Specificaties 11,6" (1366x768), 250GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One 752h-5GHz Review

kevinr1 18 januari 2011, laatste update op 21 januari 2011, 4.633 views

Acer Aspire One 752h-5GHz

Pluspunten

• Accu
  • Afmeting & gewicht
  • Beeldscherm [1366x768]
  • Desing & uiterlijk
  • Drivers
  • Geluid & warmte
  • Gewicht & mobiliteit
  • Stabiliteit
  • Toetsenbord typt prettig voor een Netbook
  • Webcam [low light]
  • WiFi N

Minpunten

• Geen bluetooth [terwijl er wel knoppen voor aanwezig zijn]
  • Software tijdens eerste gebruik [kan ook prettig zijn voor liefhebbers]
  • Vingerafdrukken te zien op bovenkant met de juiste invalshoek van het licht

Na een lange zoektocht heb ik gekozen voor de Acer Aspire One 752h.

Kevin Csuka

CardReader [SD, MMC, MS, MS PRO en xD]
HDMI poort
3 USB 2.0 poorten
1.4 Kilogram
1366x768 LED LCD beeldscherm.
Intel WiFi Link 1000 BGN
Atheros AR8131 PCI-E Gigabit Ethernet Controller
Er zit geen bluetooth in, deze kost ¤ 13,- op deze website
Klik hier voor meer productinformatie over de Netbook

Specifieke informatie

Vooraf
Ik hoop dat de lezer met plezier deze review zal lezen.
Mochten er vragen of opmerkingen zijn m.b.t. deze review dan wil ik deze graag beantwoorden.
Ook suggesties m.b.t. de vormgeving en inhoud van het verslag wil ik graag vernemen zodat ik deze in mijn review kan verwerken.

Veel leesplezier en bedankt!

Reden van aankoop
Zelf zocht ik een kleine laptop, een Netbook dus, die HD formaat kan afspelen en goed kan omgaan met internet en de Office producten.
Gamen interesseerde mij niet, daarvoor gebruik ik een andere computer.

2GB aan RAM geheugen is ideaal op een Netbook voor mijn gevoel. Zelf vind ik 1 Gigabyte net iets te weinig.
Mijn vriendin heeft een Dell Inspirion mini 10 met 1 gigabyte aan intern geheugen en ik merk dat het niet soepel gaat.
~[Natuurlijk heeft dit met meerdere onderdelen te maken, maar dat is dan weer gevoelsmatig.]

Bestelling
Na lang zoeken ben ik bij deze Netbook uitgekomen.
Op internet is deze bijna nergens meer verkrijgbaar, wel nog voor ¤ 430,- bij een andere winkel.
Op de site van 4Launch was deze ¤350,- en heb altijd goede ervaringen gehad met 4Launch.

Met veel wikken en wegen de Netbook toch besteld op maandag rond 4 uur 's middags.
Wat de keuze gewoon goed maakte was de prijs, ram geheugen de beschikking om HD content afspelen.

Vandaar de betaling gemaakt via iDeal, een paar mails ontvangen over de status.

Daarna heb ik gelijk gebeld of de Netbook de volgende dag bij mij geleverd kon worden (bellen is natuurlijk altijd sneller).
Ik werd prima geholpen. Had niet anders verwacht. Rond 10 uur 's avonds nog een mailtje ontvangen met de status "Verzenden" met hierbij een Track & Trace nummer inbegrepen.
De volgende dag was de Netbook rond 20:00 in huis!!!
~[Om 11:00 stond bij Track & Trace: "Chauffeur Onderweg"]

Voor de mensen die opgelet hebben is weegt de Netbook 1.4 Kilogram.
Op de website van de Track & Trace stond dat deze 3.2 Kilogram was.

Afmetingen Track & Trace

Ik was benieuw hoe 4Launch dit voor elkaar heeft gekregen.
Zie hieronder het resultaat...

Bestelling bij 4Launch: 5 Sterren

Binnenkomst
Voordat ik de Netbook binnen zou krijgen wou ik al is een Review op Tweakers.net schrijven.
Dus goed voorbereid met mijn mobiele telefoon allemaal foto's gemaakt van de verpakking en dergelijke.
Hieronder het resultaat.

Zijaanzichten van het pakket.
Zijaanzicht Zijaanzicht

Hier het pakketje geopend, met spam van GAMMA erbij.
Netjes verpakt, schokbestendig.
Verpakking geopend

Links de verpakking waar de Netbook inzit. Rechts de doos van TNT.
Links verpakking van Netbook

Eenmaal uit de verpakking zie je de afbeelding hieronder, mooie verpakking van Acer.
Verpakking Acer

Als je de doos schuin neerlegt en openmaakt zie je gelijk de Netbook
Doos schuin neergelegd

Hier alle bekabeling als de Netbook uit de doos is gehaald.
Bekabeling en boekjes

De Netbook vanaf boven gefotografeerd. Plastic op de bovenkant voor bescherming.
Netbook van bovenaf

De Netbook opengemaakt, prachtplaatje?
Netbook opengemaakt

4Launch heeft het pakketje goed verpakt.

Toen ik de TNT wagen zag met alle pakketjes erin schrok ik eigenlijk. Het was een chaos. Alle pakketjes omgevallen.
Was dus afwachten of mijn Netbook überhaupt zou functioneren.
Eenmaal de Netbook opgestart werkte die prima. Ook geen krassen vernomen.

4Launch verpakking: 5 Sterren

Eerste indruk
Mijn eerste indruk van de Netbook was: Wat een leeg gat zit daar.
Leeg gat?

Naderhand bleek dat daar de batterij moest komen.
Maar met eenmaal de batterij in de Netbook is het een beauty!
Prachtplaatje!

Eerste indruk: 4 Sterren

Eerst gebruik
Vooraf allemaal programma’s gedownload met een andere computer en de programma’s op een USB gezet.
Batterij in de Netbook en het aan knopje indrukken.

De Windows installatie begint met allemaal Acer advertenties en dergelijke.

Eenmaal in de Windows 7 omgeving begint de Netbook gelijk met updates downloaden.
Ik ga naar de geïnstalleerde software kijken en zie dat er allemaal troep opstaat.
  • Acer dit
  • Game spel dat
  • McAfee zus
Om gek van te worden.
Na veel verwijderen van deze software uiteindelijk al mijn software erop gezet.
Het zwaarste hiervan is het Office Professional Plus pakket. Hierover later meer.

Antivirus programma’s belasten het systeem bij een Netbook redelijk.
Als anti-virus programma gebruik ik NOD32 v4.2.
Bij het opstarten laat ik de programma’s Rocketdock & NOD32 opstarten met daarbij de Windows processen.

Eerst gebruik: 3 Sterren

Uiterlijk en design
Kort gezegd is het design strak en super sexy.

Van de buitenkant is de Netbook een kleine zwarte vierkant met de tekst Acer erop.
Maar het geeft wel een sterke indruk.
Zeer sterk uiterlijk

Wel jammer hiervan is dat de vingervegen er redelijk op blijven zitten. Met gedimd licht merk je hier nauwelijks wat van. Dan ziet het eruit als een zwarte Netbook zonder enige vlekken.
Dit kan wel weggeveegd worden met een doekje, maar toch jammer.

Ik heb hiervan gelukkig een foto kunnen maken. Met allerlei mobieltjes was dit niet gelukt. Met een digitale fotocamera lukte een enkele keer met een flitser.
Hieronder het resultaat ~[Datum klopt niet en de vlekken zijn op deze foto wel extreem te zien].
Vlekken

Als de Netbook eenmaal opengemaakt wordt geeft de Netbook je gelijk een zakelijke en 'sexy' uitstraling.
Misschien komt dat niet over met de foto’s hieronder maar als je de Netbook in het echt ziet merk je het verschil.
Sexy

Grotendeels komt dit door het zilveren aluminium plaat gecombineerd met het zwarte toetsenbord.
De zilveren plaat is een soort van horizontale gelakte plaat, ziet er keurig uit.

Dit had ik niet echt verwacht van Acer, petje af.

Verder zie je linksonder kleine lampjes voor:
Aan/uit – Voeding - Bluetooth - Draadloos
Kleine lampjes linksonder

Je ziet wel een lampje voor Bluetooth maar deze Netbook beschikt helemaal niet over deze functie.
Ook is hier een functie toets voor. Als je deze indrukt gebeurt er niets.
Bij downloaden knippert het netwerk lampje continu maar hier merk je weinig van.
Vooral als je aan het typen bent. Dan zit je linkerhand boven het lampje.

Linksboven kleine lampjes voor:
Harde schijf bezig, Num Lock en de CAPS LOCK
Kleine lampjes linksboven

Deze geven een blauw licht.
Bij een installatie knippert het harde schijf lichtje meer.

Rechtsboven de aan en uit knop.
Deze laat rustig blauw/paars licht zien, misschien is dit op deze foto niet zo goed te zien.
Aan/uit knop

Bij deze afbeelding geeft dit een aparte weergave. Komt waarschijnlijk door de invalshoek van het licht.

