Acer Travelmate 5740G-334G64MN Review

Veening 24 april 2011, 471 views

Acer Travelmate 5740G-334G64MN

Pluspunten

• degelijke behuizing
  • veel prestatie voor relatief weinig geld

Minpunten

• te kleine pijltjestoetsen
  • verkleuring door slijtage

Ik heb deze laptop gekocht nadat ik mijn vorige laptop te langzaam vond om een beetje goed te kunnen gamen.
Ik heb voor deze notebook eerder notebooks van acer gehad en was dus bekent met de nadelen van het merk namelijk: de slechte kwaliteit behuizing en een snel achteruitgaande accuduur.
Toch ben ik bewust voor een acer gegaan omdat hij uiteindelijk bijna altijd aan de stroom op mijn bureau gaat staan.

Ik heb hem besteld voor 679 euro bij 4lauch besteld en kreeg hem binnen 2 dagen thuis gestuurd.

Het uitpakken
Toen ik hem binnenkreeg kon ik niet wachten om hem uit te pakken.
In de doos zaten
De laptop
Adapter
Handleiding/garantiebewijs en nog wat boekjes
Nadat ik de boekjes weg had gelegd heb ik de accu er ingeklikt en hem aan de stroom gezet.

Model
Ik werd aangenaam verrast toen ik de laptop zag. Hij voelde degelijk aan en hij was met mat grijs afgewerkt waardoor er geen vinger afdrukken op achterblijven. Het was geen mooi model maar het voldeed. Nu na een half jaar gebruik is het grijze er wat af gesleten en is hij donkerder geworden. Dit is met name te zien op de plek waar ik mijn handpalm neerleg om bij asdw te komen. Dit is gelukkig alleen esthetische schade en doet niks af van de stevigheid.
Een groot nadeel zit hem in de indeling van het toetsenbord. De pijljes en de toetsen voor het euro en dollar teken zijn met zijn 6en even groot als de shift toets waardoor ze te klein zien om voor games gebruikt te worden. Dit is makkelijk op te lossen door de controls van de game in de pijltjes op het numpad te veranderen maar dan nog is het jammer (zie foto).
Ik vind de aan/uitknop mooi bedacht. Het is namelijk geen gewone drukknop maar een schuifknop (vergelijkbaar met de aan/uitknop op de Nintendo DS Lite). De knop op de dvd-drive is daarin tegen niet zo vernuftig. Die steekt net iets waardoor hij vaak op het verkeerde moment opengaat.
De halve linkerkant is bedekt met een ventilatierooster met daarnaast een LAN-poort, een HDMI aansluiting, een USB poort en de audio in en uitgang. Aan de rechterkant vinden we de DVD-drive en nog 2 USB poorten. In de voorkant zit alleen een SD-cardreader.

Prestaties
Nadat ik de windows installatie had voltooit heb ik meteen Steam en Fraps geļnstalleerd en Call of Duty Modern Warfare 2 gedownload via steam en kijken hoe hij draait. Dit spel was de rede dat ik vond dat ik een nieuwe laptop wou kopen. Op mijn vorige laptop haalde ik maximaal 28 FPS op zijn aller laagst en een resolutie van 640*480. Nu haalde ik op max 56 FPS.
Nadat ik klaar was met de graphics te bewonderen ben ik gaan kijken hoe hij scoorde in de Windows Prestatie-index.
Hij scoorde een 5,9 maar omdat hij ipv het gemiddelde het laagste cijfer gebruikt zal ik de precieze specs hieronder zetten.
Processor Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 330 @ 2.13GHz 6,2
RAM 4,00 GB 5,9
Grafisch ATI Mobility Radeon HD 5600/5700 Series 6,7
Harde schijf 640 GB 5,9
Ik dacht dat hij alle nieuwe games wel aan kon maar Battlefield Bad Company 2 hielp mij uit mijn dromen. In plaats van die dromen kreeg ik een flashback naar de tijd dat ik op mijn vorige laptop Modern Warfare speelde, weer 20/30 FPS.
Het is dus overduidelijk geen gamebak maar ik red me er prima mee gezien ik voornamelijk oudere games tegen mijn vrienden speel.

Je krijgt tegenwoordig met de nieuwe Sandy Bridge en HD6xxx laptops meer waar voor je geld, maar dat neemt niet weg dat dit een uitstekende laptop is voor relatief weinig geld.
De vooroordelen die ik had over Acer neem ik terug, deze laptop heeft wel degelijk een stevige behuizing en de accuduur bedraagt nog steeds 3 uur.
Ik zou hem iedereen aanbevelen die een goede multimedia laptop zoekt en af en toe een spelletje wil spelen. Als je echt wil gamen (zoals ik) is dit niet de juiste laptop.
Desondanks ben ik er heel tevreden over en blijft hij in ieder geval nog een halfjaar tot een jaar in gebruik.

Heb jij ook een Acer Travelmate 5740G-334G64MN?

In de review kon ik lezen dat je een gamer bent en dat je laptop altijd op je bureau staat.
Was het dan niet verstandiger om een mid-high end game pc te bouwen voor die 679 ¤.
vanwege mijn thuissituatie is het praktischer om een laptop aan te schaffen. Mijn volgende pc zal wel een desktop worden in combinatie met een windows 8 tablet/netbook.