Specificaties 15,6" (1920x1080), 1TB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI GT663R-434NL Review

XanderDrake 17 januari 2011, laatste update op 17 januari 2011, 4.200 views

MSI GT663R-434NL

Pluspunten

• Erg compleet wat high-end features betreft
  • Zeer snel en geschikt voor het zware werk en gamen
  • Uitstekend geluid
  • Multifunctioneel als Gaming-, Workstation-, en Multimediaplatform
  • Toch compact en relatief licht

Minpunten

• Korte Accutijden
  • Geen Blu-ray
  • Beter webcam en touchpad had gekund

Welkom, dit is mijn review van de MSI GT 663R Gaming en Media Laptop :)

Introductie

MSI is al sinds jaar en dag een respectabele hardware producent. MSI is lang niet zo bekend als zijn grote Taiwanese broers Asus en Acer, maar dat doet niets af aan de goede prijs kwaliteit verhouding van hun producten. Dat MSI lang tweede viool speelde speelden in vergelijking met andere grote namen komt voornamelijk omdat ze vroeger voornamelijk Original Equipment Manufacturer waren: een producent van hardware componenten die deze producten leverden aan een derde partij die vervolgens hun eigen merk erop plakten. Een bekend merk waar MSI aan leverden die niet beschikken over hun eigen productie is Medion.

Op een gegeven moment besloot MSI onder zijn eigen naam op de markt te komen, en sindsdien zijn ze hard bezig met hun merk uit te breiden naar alle onderdelen van de elektronica markt. Van bluetooth headsets tot extreem overclock-bare videokaarten. Maar de markt waar ze in mijn ogen nog het meest actief zijn, is de laptop markt. Vanwege hun jarenlange ervaring als OEM producent kwamen ze een tijdje geleden uit het niets met prima laptops voor een goede prijs, die opvallend vaak beschikken over features die zich onderscheiden van vergelijkbare laptops.
Zo ook in deze review komt er een opvallende laptop langs!

De MSI GT 663

Hoewel MSI in het verleden wel vaker een Gamer laptop heeft geproduceerd, onder eigen naam en dat van een ander, is de GT 663 wel een bijzondere additie aan de line-up van het merk.

Normaliter zijn Game laptops groot, zwaar en duur. Daar was niet veel aan te doen: de componenten (processors, videokaarten) die benodigd zijn om games op hogere resoluties en beeldkwaliteiten te kunnen spelen, zijn op zichzelf duur en vereisen zware koelingoplossingen. De combinatie van gamen en mobiliteit is al jaren een probleem. Sinds de Core 2 Duo processor serie van Intel beginnen de twee concepten meer in de buurt van elkaar te komen. De techniek ontwikkelt zich steeds verder, MSI doet nu een poging om zowel gaming als multimedia mogelijkheden te integreren in één compact en mobiel geheel. Het resultaat is de GT 663 serie.
Het zijn laptops die allen zijn voorzien van allerlei high-end eigenschappen zoals een Full HD scherm, een stevige videokaart, chicklet toetsenbord, ruimte voor twee harde schijven en een uitstekend geïntegreerd audio systeem. Vanwege dit laatste zal ik de laptop ook beoordelen als een multimedia laptop, naast het feit dat hij ook zeer geschikt is voor gamen. Daardoor heeft hij een duidelijke meerwaarde tegenover directe concurrentie.

De Bundel en SKU

De laptop wordt geleverd in een grote doos, die meteen verraadt dat MSI je niet alleen verblijdt met de laptop alleen. Het uitpakken heb ik vastgelegd in dit Unboxing filmpje:

In de verpakking bevindt zich een doos met laptop en een mooie rugzak. Als eerste toon ik hier de doos van de laptop zelf:

En dit is de MSI rugzak die erbij wordt geleverd:

Geen overbodige luxe, gezien dat de laptop allicht te dik kan zijn voor normale laptoprugzakken die je kunt kopen in de computer winkels. Je wilt natuurlijk het beste voor je favoriete laptop. Wel fijn van MSI dat ze daar aan gedacht hebben.

In de laptop verpakking zijn er nog andere leuke goodies te vinden. Naast de standaard handleidingen, vouchers, folders voor garantie en dergelijke zit er ook een Gaming muis tussen: http://eu.msi.com/html/popup/nbac/images/500px/2010_G_mouse.jpg
Het is een rasechte gaming muis, met een hoge resolutie, lage latency en natuurlijk met kabel.
Verder vinden we de game Assassins Creed 2 tussen de boekjes. Mooie toevoeging, maar ikzelf besteed verder geen aandacht aan dit spel.
En als laatste zit er ook nog een aantal doekjes voor het schoonmaken van het scherm. Al met al een hele mooie bundel. Dit alles is makkelijk meer dan 100¤ waard!

