Point of View Mobii Tegra Tablet 10.1" 512MB Zwart Review

M-Opensource 18 januari 2011, laatste update op 16 januari 2012, 13.731 views

Point of View Mobii Tegra Tablet 10.1" 512MB Zwart

Pluspunten

• Tegra2 chipset
  • makkelijk te hacken
  • goeie accuduur
  • snelheid
  • goeie specs/prijs verhouding
  • redelijk gewicht

Minpunten

• kijkhoek
  • out-of-the-box software
  • voelt een beetje goedkoop aan door kraken
  • geen 3G ingebouwd

Wat reviews betreft schrijf maak ik er graag een verhaal van, hopelijk maakt dit het lezen niet onprettig en geeft het juist een indruk hoe ik kijk naar bepaalde producten en hoe ik tot mijn keuzes en conclusies kom. Lul ik teveel, laat het dan gerust weten, wellicht dat er wat onzin af kan schrapen ;)

De keuze
Ik loop al een maand of wat met het idee te spelen om een Android tablet te bestellen. Dit omdat ik sinds de rage van de Apple iPad het nut van tablets zie en omdat ik een Android fanboy ben. Tablets op basis van Android zijn er in allerlei soorten te vinden, in China wordt de markt er mee overspoeld op het moment. Hier in Europa hebben we een paar keuzes (afgezien van import) om een Android tablet te bemachtigen.

Ik heb gekeken naar de Archos 10, de Notion Ink Adam, de Toshiba Folio 10 en de Point of View Tegra2 Mobii.

Mijn eerste eis was minimaal een 10" capacitief scherm en een Tegra2 chipset. Deze chipset wordt geroemd wegens z'n specificaties en prestaties, de Archos 10 viel hierbij dus al af. De Archos heeft wel een mooie processor, echter sprak het concept van de Tegra2 mij veel meer aan.

De Notion Ink Adam heeft leuke specificaties en design, beter dan de rest met z'n optionele PixelQI scherm, maar was op mijn keuzemoment niet te bestellen en was ook nog nergens echt geleverd. Ik hecht veel waarde aan reviews van mede-tweakers over de hele wereld en iets waar niemand nog kritisch naar heeft gekeken valt bij mij dan af.

De Toshiba Folio kreeg zeer veel kritiek te verwerken wegens z'n slechte scherm in het Verenigd Konkinkrijk, hierdoor kreeg ik een beetje een slecht gevoel bij dit tablet. Wellicht niet helemaal gegrond omdat het toch best een ok speeltje schijnt te zijn, maar ik ben een snelle besluiter en een slecht image tel ik daar altijd in mee. Omdat de PoV qua specificaties, beschikbaarheid en reviews als beste scoort van deze vier, is dit 'm geworden.

De Missie
De tablet is voornamelijk bij It's Electronics te verkrijgen, deze zit toevallig in de binnestad van Utrecht dus ik ben een kijkje gaan nemen. Ik vroeg de verkoper om een speelmomentje met de tablet maar die was er niet gerustgesteld op, bang dat ik ging wegrennen (dit zei hij serieus met een strak gezicht!). Na aandringen mocht ik er toch mee spelen en ik was zeer teleurgesteld. Het scherm reageer zo beroerd dat er gewoon niet mee te werken viel. Vijf keer slepen zonder dat het scherm beweegt is niet werkbaar, de verkoper claimde dat het scherm nog moest opwarmen. Dikke neus... Denk ik dan.

Na veel researchen en nadenken ben ik een week later teruggegaan op donderdagavond (koopavond) om er nog eens mee te spelen. Ze hadden de tablet inmiddels geupgrade naar de PoV 1.07 firmware en zowaar reageerde het scherm deze keer veel beter. Of het door de firmware kwam? Geen idee maar nu was het best een leuk ding eigenlijk. Omdat het een showmodel was konden ze 'm eigenlijk niet verkopen maar na wat onderhandelen en slap lullen heb ik 'm toch meegekregen voor een leuke prijs.

Specificaties
Het tablet komt met best leuke specificaties gezien z'n prijs, de opsomming:
- Dual core Cortex A9 1GHz
- 3300 mAh accu
- 730 gram
- Android 2.2

Unboxing
Het uitpakken van een nieuwe gadget is voor een tweaker altijd spannend, zo ook deze keer. In de doos zaten de volgende onderdelen:
- Tablet
- Instructie/garantie boekjes
- Netstroom adapter
- Usb kabel
- Grijze travelsleeze met wit PoV logo
- Veel piepschuim

Out-of-the-box experience
Na het aanzetten moest ik de tablet gelijk in de muur pluggen met de adapter, hij was al zo goed als leeg. Maar het spelen kon beginnen! Na een half uurtje klooien was ik best tevreden met de software, af en toe haperde het een beetje en soms reageerde het scherm niet zo lekker. Ik drukte op het toetsenbord op de A knop en de K lichtte op, stel je de frustratie voor met intypen van wachtwoorden.

