WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB Review

notsonewbie 16 januari 2011, laatste update op 16 januari 2011, 991 views

WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB

Pluspunten

• In 1 keer compatible en te installeren partitioneren/formateren met/onder w7 x64 zonder alignen.
  • stil
  • (of toch min?) Koel, erg koel...
  • Snel zat om op weg te schrijven of content 100% in orde van af te kijken.

Minpunten

• Nog geen, dat het maar lang zo mag blijven.

Hoezo zo een korte "review" : Er zijn er al twee, ik wil gewoon de vele groene sterretjes toelichten.
Stabiliteit: Ik heb hem net 2 dagen, dus dat laat ik in het midden voor nu.
Waarom kocht ik deze: Ik had meer opslag nodig voor films, series, drive OS images.
Waar kocht ik hem : Mycom, vanwege de gunstige prijs, incl. verzendkosten! :) voor 21:30 uur in de avond besteld (uur of 20:00) en ik zou hem de volgende dag al hebben volgens de bevestiging mail!
Maar helaas, dat werd 2 dagen later..
Featureset : geen, want bulk, nog geen schroefje er bij, alleen de HDD in antistatische bag.
Welke het precies is : WD greenchoice 2 TB EARS, de EARS is degene met 64 MB cache i.p.v. 32 MB.
Geluid en temperatuur : erg stil, maar wel erg koel ook wegens de fan ook die voor de drivebays zit, 27 C. Ik las dat de levensdur beter is met temps vanaf 30 c tot 40 c. De garantie is ook 'maar' 3 jaar.
De overige 2 7400 rpm WD's (een ouwe 320 GB en 640 GB 'black edition') zijn tussen de 32 en 38 C afhankelijk van gebruik en omgeving temp.

Zoals het nu ging en is :
Stroom op hdd, hdd in de sata poort, pc in bios opstarten, bios zag schijf.
Dan uiteraard de pc herstarten in windows, naar schijfbeheer, hdd gepartitioneerd en geformatteerd.
Ik heb gekozen voor 2 partities, ntfs, 1 op 16 KB en de ander op 32 KB clusters, omdat er voornamelijk grote bestanden op komen, en gEEn programma's.

Op beide partities staat nu zo een 80 GB, hdtune is wel erg positief, te positief naar mijn smaak dus geen screenshotjes.... in de praktijk komt het neer op:
Een serietje in bijv. .avi 200 MB 'groot' mede door caches uiteraard : 130 MB/s zakkende naar 70 MB/s
500 MB en groter varieert continue tijdens de transfer tussen de 70 en 95 MB/s Gevoelsmatig zijn beide partities even snel met het gekopieerde/geknipte wegschrijven.

Daar mijn Antec sonata 300 slk kast voorzien is van losse drive bay sledes met daarin 'rubberen schroef kussen gaten', 'hangt' de HDD in trilling dempende bevestiging. Hij is zo goed als onhoorbaar, zelfs in de kamer als het stil is, ook als ie werkt.

Een film terug kijken in welk format dan ook gaat 100%, dus zonder hickups, zonder blokjes, zonder geluid vervorming of wat dan ook.
Deze hdd gebruik ik met de volgende hardware : http://tweakers.net/galle...v_id=20063#tab:inventaris
Kortom, ik ben er blij mee.

Heb jij ook een WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB?