Specificaties 15,6" (1920x1080), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N53SV-SZ016V Review

Almo86 16 januari 2011, laatste update op 21 januari 2011, 6.508 views

Asus N53SV-SZ016V

Pluspunten

• Full HD Scherm
  • Snelle processor
  • Zeer stil
  • Blijft koel
  • Bang & Olufsen ICEpower geluid
  • Goede videokaart
  • Genoeg werkgeheugen
  • Nvidia Optimus (langere batterij duur)
  • USB 3.0
  • Bluetooth

Minpunten

• Toetsenbord zakt in (middelpunt)
  • Geen BD drive
  • Trage HDD

Na lang te hebben gewacht toch een nieuwe laptop aangeschaft.
Ik had eerst de n53JQ in gedachten, die was namelijk één dag voor 899 i.p.v. 999 bij de Paradigit.
Toch niet gedaan, met name doordat de nieuwe i7 processor zou uitkomen.
Deze dus gekocht bij de Media Markt voor 999.

De laptop ziet er kwalitatief goed uit, strakke buitenkant van metaal. Wat overigens wel gevoelig is voor vettige vingers.

De positieve punten van de laptop als eerst dan maar:
Een heel strak design. De processor is onwijs krachtig, heb een aantal pc benchmark testen gedraaid en daar kwam die heel goed uit (zal een korte log plaatsen).

De grafische prestaties zijn redelijk goed, een FULL HD scherm met twee videokaarten. Eén is geďntegreerd in de i7-2630QM processor, de tweede is een NVIDIA GeForce GT 540M (CUDA - 1GB). Standaard is de laptop ingesteld op de intel videokaart, waarschijnlijk om stroom te besparen.

Het geluid is van Bang & Olufsen, het klinkt goed en de luidsprekers zijn goed afgewerkt met een strak design.

Daarnaast heeft de laptop goede aansluitingen : HDMI, e-sata,USB 3.0 (1x), USB 2.0 (3x), netwerkaansluiting, Multi. Card-reader, mic- en hoofdtelefoonaansluiting en een VGA-out.
Laptop beschikt ook over Bluetooth.

Negatieve punten:
Het toetsenbord typt niet echt lekker. Daarnaast is het middelpunt zwak, dat zakt namelijk in als je daar een toets indrukt. Dit komt waarschijnlijk doordat een RAM-slot verwerkt zit onder het toetsenbord. Dit is zeker een tegenvallen, aangezien ik veel met documenten werk.

Deze uitvoering heeft ook geen Blu-Ray drive. Ik mis het niet, omdat ik een PS3 heb maar zou toch wel een extraatje zijn om een BD-drive te hebben.

Omdat de laptop grotendeels bestaat uit metaal, voel je de stroom door de laptop. Het zijn geen elektrische schokken of iets maar als je met je vinger over de cover beweegt voel je iets van een statische lading. Lastig uit te leggen, hopelijk is het duidelijk. In de winkel voelde ik dit niet, misschien ligt het aan mij.

De snelheid van de harddisk valt ook tegen, dat is slechts 5400rpm. Ik merk wel dat de laptop inhoudt door de HDD.

Tot slot de conclusie, ik ben tevreden over deze Asus. Het is een mooi afgewerkte laptop met krachtige prestaties. Het is een goede multimedia laptop.
Al met al een goede laptop voor dit budget.

Performance test log : http://pastie.org/1465544

Heb jij ook een Asus N53SV-SZ016V?

Even een vraagje, is het scherm volledig vlak of ligt deze iets in de behuizing verzonken?
Ik vind het scherm van de N53JQ heel mooi, die is namelijk helemaal vlak (scheelt weer stof tussen de randjes :P) Ik kan het op jouw foto's niet zien ivm de bescherming die erop zit.
Het scherm ligt ietsjes in de behuizing.

Het is niet vlak, maar ik vind dit wel prettiger. Het scherm van de N53JQ had last van reflectie. Dit scherm veel minder. ik zal een foto plaatsen.
Oplossing voor het "tintelende metaal" probleem: op een geaard stopcontact werken.
het is inderdaad een 'tintelend' gevoel.
Een vraagje aan Almo86. Ik heb dit apparaat ook aangeschaft bij de mediamarkt. De notebook is erg snel echter heb ik het probleem dat bij het scrollen van webpaginas, vooral met veel plaatjes, dit schokkerig gaat (in meerdere browsers). Net als of de drivers van de videokaart niet optimaal werken .

Heb jij dit ook?
Nee, bij mij gaat het heel soepel. Normaal dus.

Alles is ook standaard bij mij, ik gebruik gewoon de meegeleverd windows versie met de meegeďnstalleerd drivers.

wat je wel kan proberen is om je standaard videokaart te wijzigen naar de Nvidia, dit kan je doen door rechter klik op bureaublad en dan standaard videokaart wijzigen kiezen.
Ik vind het nergens terug, maar hoeveel watt is de adapter? 90?
Input : +19V / 6.32A / 120W
Als de HDD zo traag is waarom dan niet een snellere gekozen? :)
ik geef aan dat de hdd traag is, niet dat ik perse een snellere nodig heb.

