Logitech G500 - Reviews

Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 5.700dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech G500 Review

DeX 15 januari 2011, 1.292 views

Logitech G500

Pluspunten

• Scrollwheel heeft fly- en clickmodus.
  • Voelt knap aan, geen cheap rommeltje.
  • Breder profiel, past beter bij grote handen.

Minpunten

• Software nogal onoverzichtelijk, maar werkt probleemloos.
  • plaatsing knoppen om gevoeligheid aan te passen zou beter kunnen (duim bijv)

Logitech G500 Laser-gamingmuis (bedraad)

Onlangs overleed mijn MX518 Gamingmuis van Logitech na 2,5 jaar trouwe dienst. Ik twijfelde tussen deze muis nogmaals aan te schaffen, of toch te kijken naar een andere. De MX518 had als enige nadeel voor mij de duimvorm, welke is iets te smal vond. Dit is natuurlijk een persoonlijk iets, afhankelijk van handgrootte en speelstijl.

Ik las een aantal reviews over de G500 die vooral erg negatief overkwamen. Gelukkig kon ik zelf zien dat deze reviews vaak stammen uit 2009 en daardoor waarschijnlijk nu niet meer geldig zijn. Inderdaad, dit is de G500 2.0 revised and renewed edition, die de kinderziektes verwerkt heeft. Toe ik las de deze muis breder zou zijn dan de MX518, wist ik duidelijk dat ik deze investering aan zou durven.

Ergonomie

Flauwekul om het eigenlijk lang en uitgebreid het te gaan hebben over de ergonomie, gezien dit vrijwel volledig afhankelijk is van handvorm, polspositie en speelstijl (palm/grip-houding). Ik kan je vertellen dat voor mensen met grote klauwen als is, de G500 iets beter in de hand ligt als de MX518, en iets meer ondersteuning biedt aan je duim aan de zijkant. Voor mensen die problemen hebben bij hogere muizen, is de G500 mischien een afrader, gezien hij hoger is dan de Razer instapmodellen die dezelfde prijskaartjes dragen.

De knoppen zijn makklijk te bereiken en zijn licht te bedienen. Naast je triggerfinger zitten de twee sensitivity adjustment buttons die de gevoeligheid van de muis on-the-fly aanpast. Of ik hier blij mee ben weet ik niet zeker, ze liggen niet in de weg, maar als FPS gamer wil je toch je vinger niet van de primairy button afhalen, ongeacht hoe makkelijk ze te bereiken zijn.

Het scrollwielje vind ik heerlijk. Heel licht te bedienen, weinig ruimte tussen de "toggs" en soepel. Er zit een knop voor het scrollwieltje waarmee ik erg verrast was. Dit knopje schakelt je scrollwiel tussen een flywheel en een clickwheel. Een flywheel is een scrollwiel zonder clickjes er tussen, en is dus erg gaaf om door pagina's heen te scrollen (tip: installeer Smoothscroller voor chrome). Op clickwheel-mode switch je natuurlijk makkelijker door je wapens heen Een fijne optie dus.

Functionaliteit
Zonder setpoint software heb ik nog geen dingen gedaan, en kan dus alleen mijn ervaringen vertellen over de G500 functionaliteit in combinatie met de Setpoint software geven.

Duidelijk is het niet helemaal, maar naar mijn mening wel compleet. Je kan per game een profiel aanmaken met daarin je gevoeligheden, acceleratie en knop-bindingen, waardoor je macro-achtige dingen kan gaan doen in-game. De software voelt niet helemaal aan als een volwaardig product. De functies zijn er wel, maar het is heel gebruiksvriendelijk.

Er zitten de "usual suspects" aan knoppen op: Pagina vooruit, achteruit, gevoeligheid-modifier, en een extra programmeerbare duimknop. Verder weinig over te vertellen eigenlijk dus we huppen door naar de loodjes.

Via een cartridge kun je de muis extra gewicht geven in door deze te vullen met bijgeleverde 1,7 of 4,5g gewichtjes. Ook kun je hiermee werken aan de balans van de muis. Leuk, maar het lijk me alleen niet dat iemand een finale wedstrijd gaat verliezen met als commentaar dat hij / zij 1,7gramm misplaatst heeft.

Precisie
Waarschijnlijk het belangrijkste gedeelte van deze review voor de meeste: Is hij precies? Korte antwoord: Ja.

Al is dit natuurlijk een verschil die ik gelijk merk na het switchen van de MX518. Of deze muis het op kan nemen tegen andere high-end gaming muizen kan ik je niet vertellen, en zou ik je toch adviseren naar een round-up review te zoeken die deze vergelijkt.

Na even wennen kon ik toch wel merken dat het sniperwerk bij TF2 beter liep dan normaal, maar ik kan hier geen waarde aan hangen. Ik kan niet zeggen: 100% beter! Of: Nu ben ik pr0! Nee ik kan alleen zeggen dat het vloeiender en sneller aanvoelde dan de MX518. Sorry als dit een teleurstellend stukje review is geweest, het is simpelweg lastig om te vergelijken en waardes aan te hangen.

Vormgeving en bouwkwaliteit
Deze muis voelt steviger aan dan de MX518, en de materiaal aan de zijkant van de muis is ruwer. Hierdoor voelt het aan alsof ik meer controle heb over mijn bewegingen. Ik ben een Palm-gamer en daarvoor vind ik de G500 een uitermate geschikte vormgeving hebben.

Logitech heeft een een reputatie wat betreft hardware en duurzaamheid hoog te houden, en dat lijken ze door te zetten met de G500. Alles voelt stevig aan, de lange USB kabel is gewikkeld in draad en de USB aansluiting zelf is massief.

Laatste woorden
Over het algemeen ben ik tot zo ver zeer tevreden over deze muis, en wou graag even duidelijk maken dat de "oudere" reviews niet geheel van toepassing meer zijn. Ik wil ook graag benadrukken dat dit geen professional review is, gezien ik maar een "normale" gamer ben die niet veel muizen heeft kunnen vergelijken.

Desalniettemin heb ik tijd genomen om dit allemaal te vertellen omdat ik zeer tevreden ben over dit product.

Heb jij ook een Logitech G500?

[Reactie gewijzigd door 195780 op 16 januari 2011 00:23]

Ook ik heb deze muis, gratis gekregen van de logitech helpdesk nadat ik een kabelbreuk probleem had met mijn oude G5. Vergeleken met de G5 is de G500 wel vooruit gegaan, alleen mis ik de rubber-achtige coating die de G5 wel had.

Maar goede review, kan me er goed in vinden!
Kpz heeft wel gelijk die rubberachtige coating hadden ze er wel mogen laten.
Maar mijn vraag is of iemand weet hoe je een triple action button kan maken.
Ik wil dat voor mw2 maken maar hij registeerd bij de macromanager 3 shot maar ingame doet die er maar 1.
De knife button enzo werken wel goed.