Ik nam me voor om 'm goed op te laden, software naar 'factory settings' te gooien en wellicht een firmware upgrade als dat mogelijk was.

De volgende dag (vrijdag) ben ik er uitgebreid mee gaan spelen, de hack gevolgd om de market aan de praat te krijgen was erg simpel en bied veel meer perspectieven met dit tablet. Echter bleef het toetsenbord af en toe raar doen. 's Middags werd het probleem erger en zat ik me van tijd tot tijd zeer te frustreren aan het gedrag van het scherm. Het intypen van webadressen of wachtwoorden was tergend en kon daar soms een paar minuten per website mee bezig zijn.

Terugbrengen?
Zaterdagmiddag Zat de frustratie zo hoog dat ik besloot om de tablet tegen de muur aan te gooien, of om 'm terug te brengen. Op zondagmiddag zat ik het PoV-topic op GoT te lezen en kwam de tip van harmony895 voorbij waarin een calibratie app aangeraden werd wanneer er schermproblemen waren.

Na het draaien van de app, wat enkele seconden kostte, was de tablet ineens zoveel beter. Het typen op het keyboard ging heerlijk en ik zat hele mails te schrijven naar contacten. Het terugbrengen is er dus niet van gekomen.

Hardware
Hierbij een kleine beoordeling van de onderdelen van de tablet

--- Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is niet geweldig, de tablet kraakt bij vastpakken waardoor je een goedkoop gevoel krijgt. Echter wanneer men de 4 rubberen dopjes op de achterzijde verwijderd en de schroeven wat strakker aandraait valt het best mee. Af toe kraakt ie nog maar het is lang niet zo irritant als voorheen.

--- Scherm
De kleuren en de scherpte zijn prima, op n voorwaarde: je moet wel recht op het scherm kijken. De kijkhoek is vrij slecht waardoor het lastig is om bijvoorbeeld met z'n tween naar een film te kijken. Mijn gedachte was echter, ik zit er 99% van de tijd alleen achter dus ik heb weinig last van dit probleem. Het afspelen van HD content is goed te doen (720p), de kwaliteit is prima.

De aanraakgevoeligheid was out-of-the-box echt beroerd bij mijn exemplaar, na het draaien van de eerdergenoemde calibratietool werd het scherm ineens stukken beter en durf ik het zowaar een volwaardig touchscreen te noemen.

--- Webcam
De webcamkwaliteit is niet denderend, maar goed te doen als je simpel wilt webcammen. Sommige mensen klagen over de kwaliteit van de foto's die deze maakt, maar dan heb je het voor mijn gevoel niet helemaal begrepen. Het is een frontfacing camera die de functie 'webcam' heeft, niet 'fotocamera'. De foto's zijn inderdaad slecht, daarentegen in een opgenomen video voor m'n vriendin (die momenteel in het buiteland zit) was ik volgens haar goed te zien. Dus best een prima onderdeel voor de beoogde functie. Nu nog wachten totdat Skype z'n app uitbreid met webcamondersteuning :)

--- Speakers
De speakers zijn ok, het geluid wat er uit komt is beter dan m'n Desire HD en er valt goed een film op te kijken. Als ik het volume omhoog gooi krijg ik geen schel geluid en dat valt me mee. Angry Birds spelen op vol volume is leuk en klinkt goed, maar te lang is niet goed voor je irritatieniveau :)

--- Aansluitingen
De aansluitingen zijn vrij eenvoudig en handig, de USB poort is te gebruiken om USB sticks of harde schijven op aan te sluiten. Op dit moment wordt slechts FAT32 ondersteund door de kernel, wat overigens prima werkt. De verwachting is dat er nog NTFS bijgehackt gaat worden. Ook is het mogelijk om een webcam via USB aan te sluiten, ik heb thuis geen webcam dus heb dat nog niet kunnen testen.

De HDMI out heb ik ook nog niet kunnen testen, dit omdat ik te weinig tijd heb gehad de afgelopen dagen. Dit zal ik zeker nog deze week testen en daar een oordeel over geven.