De GT 663 van dichtbij

Eerst en vooral de volledige specificaties:
  • SKU: GT663R-434NL
  • Scherm: 15.6"Full HD (1920 x 1080), Glare
  • Gewicht: 3,5 kg
  • Processor: Intel®Core™ i7, i7-740QM (1.73GHz)
  • RAM: 3 x 2GB DDR3 1333mhz
  • Accu: 9-cells
  • Ports: HDMI, eSATA, 4x USB, VGA, ExpressCard
  • Garantie: 2 jaar standaard
Uiterlijk en Behuizing
Het ontwerp van de laptop is zeker niet een uit duizenden. De strakke lijnen, chromen randjes en composite finish geven een agressieve draai aan het uiterlijk, die je in meer extreme mate kan terug vinden in bijvoorbeeld Alienware laptops.

Zodra je de laptop opstart vallen vooral de strategisch geplaatste led lampjes op. In het donker zijn ze echt imponerend, menig gamer zal tijdens een nachtelijke lan-party wel opkijken als ze voorbij deze laptop lopen!

Hetgeen nog het meeste opvalt aan de specificaties is dat alles past in een 15,6” form factor. En dat is een van de grootste voordelen van deze laptop, iets waar MSI op geconcentreerd heeft tijdens het ontwerp en de productie van de GT 663. Op het eerste gezicht lijkt de laptop groot voor zijn formaat. Maar toen ik hem vergeleek met een Dell Insperion 1525 (een vrij standaard 15,6” laptop), bleek dit mee te vallen. Hij is niet meer dan een centimeter groter in zowel breedte als lengte:

De structuur en degelijkheid van de laptop is redelijk te noemen. Ik heb structureel betere laptops vast gehad, maar het zou geen deal-breaker zijn. De laptop is geheel plastic, dus daar gaat hij geen pluspunten op scoren.

Gewicht
Voor de rest ben ik tevreden over het gewicht. De laptop is nog met één hand te dragen en vast te houden. De specificaties vertellen ons dat we het hebben over 3,5 kilogram, gemiddeld iets zwaarder dan een standaard 15,6” laptop. Zelfs voor dagelijks gebruik is dit gewicht te overleven, dus als mobiel Workstation zou deze laptop door kunnen gaan.
Wat opvalt, is de verdeling van het gewicht binnen de laptop. De rechterkant van de laptop is een stuk zwaarder dan de linkerkant. Dit komt door de plaatsing van de accu, aan de onderkant. Omdat de processor en GPU stevige gekoeld moeten worden is er daarvoor een flink stuk van de linker onderzijde van de laptop uitbesteedt aan ventilatie openingen. De accu zit hierdoor rechts, en daarmee ook het zwaartepunt. Dit is verder geen probleem.

Het Scherm

Een van de hoogtepunten van de laptop is het scherm.

We hebben het over een Full HD 1080p scherm met LED achtergrond verlichting. Vanwege de geringe omvang van het scherm in combinatie met de hoge resolutie is de pixel dichtheid zeer hoog. Voor mij is dit erg fijn. Voor bijna alles is het aantrekkelijk om veel pixels te hebben, films, games, internetten, you name it. En deze laptop maakt zijn beloftes waar, ik was namelijk bang dat de lettertjes en knoppen te klein zouden worden door de hoge resolutie. Maar dat viel mee. De helderheid is behoorlijk, de maximale stand is voor mij te veel. Het scherm heeft een glanslaag, zoals bijna onvermijdelijk tegenwoordig. De reflectie lijkt minder te zijn dan mijn MSI U230, dus het is te overleven. Veel gamen in de tuin of de trein zal er sowieso niet inzitten, dat zal ik later toelichten.

Toetsenbord
Eigenlijk kan ik het in één woord samenvatten: Chicklet. Voor de meer ingelezen tweakers onder ons ben ik daarmee duidelijk genoeg, en voor de rest zal ik het uitleggen. Chicklet toetsenborden zijn een van de betere toetsenborden die je kunt vinden in laptopland.

De toetsen zijn van degelijk plastic en veren niet. Ook zitten een stukje van elkaar verwijdert zodat er geen foute toetsen aanslagen plaats vinden. Al met al heel goed, beter dan alle andere laptops die ik gehad heb tot nu toe. Mijn MSI U230 is ook heel goed, maar de feedback van het toetsenbord van de GT 663 is toch een stapje beter.
Mag ook wel voor de prijs ;)

Het leek me voor de hand liggen om ook hier de functie knoppen te behandelen. Deze soft-toetsen (geen fysieke toets, reageert op aanraking) bevinden zich boven het toetsenbord:

Sinds vele jaren zijn dit soort toetsen standaard uitrusting, via de toetsen kan je WiFi en bluetooth aan en uit zetten, je laptop op stand-by zetten en zo verder. Deze functies kan je terugvinden op de GT 663, maar er zijn ook andere toevoegingen:
De eerste soft-key is de P1-knop, deze is instelbaar naar eigen blieven. De Turbo toets wordt beheerd via MSI software en activeert een overclock modus (deze zal ik later in detail bespreken). De derde toets zorgt er voor dat de fan in de laptop op maximale stand gaat draaien. Een zeer fijne feature voor tweakers die alles uit hun apparaat willen halen. De vierde toets blokkeert de Windows Start Menu knop. Waarschijnlijk meer een feature voor professionele gamers, want ik zou deze functie niet zomaar gebruiken. Vervolgens heb je de WiFi en bluetooth knop die ik al eerder vermeldde. De zevende toets is het tegenovergestelde van de Turbo knop, namelijk de Eco knop. Deze forceert te laptop in een meer energiezuinige modus, wat helpt om accutijden te verlengen. Er zijn verschillende profielen voor de Eco stand, welke andere instellingen hebben. De “Presentation” Eco stand bijvoorbeeld zorgt er voor dat de laptop zuinig is, maar nooit op stand-by gaat. Handig als je een Powerpoint aan het presenteren bent. De achtste en laatste toets is bedoeld voor het uitzetten van alle LED lampjes die ter decoratie in de behuizing zitten.

Touchpad
Hoewel de positie en het formaat van de touchpad OK zijn, kan ik toch niet helemaal lekker werken met de touchpad. Het lijkt wel alsof hij niet helemaal correct mijn bewegingen meet. Vooral het eerste contact dat je vinger maakt registreert hij soms niet. Misschien is het een optie of driver issue, ik vond geen problemen in ieder geval. Feature zijn wel in orde, Multi-touch is van de partij, scrollen gaat (als de beweging wordt geregistreerd) soepel. Het punt is ook dat MSI niet voor niets een laser muis mee levert. Niet dat dit iets zegt over de kwaliteit van de touchpad, maar er wordt wel vanuit gegaan dat je hem meer als mobiel gameplatform gebruikt. Onder die omstandigheden heb je weinig aan je touchpad.

Webcam
Zoals bijna elke laptop van boven de ¤400 beschikt de GT 663 over een webcam. Ik heb het gevoel dat er niet heel veel gebeurt op webcam gebied, dat de ontwikkelingen stil staan. Zeker als je het bijvoorbeeld camera’s van smartphones bekijkt. Vanwaar deze mededeling? Omdat de webcam bij deze laptop gewoontjes is, niet opvallend. OK, hij doet goed zijn werk onder zowel lichte als donkere omstandigheden en de resolutie is ook in orde. Meer heb ik er ook niet over te zeggen. Ik heb ook niet het gevoel dat dit beter of slechter is dan bij de concurrentie.

Geluid
Normaliter zou ik niet veel aandacht besteden aan geluid, wat kan je immers verwachten van de speakers van laptops? Mijn U230 is daar een pracht voorbeeld van. Blikkig geluid, onhandige plaatsing van speakers waardoor ze worden weggemoffeld door de ondergrond en een veel te laag vermogen.
Dit kan ook anders, dacht MSI bij zichzelf. Zeker als je bedenkt dat MSI dezelfde soort laptop produceert voor merken als Medion, zou het een mooi punt zijn om zich te differentiëren van de concurrentie. Een gemiddelde fabrikant zou vervolgens de speakers op een beter plek zetten, ze voorzien van meer vermogen en daarmee basta. Nou, MSI pakt het toch iets anders aan.
Dynaudio is een Deens bedrijf dat zich specialiseert in het brengen van hoogstaande audio kwaliteit naar plekken waar je het niet altijd zou verwachten. In auto’s bijvoorbeeld. Voor de GT 663 wilde MSI een alliantie aan gaan met Dynaudio om simpelweg het beste geluid te brengen naar het formaat van een normale laptop. En dat is ze gelukt.

Om deze uitdaging tot een succes te brengen heeft Dynaudio echt elk afzonderlijk aspect van geluid binnen de GT 663 onder de loep genomen. Dingen zoals de positie van de speakers, het toevoegen van een subwoofer, de klankkasten in de behuizing, de modulatie van de frequenties die uit de speakers komen tot aan de kabels en componenten van de soundcard zijn aangepakt door de experts van Dynaudio.
Helaas kan ik niet veel terug vinden over de exacte specificaties van het audio systeem en soundcard. Eerlijk gezegd ben ik ook geen audio-nerd, dus ik zou je er niet veel over kunnen vertellen behalve wat ik er over lees in de documentatie. Wat ik je wel kan vertellen is hoe het klinkt. Het woord ‘overweldigend’ lijkt mij het meest toerijkend. MSI was zo slim om een demo filmpje (gemaakt door Dynaudio en MSI zelf) te leveren bij de laptop, en als ik die opzet op vol volume vult de muziek de kamer. Je voelt het geluid resoneren in je buik. Het is echt indrukwekkend. In games voel je echt de kogels inslaan om je heen en explosies vibreren dankzij de subwoofer. Hier is een filmpje dat er over gemaakt heb om een impressie te geven (hoewel mijn camera natuurlijk nooit de volle extensie van het geluid kan weergeven):

