Specificaties Rad. HD5850 (725MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH5850/2DIS/1GD5 Review

Zorian 25 januari 2011, laatste update op 25 januari 2011, 673 views

Asus EAH5850/2DIS/1GD5

Pluspunten

• Snel
  • Warmteproductie
  • Geluidsproductie
  • Mooi beeld

Minpunten

• Fan kan luidruchtig worden als je hem flink laat zweten
  • Tesselation prestaties vallen tegen in benchmarks

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze videokaart was een upgrade voor mijn Nvidia GeForce 9600GT. Deze kon steeds minder meekomen met de nieuwste spellen. Mijn CPU en RAM zijn nu wel enigszins een bottleneck, maar daar stoor ik mij verder niet aan.

Ik koos voor deze kaart om de volgende redenen: Voordelig geprijsd, snel in reviews en benchmarks, mooi en het design stond me aan.

Aangezien ik hem nu al een aardig tijdje in gebruik heb vond ik het tijd worden voor een review.

Het beeld

Ik heb een 32" Full HD TV van Samsung met een HDMI kabel aan de computer gehangen.
Het primaire doel van deze krachtpatser was uiteraard gaming, dus dat nam ik het eerst onder de loep.
Hier is een screenshot die ik heb genomen in Metro 2033 met alle instellingen maximaal. (DX11, 1920x1080, max. AA, Tesselation etc)

Het beeld ziet er werkelijk oogstrelend uit. Vooral bij games met DirectX11 zoals Metro2033 (Vandaar de keuze voor dit spel) is de hoeveelheid details werkelijk gigantisch. Ik heb hier dus ook niks over te klagen.

In GTA 4 kan ik ook alles maximaal openschroeven zonder problemen. Hij rendert alle details perfect tot ver aan de horizon, geen enkel probleem. Het is dan ook een waar genot om dit soort spellen te spelen.

Af en toe leek hij wel wat moeite er mee te hebben om al het grafische geweld op het beeld te toveren, hoewel ik in dat geval eerder de processor verdenk van het niet kunnen bijbenen.

Ook het bekijken van blurays gaat perfect. Films spelen zeer vloeiend af en zijn uiteraard van zeer hoge kwaliteit, alsof je gewoon een blurayspeler er aan hebt hangen.

Geluid

Aangezien het een videokaart is en geen stofzuiger, is het wel zo prettig als de kaart niet al te veel kabaal maakt terwijl hij zijn werk doet.

In idle modus activeert hij vanzelf de energiespaarstand. In deze modus klokt hij zichzelf enorm terug, wat vanzelfsprekend een flinke impact heeft op de temperatuur. Deze heeft uiteraard weer een impact op hoe hard de fan moet draaien. Tijdens de meeste games wordt hij vaak niet heter dan zo'n 80 graden met de fan op een slordige 25% snelheid. Dit maakt dus vrijwel geen herrie.

Mocht je een zwaar spel zoals Metro 2033 of GTA 4 doen, dan zal hij automatisch de waaier een tandje bijschakelen indien de temperatuur te ver oploopt. Boven de 30-40% snelheid (Volgens ATI CCC) begint hij pas hoorbaar te worden. Zet je de waaier handmatig op 100%, dan is het alsof je PC opstijgt.
M.a.w. een vrijwel onverdraagbare herrie.

Normaal zal hij nooit boven 40-50% uitkomen, en om hem op die snelheid te krijgen moet je al flink je best doen. :p

Temperaturen

Aangezien temperaturen natuurlijk ook enigszins belangrijk zijn, heb ik daar ook even wat screenshots van genomen.

Dit is een screenshot terwijl ik op het bureaublad dit aan het typen was:

48 graden is naar mijn idee best een acceptabele temperatuur voor een kaart als deze.

Uiteraard moeten de temperaturen tijdens zaken als gamen ook gemeten worden. Het is echter een beetje lastig om ingame de temperaturen te screenshotten, dus heb ik een spel opgestart, een paar minuten gespeeld met CCC open en vervolgens het spel afgesloten. Hierna meteen een screenshot genomen van CCC.

De temperatuur zoals deze vlak na het gamen/ingame is:

Om dit even te verifiŽren heb ik even Furmark gedraaid, daar zie je de temperaturen namelijk wel. Hieruit bleek dat de temperaturen aardig klopten met bovenstaande.

Snelheid

Dat deze kaart snel is twijfel ik niet aan. Ondanks dat de CPU en RAM een bottleneck zijn ben ik toch in staat om vrijwel alles maximaal te draaien. Ook heeft ASUS een slim trucje toegepast op deze kaart om hem nog sneller te maken: Voltages aanpassen. Door het aanpassen van de voltages kan deze kaart naar een enorme 1Ghz overgeclocked worden!

Ook bij zaken als Folding@Home weet deze kaart de werkzaamheden in een zeer rap tempo af te handelen.

Benchmarking

Natuurlijk, zoals het een echte Tweaker betaamt, heb ik de kaart even op de benchmarktafel gelegd.
Een screenshot van de resultaten in Heaven 2.1:

Het lijkt er op dat DirectX11 nog niet fantastisch is in een benchmark. Dit in tegenstelling tot games overigens, waar het perfect werkt.

Kortom; een flinke krachtpatser die (naar mijn idee) met een flinke processor zoals Sandy Bridge geen enkele moeite heeft met het afspelen van alle hedendaagse en toekomstige spellen.

Heb jij ook een Asus EAH5850/2DIS/1GD5?

Het is aangepast en uitgebreid.

Hopelijk voldoet dit aan je tips, zo niet dan hoor ik het graag.

Ik ben geen ster in het schrijven van reviews, dus al het commentaar is welkom en dan kijk ik wat ik er aan kan verbeteren.
misschien nog wat foto's van de kaart zelf toevoegen, foto's zeggen altijd meer als woorden :9

En een benchmark voor de vergelijkingen: 3DMark Vantage, altijd handig ;)

Verder begint het al steeds meer op een goede en uitgebreidde review te lijken!
Prima review, mis echter alleen een gedeelte over overclocken, maar zat mensen die dat niet kan bekoren :)
Overclocken ga ik me niet aan wagen, sorry. :)
leuk begin van een review, waar ik me echter aan erger zijn de links. Als ik een review lees wil ik ook gewoon de plaatjes in de review zelf zien en niet elke keer naar een externe link verwezen worden.

Wat tips om je review te verbeteren/uit te breiden:
- schrijf het allemaal wat uitgebreider, waarom deze kaart? Etc. etc.
- maak van de links dus plaatjes (zet deze niet allemaal onder elkaar maar je kunt ook een soort tabelletje maken zodat ze naast elkaar komen)
- probeer je positieve en negatieve eigenschappen wat meer te belichten in de review.

Voor nu krijg je van mij 2 sterren.
Hey ik vroeg me af of je kunt kijken hoe lang deze kaart is? Ik wil namelijk een systeem met een Sugo 05 bouwen, maar daar passen kaarten tot 9,5 inch (24cm) in. Bedankt alvast! :)