Canon Pixma iP4300 Review

oomhenk 3 december 2009, 5.341 views

Canon Pixma iP4300

Pluspunten

• Snel en weinig geluid. Uitstekende afdrukkwaliteit van zowel foto's als tekst en beide samen.

Minpunten

• canon inkt veeeeeeel te duur.
  • Geen usb kabel bijgeleverd.

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Mijn epson stylus photo 830 gaf al enige tijd veel problemen; strepen vreemde kleuren als de inkt half op was, snelle uitdroging van de printkop, trage driver updates, dus het was tijd voor een ander merk. een kennis gebruikte naar tevredenheid de Pixma 4200, ook op een mac en de 4300 was net uit. Dus, zogezegdzogedaan.
Usb 2 verbinding met computer is redelijk snel.
Hij kan direct vanuit een canon camera printen maar dit kan ik niet testen.
De printer kan randloos en op cd's afdrukken. Dat laatste heb ik nog niet geprobeerd omdat je daar speciale cd's voor nodig hebt, randloos werkt prima.
Afdruk kwaliteit is uitstekend voor foto met tekst, wat ik vaak doe, en ook voor elk afzonderlijk. Daarnaast print ik vaak video-stills en deze zijn ook uitstekend van kleur. Heb verschillende papiersoorten geprobeerd en dit maakt uit in de afdruk (te veel variaties geprobeerd om op te noemen maar papier van Tetenal geeft een prima afdruk, had geen canon papier beschikbaar).
Geen problemen met het goed afdrukken van de schermkleuren, zoals bij de epson, en er was slechts weinig kalibratie nodig om goede grafics/foto's te printen.
Is aanmerkelijk sneller dan mijn vorige; A4 tekst met veel foto;s binnen 15 sec. op hoogste kwaliteit.
Prima Mac OSX drivers, al zijn de instelmogelijkheden beperkter dan ik gewend was, toch zijn deze voldoende gezien de kwaliteit van de afdrukken.
Hij kan automatisch aan en uit (na een in te stellen tijd). dit vind ik erg handig want vergat ik nogal eens en de epson parkeerde de printkop dan niet goed wat weer uitdroging veroorzaakte.
Heeft losse kartridges per kleur, 5 stuks. kan nog niks over de prijs hiervan zeggen want ben nog aan de eersten, weet ook nog niet of er goedkope vervanger dan wel navul beschikbaar is.
Hij kostte me 91,- ex btw. bij pcl computers in amsterdam, kon goedkoper maar ik moest hem snel hebben.
Al met al ben ik zeer tevreden. na jaren HP en vooral Epson printers te hebben gebruikt bevalt deze Canon me prima.

Heb jij ook een Canon Pixma iP4300?

Het is wel mogelijk hoor een compatible cartrigde. Je moet de chip alleen overzetten naar de nieuwe cartrigde. Hierna werk wel de automatische indicatie van de hoeveelheid inkt niet meer.

Ik gebruik deze voor mijn Canon IP4200. Nu maar 9,25 voor een complete set.

Handleiding: http://www.pmteurope.com/catalog/download/cli8_nl.pdf
ja idd, maar dus niet op de manier zoals we die zien bij eerdere series van Canon waar je gewoon voor 3 euro een cartridge koopt en hem er zo in kan steken. ik kan me voorstellen dat er genoeg mensen zijn die niet gaan zitten pielen met een stanleymesje om de chip eraf te krijgen.

Buiten dat vind ik dat deze printers ontzettend gevoelig zijn voor verkeerde inkt. In de oude canon printerserie kon je elk willekeurig merk compatible cartridge in gooien.

Je wilt niet weten hoe vaak ik mijn printkop(ook iP4200) al heb moeten reinigen met een stoomapparaat :'(
Handleiding spreekt regelmatig van tweede papier-invoerlade die nergens te vinden is.
Je hebt de casette waar je papier kunt inladen. Deze bevindt zich helemaal onderaan aan de voorkant (je kan deze uittrekken voor A4 formaten).
Ook is automatische invoer mogelijk. Bij deze moet je dan de achterste klep opendoen (bovenkant). Dit is meer in de trand van oude printers.
Voor de CD invoer moet je de klep aan de voorkant omlaag doen. (dus 2x; 1x voor de opvangbak voor het papier, de 2e de klep om de uitsparing voor die CD diskette)
ah, nog verder onderaan.
die zat goed verstopt (of ik keek niet goed).
dat is dan 1 minpuntje minder.
Je vermoeden dat de ccartridges duur zijn klopt op zich wel. Als je 5 nieuwe cartridges nodig hebt ben je net zoveel kwijt als een setje HP cartridges. Maar je krijgt voor deze prijs echter wel een forse hoeveelheid inkt. Dat is nu niet echt iets wat je kunt zeggen van een HP :r cartridge.

Voor Canon zijn er veel compatibles beschikbaar, maar voor deze printer kan dat nog niet aangezien Canon zo slim is geweest om niet de chip te patenteren, maar de positie van de chip. Duurt dus nog wel een paar maanden voordat je goedkope versies hiervan zult kunnen kopen.
De inkt voor deze serie printers kost idd gewoon net zoveel als voor andere printers (veel). Ik moet wel zeggen dat je uiteindelijk veel minder kwijt bent dan bij de meeste andere printers, door het systeem met 5 verschillende cartridges. Ook krijg je (imo) een flinke lading inkt. Alles bij elkaar ben je denk ik (met originele inkt) toch wel weer 2x zo goedkoop uit als bij bijv. HP.