Eminent EM7075-DTS HD media Stream Review

Ch3cker 1 april 2012, laatste update op 1 april 2012, 9.335 views

Eminent EM7075-DTS HD media Stream

Pluspunten

• Fanless
  • Support voor bijna alle formaten video en audio
  • DTS downmixing
  • Snelle firmware updates
  • Schakelaar om de speler Úcht uit te zetten.

Minpunten

• Geen component aansluiting
  • Geen support voor DVD en BluRay menu's in ISO's
  • Audio afspeelfunctie en foto's bekijken kan beter
  • Inhoud van shares komt niet te staan in de aparte opties video audio en foto's

Geluidskwaliteit Score: 5
De Eminent EM7075-DTS HD is een van de vele mediaspelers van de fabrikant Eminent, en kan gezien worden als het broertje van de Eminent EM7075 HD. De EM7075 HD is gelijkwaardig aan de EM7075-DTS HD, alleen ontbeert de DTS downmixing functionaliteit. De EM7075 HD is inmiddels echter duurder (http://tweakers.net/price...7075-hd-media-stream.html) geprijst is dan de EM7075-DTS HD, en is dus eigenlijk geen interessante optie meer. Aangezien er wel al een review over de EM7075HD bestaat, maar nog niet over de EM7075-DTS HD, besloot ik om hier een review aan te wijden.

De EM7075-DTS HD ontbeert een inbouw mogelijkheid voor een hardeschijf, zoals bijvoorbeeld de EM7080 wel heeft. Daar is de prijs dan ook naar. De EM7075-DTS HD wisselt voor gemiddeld zo'n 80 euro van eigenaar, terwijl de EM7080 voor zo'n 120 euro verkrijgbaar is.

Deze mediaspeler richt zich dus op een specifieke doelgroep. Door het ontberen van een inbouwmogelijkheid voor een hardeschijf kan de mediaspeler uitsluitend worden gebruikt om media over het netwerk of via de USB aansluiting te streamen. Ook een NAS functionaliteit zal er door het ontbreken van een hardeschijf slot dus niet inzitten, evenals een ftp server. In deze review zal ik kijken of de mediaspeler zich kan onderscheiden van andere mediaspelers in deze prijsklasse, en onderzoeken of de prestaties van de Eminent voldoende zijn.

De Sigma SMP8655 chipset, die ook in bijvoorbeeld de WD TV Live media player wordt gebruikt, neemt de video omzetting voor zijn rekening. De chipset kan alle gangbare SD en HD formaten aan, en is in staat de GUI hardwarematig te versnellen.

Uitpakken
Op vrijdag 3 december kwam een GLS koerier een pakketje afgeven met daarin de Eminent EM7075-DTS HD. Nieuwsgierig als ik was natuurlijk meteen de doos opengemaakt, en daar trof ik het volgende in aan :

- De EM7075-DTS HD mediaspeler zelf.
- Een Optische TOSLINK kabel
- Een Tulp kabel
- De voeding
- Een HDMI 1.3 kabel
- De afstandsbediening
- Een korte netwerkkabel

Wat opvalt is dat de mediaspeler van een vrij glanzend plastic is gemaakt. Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar het design valt me zeker niet tegen. Naast mijn Samsung televisie, die ook een glimmende zwarte rand heeft, staat het kastje zeker niet verkeerd.
De netwerkkabel is te kort om goed bruikbaar te zijn. Zelfs als de router 2 meter verderop staat zoals bij mij, is de kabel nog te kort. Je hebt dus echt nog een eigen netwerkkabel nodig, tenzij je router binnen een meter of anderhalf van de mediaspeler staat.

Aansluitingen
Aan de achterkant vinden we een aantal aansluitingen. Zo is hier dus de HDMI 1.3 poort en de S/PDIF uitgang te vinden, maar ook de LAN poort (100 Mbit) is aanwezig. Een RCA audio-uitgang en een composiet uitgang ontbreken ook niet. De 12V DC voedingsaansluiting maakt de aansluitingen aan de achterkant compleet. Vreemd genoeg is er dus geen component aansluiting aanwezig, en Eminent levert ook geen kabel mee om alsnog een component aansluiting te realiseren. Ook is er geen eSata poort beschikbaar, alhoewel het nut daarvan beperkt zou blijven tot het aansluiten van externe schijven met alleen een eSata aansluiting, die sowieso vrij zeldzaam zijn. Aan de voorkant is ook nog een USB 2.0 host poort aanwezig, voor het aansluiten van een USB stick of een externe hardeschijf.

Bij het aansluiten van een externe hardeschijf is overigens een waarschuwing op zijn plaats. De USB poort kan maximaal 500 mA aan stroom leveren, en dat is voor het gros van de externe schijven niet genoeg. Zorg er dus voor dat je een externe voeding bij je harde schijf hebt. Het toch aansluiten van een externe hardeschijf die meer vraagt dan 500 mA kan volgens Eminent resulteren in het opblazen van de voeding. Wees dus gewaarschuwd!

Protocollen
De EM7075-DTS HD ondersteunt de Samba-, DLNA- en UPNP-protocollen. Het is dan ook een koud kunstje om de speler via een netwerk de gedeelde mappen van een Windows 7 machine te laten zien : Deel de map op je computer, stel je account+wachtwoord in op de mediaspeler, en voila. (Let op! Bij de nieuwere firmwares wordt de Windows 7 machine nog wel gevonden, maar kan er geen verbinding meer worden gemaakt. De melding "Device is busy" blijft verschijnen. Voor meer informatie : http://gathering.tweakers...message/36794084#36794084) Ook ondersteunt de mediaspeler dus, zoals gezegd, DTS downmixing en AC3 downmixing. Uiteraard kan het DTS-surroundspoor ook doorgegeven worden aan een daarvoor geschikte receiver via de S/PDIF-uitgang. De EM7075-DTS HD biedt verder ondersteuning voor HDMI 1.3, en is '3D ready'. Dit betekent dat de mediaspeler zogenaamd half-sbs 3D materiaal kan afspelen, op een daarvoor geschikte TV. De speler kan door het ontbreken van een HDMI 1.4 aansluiting echter geen Full HD 3D beelden op de TV toveren.

Afstandsbediening
De afstandsbediening is klein. Úrg klein. Desondanks ligt de AB wel fijn in de hand. Hij past precies in de handpalm en alle knoppen die je nodig hebt om de mediaspeler te bedienen zitten erop, met uitzondering van de volumeknoppen. De speler heeft dan ook geen eigen volumeregeling. Dit betekend dat de speler het geluid gewoon op vol volume doorgeeft aan de TV, en het volume op de TV geregeld dient te worden, wat onnodig gecompliceerd is. De 'search' knop op de AB zou ontzettend handig zijn, vooral als je een map hebt met >200 films erin, maar de knop doet helemaal niks. Een gemiste kans, dus. De functie van de 'eject' knop was mij in eerste instantie ook onduidelijk, maar deze blijkt voor het veilig afkoppelen van een USB schijf te zijn.

De afstandsbediening werkt op twee AAA-batterijen, die meegeleverd worden. De afstandsbediening maakt gebruik van infrarood signalen, wat als nadeel heeft dat er geen obstakels tussen de afstandsbediening en de speler in moeten staan wil de afstandsbediening werken.

Opstarten en het menu
Het opstarten van de EM7075-DTS HD duurt gemiddeld genomen zo'n 31 seconden. Dit is vrij traag voor een mediaspeler; andere mediaspelers uit deze klasse starten gemiddeld in zo'n 20 seconden op. Als de speler eenmaal opgestart is komt er interface op een Windows Vista achtige achtergrond tevoorschijn. Wat meteen opvalt is de melding rechtsbovenin het scherm. Daar wordt je eraan herrinert dat je geen opslag hebt aangesloten via de USB ingang. Aangezien ik de hele USB ingang niet gebruik blijft deze melding altijd in beeld staan.

Als eerste wordt de mediaspeler voorzien van de nieuwste firmware, op dat moment versie 1.00.06. Dit gaat vrij eenvoudig : de speler detecteert vanzelf of er een nieuw firmware versie beschikbaar is, en stuurt je vervolgens automatisch door naar het knopje waar je de firmware kan updaten. De firmware downloaden duurt vrij lang: alhoewel er een downloadsnelheid van 1,5MB/s beschikbaar is doet de speler er zo'n 5 minuten over om de nieuwste firmware op te halen. Na een reboot wordt de firmware ge´nstalleerd (dit gaat wel lekker vlotjes), en kunnen we beginnen.