Vanaf de zijkant gezien is de Netbook slank, zoals op de sticker aangegeven: “Ultra Thin”.
Ultra Thin

Lekker toch :)

De kussentjes die bescherming moeten geven als je de Netbook dicht doet zijn gemonteerd naast en onder het beeldscherm.
Gelukkig maar want op de Netbook van mijn vriendin zitten ze naast het toetsenbord. Dit geeft erg veel stof in de behuizing van de Netbook zelf.
Kussentjes

De onderkant van de Netbook.
Onderkant

Bescherming van de Netbook gehaald met hieronder het resultaat.
Netbook zonder bescherming

Zeer prettig is bij deze Netbook dat alle poorten ( USB, HDMI, ethernet poort, CardReader en lader ) op de zijkant van de Netbook zitten.
Linkerzijkant Rechterzijkant

Bij mijn vorige Acer zaten namelijk een paar poorten, onder andere de lader, aan de achterkant. Dit was vervelend.
Als je zit op een stoel moet je opstaan om de lader er insteken.
Het opstaan is vervelende er niet van maar dat je met je ketting tegen het beeldscherm aanstoot bijvoorbeeld krassen, kans op ongelukken etc.

Ook zit er nog een ingebouwde webcam in de Netbook. Deze zit recht en heeft nog een opmerkelijke wit rondje eromheen. Wel jammer is dat de sticker er ietwat scheef geplakt is. Maar voor de rest ziet dit er keurig uit.

De webcam. Normaal zie je niet zoveel stofdeeltjes er omheen.
De webcam
Er staat: “WEBCAM OPTIMIZED for low light video chatting”

Het bijbehorend plaatje van de webcam.
Bijbehorend plaatje van de webcam
Er staat: “WEBCAM OPTIMIZED for low light video chatting”

Een ingebouwde microfoon is ook niet vergeten. Een zeer klein gaatje met een icoon van een microfoon ernaast.

Hierover later meer.
Als laatste een foto met een andere Netbook en een Laptop.
Van links naar rechts:
Mijn Netbook - > Netbook vriendin - > Mijn andere laptop die verkocht gaat worden - > iPod Touch…
752h - > Dell mini Inspirion 10 - > Acer Travelmate 6592G [ 17”] - > Apple iPod Touch V3.
Sexy laptops
~[Ja mijn rechter laptop is bezig met een Windows 7 installatie.]

Uiterlijk & Design: 4 Sterren

Toetsenbord
Ik werk mijn hele leven al met toetsenborden van "normale" lengte.
Bij deze Netbook is het misschien een paar minuten wennen maar de toetsen tikken wel fijn weg.

De review heb ik ook geschreven met het toetsenbord zonder veel irritatie.
Last van te kleine toetsen merk ik niet.

De toetsen voelen opzich rustig aan.
Ik ben hier totaal geen "Professional" in hoe je dit exact moet beschrijven maar ze tikken lekker.
De toetsen hoef je niet hard in te drukken voordat je een letter te zien krijgt, maar ook niet te zacht.

Het is gewoon normaal.
De "Fn" ~[Functie & blauw logo] toetsen zijn geplaatst zoals ik dat van Acer gewend ben.
Het toetsenbord

Toetsenbord: 5 Sterren

Beeldscherm
Het beeldscherm is een 11.6” LCD LED scherm zoals staat aangegeven op de sticker die zich bevind op de Netbook.
De resolutie 1366x768 is zeer prettig.
Ik had van tevoren nog nooit met deze resolutie gewerkt en dacht namelijk dat het een rare wending zou geven bij het afspelen voor films.
Blijkt dus niet zo te zijn. Eigenlijk is deze resolutie prettig om mee te werken.

Films [720p] worden in volledig scherm afgespeeld. Totaal geen last van zwarte balken!

Gelukkig kan de helderheid aangepast worden. Deze varieërt van zeer laag tot zeer hoog van zeer hoog. Met een film kijken is de hoge stand prettig. En de lage stand voor in "Darkrooms". ;)
Helderheid laagst Helderheid hoogst

De helderheid aanpassing heeft wel 9 verschillende standen. Het meest gebruik ik het allerlaagst voor ’s ochtends in trein voor batterij besparing.
Als ik eenmaal thuis ben gaat de Netbook aan z'n voeding en de helderheid op z'n hoogst.

Hieronder nog wat informatie over het beeldscherm.
Informatie over het beeldscherm

Informatie
Maximum: 190 cd/m²
Gemiddeld: 176 cd/m²
Illuminatie: 83 %
Zwart: 1.08 cd/m²
Contrast: 174:1
Helderheid met batterij: 188 cd/m²

Een “Tong” grafiek kan ik niet maken omdat ik de benodigde hardware niet heb.
Als iemand dit wel wilt testen met deze Netbook graag!
Een DM is altijd mogelijk.

