Specificaties 3" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG GW620 Zwart Review

Carpetsmoker 18 januari 2011, laatste update op 18 januari 2011, 469 views

LG GW620 Zwart

Pluspunten

• Toetsenbord.
  • Prijs/Kwaliteit.
  • Toetsenbord.

Minpunten

• Oudere Android met onhandige onofficiŽle upgrade.
  • Erg brakke Geluidskwaliteit.

Ik heb deze telefoon inmiddels ongeveer 5 maanden. Ondanks een aantal nadelen ben ik erg tevreden over deze telefoon.

Toetsenbord
Wat natuurlijk meteen opvalt is het toetsenbord. En dit is gewoon erg goed. Dit is een telefoon die je letterlijk kunt oppakken en meteen mee kunt gaan typen. Je zult misschien twee seconden moeten zoeken naar de locatie van de punt en vraagteken, maar verder typt het zeer goed met zeer korte gewenningperiode.
Toetsenbord is 5 rijen met aparte rij voor cijfers. Minder gedoe met SHIFT/FN dus.

Bouwkwaliteit
Toetsenbord en het apparaat in het algemeen voelen stevig en solide aan. De achterkant is van mat plastic en niet van dat reflecterend bling-bling plastic zoals zo ongeveer alles tegenwoordig.
Zelf zie ik dat als een voordeel. Na 5 maanden gebruik letterlijk 0 krassen. Dat krijg je met dat bling-bling spul niet voor elkaar ook al ga je er nog zo voorzichtig mee om.

Ik moet hier wel even bij vermelden dat ik het apparaat zojuist naar de reparatiedienst heb moeten brengen omdat er een streep door het scherm loopt :-(
Voor zover ik kan vinden geen algemeen probleem en heb ik hier gewoon pech mee ...

Performance
Performance is niets bijzonders. Niet langzaam, maar ook zeker niet bijzonder snel. Voor mij meer dan snel genoeg.

Accuduur
Accuduur in de praktijk is iets langer dan een dag met 3G en Sync aan. Meer dan een week met dit uit.
Dit is voor zover ik begrepen heb te vergelijken met andere smartphones.

Touchscreen
Touchscreen is resistief en niet capacitief. Goed voor de prijs, minder goed voor de gevoeligheid van de touchscreen.
Werkt verder wel goed, maar het verschil tussen een iphone 4 of een nieuwere HTC is wel erg duidelijk. Je moet niet verwachten dat je er mee kunt swypen oid. Het is meer een backup/toevoeging op het toetsenbord.

----

Helaas ook een aantal nadelen.

Home/Back buttons
De Home en Back knoppen zijn aanraakgevoelig, als het toetsenbord is uitgeklapt zitten deze aan de rechterkant.
Helaas zijn deze toetsen ook vrij gevoelig en erg snel per ongeluk aan te raken. Meestal geen ramp maar erg handig is het niet. Het went op een gegeven moment wel om deze toetsen te vermijden, maar ik had toch liever drukknoppen gezien.

Geluidkwaliteit
Deze is simpelweg bagger.
Normaal heb ik hier een MP3 speler voor, maar deze was een tijd terug kapot en heb toen even m'n telefoon geprobeerd.
Met dezelfde bestanden (MP3 en FLAC) en dezelfde hoofdtelefoon is er een *zeer* duidelijk verschil.
Ik zou zeggen dat dit apparaat simpelweg ongeschikt is voor muziek af te spelen.

Wellicht dat de kwaliteit met BlueTooth beter is. Dit heb ik niet getest.

Android
Iets anders wat niet direct een nadeel is maar wel om rekening mee te houden is, is dat de laatste officiŽle Android versie van LG 1.6 is. Op moment van schrijven wordt dit nog wel vaak ondersteund, maar het is toch wel aan het verouderen.
Er is wel een “minder officiŽle” versie te verkrijgen onder de naam "OpenETNA", dit zit op dit moment op 2.2 en is dus vrij up to date.
Helaas zijn hier wel af en toe kleine glitches mee. Hardware acceleratie voor video&geluid werkt op moment van schrijven bijvoorbeeld niet. Fancy animaties kun je dus beter uit zetten en b.v. Angry Birds is niet geweldig snel.
Verder heb ik in ~5 maanden tijd twee “crashes” meegemaakt: een keer een spontane reboot, en een keer waar de telefoon gewoon “bevroor” en ik de accu eruit moest halen.

Ook de update-procedure is niet makkelijk. Dit kan met fastboot. Op zich niet zo moeilijk maar moet wel via de command-line (Geen “dubbelklik-install-klaar” dus), ook heb ik met W7 x64 flink wat moeten lopen hobby-en om de drivers aan de praat te krijgen: Om een lang verhaal kort te maken: na handmatig editen van hardware ID's in de .inf file van een HTC telefoon werkt fastboot, adb krijg ik niet aan de praat.
Ik heb geen ander OS geprobeerd, wellicht dat Linux of Windows IA-32 beter werkt.

Verder zijn alle voor- en nadelen die Android rijk is natuurlijk ook bij deze telefoon van toepassing.

Goed telefoon met als hoogtepunt het toetsenbord. Zonder dit toetsenbord zou het een matige middeklasse smartphone zijn.

Grootste nadeel is de oudere android 1.6 versie en wat onhandige gedoe met de onofficiŽle 2.2 versie. Zou om die reden deze telefoon wel aan een “fellow geek” aanbevelen, maar bijvoorbeeld minder snel aan m'n moeder.

Heb jij ook een LG GW620 Zwart?

Reviews door de redactie