Goed, de nieuwste firmware is ge´nstalleerd en ik begin met het instellen van de Samba server. Dit gaat zoals gezegd gemakkelijk : het invoeren van de gebruikersnaam en wachtwoord van de Windows machine is voldoende.

Opvallend is dat de opties "Video", "Audio" en "Afbeeldingen" in het hoofdmenu blijkbaar alleen content van de USB aansluiting kan laten zien. Als je alleen de stream functionaliteit gebruikt heb je hier dus helemaal niks aan. Om de shares op de Windows machine tevoorschijn te toveren dien je via de optie "Netwerk" in het hoofdmenu voor Samba te kiezen. Hierna kan je verbinden met de Windows machine, en kan je de shares zien.

Aangezien ik alle films in 1 map op een aparte hardeschijf in de machine heb staan ben je wel even bezig met navigeren naar de juiste map/film als je , zoals ik, veel films hebt; er is namelijk geen zoekfunctie beschikbaar.

Video afspelen
De Samba server is ingesteld, dus we kunnen beginnen met wat tests.
Als eerste de video prestaties. Wat kan de speler wel en niet afspelen..

Blu-Ray 1080p ISO Transporter 2 : Wordt keurig afgespeeld. Menu ontbreekt, en er is ook geen mogelijkheid per chapter te skippen. Aangezien de fast forward functie ook niet bijzonder snel vooruit kan spoelen is dit toch wel een gemiste kans.
DVD ISO The A-Team : Slechte kwaliteit DVD iso, maar wordt wel gewoon afgespeeld. Ook hier hetzelfde verhaal : geen DVD menu, geen chapter skipping.
Shooter HD-DVD MKV rip : Dit is een rip van een oude HD-DVD source. De rip is tamelijk 'zwaar' met 11 reframes, high@L 5.1, en een grootte van 8GB. Officieel ondersteund de EM7075-DTS HD tot high@L4.1 en 5 reframes. Desondanks wordt deze rip over het algemeen vloeiend afgespeeld. Af en toe lichte stotteringen daar gelaten, maar dat is in mijn ogen acceptabel gezien de specificaties.
The Bourne Ultimatum 1080p DTS Blu Ray rip : Ook deze rip van 14,5GB en een gemiddelde bitrate van 16Mbps wordt zonder problemen afgespeeld.

Qua video is er dus weinig op of aan te merken aan de speler. Nee, hij kan geen menu's tonen in ISO's, en zal dit ook in toekomstige firmware versies niet ondersteunen. Volgens Eminent heeft dit met licenties te maken. Op zich is dit geen punt, mits de speler zou kunnen skippen per chapter, wat hij dus niet kan. Nu ben je toch gauw meer dan een minuut kwijt om op de juiste plek in een ISO terecht te komen. Voor de rest zijn alle functies die je in een DVD menu kan vinden gewoon te benaderen via het On Screen Display. Hiermee kan je onder meer het geluidsspoor kiezen en de gewenste ondertitel selecteren.
Wat dan weer een pluspunt is, is dat de speler DTS downmixing ondersteunt. Dit houdt in dat de speler een DTS geluidsspoor downsampled en in stereo meestuurt over HDMI (of over de composiet uitgang, natuurlijk). Niet alle goedkope spelers hebben deze functionaliteit ingebouwd.
Nog een kleine bug die ik tijdens het testen tegen kwam. Als je terwijl een film gepauzeert is probeert voor of achteruit te spoelen, kan je de video vervolgens niet meer op play krijgen. De film 'hangt' dan als het ware, en moet opnieuw worden afgespeeld.

Audio afspelen
Dat de speler vrijwel alle audioformaten kan afspelen mag geen verassing zijn. FLAC, WAV, MP3, het is allemaal geen probleem voor de Eminent EM7075-DTS HD. Leuke feature is dat als je een audio bestand aan het afspelen bent, je ondertussen gewoon verder kunt gaan met door de mappen bladeren. Alhoewel het mij niet helemaal duidelijk is hoe je de muziek die op dat moment afspeelt pauzeert of stopt terwijl je niet meer op het afspeelscherm bent, is het een leuke feature.
Buiten dat vrijwel alle audioformaten worden ondersteund valt er overigens weinig te beleven met de audio afspeelfunctie. Er kunnen geen visualisaties getoond worden, en er wordt ook geen info over het nummer getoond. Ik denk dat er met een klein beetje extra moeite meer uit deze functie gehaald had kunnen worden.