Beeldscherm: 5 Sterren

Muis
In het begin moest zeer wennen aan de muis.
Het voelde erg stroef aan, met droge vingers was dit al helemaal niets.

Naarmate de tijd ben ik hier wel aan gewend maar volgens was dit voor vele mensen lastig voor eerste gebruik.
Muis van mijn Netbook

Mijn broertje zijn reactie toen hij de muis voor het eerst gebruikte was: “Doodziek, echt kapot chill”.
Geweldig dus. Misschien niet zo negatief als ik dacht.
Misschien moest er een klein beetje “vettigheid” over de muis heen komen.
Of een paar keer gebruikt geworden.

De toetsen onder de muis vind ik ook prettig. Zonder deze zit ikzelf altijd te kloten met die toets.
Dan wil je iets dubbelklikken en dan verplaatst je het per ongeluk naar een andere map.
Of dan wil je rechtermuisknop klikken om bijvoorbeeld in een nieuw tabblad te openen, open je de pagina zelf.
~[Kleine irritaties die met een knop zoals deze verholpen worden ].
Hiermee gebeurt dat dan weer niet!

Met de muis kan ook scrollen in websites door 2 vingers te gebruiken en te schuiven naar de gewenste richting.
Ook kan je in en uit zoomen net zoals de iPod Touch werkt. Dit heb ik ook laten testen door meerdere mensen, dit werkt erg prettig zonder problemen.

Eerste keer gebruik: 3 Sterren
Paar keren gebruiktt: 5 Sterren Wordt comfortabeler

Muis voor mijn broertje: 5 Sterren
Muis voor mijn vriendin: 4 Sterren Haar Netbook moet beter zijn dan die van mij, vrouweneigenschap? :P

Camera & kwaliteit
De camera zit netjes ingebouwd in de Netbook.

~[Deze afbeelding wordt ook weergegeven in het hoofdstuk: “Uiterlijk & Design”]
De webcam

Met de tekst ernaas "WEBCAM OPTIMIZED for low light video chatting".
Bijbehorend plaatje van de webcam

Deze tekst nam ik dus ook op de proef.
Deze 0.3 megapixel webcam kan je instellen op 640x480 of 320x240.

Deze instellingen heb ik gebruikt met het nemen van een foto:
Instellingen voor het nemen van een foto

Dit zijn allemaal standaard waardes. Hier heb ik niets aan gewijzigd.

De foto's heb ik genomen met een resolutie van 640x480, de waardes zijn alleen gewijzigd vanwege de lengte die ik kan gebruiken in de productreview.
De originele foto's zijn hier ~[Met licht] en hier ~[Zonder licht] te zien.

Een foto met licht aan naast een foto met licht uit [640x480].
Met licht Zonder licht

De originele foto's zijn hier ~[Met licht] en hier ~[Zonder licht] te zien.
Een foto met licht aan naast een foto met licht uit [320x240].
Met licht Zonder licht

Dat Angelina Jolie zelfs mooi blijft op mijn webcam foto’s spreekt voor zich.

De kwaliteit van de foto's is goed voor een 0.3 megapixel webcam.
0.3 megapixel scheelt met webcammen over het internet, denk aan Skype, msn etc.
Ook zullen de “puistjes” en andere zaken niet te zichtbaar zijn wat voor sommige mensen wel prettig is ;)

Ik hoop dat ik een indruk heb kunnen achterlaten wat betreft de "Low light optimized" stelling.
Oordeel kunt u zelf bepalen aan de hand van de afbeeldingen.

Ook heb ik nog een filmpje gemaakt met deze camera en op YouTube geplaatst, zie hier het resultaat:

Webcam: 5 Sterren

Stereo
Zelf ben ik totaal geen expert in het beoordelen van het geluid.
Het enige vergelijkingsmateriaal wat ik heb zijn oordopjes van ¤15,- van het merk Sennsheiser.

Het geluid is wel prima geschikt voor een film of om een nummer te luisteren.
Natuurlijk zijn dit geen kwaliteits speakers. Alhoewel er een sticker staat op van “Dolby, Sound Room” is het geluid op mijn oordopjes toch beter.

Toch wou ik de Netbook testen met de nummers:

Linkin Park – Somewhere I Belong
The Prodigy – Invaders Must Die

Met die nummers is het moeilijk voor een stereoset om bepaalde delen in het nummer af te spelen.
Beide nummers zijn getest met het bestandsformaat: “FLAC”.
Als je niet weet wat dit betekent: Klik hier.
Tijdens het afspelen heeft Invaders Must Die in het begin duidelijke tonen. Maar niet helder, eerder elektronisch.
Je mist eigenlijk nog wat geluid op de achtergrond voor wat meer helderheid.
Als je achter de Netbook gaat staan met 5 meter afstand klinkt het geluid ongeveer hetzelfde van als bij de Netbook.