Het valt op dat het geluid soms geclipt wordt, dat sommige klanken zorgen voor scherp geruis. Ik kan je op je hart drukken dat deze imperfecties niet door de boxen van de laptop komen. De microfoon van mijn camera kan de volle klanken simpelweg niet aan, en gaat clippen. Ik heb het filmpje proberen op te nemen op een lager volume, maar op alles behalve de laagste stand is het toch te veel voor mijn camera. Het woord ‘overweldigend’ komt weer in me op ;) .

Ports

De poorten voor randapparatuur zitten bij de GT 663 aan zowel de linker en rechter kant als de achterzijde. De GT 663 is voorzien van zeer veel uitbreidings mogelijkheden.

Aan de rechter kant ziet het er zo uit:
Audio aansluitingen (headset/optical out, microfoon, line-in en line-out), USB port en optische drive.

Aan de linker kant ziet het er zo uit:
USB ports, Cardreader, USB port en ExpressCard slot

Aan de achter kant ziet het er zo uit:
Kensington slot opening, Adapter aansluiting, LAN poort, VGA poort, eSATA connector en HDMI.

Hardware

CPU

Een belangrijk verkooppunt van deze laptop is de aanwezige hardware. De processor kan natuurlijk niet achterblijven. In deze laptop zit de Intel Core i7 740QM. Dit is een van de snelste laptop processors beschikbaar. CPU-Z laat ons het volgende zien:

Het is een quad-core processor, waarbij elke core is voorzien van 256kb L1 cache en twee threads. Voor de hele processor is 1MB L2 en 6MB L3 cache beschikbaar.
Eigenlijk vind ik persoonlijk vier cores te veel voor een laptop, zelfs als het gaat om een Gamers notebook. Waarom? Dit soort complexe processors vergt te veel van laptop koeling. Intel heeft dit toch elegant aangepakt met de aanwezige Turbo Mode. Op volle kracht draait de CPU niet sneller dan 1.73 Ghz. Maar als een bepaald programma niet meer dan 1 of 2 cores/threads nodig heeft schalen alle aanwezige cores dynamisch mee. Oftewel, de cores die benodigd zijn voor het programma gaan sneller draaien en de resterende cores clocken terug om zo koel te blijven. Hierdoor kan de CPU toch een indrukwekkende 2.93 Ghz halen, wat uitstekend is voor bijvoorbeeld games.
In deze laptop ziet dit er als volgt uit, alle cores en threads in gebruik:
1862mhz voor alle cores op een multiplier van 14x.

Twee cores in gebruik:
Een flinke 2522mhz voor 2 cores, let ook op de temperaturen.

Één core in gebruik:
Zelfde snelheid als 2 cores maar ook lagere temperaturen.

RAM
De GT 663 die ik tot mijn beschikking heb beschikt over maar liefst 6gb DD3 geheugen. Dit is net zo veel als ik in mijn desktop heb zitten, veel dus. De Core i7 heeft een hele goede geheugen interface wat er voor zorgt dat deze laptop een van de beste memory performance zal hebben die je maar kan wensen. CPU-Z info kan je ook terug vinden op de screenshots van het vorige hoofdstuk.

Chipset
Deze laptop is voorzien van de PM55 chipset van Intel. Dit is volgens mij de meest high-end en snelste chipset beschikbaar voor laptops. Normaal een prima keuze zou je zeggen, maar er zit toch één groot nadeel aan. Een van de recente verbeteringen op laptop energie beheer is de mogelijkheid van de GPU om zich uit te schakelen als ze niet wordt gebruikt, waardoor de laptop op zijn interne GPU overschakelt. Dit zorgt voor aanzienlijke verbeteringen van accutijden als de laptop niet wordt gebruikt voor gamen. nVidia noemt deze techniek Optimus, MSI noemt het zelf GPU Boost en in andere laptops werkt deze zeer goed. Helaas kan Optimus niet samenwerken met de snelle PM55 chipset omdat deze geen geïntegreerde videochip bevat, de GTX 460M zal dus altijd aan blijven staan. Door deze keuze laat MSI duidelijk zien dat er bij de GT 663 serie geen concessies worden gedaan als het gaat om performance en dan ook meer is bedoelt als een verplaatsbaar platform voor media en gamen dan een laptop voor on-the-road.