--- Draadloze tech
De Wifi werkt prima maar heeft een paar vervelende eigenaardigheden. Ik kon met gemak verbinden met m'n eigen netwerk en deze bleef ook stabiel werken. Wanneer je de tablet echter in stand-by zet wordt de Wifi adapter (softwarematig of hardwarematig?) uitgeschakeld en verlies je connectie. bij het aanzetten van je tablet komt die connectie wel weer terug, echter kan dat soms zo'n 30 seconden duren voordat je weer verder kan met het browsen.

Bluetooth werkt prima, ik kon verbinden met m'n telefoon en foto's over en weer sturen, geen klachten.

3G is helaas niet te vinden op de Mobii, echter claimt PoV wel bezig te zijn met een software update waarbij 3G USB sticks ondersteund gaan worden. Deze update wordt in 2011 verwacht, wat niet een heel precieze aanduiding is. Maar het komt eraan en kan voor sommigen erg handig zijn.

--- Accu
De accu is over het algemeen best goed, ik heb de afgelopen zondag van 's ochtends tot 's avonds veel zitten surfen, mailen, apps downloaden, Angry Birds gespeeld. Ik denk dat ik safe kan zeggen dat ik de tablet intensief en langdurig heb gebruikt voor n acculading. Voor het spelen volledig opgeladen, 's avonds stond de accu op 15%, wat naar mijn mening best netjes is. Het is natuurlijk geen vergelijking, maar m'n Desire HD houdt dat echt niet zo makkelijk vol!

Software
Ik heb de stock firmware goed getest en daarbij ook de Advent Vega firmware. Voor diegene die onbekend is met Advent Vega, dit is eigenlijk hetzelfde apparaat dat is uitgebracht met een andere bedrijfssticker onder een andere naam. De firmware van de Advent Vega is volgens velen net wat fijner en sneller. Methodes om deze firmware erop te zetten zijn in het PoV topic op GoT te vinden, links vind je verderop in de review.

--- PoV firmware
De firmwareversie die werd meegeleverd (1.07) werkt op zich prima, al had ik het gevoel dat n en ander sneller kon. De software komt standaard met twee launchers, de eerste launcher is te vergelijken met de stock 2.2 Android en daarnaast is er een 3D launcher die vermoedelijk door PoV zelf is gebouwd. De prestaties van die 3D launcher is niet sterk, het is leuk om 3 applicaties in een 3D view heen en weer te slepen maar dat gaat al snel vervelen. Het aanpassen van de 3D launcher is ook zeer beperkt waardoor je al snel uitgekeken raakt. Wanneer je een andere launcher gebruikt zoals LauncherPro (mijn favo) wordt het gebruik van de tablet een stuk aangenamer.

--- Advent Vega firmware
Voor mijn gevoel is de Advent Vega firmware een tikkeltje beter qua performance, hij reageert wat sneller en het opstarten en wisselen tussen apps gaat wat soepeler. Helemaal wanneer je een andere launcher installeert (ADW.launcher of LauncherPro), de 'snappyness' van de tablet is dan behoorlijk hoog waardoor het spelen/werken met dit ding erg aangenaam wordt.

Hacks die het leven (met de tablet) makkelijk maken
Omdat we met Android bezig zijn gaan we graag een stukje verder met aanpassen en hacken. Paul O'Brian is een bekende naam binnen de hackcommunity wanneer het aankomt op Android en hij heeft een aantal updates gemaakt die de tablet nog net wat leuker maken. Standaard kan je bij zijn website een tweetal packs downloaden met extra software (waaronder de Android Market) die het leven een stuk gemakkelijker maken. In die packs zit bijvoorbeeld ook een app die je USB aansluiting kan laten fungeren als Slave of als Host. Dit is het verschil tussen aansluiten op je pc en bestanden overzetten f USB sticks en harde schijven aan je tablet hangen, erg nuttig.

Wanneer je een donatie doet (jaarabonnement eigenlijk) heb je toegang tot z'n Android kitchen, die ook aanwezig is voor de Advent Vega. Je kan hier je eigen ROM samenstellen en ook het Performance Pack downloaden. Paul heeft hierin een aantal aanpassingen gedaan die de aanraakgevoeligheid en accuraatheid van het scherm vergroten, ook zou de tablet weer net dat beetje sneller worden, dit laatste heb ik eerlijk gezegd niet gemerkt. Het scherm wordt wel degelijk een stukje fijner, vooral dat 'ie wat preciezer reageert op aanrakingen in kleine hoekjes.

--- Market
Standaard wordt de tablet niet met de Android Market geleverd, via een simpele hack is dit wel voor elkaar te krijgen. Zoals eerder gezegd, dit maakt de software wel volwaardig omdat je nu kan doen en laten wat je wilt. De link naar de procedure is verderop te vinden.