Bij het nummer van Linkin Park – Somewhere I Belong is de kwaliteit echt niet goed na 0:23 seconden.
De rest van het nummer gaat opzich wel maar het moment van dat deel is eigenlijk onder de maat.

Voor de rest hoor je het wel prima. Moeilijk te beschrijven als “noobie”.

Als je tijdens het afspelen je oordopjes aansluit en in je oren doet merk gelijk het verschil.
Met oordopjes is de kwaliteit gewoon beter.

Geluid: 3 Sterren

Stereo
Als allereerst over de acculader. Dit is een kleine vierkante blok die licht in de handen voelt.
Specifieke informatie: 48 Wh Lithium-Ion, 10.8V, 4400mAh
Acculader naast de Netbook

Deze wordt niet bepaald warm als deze aan staat, misschien een beetje maar meer dan dat ook niet.
Jammer dat dit een blok is. Het is een redelijk klein blok en niet zwaar van gewicht. Gelukkig maar.
Mijn vriendin heeft met haar Inspirion Mini alleen 1 kabel, geen blok of andere toevoegingen.

Acculader: 4 Sterren

Accu & duur
De accu ziet eruit als bijna elk ander accu.
Accu

Een 2de accu is redelijk prijzig. Al kijk ik hier zie ik wel dat alles een redelijk prijskaartje heeft.
Een losse accu voor deze Netbook kost ¤ 82,50 euro bij 4Launch.

Over de duur van de accu heb ik niets te klagen.
Ik heb voor de mensen even een tabel gemaakt in Excel zodat jullie een beeld krijgen bij de duur van de accu.
Hieronder een print screen van het resultaat.
Tabel accuduur

Deze test niet 100% accuraat maar het komt in de buurt.

Accu-duur: 4 Sterren

Opstarten & afsluiten
Het testen van deze processen heb ik gedaan door middel van een Timer.

Tijdens het opstarten worden de volgende programma’s opgestart:NOD32 v4.2 en Rocketdock.
Ik heb een gebruiker zonder wachtwoord ingesteld zodat deze niet ingevuld hoeft te worden en het systeem gelijk door kan gaan naar de Windows omgeving.

Als ik eenmaal in de Windows omgeving ben druk ik direct op Word en typ ik de woorden “Test”.
Wanneer dit weergegeven wordt kan je aan de slag.
De tijd vanaf dat ik het aan knopje heb ingedrukt totdat ik in de Windows omgeving kan werken duurde 1 minuut, 8 seconden en 17 milliseconden [01:08.17].

Het afsluiten duurt 23.86 seconden met geen programma’s geopend.

Als ik de Netbook dichtklap en een paar minuten later de Netbook weer openklap duurt dit ongeveer 5 seconden voordat ik weer aan de slag kan.
Zonder enige traagheid ontwaakt de Netbook zeer snel en kan ik gelijk weer verder waarmee ik bezig was. Hier ben ik echt zeer tevreden mee!
Misschien dat er op de achtergrond van het systeem allemaal processen worden gestart en programma’s worden uitgevoerd maar daar merk je nauwelijks wat van.

Persoonlijk vind ik dit prima. Het opstarten kan natuurlijk sneller met een SSD maar dan ben je weer meer geld kwijt. Dit alternatief is prima.
Ongeveer een minuut wachten, zoals gewoonlijk, is geen probleem.

Opstarten, afsluiten en sluimerstand: 4 Sterren

Bios
Tijdens het opstarten de F2 toets indrukken om in het BIOS menu te komen.
Hiervan heb ik foto’s gemaakt. Verder gebruik ik het BIOS menu totaal niet.
Ik zal hier ook geen tekst bij zetten omdat alles voor zichzelf spreekt denk ik…?
Maar goed, hieronder de afbeeldingen voor de liefhebbers:

Bios Information

Bios Main

Bios Security

Bios Boot

Bios Exit

Tegenwoordig zijn er ook BIOS menu’s met muis beschikbaar, onder andere van HP Notebooks.
Gelukkig heeft mijn BIOS dat niet omdat het met een muis erg traag loopt, of het werkt niet goed.

Zo’n BIOS als deze geeft mij toch wel een old-skool gevoel. Maar ja, ieder zijn ding.
Sommige willen meer grafische kwaliteit zien en de ander wilt het liever bij het ‘oude’ houden.