Foto's bladeren
Zoals al aangegeven kan er dus muziek worden gespeeld, terwijl je de media speler voor andere dingen gebruikt. Dit betekend ook dat je tijdens een diavoorstelling muziek kunt draaien, met zoals al eerder gezegd de beperking dat je de muziek niet stop kunt zetten. De diavoorstelling zelf is matig. Je zou verwachten dat wanneer er een foto getoond wordt, de volgende foto alvast gebuffered wordt, zodat je een mooie vloeiende overgang krijgt. De Eminent lijkt dit niet te doen, met als geval een foto die uit-fade, een seconde lang een zwart beeld, en vervolgens de volgende foto die in-fade. Dit had beter gekund. Ook is er geen mogelijkheid om thumbnails in de lijsten te tonen, waardoor het zoeken naar foto's onnodig lastig wordt gemaakt.

Extra features
De Eminent EM7075-DTS HD heeft standaard een NZB en torrent client aan boord. Met deze twee clients kan op een aangesloten USB stick of externe harde schijf content gedownload wordt met respectievelijk een .nzb of een .torrent bestand. Naar een netwerk schijf kan echter niet gedownload worden.
Ook is er een YouTube functie op de mediaspeler te vinden onder het kopje "Netwerk" in het hoofdmenu. Via de 'search' optie kunnen YouTube filmpjes worden opgezocht en afgespeeld in een kader met ernaast de overige zoek resultaten, of op fullscreen (video herstart bij het selecteren van de fullscreen mode).

Eminent levert met de EM7075-DTS HD een media speler die basis kwaliteit voor een goede prijs biedt. Verwacht echter geen hoogstandjes van dit apparaat, hij doet waar hij goed in is : HD films afspelen. De support op onder andere GoT, maar ook op het eigen Eminent forum, is prima te noemen, en firmware updates worden snel gereleased. Ook zijn de extra features als NZBget en de torrent client zeer handig.

Voldoet de EM7075-DTS HD toch niet aan je eisen is er voor 10 euro meer bijvoorbeeld een WD TV Live te krijgen, die op dezelfde chipset is gebasseerd, die wel menu's in DVD en Blu-Ray iso's in tact houdt. Ook beschikt deze speler over een component uitgang, waar de Eminent deze aansluiting niet biedt.

Voor zo'n 25 euro meer heb je een Extreamer, waar je een 2,5" harde schijf in kan bouwen, en die je derhalve ook als NAS kan gebruiken. Op deze speler zit overigens ˇˇk geen component uitgang, maar wel een fan, terwijl de WD TV live en de EM7075-DTS HD compleet geruisloos zijn door het ontbreken van een fan.

De keuze ligt dus echt aan de eisen van de gebruiker, maar de EM7075-DTS HD biedt een solide oplossing om films te streamen vanaf je netwerk, en dat is waar het apparaat tenslotte voor is bedoeld. Voor 79 euro exclusief verzendkosten kan dit apparaatje al gekocht worden, en dat is volgens mij dan ook een prima prijs voor de geboden functionaliteit. Wil je DVD en BluRay ISO's afspelen met de menu's intact, kan je beter voor de WD TV Live gaan, is dit geen probleem, biedt de Eminent voor zo'n 10 euro minder dezelfde functionaliteit.

Heb jij ook een Eminent EM7075-DTS HD media Stream?

Prima revieuw, toch 2 opmerkingen. Niet alleen omdat ik 2 van die dingen heb, maar dan wel de Eminent EM7075 HD media Stream, maar omdat ik geen YouTube account heb en toch gewoon de YouTube films kan zien. Dus, ergens klopt jouw verhaal daar niet. En, inderdaad .... die vervelende meldingt dat USB opslag ontbreek. Ja, Eminent .... dat weet ik zelf ook wel. Eigenlijk niet zo iets als een speler zou melden dat het ingeschakeld is. 'U heeft de mediaspeler ingeschakeld'.