GPU
Om het label Gamers laptop te mogen dragen, moet een laptop grafisch gezien van goede huizen komen. Over het algemeen wordt hier het meeste water bij de wijn gedaan als het aankomt op laptops. GPU’s verbruiken namelijk ontzettend veel stroom en worden zeer warm.
Deze laptop heeft als grafische chip de nVidia GTX 460M die is gebaseerd op de GF106 GPU, die je op de desktop ook kan terugvinden als de GeForce GTS 450. Dit is een GPU met 192 shaders die zijn geclockt op 1350 MHz met een core speed van 675 MHz. De 460M beschikt over een gigantische 1,5gb aan DDR5 geheugen op een 192 Bits interface. Dit alles is behoorlijk high-end voor een laptop videokaart. GPU-Z kan ons verder het volgende vertellen:

Hard disks
De GT 663 is een van de weinige 15,6” laptops die is voorzien van twee 2,5” harddisk sloten, iets wat normaal niet past in de compacte behuizing. Punten voor MSI dat ze dit voor elkaar hebben gekregen. MSI heeft gekozen om deze twee sloten te vullen met twee identieke 500gb 7200rpm harde schijven. Deze twee zijn geconfigureerd in RAID-0 als één partitie van 1tb. Dit is zeer ruim voor een laptop en zorgt er voor dat je al je muziek en veel films kwijt kan op je laptop zonder dat je een externe schijf mee moet nemen.

Als Gamer had ik liever gezien dat een van de twee harde schijven werd ingeruild voor een SSD, wat een geweldige performance boost zou betekenen voor een laptop als deze. Laptop HDD’s zijn nu eenmaal niet de snelste. Na contact te hebben gehad met MSI werd het duidelijk dat dit niet zo simpel lijkt als dat het klinkt. Veel hardware en BIOS settings kunnen zorgen voor problemen bij consumenten, vooral wanneer de laptop op enkel de batterij functioneert. We moeten allicht wachten tot de volgende generatie laptops en/of SSD’s voordat dit meer toepasbaar gaat worden.

Optische Drive
Helaas is deze versie, hoewel niet de goedkoopste laptop die er is, niet voorzien van een Blu-ray drive. In plaats daarvan krijgen we een vrij standaard DVD-RW drive, die wel goed zijn werk doet. Het is jammer, want een Blu-ray zou heel goed passen bij de audio en het scherm van deze laptop. Als je dit zoekt zal je toch een duurdere SKU moeten kiezen.

USB
Iets waar de GT 663 niet in teleurstelt is de toevoeging van USB 3.0 aan de laptop. Gezien dat USB 3.0 als dé poort van de toekomst wordt gezien, voor alles van snelle externe schijven tot aansluiting voor meerdere parallelle HD schermen, is het zeer fijn om te weten dat je laptop toekomst bestendig is. Helaas voor deze review heb ik niets in de vorm van USB 3.0 hardware op handen.

WiFi en LAN
Ook de WiFi functionaliteit van de laptop werkt naar behoren, maar daar moet je op zijn minst van uit gaan tegenwoordig. Wireless-N is van de partij, maar mijn router gaat tot maximaal G, dus daar kan ik geen benchmarks van geven. Het bereik is wel prima te noemen.
Het is tevens fijn om Gigabit LAN niet te moeten missen. Mijn kabel netwerk is wel 1Gbit, maar ik kreeg om de een of andere reden niet de doorvoer die ik verwachtte. Met zijn 18Mbyte per seconde is de doorvoer wel een stuk hoger dan een normaal 100Mbit netwerk.

Accu
Een van de heikele punten bij elke zware media of game laptop is altijd de accu. Het gaat eigenlijk op een van twee manieren fout. Of de accu is te klein waardoor de accutijd meer kan gezien worden als een nood oplossing voor wanneer de stroom uitvalt, of de accu is te groot waardoor de laptop zwaarder, groter en duurder wordt. Zolang er geen revolutie plaats vind op accu gebied zal je dit blijven houden.

Misschien had je uit eerdere hints al kunnen raden hoe het zit bij deze laptop. Ik zal het verklappen, de accu van de GT 663 is redelijk klein (voor een 9 cells accu) en daardoor staat de accutijd onder druk. Helaas zijn er een handvol meer factoren die de accutijd verder reduceren. De snelle hardware, de dubbele harde schijf en het mooie scherm vreten stuk voor stuk energie. Wat ook niet helpt is de afwezigheid van nVidia Optimus (wat ik behandeld heb het hoofdstuk Chipset), waardoor de nVidia GTX 460M altijd aan staat, of je nu Crysis speelt of Patience.

Dit alles heeft tot effect dat de GT 663 bij gewoon gebruik (internet, youtube) niet meer dan 1 uur en 25 minuten kan halen. Dit is op Power Saver/ Eco stand met het scherm op een lage backlight stand. Mocht je vergeten de laptop om de laptop op Power Saver te zetten, dan moet je niet raar staan kijken als binnen het uur de laptop uitvalt.