Bios: 5 Sterren

Prestaties
Laat ik beginnen met een CPU-Z print screen.
CPU-Z

De prestatie index van Windows, hier hecht ik weinig waarde aan.
Windows prestatie index

Processor productiviteit als er niets wordt gedaan op de voorgrond.
Processor productiviteit

Het processorgebruik blijft meestal op 1 lijn als ik niets doe.
Als ik bijvoorbeeld nog eens de taakbeheer open ( 2de groene lijn boven 75%) zie je dat de processor verhoogd wordt gebruikt.

Ondertussen nog een tijdje gewacht op Super Pi mod 1.5M.
Super Pi mod 1.5M

Ook nog een Passmark Performance Test 7.0 gedraaid.
Opzich wel grappig om te zien hoe het programma deze test maakt.
Passmark score

Passmark uitslag

Tijdens 1 test kreeg ik een melding van het systeem dat de resolutie niet ‘optimaal’ was ingesteld.
De test stopte en ik kreeg een melding. Had wel gewild dat Passmark hier rekening mee had gehouden.

Ook wil ik nog kwijt dat tijdens het schrijven van deze review de Netbook geen enkel probleem levert.
Dit document bestaat uit ongeveer 4.500 woorden en zo'n 100 afbeeldingen van gemiddeld 500kb groot.

Prestaties voor mij: 4 Sterren Doet zijn werk met Office & programma’s.
Prestaties algemeen: 2 Sterren

Harde schijf
Het is een harde schijf van 250 GB, dit is voldoende voor mij.
Het gaat hier om een WDC WD2500BEVT-22A23. ~[Die BEVT maakt het hem :P ]

Ik doe op de Netbook alleen Office en internet. Voor de rest af en toe een film kijken.
Ik ruim alles behoorlijk. ( CCleaner en na iets bekeken te hebben gelijk verwijderen, maandelijks defraggler starten etc.)

Hiermee heb ik een test gedaan met HD Tune Pro.
Dit hoofdstuk is meer bedoeld voor de liefhebbers, de harde schijf doet het voor mij prima.

De instellingen:
Instellingen HD Tune Pro

De uiteindelijke test:
HD Tune Pro uitslag

Harde schijf: 4 Sterren Doet z’n ding en 250GB is voldoende voor mij.

HD content
Als eerst even een print screen van GPU-Z zodat jullie mijn video kaart kunnen beoordelen:
GPU-Z

Bij HD formaat afspelen heb ik 3 testen gedaan:
Ik gebruikte Home Cinema x64. voor het afspelen van HD formaat met de codec voor CoreAVC.
Handleiding

Flash Player 10.1 voor HD filmpjes in Firefox 3.6.13 en IE 8.0.7600.16385

Hieronder een print screen.
1080p film

Zelf zou ik 720p gebruiken voor het afspelen van films. Het verschil tussen 1080p en 720p merk je nauwelijks.
Het scheelt ook gelijk in kilobytes.
De Netbook vertoont geen zwarte balken tijdens het afspelen van HD formaat. Ook niet bij het afspelen van 480p.

Voor het afspelen van HD content vanaf YouTube heb ik dit filmpje gebruikt [720p].

Firefox :Dit verliep soepel. Redelijk snel en geen lag.

Internet Explorer :Niet veel/nauwelijks verschil in vergelijking met Firefox. Ook soepel en niet veel lag. Er was weinig verschil te merken tussen de browsers.

HD content: 4 Sterren

HD content
De Netbook is voorzien van een HDMI poort. Toch even gebruik van maken om te testen.
De configuratie:
  • HD tv, Sony Bravia, op juiste kanaal ingesteld.
  • HDMI kabel v1.4
  • Netbook
Als de Netbook eenmaal aangesloten is zie je direct het beeld van jou scherm op de HD tv.
Plug & Play, simpel als wat dus.

De HD tv laat wel zwarte balken zien. Kijk naar de afbeelding om het zelf te beoordelen.
Maar het scherm is wel redelijk groot.

Werken gaat snel zonder enige lag, net zoals de Netbook zelf.

HDMI poort aangesloten op mijn Sony Bravia

De resolutie van de Netbook 1366x768, de HD tv neemt deze over. Het systeem geeft een melding dat 1360x768 de optimale resolutie is.
Verder kan je alleen kleinere resoluties opgeven. Verder heb ik ook geen opties gezien over scaling.

HDMI poort: 4 Sterren

HD content
Gelukkig heb ik nog geen Blue Screen kunnen waarnemen. Crashes met programma’s is ook niet gebeurt. Dit heeft natuurlijk met meerdere factoren te maken, zoals hoe een programma geprogrammeerd is.
Maar deze Netbook krijgt van mij 5 sterren voor betrouwbaarheid omdat ik hier nog geen problemen mee heb gehad.