Ik gebuik de speler overigens uitsluitend om content te streamen. YouTube kun je tegenwoordig overal zien.
Daar ga ik morgen dan nog eens naar kijken. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de functie niet erg uitgebreid heb bestudeert, maar ik krijg in ieder geval geen enkele content te zien, vandaar dat dit mee deed denken dat ik eerst moest inloggen. Zodra ik een andere ervaring heb opgedaan zal ik de review aanpassen.

En inderdaad. Dit soort features vindt ik persoonlijk ook totaal onbelangrijk. YouTube kan ik ook op mn PC bekijken. Maar er zijn echt mensen die even snel een youtube filmpje willen laten zien, en dan is het natuurlijk wel een uitkomst.

*edit*

Zojuist even getest. Ik heb alleen gekijken bij de functie Youtube->Video. Als je via Youtube->Search gaat werkt het inderdaad perfect zonder account! Zal het zo even aanpassen in de review.

[Reactie gewijzigd door Ch3cker op 19 januari 2011 23:11]

Even over de chapter skip. Dit doet het niet als je er gewoon op drukt, maar gek genoeg wel als je eerst de FF / FR (fast forward of reverse) aan zet. Dan kun je ook chapter skippen terwijl hij aan het doorspoelen is. Of in ieder geval met een interval van een aantal minuten, ik meen 10 per keer.
ik kwam hier toevallig (weer) terecht al zoekend naar de oplossing voor een probleempje en las dit :

Deel de map op je computer, stel je account+wachtwoord in op de mediaspeler

waar op de mediaspeler kun je account/wachtwoord installen ?? ik probeer vanaf de EM7075dts shares op een NAS (Synology) te connecten, maar krijg het niet voor elkaar zonder account ...
Ik heb de review even aangepast.
Normaal gesproken ga je in het menu naar de samba optie. Daar kan je als het goed is vervolgens je PC selecteren, en zo nodig een wachtwoord instellen. Wel raad ik je aan een wachtwoord in te stellen op de PC waarmee je de bestanden gaat delen. Mijn ervaring leert dat dat een hoop problemen verhelpt. Je kan achter de pech hebben dat je tegen hetzelfde probleem als mij aan loopt en je dus ook de melding "Device is busy, please try again later" te zien krijgt.
OK, ben er uit ; in Network settings stond Auto Login op On !! Dan probeert de EM7075dts standaard in te loggen met user 'anonymous' ... dus Auto Login op Off gezet en als ik nu naar de NAS ga, wordt er keurig om een user/password gevraagd.
Als je geen user/pw wilt installen kun je ook met 'guest' inloggen (werkt op NAS flitsend, maar op Windows waarschijnlijk niet)
Een tip waar mensen iets aan kunnen hebben (nu of in de toekomst)
Na veel gepruts en trial and error experimenten kwam ik bij het niet werken van veel usb apparatuur (soms wel werken en dan weer niet op een iets andere setup) tot een niet zo voor de hand liggende oorzaak.
Veel externe usb app,en dan met name externe hdd kunnen net op het triggerpunt terrecht komen wanneer ze de volle stroom (500mA),(denk aan 2.5 inch hdd welke veel in externe hdd gebruik worden)gebruiken en daarom bij het aansluiten op de port het typische ratelen laten horen.
DE oplossing welke vaak blijkt te werken is deze (in mijn ervaring althans;
9 van de 10 usb kabels tussen slave en host (mini USB<>A-USB) bezitten een dusdanig
kleine aderdiameter dat bij het aansluiten van een ongebruikelijk hoge stroom (en dat is dus het geval bij een 2.5 hdd),dat in een dergelijke kabel al spanningsverlies plaats vindt.
Dus kortom,wil je echt concluderen dat een hdd niet bruikbaar is op een app,probeer dan in ieder geval aan een kabel (zo kort mogelijk) te komen met een meer dan gebruikelijke diametergrote.
Ik heb hier 8 van dergelijke kabels liggen varierend van 40 tot 120 cm,zien er gewoon uit als gebruikelijk maar slecht 2 van deze kabels laten mn schijf (2.5-500GB hitachi extern) werken zoals het hoort op mn 7080 mediaplayer,of mn laptop.
De andere kabels laten alleen geratel (meer een constant getik veroorzaakt door de kop welk uit de 'parkeerstand') komt horen wanneer je je oor op de hdd behuizing legt.

