Canon Pixma iP4200 Review

fabulaus 26 oktober 2006, 1.313 views

Canon Pixma iP4200

Pluspunten

• Goedkope printen
  • Hoge kwaliteit printjes
  • Gebruiksvriendelijk
  • Mee geleverde software
  • Veel optie's en mogelijkheden

Minpunten

• Een tikkeltje langzaam

Inktverbruik Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Na lang zoeken en overwegen heb ik voor deze printer gekozen. De voornaamste reden voor de aanschaf was het inktverbruik en de kosten van de cardridges. Voorheen had ik een printer die achterlijk veel inkt gebruikte en waar ik ¤30,- voor een cardridge betaalde, daar moest dus verandering in komen.

De IP4200 werkt met gescheiden cardridges (zwart, geel, blauw en rood) zodat je niet een complete cardridge hoeft te vervangen als 1 van de kleuren op is, dit scheelt behoorlijk in de kosten. Ook zijn de originele cardridges behoorlijk goedkoop, zeker in vergelijking met mijn vorige printer. Er zit 13ml inkt in de 4 cardridges en er zit ook nog een extra grote 26ml cardridge in voor zwart. Voor een compleet setje (totaal 78ml. inkt) betaal je zo'n 58,- incl. verzending en hier kan je echt een hele tijd mee vooruit, mede omdat de printer ook weinig inkt verbuikt. Ook zitten de cardridges die mee geleverd zijn gewoon vol, dit is bij lang niet alle merken het geval.

De eerste ip4200 die ik mee nam bij de BCC bleek een defect printhoofd te hebben dus moest weer even terug. Bij de BCC heel vriendelijk geholpen en direct een nieuwe mee gekregen zonder gezeur.

De installatie was vrij eenvoudig, heb het wel helemaal volgens het boekje gedaan. Ik weet dus niet of je hem ook gewoon plug en play kan instaleren onder XP. Gewoon een kwestie van de software installeren, printer voorzien van printhoofd en cardridges, printer aansluiten en even uittesten.

De mee geleverde software is makkelijk te gebruiken en zorgt ervoor dat je de printer nog effectiever kan gebruiken. Ook de mogelijkheid om op je monitor te zien hoe vol de cardridges nog zitten is erg handig, zo weet je optijd (d.m.v. notificatie) wanneer je weer inkt moet gaan kopen.

Inmiddels heb ik al aardig wat printjes gemaakt en ik ben erg te spreken over de kwaliteit, erg nauwkeurig en geen blur aan de randen van letters. Ook kleur doet die heel goed en precies. Ik had een pagina uitgeprint met een paar thumbnails er op maar deze waren nog duidelijk te zien. Ook de functie van het 2 zijdig printen werkt perfect en is de eerste keer wel even appart om te zien. Nadat het papier door de printer is gegaan pakt die het weer terug en spuugt het er aan de andere kant weer uit. Ook is de printer enorm snel, met de snelste instellingen blijft de kwaliteit gewoon nogsteeds goed. Wel duurt het even tussen aanzetten van de printer en het daadwerkelijk printen, maar anders moet je altijd de printer aan laten staan.

Verder heb ik nog geen foto's echt op foto kwaliteit geprint maar wel gewoon op normaal papier onder normale instellingen en dit zag er al aardig scherp uit. Verder zijn functie's als het beprinten van CD's en het gebruiken van de 2e papier invoer lade ook nog vreemd voor me maar wel hele handige features. Nooit meer klooien met de invoer van foto papier in de A4 lade.

Al met al ben ik zeer tevreden en heeft het zoeken en vergelijken van tal van printers zeker zijn vruchten af geworpen want dit is echt de ideale printer voor mij.

Heb jij ook een Canon Pixma iP4200?

Voordeel van deze series zijn ook de de compatible intpatronen gebruik ze alweer 2 jaar voor mijn IP4000 en ben voor 25 patronen slechts 50 euro kwijt.
Bij deze moest je volgens mij alleen de chip overzetten.
Ik heb het niet zo op compatible inkt. Ik heb verschillende verhalen gehoord dat het printhoofd verstopt raakte en ook dat de kwaliteit van de printjes zelf naar beneden gaat. En een printhoofd is bijna evenduur als een nieuwe IP4200 kopen.