Is dit een teleurstelling? Een beetje, maar er is niet veel aan te doen. Mobiel gamen is sowieso uitgesloten op een laptop als deze, onafhankelijk wat voor accu je kiest. Mocht je toch meer onderweg willen doen met de laptop dan stuit je op het probleem warmte. Accu’s slijten sneller als ze in een zeer warme of zeer koude omgeving moeten functioneren. Als je de GT 663 zou voorzien van een grotere accu dan komt deze meer in contact met de hete hardware en interne heatsinks. Daardoor heb je binnen een jaar nog maar een percentage van het originele vermogen van de accu over. Het is dus een lose-lose situatie. Tijd voor brandstof-cellen?

Software

Bloatware
Sinds mijn review van de MSI U230 besteed ik aandacht aan al de pre-installed programma’s die samen met de installatie van Windows 7 worden geleverd. Ik ben persoonlijk tegen alles wat te veel wordt geïnstalleerd, want de kans is groot dat ik het niet gebruik en dat ik na 30 dagen elke keer bij het opstarten zes pop-ups van verlopen demo-licenties moet weg klikken… Wie haat dat nou niet?
Ik moet zeggen dat het mee valt bij deze laptop, MSI heeft geluisterd naar mijn klachten :P . Het is wel nog frustrerend dat McAffee er standaard op staat en niet ophoud met zeuren bij het opstarten van Windows. Maar zodra je die hebt verwijderd, ben je grotendeels bloatware vrij.

Windows 7
De GT 663 is standaard geleverd met een 64bit Windows 7 Home Premium installatie. Hoewel je mag verwachten dat fabrikanten een 64bit installatie van een OS leveren op een laptop met meer dan 3gb aan RAM, ben ik blij dat MSI me niet van extra arbeid heeft verschaft.
Voor de rest werkt alles binnen Windows naar behoren, doch is de laptop drie dagen bezig met updates te installeren. Misschien iets wat meer aan Microsoft ligt dan aan MSI. Maar toch een klein minpuntje dus, een iets meer gepatchte versie mag wel. Allicht is dit probleem weg bij de retail versie van de laptop.

Drivers
Helaas moet ik constateren dat hier wat ruwe randjes te vinden zijn. De videokaart drivers die standaard zijn geïnstalleerd werkten niet naar behoren. Zo kon ik geen 3Dmark Vantage benchmark succesvol afronden. Na installatie van de nieuwste drivers van nVidia (Forceware 263.09) lukte dit wel.

Andere drivers lijken gewoon hun werk te doen.

Prestaties
De prestaties van de laptop zal ik als volgt samenvatten: een van de beste op de markt. Ik test het door te kijken naar benchmarks van Futuremark, en daarnaast een aantal games. De games draaien op de maximale instellingen die ik speelbaar vind, dat betekend dat ik niet lager zal gaan dan 25 frames per seconde. Als dat gebeurd zal ik bepaalde instellingen minder hoog instellen. De native resolutie, 1920 x 1080, zal ik altijd aanhouden.

Turbo Drive Engine
Eerst even wat info over de overclock tool die MSI levert bij de laptop. De Turbo Drive Engine is een stukje software die wordt geactiveerd zodra je op de Turbo soft-toets drukt. Via de software gaat vervolgens de BCLK (internal base clock van de processor) omhoog van 133mhz naar 140mhz waardoor de Core i7 740QM CPU sneller gaat draaien:

Ook de nVidia GTX 460M wordt overgeclockt om betere prestaties te leveren. Bij de versie van de GT 663 die ik ter beschikking heb gekregen werkt dit laatste nog niet, maar de GT 663 die nu te koop zijn, kunnen dit wel.

De scores van 3D mark 2006 met Turbo zien er als volgt uit:

De scores van 3D mark Vantage zonder Turbo:

De scores van 3D mark Vantage met Turbo:

Games:
De volgende games zijn allemaal speelbaar op deze laptop. Optimale game ervaringen (Dus volle eye-candy maar wel vloeiende FPS) had ik op de volgende instellingen:

Crysis Warhead

Battlefield Bad Company 2

GTA 4

Call of Duty: Modern Warfare 2

Far Cry 2

Shattered Horizon

Temperaturen
Gezien al dit grafisch geweld, is het interessant om te weten hoe de koeling van de laptop hier mee om gaat. En daar ga ik nu antwoord op geven.