Mischien heeft men iets aan dit verhaal,mischien ook niet,het zit in ieder geval in je achterhoofd als laatste optie wanneer je alles hebt geprobeerd.
Let bij dit verhaal op dat je harde schijf dus de USB poort bijna volledig zal belasten en dit dus NIET goed is voor je voeding. Geadviseerd wordt daarom een externe hdd MET een eigen power supply te gebruiken.

Met een langere kabel heb je uiteraard meer stroom verlies dan met een korte kabel, zelfde verhaal geldt voor de dikte : des te dikker de kabel, des te minder stroomverlies er optreed.

Maar als je hdd het dus met een kabel van een meter niet doet, en een kabel van een halve meter wel, dan zit je echt op het randje.
Goeie review!

Volgens mij is de 'eject' knop ervoor om een aangesloten usb schijf/stick te ontkoppelen.
aangepast.

Zou je ook even de review kunnen beoordelen? Een paar karma junkies hebben de review binnen een minuut na het online zetten een paar keer laag beoordeelt. (5 seconden nadat de review online stond had er al iemand 3 sterren neergezet. Vraag me af hoe je in 5 seconden een review kan beoordelen..)

[Reactie gewijzigd door Ch3cker op 19 januari 2011 00:07]

Ik kan me nog herinneren, want ik gebruik ze beide voor Tv's in de slaapkamers, dat Eminent een update had, YouTube had toegevoegd. Ik klikte er toen op en ik had YouTube films, Ik heb je trouwens 5 sterren gegeven. Goede uitleg van de mogelijkheden.
Inderdaad, zie hierboven. Is inmiddels aangepast. Dank voor de beoordeling.
Goede review.
Heb er zelf ook eentje en hij bevalt - afgezien van de USB poort die onbruikbaar is voor disks zonder eigen voeding - goed.
Ik heb trouwens ook problemen met afspelen van 8Gb memory sticks, vooralsnog onduidelijk waarom.
Zou je je probleem met de memorysticks even in het topic kunnen aankaarten? Dank!

[Mediaplayer] Eminent hdMedia Stream EM7075
Vraagje, als je zegmaar halverwege een film stopt en je wil de dag erna verder kijken, is er dan zoiets als een resume optie of moet je hem zelf naar het punt spoelen waar je gestopt bent?
Er is wel een resume optie, maar ik kan je op dit moment niet met 100% zekerheid zeggen dat die ook nog werkt nß het volledig uitschakelen van het apparaat.

Ik zal dit zometeen even voor je gaan testen.
Er zit een resume functie op. Als je bijvoorbeeld je externe HD erop aansluit en die krijgt bijvoorbeeld niet genoeg stroom dan zegt hij Local Device disconnected maar hij start gewoon weer verder op het punt waar het gestopt is :)
''afgezien van de USB poort die onbruikbaar is voor disks zonder eigen voeding ''
hoe ben je tot die conclusie gekomen?
De USB poort kan maximaal 500mA leveren, en de meeste externe hdd's hebben daar niet genoeg aan. In het [Mediaplayer] Eminent hdMedia Stream EM7075 topic geeft de user EminentEurope ook aan dat externe harde schijven zonder eigen voeding mogelijkerwijs de voeding van de EM7075-DTS HD kunnen opblazen.

Met sommige harde schijven werkt het dus wel, die hebben dan niet zoveel stroom nodig. Met de nieuwere schijven met meer platters ( en dus meer stroomgebruik ), werkt het niet, of is er gevaar dat je mediaspeler kapot gaat.

Lees het topic even door, en zoek desnoods even op 'harde schijf', dat zou genoeg hits op moeten leveren.
ik gebruik zelf een freecom 160gb zonder aparte voeding en die werkt prima... goede review voor de rest!
Blijkbaar heeft jou 160GB harddisk dan genoeg aan de 500mA die de EM7075-DTS HD kan leveren over de USB poort. Nieuwere schijven met meer opslag verbruiken iets meer stroom, en hebben vaak niet genoeg aan 500mA, vandaar dat er dan ook meestal een dubbele USB kabel bij zit. Aangezien er maar 1 USB poort op de EM7075-DTS HD zit, kunnen deze harde schijven niet van genoeg stroom worden voorzien.