Specificaties 1,5TB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Elite 1,5TB Zwart Review

[McAp] Jay 25 februari 2011, laatste update op 25 februari 2011, 1.312 views

WD My Book Elite 1,5TB Zwart

Pluspunten

• Schermpje
  • Geluidsproductie
  • Warmteproductie
  • Kleine led

Minpunten

• Geen fan
  • Software
  • Plastic behuizing

Mobiliteit Score: 5
Western Digital Mybook Elite 1.5TB

Bestellen:
Ik had een nieuwe (externe) harde schijf nodig voor opslag en back-up. Na een tijdje googelen, was ik erg positief over de reacties en reviews van de WD Mybook serie. Ik heb daarom ook bij Mycom voor 105 euro een Mybook Elite besteld van 1.5 TB. Dit is een hardeschijf van 3.5 inch. en heeft een deels mat zwarte en deels glossy zwarte behuizing. Aan de voorkant zit een klein lampje voor de activiteit en het schermpje.

Wat zit er in de doos:
Er zitten een aantal dingen in de doos:
De WD Mybook Elite
Usb kabel
AC Adapter
Wat quick start quides
(software op de schijf zelf)

Uit de doos, eerste indruk:
Eenmaal uit de doos, is de Mybook kleiner dan ik had verwacht, maar hij heeft een mooi voormaat. Het schermpje van de Mybook Elite gebruikt elektronisch inkt (< weet ik niet zeker, ik hoor het graag als het wat anders is) zodat je ook als de HDD uit staat gewoon nog kan zien wat er op staat. Ook aan de voorkant zit een klein activiteit lampje, dit lampje is wit en is goed te zien in het donker.
De HDD heeft aan de onderkant, achterkant en bovenkant ventilatie gaten. Er zit jammer genoeg geen ingebouwde fan in, maar WD claimt dat de ventilatie gaten genoeg is.
Aan de achterkant zit onder andere: De aan/uit knop, (mini)USB port en de plek voor de AC adapter.

Prestatie:
Ik heb de trial van HD tune gedownload, en een benchmark gerunned. Hier is het resultaat van de Mybook. Mijn pc was idle, dus ik weet niet wat die twee pieken/dalen naar beneden zijn. Ik heb nog wat tests gedaan maar de hardeschijf is in orde!

Het schermpje:
Op het schermpje kan je je eigen label zetten. Ook te zien is of hij nog gelocked is via de software en hoeveel ruimte nog vrij is. Het is makkelijk om te zien, maar persoonlijk vind ik het niet echt functioneel omdat ik altijd makkelijk op mijn computer kan zien hoeveel ruimte ik nog heb. Alhoewel, het schermpje werkt ook zonder stroom, dus kan je altijd en overal zien hoeveel ruimte je hebt op je schijf. Ik weet niet of dit heel veel waarde toevoegt op de Mybook 3.0 of de Mybook Essentials. Maar het ziet er in ieder geval leuker uit.

De ingebouwde software:
Op de HDD heeft WD zijn eigen software ge´nstalleerd, hier kan je dingen zoals de label, idle tijd en wachtwoord veranderen. Ook te zien is hoeveel ruimte nog vrij is op de schijf en ook op je interne schijf. Er is ook een “backup functie” die maakt een backup van een aantal bestanden, zelf gebruik ik liever een ander programmatje voor backups. Persoonlijk vind ik deze software daarom ook een beetje nutteloos.

Algemene beoordeling:
Voor algemene beoordeling geef ik hem 5 sterren, want het is een mooie, kleine, stille hardeschijf die niet veel warmte produceert.

Prestaties:
Hier geef ik 4 sterren, de prestatie is niet slecht voor USB, maar kan niet tippen aan E-SATA. Het is een leuke snelheid, en genoeg voor de meeste mensen. Maar als je hogere snelheden wilt is dit niet de HDD voor jouw.

Featureset:
Ik geef hier 4 sterren, het schermpje is een leuk idee. Maar ik vind dat het niet echt functioneel is. Bij mij staat mijn HDD op de grond, waardoor ik het schermpje alsnog niet (goed) kan zien. Voor mensen waar hun HDD naast hun scherm staat is dit weldegelijk een leuke extra.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
De harde schijf doet wat hij moet doen, daarom vijf sterren. Ik heb er persoonlijk geen problemen mee gehad, het was gewoon Plug and play.

Compatibiliteit:
Ook hier geef ik 5 sterren, de HDD is zowel met windows als mac (na formatteren) te gebruiken.

Mobiliteit:
Vijf sterren voor mobiliteit, het is een kleine harddisk met veel snufjes en extra’s.