--- Adobe Flash
Als je de doos van de Mobii bekijkt dan zie je er een sticker op zitten waarop dat de tablet nog een Adobe Flash ondersteund wegens licentieonderhandelingen. Voor veel mensen is dit een gemis, vrees echter niet! Ook Flash is net als de Market erop te zetten en werkt eigenlijk prima.

Het tonen van websites met filmpjes op basis van Flash gaat vlekkeloos. Youtube is een mooi voorbeeld, video clip laden en de 720p optie aanklikken is geen probleem. Ook fullscreen blijft de clip soepel en netjes draaien. Zie de link verderop om Flash werkend te krijgen.

Geruchten
Omdat de hardware van dit tablet door meerdere merken wordt gebruikt zijn er ook meerdere bedrijven die aan firmware werken. Nu zijn er een paar geruchten die dit tablet nog net wat interessanter maken:

- PoV heeft in de FAQ gezet dat ze aan Android 2.3 werken (bron: PoV website)
- Makers van de UX100 (Aziatische rebrand) hebben aangegeven dat ze 2.3 overslaan en Honeycomb gaan uitgeven (bron: Modaco forums)
- ROMbakkers op XDA zijn bezig met een 2.3 ROM! (bron: XDA forums)
- Eind Januari geeft Advent Vega z'n kernel vrij (bron: Twitter Advent Vega)

Nuttige links
PoV topic op GoT - http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1438510
Market hack - http://www.oudmaijer.com/...-on-PoV-mobii-101-tablet/
Flash hack - http://www.mediafire.com/?2vndh9omw5t9kq3
Calibratie hack - http://gathering.tweakers...message/35374434#35374434

Over het algemeen een goeie tablet voor z'n prijs. Jammer dat 'ie out-of-the-box het een en ander aan tweaks nodig heeft maar dat mag de gemiddelde Tweaker niet tegenhouden. De Android Market hack is zonder meer noodzakelijk, dit is n van de onderdelen dat Android maakt tot wat het is.

Zoek je een goeie vervanger voor de iPad op basis van Android? Ik denk dat je dan moet wachten op de Notion Ink of de Motorola Xoom. Maar wil je nu al met een leuk Android tablet aan de slag dan zou ik m'n geld op deze zetten.

Mocht je iets missen in m'n review of heb je een vraag, laat het me gerust weten en ik kijk wat ik kan doen :)

--- Ik ga de review later vanavond nog verrijken met foto's en eventuele feedback verwerken! ---

Heb jij ook een Point of View Mobii Tegra Tablet 10.1" 512MB Zwart?

Hoe slecht is die kijkhoek nou eigenlijk? Heb je al problemen als je hem een beetje schuin houd? Als ik bijvoorbeeld een boek wil lezen moet ik hem dan meteen helemaal recht voor me hebben? Of is het niet zo dramatisch?
Voor het lezen van boeken vind ik 'm persoonlijk niet erg geschikt, de kijkhoek is daar niet fijn genoeg voor... Op youtube zijn wel filmpjes te vinden waarin die kijkhoek gedemonstreert wordt.
Ziet er prima uit en kan me er helemaal in vinden...

Out of the box een erg beperkt tablet, maar met de vega firmware en pauls performance pack is het een prima ding. (Meteen de kracht, het customizen)

Grootste minpunten wat mij betreft:

* Uitschakelen wifi in standby
* Scherm (goed genoeg, maar iets hogere resolutie en vooral betere kijkhoek had heel fijn geweest)
* Geen GPS, geen punt an sich en uiteraard bekend van tevoren alleen jammer dat sommige apps crashen zonder gps (google earth, speedtest). Gelukkig is er een workaround via myfakelocation en eventueel GPS via je telefoon gebruiken.
* 16:9 vs 4:3... Ben er nog niet helemaal over uit maar denk toch dat een 4:3 scherm mijn voorkeur heeft voor internetten, ebooks, etc waar een 16:9 scherm juist weer fijner is voor videos etc.
* Geen geheugenkaartje of usb kabel. Bij mijn versie zat helaas geen USB kabel, ook vind ik het jammer dat ze er niet een geheugenkaartje bij hebben gedaan. Al was het maar 4GB, maar dan kan je m tenminste wel ECHT gaan gebruiken.
* Android 2.2... Het werkt op zich prima maar het voelt toch net niet helaal lekker.

Verder een prima ding en nog geen moment spijt van de aankoop gehad. Het kan ook alleen nog maar beter worden :)
Hoi m0ridin,

Nieuwere verpakkingen/modellen worden standaard geleverd met de USB-kabel... Deze zijn te herkennen aan de garantiezegels aan de onderkant en de waarschuwing betreffende Flash op de doos.