Het voordeel van de processor is groter dan het nadeel van de hdd.
Vandaar dat ik deze toch heb gekocht.
Zo'n laptop smeekt om een SSD.
Ik ben benieuwd hoelang je op de accu kunt werken..
Ik heb ook een vraagje. Heb gister deze laptop gekocht. Maar bij het kijken van filmpjes op Youtube, valt het beeld na een minuut of 10 weg. Geluid blijft. Even op de mousepad tikken en het beeld komt weer. Hebben jullie dit ook? Waar ligt dit aan? Dezelfde filmpjes op een andere laptop gekeken, daar ha dik dit niet..

Wat is het voordeel om je standaard videokaart te wijzigen naar Nvidea??

Overiges heb ik dat schokkerig scrollen bij websites niet...
Het lijkt erop alsof je scherm na 10 min. uitgaat, dat kan met je settings te maken hebben. Misschien staat je energiestand op besparen.

Je kan dat natuurlijk zelf wijzigen, door rechter klik op je batt. icoon onderin.
Hmm....vreemd....bij mij gaat dit met de standaard drivers erg slecht terwijl deze notebook dit op z'n sloffen aan zou moeten kunnen.

Die standaard videokaart kan ik wel wijzigen naar nvidia in het nvidia configuratie scherm echter geldt dit volgens mij alleen voor 3d en niet voor een simpele web pagina.
heb je de laatste java versie?

probeer het eens in Google Chrome, daar werk ik namelijk mee.

Je kan per applicatie kiezen welke videokaart je wilt gebruiken, met rechter muis klik op de applicatie en dan krijg je die optie. Volgens mij werkt dit ook met de webbrowser

[Reactie gewijzigd door Almo86 op 18 januari 2011 14:02]

Laatste java versie installeren maakte geen verschil. Opstarten met nvidia videokaart ook niet.

Google Chrome gaat wel razend snel. Thx voor de tip! Helaas werkt hier de zoom functie van het touchpad niet helemaal goed.

Naja nog maar even spelen met de instellingen en drivers....
ik heb de extra functies van het Touchpad nog niet getest, leek me niet relevant aangezien ik bijna ALTIJD met een muis werk.

Misschien dat het ligt aan het touchpad, probeer het eens met een muis.
Met de muis werkt het wel prima.

Wat vindt jij trouwens van het beeldscherm. Het is haar scherp maar je moet er wel goed recht voor zitten. De verticale kijkhoek is erg beperkt. Iets te hoog en het wordt bleek, iets er onder en de zwarte/grijze kleuren worden minder duidelijk. Horizontale kijkhoek is beter.
Super, het ligt dus niet aan je videokaart.

Heel de touchpad vind ik niet zo goed.

Het scherm is idd heel scherp, komt door de FULL-HD + LED.
Ja ik merk ook dat de kijkhoek wel beperkt is. Gister nog een film erop gekeken, moest wel goed recht zitten, kreeg snel lichte of donkere kleuren.

Maarja dat heb ik ook met me Sony Vaio en Acer Aspire
Touchpad is wat stroef en de software is ook niet ideaal misschien eens een iphone beschermings folie ofzo proberen er op te plakken.

[Reactie gewijzigd door Charly14 op 18 januari 2011 17:13]

Het scherm is idd heel scherp, komt door de FULL-HD + LED.
Dat is een fabeltje, LED levert slechtere kwaliteit schermen op dan CCFL, het is echter goedkoper, dunner, en zuiniger, ook de maximale helderheid is doorgaans stukken hoger.
Plus, de gemiddelde consument gaat meteen *drool* bij het horen van het woord LED in 3 verschillende kleurtjes.

verder: de slechte kijkhoeken zijn inherent aan de TN techniek, voor een IPS scherm betaal je zo'n €500, dat zou de prijs teveel opdrijven.
Toch heb ik het idee dat de intel drivers van de intel hd 3000 graphics niet optimaal werken. Vindt de scherm opbouw niet altijd even vlot. (Valt me dus vooral op met scrollen). Op de intel site vindt ik deze driver driver

Echter staat hier de 2de generatie i7 mobile processor nu net niet tussen. Is deze driver wel helemaal klaar?

edit en als ik de auto detect probeer (http://www.intel.com/support/graphics/detect.htm) zegt ie
Product Detected Intel(R) HD Graphics Family
Current Driver Installed 8.15.10.2266

This device is unknown or unsupported. Please contact the manufacturer for possible updates. More information>>

[Reactie gewijzigd door Charly14 op 19 januari 2011 19:58]

In het muis optiescherm, aantal regels per keer scrollen op 1 zetten.

offtopic:
en geen IE gebruiken, op de een of andere manier werkt snel scrollen met een touchpad gewoon ruk daarmee
Dat helpt inderdaad, jammer dat dan me muis weer zo langzaam scrolt :)
Dat klopt, ik wacht al enige jaren op een per-mouse instelling.

Wat een belabberde implementatie van synaptics zeg..
Deze heeft een smart-pad touchpad. Synaptics is de grote rivaal, Twijfel aan welke ik de voorkeur geef.
is deze latop ook wel een beetje goed voor games en wat zou die dan allemaal een beetje kunnen afspelen?
Ik ben niet echt een gamer, maar volgens mij kan 'ie best wel wat aan. Gta san andreas en call of duty heb ik geprobeert en draaide prima op 1920x1080.