Geluidsproductie:
Ook hier vijf sterren, de harde schijf is erg stil. Hij is gewoon niet te horen naast mijn pc .

Warmteproductie:
Vier sterren, de harde schijf blijft op een normale tempratuur. Er zit geen fan in de behuizing, dus hij produceert wel wat hitte. Zelf heb ik er een fannetje naast gezet, en hij blijft nu sper cool ^^.

Prijs:
Vier sterren, voor wat je krijgt is het die 105 euro zeker waard. Maar als je dit allemaal niet nodig hebt raad ik je aan om een WD Elements 2TB te kopen voor de zelfde prijs.

Conclusie:
De WD Mybook Elite is een mooie HDD met leuke extra's, of deze extra's nouw nodig zijn weet ik niet. Maar als je een HDD zoekt met deze functies, is dit de HDD om te kopen!

UPDATE 25-2-2011
Nu ik de mybook elite een tijdje heb, ben ik nog een aantal dingen tegengekomen.
-Er begint viezigheid onder het schermpje te komen (waarscheinlijk stof)
-Glossy stukje van de behuizing word ook snel stoffig
-Veel problemen met de software (Is een update uit, weet nog niet of dit helpt) <Grotendeels verholpen door update
-Software trekt veel van mijn CPU (geen iedee waarom)

Bij deze verander ik de algemene beoordeling naar 4 sterren.

• Nvidia GeForce 8200 mGPU
  • AMD Athlon&#8482; X2 5000+ Dual Core 2,60 GHz
  • XFX 4890 Black Edition 1 GB GDDR5 1GHZ
  • 3 GB DDR2 RAM
  • 500 GB SERIAL ATA HDD
  • Windows 7

Heb jij ook een WD My Book Elite 1,5TB Zwart?

Leuke review, fijn met plaatjes! Heb wel wat puntjes:

Voor mij (en een hoop anderen) is het juist een voordeel dat er geen fan in zit: die maakt alleen maar herrie, vooral als het een kleine is!

Natuurlijk kan USB2.0 niet tippen aan e-sata, maar dat kun je toch geen nadeel van het product noemen? Dan had je een e-sataschijf moeten kopen! ;)
(m.i. voegt de hd-tune test weinig toe, dit laat alleen de snelheid van je USB-bus zien, was er iets bezig op de achtergrond gezien de twee dips?)

Qua mobiliteit zou ik deze hd lager beoordelen, je hebt nu heel veel varianten die USB-powered zijn en dus vele male mobieler zijn dan deze schijf die een losse AC adapter nodig heeft om te werken.

Het is allemaal natuurlijk persoonlijk, maar hoezo is de software een negatieve eigenschap? Je hoeft het toch niet te gebruiken?

Tussen de regels door lijk ik te lezen dat je zelf liever ook de 2TB-variant zonder poespas had gehad? ;)
Hoi s0epkip

Persoonlijk heb ik wel liever een fannejte (inderdaad zolang hij niet te luid is) zodat de hdd koeler blijft en ook langer mee gaat.

Wat ik heb gezegd over de snelheid, is niet echt als nadeel bedoelt, meer om gewoon aan te geven dat het een degelijke snelheid is (voor USB).

De test van hd-tune stond mn pc op idle dus geen idee wat die twee dips zijn, ik zal dat nog eens uitzoeken, de test was meer bedoelt om de snelheid te laten zien ;)

Ik vind zelf de mobiliteit wel oke voor een 3.5 inch schijf (niet te vergelijken met een 2.5 inch!)

De software gebruikt ik zelf nu ook niet! de backup functie lijkt mij niet optimaal, en het enige wat ik er nu mee doe is de schijf locken en unlocken. Ook omdat ik dus de meeste functies niet gebruik, heb ik eigenlijk ook inderdaad het idee dat ik beter de 2TB zonder extra's gehad ;)
Zijn er dan 3,5" schijven die volledig USB powered zijn? Ik dacht dat dat niet mogelijk was (en 2,5" 1,5TB+ schijven zie ik nog niet snel op de markt verschijnen).
nee daar heb je een punt. 5 volt bij 0,5 amp is voor de meeste 2,5" hdd net niet voldoende. (meeste werken zo rond de 4 watt spinn up en in idle iets minder. 3,5" hdd kunnen al gauw wat meer vragen en hebben dus altijd een externe voedingsbron nodig. tenzij je het niet erg vind om 4 USB poorten kwijt te zijn voor een schijf.
leuke review met hoop nuttige info en plaatjes

Kleine tip
Haal het Mycom stukje er uit dat hoort bij de shop reviews, hier is je doel de externe harddisk en al zijn mogelijkheden en gebreken.
Bedankt voor de tip, word aan gewerkt ^^.