Betrouwbaarheid: 5 Sterren

HD content
De Netbook wordt helemaal niet warm!
Dit verbaasde mij erg. Als ik mijn ring naast het ventilatieklepje leg wordt deze niet warmer dan dat deze al was.
Bij mijn vorige Netbook had ik af en toe het idee dat mijn vinger dan zou verbranden.

Geluidsproductie is ook minimaal.
Als je met Office bezig bent of andere kleine bezigheden hoor je de Netbook nauwelijks.

Als er teveel programma’s draaien of een zwaar proces wordt uitgevoerd hoor je de ventilatie wel.
Al draai je een liedje op de Netbook hoor je deze er wel bovenuit.

Geluidsproductie & warmteproductie: 4 Sterren

Drivers
Tijdens de levering van de Netbook werden alle drivers al geleverd.
Geen enkele vraagtekens bij apparaatbeheer.

Toch even kijken voor de drivers, stel dat er per ongeluk eentje wordt verwijderd.
Vooraf had ik al ervaring met de drivers van Acer dankzij mijn vorige laptop.
Acer heeft namelijk 2 verschillende websites waarvan je drivers kan downloaden.
Deze url ~[Grafisch beter]
Of deze url ~[Van a tot z alle drivers]

De bereikbaarheid van de drivers is redelijk makkelijk.
Google: Acer drivers … simpel toch?

Juiste keuzes maken en je ziet de lijst met de drivers
Drivers lijst

Daaronder een lijst met alle drivers die beschikbaar zijn.

Verder gebruik ik zeer vaak de “Intel driver detect update”.

Drivers: 5 Sterren

Mobiliteit
Hier kan ik zeer kort in zijn:
Draagbaarheid is prima omdat de Netbook klein is en lekker gewicht heeft.
De Netbook is goed vast te houden, eigenlijk een beetje een frisbee gevoel krijg ik als je deze vasthoudt.

Mijn vorige laptop was veel zwaarder en lastig te tillen om de trap af en op te lopen.
Met deze Netbook is het net alsof je een Biologie boek mee naar boven tilt. Natuurlijk moet je wel even wat meer oppassen.

Draagbaarheid: 5 Sterren

Afsluiting
Dit is een zeer geschikte Netbook voor “On-The-Road”, Schoolopdrachten en thuis voor op de bank een HD film bekijken. Lekker portable, mooi scherm en bovenal snel.
Gebruik deze Netbook niet om te gamen. Flash games gaat prima, maar in de richting van Crysis kan je beter een andere Netbook kiezen.

Extra
Alle foto's zijn geschoten bij:
  • Mijn oma :), met koekjes erbij!
  • Mijn woonkamer
  • Mijn stageplaats
De foto's zijn genomen door:
  • Mijn mobiel
  • Camera van mijn oma
  • Camera van mijn stage collega, Gardinio
  • De webcam van de Netbook
Aspire One Photoshop 1

Aspire One Photoshop 2

Bureaublad achtergrond

Woorden en dergeljke

Heb jij ook een Acer Aspire One 752h-5GHz?

Voor je bluetooth:

Deze kun je inbouwen, staat ook online nog een handleiding en een youtube filmpje.. kan 'm zo even niet vinden. Dan werkt je knopje wel ;) en dat voor maar 13 euries :)

Edit: vergeet te melden dat 't een super review is ^^ thumbs up!!

[Reactie gewijzigd door jreijmer op 18 januari 2011 22:14]

Hey vet goed!

Zal dit ook even in mijn review verwerken.
Zelf heb ik bluetooth nog niet nodig gehad vanwege alternatieven.

Maar is altijd handig.

[Reactie gewijzigd door kevinr1 op 19 januari 2011 07:27]

Ik heb de bluetooth inmiddels binnen maar geen idee hoe ik dat moet inbouwen. Heb je die handleiding nog ergens kunnen vinden?
Gr. Arnold.
Fijne, uitgebreide review! Zelf ben ik op zoek naar een geschikte netbook voor mijn vriendin en deze komt aardig in de buurt. Mijn idee is dat ze dan lekker op de bank kan internetten & word/powerpointen, terwijl ik op de desktop met serieuze zaken (*kuch*gamen*hoest*) bezig ben 8-)

Een paar vragen (wellicht heb ik er overheen gelezen):
1. Heb je gebruik gemaakt van WiFi (of is dat zo standaard dat je het niet vermeld) en hoe bevalt jou dit (uiteraard afhankelijk van vele factoren, maar gezien je oude laptop heb je vergelijkingsmateriaal)?
2. Kun je iets zeggen over de 5400 vs. een 7200 rpm HDD, of is dit appels met poffertjes vergelijken?
3. Op de foto waar je de netbook hebt aangesloten op je tv lijkt het alsof er nogal wat spiegeling is van de omlijsting en het scherm zelf. Klopt dit en is dit dan hinderlijk?

