te veel geld die gewoon goed licht geeft, de kracht/bereik is goed en de kantelbare kop is ook zeer handig. Daarbij zit er nog een groothoek adapter op waardoor je wat met de lichtsterkte kan spelen.

De ETTL stand werkt alleen lekker als de flitser op de camera is aangesloten via het schoentje, via een wireless transmitter werkt ettl niet maar dit kan aan mijn transmitter liggen.

Het enige minpunt van deze flitser is het gemis van een echte manual stand. De manual stand van de 430 is in te stellen op volle kracht, halve kracht 1/4 kracht etc. Terwijl ik eigenlijk hoopte op het kunnen instellen van diafragma en sluitertijd zoals je die op je camera hebt staan.
Dit heb je wel bij de 580, die bijna 2x zo duur is...

Ik ben heel blij met de flitser. Bouncen via het plafond of muur geeft geweldig licht, de infrarood lampjes in de flitser zorgen voor het scherpstellen zelfs in pikdonker maar dat werkt niet zodra je via een wireless transmitter werkt.

Verder is de kwaliteit van deze flitser top.

Heb jij ook een Canon Speedlite 430EX II?

hamvraag: welke wireless transmitter gebruik je?
met een Pocketwizard Flex / Mini TT kun je gewoon remote ettl flitsen hoor.
Hij bedoelt waarschijnlijk het AF-hulplicht dat niet werkt, flitsen zal gewoon kunnen :)
hm, dat staat ook bij de negatieve eigenschappen

Wat ik zelf heb met mijn Metz 48, is dat het hulplicht alleen in de one shot modus werkt, niet in servo AF. Is dat met deze flitser ook zo?

[Reactie gewijzigd door deblaauwn op 20 januari 2011 08:00]