De temperaturen van de CPU wanneer de laptop idle draait:

De temperaturen van de CPU wanneer de laptop p95 draait met Turbo aan:

De temperaturen van de GPU wanneer de laptop idle draait:

De temperaturen van de GPU tijdens gamen:

Al met al valt het wel mee wat de temperaturen betreft. Zeker als je kijkt naar de GPU. Vroeger had ik nog een Medion laptop waar de videochip tijdens gamen ruim 110 graden haalde. Dat waren nog eens tijden ;)

De korte periode die ik had met deze laptop gaf mij een inzicht in hoe het is om een zeer capabele en doch compacte laptop te hebben. Ik heb thuis een redelijk zware Game PC staan, gebaseerd op de Intel Core i7 920 en nVidia 8800GTX in SLI, maar ik kan zeggen dat de MSI GT 663R nagenoeg niet onder doet aan mijn systeem. Alles draait zo goed als op Max, je zult niet veel concessies moeten doen. Zeker als je de high-end hardware combineert met een oogverblindend scherp scherm en dé beste audio oplossing voor laptops op de markt, kan je wel stellen dat je het hebt over een winnaar. De chicklet toetsen en gamer muis die bij de laptop zijn geleverd helpen daar ook aan mee.
Wat me vooral opviel tijdens mijn game sessies was, dat ik niet meer bezig was met de laptop zelf, maar met het spel. Er zijn geen hindernissen meer zitten die de game-ervaring kunnen dwarsbomen, je wordt haast letterlijk in de virtuele wereld gezogen. Deze immersie geldt tevens voor het kijken van films en video. Zonder enige hulp kan de laptop iedereen in de kamer mee krijgen. Weer zijn het scherm en de audio de hoofdrol spelers.

Er zit wel een schizofreen randje aan dit alles. Dit systeem is meer een compacte PC met een geïntegreerde UPS oplossing dan een laptop. Ik ben erg mobiel en reis snel honderden kilometers per week, en dan zou deze laptop niet heel geschikt zijn. Niet zo zeer om het gewicht of het formaat, maar meer omdat ik hoogstens één aflevering X-files kan kijken voordat de laptop gaat jammeren over de lege accu.

Stel dat ik een netbook of een tablet had als vermaak onderweg, dan zou deze laptop wel een goede oplossing zijn. Programmeren, internetten, films kijken, data verwerken en gamen gaat immers uitstekend, als je maar beschikking hebt over een stopcontact.
Het enige gemis, naast de accu, is een Blu-ray drive. OK, je kunt die SKU krijgen als je er meer geld over hebt, maar het is jammer dat elk onderdeel klaar is voor HD media behalve de optische drive. Ik zou bijna zeggen: ben je een tweaker met geld? Koop dan meteen een slim-line Blu-ray speler voor ¤100 en stop die er in ;)

Concurrentie
De andere laptop fabrikanten zitten natuurlijk niet stil, maar MSI heeft wel een redelijk specifieke markt gekozen voor de GT 663. Ik noem deze markt de compacte game desktop vervangers. Als je kijkt naar de hardware en het formaat van de laptop, moet je alles boven de 15,6” niet laten mee tellen als concurrentie. Deze laptops zijn vaak een stuk groter en zwaarder, dus valt het predicaat compact weg. Wat overblijft is de Asus G53 en G51 serie en de Medion Erazer X6811.

Eigenlijk valt de Asus G51 serie af omdat hardware achterblijft bij de GT 663. De Asus G53JW lijkt goed mee te komen met de GT 663R, hij is iets goedkoper en heeft 2gb meer RAM. De rest van de specs zijn hetzelfde. De GT 663R heeft wel nog een paar voordelen: de bundel van tas, muis en game maakt het toch een meer waardevollere keuze. Plus moeten we de geweldige Dynaudio installatie missen bij de Asus.
Aan de onderkant van de prijs hebben we de Medion Erazer X6811. Medion kan altijd goed concurreren op prijs en dat doen ze nu ook: de Erazer is maar liefst ¤100 goedkoper, terwijl de specificaties grotendeels hetzelfde zijn. Maar let op, weer heeft MSI het voordeel van de bundel en de audio installatie. Ook heeft de GT 663 twee hardeschijven terwijl de Erazer het moet doen met een.

Mijn Eind conclusie is:
5 sterren als Game systeem, 4 sterren als Media systeem en 3 sterren als mobiele laptop.
Het is aan jou, beste lezer, de taak om te kijken wat JIJ zoekt en belangrijk vindt :) .

Ik dank MSI voor het uitlenen van deze laptop

Heb jij ook een MSI GT663R-434NL?

Nette review. Enige puntje is dat je plaatjes alleen wat te groot zijn, waardoor er hier en daar wat info wegvalt. Misschien dat je die kunt resizen, of even als thumbnail erin zetten zodat het klikbaar is.

Maar een heel mooi overzicht van de features, dat zie je weinig bij notebook reviews.
Ik zal nog wat screens resizen, maar ik moet ook zeggen dat de 570pix max breedte nogal krap wordt. Pop ups vind ikzelf een beetje rommelig.