Oudere varianten (zonder USB-kabel) zitten in een doos met 2 garantiezegels en geen waarschuwing betreffende de ontbrekende Flashplayer.

Het ontbreken van de geheugenkaart is niet een heel groot gemis - je hebt er al 1 voor een tweetal tientjes - en vaak in de zelfde winkel ook nog. Als je al geheugenkaartjes bij apparatuur krijgt zijn het vak vrij summiere kaartjes met net 2 GB of minder, en klasse 2.

Wat betreft de rest: het uitschakelen van de WiFi is idd erg irritant. Hopelijk wordt hier nog een oplossing voor gevonden. De nieuwe officiele release van POV zou echter na het uit standby komen sneller verbinding laten maken (ik heb dit niet zelf geprobeerd, maar andere gebruikers melden dit wel)

Android 2.2 werkt wat mij betreft prima - helaas wel nadat ik dus Vega ROM met AddOn pack en Performance pack heb geinstalleerd. Vergeet vooral niet de geheugenkaart - scherm-kalibratie... Het is wat werk, maar dan heb je ook een apparaatje waar je echt wat aan hebt, en van kunt genieten voor een (redelijk) zacht prijsje :)
Netjes dat die usb-kabel er nu standaard bij zit... Bij mij was dat nog niet geval, geen ramp natuurlijk want voor 3 euro heb je er een maar het voelde gewoon een beetje goedkoop dat ze die uit de doos hadden gelaten.

Daarnaast had ik natuurlijk niet zo'n kabel thuis liggen en moest ik dus wachten voor ik kon gaan flashen :P

Ook wat betreft het geheugenkaartje heb je wel gelijk, het kost allemaal niet zoveel extra maar opnieuw had ik het tablet eerder dan het kaartje en duurde het net wat langer voor ik echt optimaal kon genieten en spelen.

Het zijn gewoon dingen die het een echt compleet pakket zouden maken en alles bij elkaar nog geen tientje extra hoeven kosten.

Verder ben ik nu ook helemaal tevreden dus :) Nu eens zien of die cyanogenmod wat moois gaat brengen en wat er in de toekomst nog gaat komen!
Bij de laatste 3 telefoons die ik heb gekocht krijg ik anders geowon 8GB class 6 kaartjes hoor (Galaxy S1 << meer dan een jaar gelden al dus!, LG2x al een half jaar terug, en Galaxy S2 maandje of 2 terug)....

Anyway, los kosten ze niks dus mij maakt het weinig uit...
Goede en vooral fijn leesbare review.

en.. stiekem overwoog ik de folio of dit apparaat, na het lezen van deze review zal het vermoedelijk toch deze worden :D
Wifi in standby is meestal een instelling:
1. Go to the Home screen.

2. Select the Menu key.

3. Select Settings.

4. Select Wireless & networks.

5. Select Wi-Fi settings.

6. Select the Menu key.

7. Select Advanced.

8, Select Wi-Fi sleep policy.

9, Choose the desired option. Choices are:

– When screen turns off
– Never when plugged in
– Never
Meestal maar hier helaas niet. Ten eerste is dat menu niet te vinden maar ook mer de daarvoor bestemde apps is het niet voor elkaar te krijgen.
Mooie review,

Ik heb hem zelf ook en heb hem gister geflashed naat Honeycumb en werkt perfect
Ik heb een "Protective folder with usb keyboard" van POV gekocht maar het keyboard wil niet goed werken. Als je de usb aansluit werkt het toetsenbord niet. Pas na herstarten met tb aangesloten gaan de 3 ledjes even knipperen en reageerd de tablet op het toetsenbord. Echter door de aangeslagen toets oneindig te herhalen. Dit stopt pas als je de usb loshaalt.
Het eerste tb heb ik teruggestuurd naar amazon.de en heb een vervanger gekregen. Helaas zelfde probeem (ja was echt een andere;-).
Weet iemand raad? :'(
Ik heb ook zo'n soort gelijke tablet alleen dan van viewsonic. Je hebt ook nog een andere kloon HANNspree 10,1 inch alleen deze heeft geen camera. Deze tablets rollen hoog waarschijnlijke allemaal uit de zelfde fabriek. De Specs en het scherm zijn precies het zelfde, alleen ze hebben allemaal een eigen behuizing. Die van mij Koste maar 200 euro. Vegacomb build 9.3 (Android 3.2) doet super erop. Ik heb ook viewcomb geprobeert maar die werkt minder. Maar die is ook gewoon gebaseerd op de vegacomb build 6.

Op deze pagina kan je de nieuwste build vinden.