Zalman VF900-Cu Review

rodie83 25 oktober 2006, 495 views

Zalman VF900-Cu

Pluspunten

• Zeer goed koelvermogen
  • Nauwelijks geluidsproductie
  • Makkelijk te installeren

Minpunten

• Relatief duur
  • 3 pins aansluiting

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5

Sinds een tijdje heb ik mijn systeem een Asus EN7900GT. Een prima videokaart voor het geld. De laatste tijd stoorde ik me echter steeds meer aan het lawaai én de prestaties van de koeler. Vooral vervelend vond ik het geluid van opspinnen zodra ik een game startte. De temperatuur van de kaart was idle om en nabij de 55 graden, bij load sprong de kaart naar 65-70 graden. Tijd dus voor een nieuwe koeler. Een aantal reviews verder heb ik gekozen voor deze Zalman koeler. Het ding heeft goede recensies gekregen en ach, de stufi was binnen dus ;)

Installatiegemak

Eerst begonnen met de stock cooler eraf krijgen. Dit bleek een makkelijk klusje te zijn - aan de achterzijde van de kaart 4 schroefjes los gedraaid en de stockcooler was al los. Meer moeite had ik met het voedingskabeltje voor de fan - die wou lastig loslaten. Na wat voorzichtig trekken toch prima losgekregen.

De Zalman wordt geleverd met ramsinks. Deze zijn zeer simpel aan te brengen op de ramchips via zelfklevend spul. Ook de koeler zelf is zeer makkelijk aan te brengen. Koelpasta wordt bijgeleverd en daarna is het eigenlijk een kwestie van een paar schroefjes en rubbertjes (allemaal bijgeleverd) vastdraaien en klaar is kees. Wanneer de koeler eenmaal goed vast zit een kwestie van de voeding (3pins) aansluiten op het moederbord en het installeren van de koeler is voorbij. Ook meteen het enige minpunt wellicht - mijn moederbord biedt slechts plaats voor één 3pins fan. Mijn andere 2 systeemfans moesten dus helaas direct aan de 12v lijn. Zorgt voor wat meer draden. Het was ergens misschien handig geweest als de koeler direct was te pluggen op de videokaart zelf.

Overigens wordt er wel een fanmate bijgeleverd - een kastje waarmee je zelf de fanspeed van de Zalman kan regelen. Via het bijgeleverde dubbelzijdige tape kan je die overal op je kast plakken. Wat mij betreft super.

Gebruik en resultaat

In het kort: geweldig. Een kleine vergelijking met de stock cooler:

Stockcooler: Idle 55, Load 65-70
Zalman low speed: Idle 39, Load 45
Zalman high speed: Idle 37, Load 43

Zoals je kunt zien zijn de koelprestaties fenomenaal vergeleken met de stockcooler. Het meest geniale is nog wel dat je deze cooler gewoon niet hoort op low speed en nauwelijks op high speed. Overigens is er met deze temps ook geen reden tot high speed. Geluidsproductie en koelprestaties daarom de volle 5 punten.

Afsluitende woorden

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik tot zover een fantastische koop heb gedaan. Zo stil en zulke goede koeling -heerlijk. Jammer is wel de prijs: ik heb hier in Groningen bij Norrod 40 euro voor deze cooler moeten betalen. Maar eerlijk is eerlijk - ik vind het het geld volledig waard.

Heb jij ook een Zalman VF900-Cu?

De temperatuurmetingen zijn afkomstig van Rivatuner en de kaart draait op stock snelheden (helaas levert OCen volledig vernaaide schermen op ;)
Is er helemaal geen ruimte om te OCen?
Nee, al bij de kleinste overclock is het scherm niet meer leesbaar en wordt het één rare massa van kleuren. Vroeger heb ik de kaart wel geclockt gehad, misschien dat ik toen te ver ben gegaan maar je zou zeggen dat de hele kaart dan op zn gat ligt?
Ik vind die fanmate wel een beetje uit de tijd, moet toch ook via progs in te stellen zijn die fansnelheid. Als xtraatje ok, maar het moet gwoon wel allebei kunnen.
Is de temperatuur meting gdaan op stock mhzen?
Er zijn namelijk mensen die minder positief zijn over het ding,. Het soort kast kan ook nog weleens flink wat uitmaken. Wel verbazend trouwes mijn x1900xtxxx doet met waterkoeling zelfs nog 70c+. Vind ik niet zo leuk |:( , en hij zit er nog goed op ook.
Dan ga ik me afvragen wat voor waterkoeling je hebt...