Bedankt voor de rest!
Op de rommeligheid hier en daar na, hele mooie review! :)

Heb jij je DPI op 133% staan? De iconen op je bureaublad zijn volgens mij redelijk groot, maar kan ook aan mij liggen ;)
Ghehe, ik heb niets gedaan met de iconen en het bureaublad, had ik geen tijd voor. Dus de DPI is Windows 7 default :P

Ik hoop dat de rommeligheden nu weg zijn, ik heb de resizes toegepast en het oogt voor mij een stuk beter!
Met ingebouwde full-hd resolutie staat in windows je DPI standaard op 133% volgens mij.

Op 100% heb je veel meer werkruimte ;)
Mooie review. Inhoudelijk was mijn eerste reactie: wat een drukte straalt de laptop uit zeg! Ik vindt trouwens de accuscore helemaal niet zo slecht voor een laptop van dit kaliber. Zoals je zelf al aangeeft is hoef je geen wonderen te verwachten voor multimedia/game laptop zonder een revolutie, maar als ik kijk naar een oudere laptop van mij dan kon deze maar een uurtje (max!) met zijn accu doen. En dat waren geen superduper specificaties! Persoonlijk had ik dan ook je accuprestaties op 4 sterren gezet.

[Reactie gewijzigd door Xardas op 17 januari 2011 23:35]

Je hebt een punt, maar er zijn sinds je oude laptop hebben er ware revoluties plaats gevonden op het gebied van energie bezuiniging in laptops. Core 2 Duo was daar een van, dynamisch clocks aanpassen, nVidia Optimus en zo verder. Je kan tegenwoordig voor 500-600€ laptops kopen die 8 uur met een accu lading doen, dat was decennia lang onvoorstelbaar.
Maar dit zien we gewoon niet terugkomen in deze laptop. De processor kan zich wel terug clocken en zo maar 13watt verbruiken, maar de rest van de specs doen gewoon niet mee.
Het eerst wat bij mij opkwam bij het ''scannen'' van deze review; WAUW! Geweldig hoeveel tijd en moeite je hierin hebt gestoken. Heel veel lof, dat zien we graag hier :) !
Dank. Als ik iets doe, doe ik het graag goed ;)
Damn een hele nette review! Ik heb zelf bij MSI gewerkt maar had niet zo'n mooie review kunnen schrijven. Zou bijna overgehaald worden om er een te kopen ;)
Dit verdient niets minder dan de volle 5 sterren dus bij deze.
Je review leest enorm goed weg en staat vol van informatie, ik vind dit 1 van de betere reviews die ik dit jaar gelezen heb of beter gezegd op notebook gebied is dit echt de beste die ik ooit gelezen heb.
Je hebt er echt veel tijd ingestoken en dat is te prijzen dit zie je weinig terug bij notebook reviews.

[Reactie gewijzigd door pino85 op 17 januari 2011 17:03]

netjes gedaan, veel informatie en plaatjes. Viel me ffe op dat het design van die laptop heel erg lijkt op de microsoft sidewinder x6 (vind ik)
Hallo,

Ten eerste heel erge mooie review, mijn vraag is echter bij de msi game laptops is of je de oranje lichten aan de buitenkant ook kan uitzetten(ik ben namelijk in een msi gaming laptop geinteresseerd niet persee dit model). Het kan nogal vervelend zijn als je in de les zit met deze laptop en deze lichten branden contstant, alvast bedankt.
Dat kan zeker, dat staat ook in de review. Er zijn softbuttons for, boven het toetsenbord!
Deze laptop lijkt mij geschikt om mijn desktop te vervangen. Enige jammere wat ik vind is dat de key's op het keyboard niet verlicht zijn. Als dit gedaan was, dan was deze laptop perfect.

Wel fijn dat de overige LEDjes uitgeschakeld kunnen worden, zodat je niet 24/7 met een kermistractie zit te gamen.

Mooie review!
Zeer nette review.

Ik zit zelf te kijken naar de nieuwste aldi aanbieding, de medion erazer X6812 voor € 999,-
zie link : http://www.aldi.medion.com/md98460/nl_01/?refPage=microsite

Specs :
15,6" High Performance Notebook met
Gaming Power MEDION® ERAZER® X6812 (MD 98460)
■Extreme topprestaties
■Gigantische harde schijf
S-ATA van 640 GB
■Supersnel werkgeheugen
4 GB DDR3 SDRAM-werkgeheugen

Ik weet, mindere processor (voldoende voor mij), Geen HD scherm, ook geen probleem.

Wat vinden jullie
Tja, deze laptop zal voor minder geld qua prestaties wel goed mee kunnen komen. De GT 663 heeft een aantal voordelen (HD scherm, 2 HDD bays, geweldige audio, overclock engine, goede bundel) maar als je daar zonder kan, of het nut er niet van ziet, kan je altijd nog een Medion nemen.