Alvast bedankt voor de moeite!
Bedankt voor je reactie Furbey306,

Vraag 1.
WiFi is inderdaad "standaard". Echt getest heb ik dit niet. In de woonkamer heb ik volledig bereik ( 5/5 ) terwijl de router er zo'n 10 meter verwijderd is.
Snelheid is zoals gewoonlijk, niets aparts.

Vraag 2.
Het opslaan van documenten en andere zaken gaat snel.
Opstarten kan je terug vinden in mijn review.
HD Tune Pro print screen zit er ook in.

In een Netbook is het ( volgens mij ) gebruikelijk dat er een 5400 rpm HDD inzit.
Zelf heb ik nog een oude computer staan ( pentium 4 ) met een 7200 rpm HDD.
Als je wilt kan ik deze nog even tegen elkaar op testen?
Moet ik wel weten wat je precies wilt weten?

Vraag 3.
Er is totaal geen spiegeling om het scherm. Ergens daar bij de beschrijving staat dat de camera net iets teveel bewoog zodat het lijkt alsof het beeld niet goed overkomt.
Deze foto maak ik vanmiddag wel even opnieuw!

Groeten Kevin
zijn die zwarte balken op je tv rondom het beeld? is dat dan niet gewoon een scaling probleem? volgens mij zou je dat moeten kunnen instellen bij je grafische settings....
Dacht ik zelf ook aan, maar de HD tv heeft volgens mij een resolutie van 1920x1080.
De laptop kan niet hoger dan een bepaalde stand.

Vanmiddag doe ik de test opnieuw en zal ik deze uitgebreider rapporteren.

Groeten Kevin
Het systeem zou snel genoeg moeten zijn om ook 1080P grotendeels (ik gok tot de 25 MB/s bandwith) af te spelen. Hier kan je het best Mediaplayer Classic Home Cinema gebruiken, die gebruikt de videokaart om dingen af te spelen waardoor de processor minder hoeft te doen.

Hele nette review, alles mooi uitgelegd. Het is een leuk apparaatje en heb hem zelf in gedachten gehouden. Deze review geeft me dan ook alleen maar weer een betere kijk erop en waarschijnlijk wordt het er voor mij ook wel eens eentje :)

Veel plezier ermee!
Ha Kevin,

Ad 1. Duidelijk.

Ad 2. Ook helder. 7200 rpm is idd zeldzaam (pricewatch: HP Mini 5103 (XM592AA)). De zaken waarvoor je de netbook gebruikt komen overeen met die van mijn vriendin (internet, word, filmpje) en aangezien je (meer dan) tevreden bent, verwacht ik dat zij dat ook zal zijn. Testen is wat mij betreft niet nodig, ook omdat ik te noob ben om specifieke parameters te noemen die ik zou willen weten.

Ad 3. Goed om te horen en een nieuwe foto is prima.

Groeten,
Ferdie
Super review is dit!

Geweldig uitgebreid, veel foto's _/-\o_

5***** van mij
Nette netbook.

Goede review met lekker veel plaatjes.
Erg goed!!!

Zie net bij Dixons deze serie met 3GB memory en 320GB op 399,- incl.btw!!!

Al vergelijk je die Netbook met die hier op de review zijn er veel verschillen te vinden:

Ram is 1 Gigabyte meer bij Dixons
HDD is 70 Gigabyte meer bij Dixons
Videokaart is anders, namelijk de 384 MB ATI Radeon HD4225
Webcam is 1.3 Megapixel in plaats van 0.3
Bluetooth is inbegrepen bij Dixons
Processor is AMD. . . .

Als je verder goed gelezen had zag je staan:
Acer Aspire One 721
Dus niet de 752h versie waar deze review over gaat ;)

[Reactie gewijzigd door Gardinio op 21 januari 2011 09:11]

Review aangepast, afbeeldingen geüpdate.
Bedankt voor de reacties en de 5 sterren!

[Reactie gewijzigd door kevinr1 op 18 januari 2011 19:05]

De versie die op dit moment bij Dixons te koop is voor een paar tientjes meer lijkt mij een stuk beter.
Heeft iemand mij iets zinnigs te adviseren, misschien ook over alternatieven?

Ik sta nu zelf op het punt een Acer Aspire One 721-123KG32 te kopen.

Btw: Echt een topreview, zie je maar weinig!