DFI Lanparty LanParty UT NF4 SLI-DR Expert Review

DFI Lanparty LanParty UT NF4 SLI-DR Expert

Pluspunten

• Overclockbaarheid! (3000+ @ 181%)
  • Ziet er goed uit
  • SLI ondersteuning
  • Veeeeel aansluitmogelijkheden!
  • UV reactief

Minpunten

• Duur
  • Geen paralelle poort

Layout Score: 5
Geheugen: 2x 512MB Twinmos DDR400 2.5-3-3-8T

AMD Socket 939 is zo goed als end of life, AM2 wordt de vervanger.
Op AM2 is de opvolger van mijn moederbord al bekend: de DFI LanParty NF590 SLI-M2R/G. AM2 is de AMD socket met ondersteuning voor DDR-2. Maar hoe was het in die goeie tijd voor AM2? Toen was AMD Intel nog de baas (Athlon64 vs P4) en een van dè moederborden was deze, de DFI LanParty UT NF4 SLI-DR Expert. Volgens veel mensen hèt overclockbord voor dit platform. Althans voor de mensen met LN2. Daar hoor ik niet bij. Hoe zijn mijn ervaringen met dit moederbord? Laten we eens gaan kijken :)

Featureset

Dit bordje komt in een coole groene doos.
In de doos zitten naast het bordje de volgende goodies:
- 2 P-ATA kabels

3x PCI
1x AC97 Audio
1x GigaBit LAN
1 GHz Hypertransport Link

DFI heeft daar op het moederbord bijgezet:
1 Via 1394-Firewire Controller
1 Silicon Image 3114 Raid Controller (R 1,0,1+0 en 5)
1 GigaBit Lan door Marvell

Verder hebben we op het moederbord:
4x DIMM voor DDR-400
6x USB 2.0 onboard en de optie met headers tot 10x USB 2.0
S-PDIF Onboard
GenieBios icm CMOS Reloaded
UV Reactieve sloten
Aan- en resetknop op het mobo
5 Fan headers
Onboard speakertje! :)

Wat ik zelf wel mis is een paralelle poort. Ik heb nog een printer met een paralelle poort (uit het jaar 0 :X maar hij print nog) en deze kan ik niet op mijn main-pc aansluiten (waar dit mobo inzit).
Een seriële poort kan eventueel via een bracket aangesloten worden, de de Expert heeft een header onderaan zitten daarvoor.

Redelijk veel goodies dus :) Ik gebruik het meeste niet (Dual Gigabit LAN en de AC97 helemaal niet) maar het is wel handig om erop te hebben.

Layout

Voor de mensen die niet weten hoe dit moederbord eruit ziet: klik.
Over de layout ben ik erg goed te spreken. Ten eerste zit de CPU socket mooi bovenin, maar op een goeie plek om er wel een 2nd party koeler op te hangen, een Zalman CNPS7700 past erop (ik spreek uit ervaring). RAM sloten zitten ook op een fijne plaats.
Ik zie wel eens mensen klagen over de plaatsing van de CPU +12V plug en de ATX plug. Op de DFI Expert zitten deze keurig netjes rechts bovenaan, erg dicht bij de voeding in een ATX kast. De kabel kan dus zonder over andere componenten heen te gaan aangesloten worden.

De IDE sloten (ik ga maar gewoon van boven naar beneden toe :) ) zitten ook voor een ATX kast mooi dichtbij de optische drives, onder de ATX plug.
De FDD-connector zit daar weer onder, gedraaid onder een hoek van 90 graden naar rechts toe. Ik zie het nut daar niet echt van in :X maar hij zit zeker niet in de weg :) ook deze mooi geplaatst aan de zijkant.

2 Fysieke PCI-e x16 sloten, met 2 slots tussenruimte zodat je 7900GTX in SLI toch niet stikt omdat hij geen lucht krijgt (op de SLI-DR zat er maar 1 slot tussen en kreeg de bovenste kaart te weinig frisse lucht). + puntje :)
Het PCI-e x1 slot wordt meestal ook bij een single-slot VGA cooler toch onbruikbaar omdat de fan erg snel geblokkeerd wordt. Jammer, maar ook erg weinig aan toe doen.
Hetzelfde geldt voor het bovenste PCI slot, maar ik verwijt DFI niet echt iets, want een ATX kast heeft maar 7 slotopeningen en voor SLI blijf je voor koeling toch minimaal 4 sloten nodig hebben (2 voor de kaarten zelf en 2 voor de tussenruimte om lucht aan te zuigen).

Tussen de verlengden van de PCI-e x16 sloten zit de NB, met een stylish DFI waaiertje, van aluminium (maakt best wel een herrie :X ). Op zich is de plaatsing goed, maar voor een 2nd party koelblokje van bv Zalman gaat de graka gauw in de weg zitten. Ikzelf heb SLI @ 7800GT, dus dat lukt prima icm de single slot coolers, maar dual slot coolers op de GTX'en en GTO's wordt een probleem.
De S-ATA poorten zitten erg goed geplaatst. Ze zijn zo geplaatst dat ze alle 8 praktisch allemaal bereikbaar zijn. Ik heb een SB Audigy 2 ZS in het onderste PCI slot, maar bij de SI poorten kan ik allemaal nog komen en ik het op internet gelezen dat de NF poorten niet geblokkeerd worden door de bovengenoemde dual slot kaarten.

Op de IO-indeling heb ik niet veel aan te merken, PS-2'tjes mooi bovenaan, audio eronder en daaronder de USB/FireWire/LAN riedel. Het enige wat ik dus mis is een paralelle poort.
Het enige nadeeltje vind ik de SLi stroom ondersteuning, dat FDD-connectorretje zit erg ongelukkig boven het 1e PCI-e x16 slot. Ikzelf heb er geen last van, maar toch...

Prestaties

Tsja, gewoon goed.
Op de NF4 bus haal ik met mijn Hitachi 80GB 2MB cache bijvoorbeeld 110 MB/s doorvoersnelheid in RAID0 (S-ATA). Op de SI controller is dit iets minder, rond de 95 maar ik denk dat dit een PCI-bottleneck is. Het spijt me erg, maar ik had geen zin om mn Raid0 opstelling te verbreken en single disk performance te doen :P . Mijn WD-Caviar 300GB (S-ATA) haalt op de NFo controller ~60 MB/s, op de SI hetzelfde.
LAN snelheden heb ik niet gemeten. CPU kan ik moeilijk zeggen. Ik heb hiervoor een MSI K8N Diamond gehad, zelfde chipset en ik merk @ stock snelheden weinig verschil. SLI geeft op dezelfde plankjes ongeveer dezelfde performance :) .
De AC-97 audio gebruik ik niet, maar ik heb het wel eens vergeleken met mijn SB kaart. Wat me opviel is dat een headset onversterkt op de NF Audio veel harder kan dan op een PCI kaart. Persoonlijk vind ik dit wel erg fijn :) .
Prestaties zijn verder erg goed, hij boot altijd trouw, soms op de gekste instellingen op het gebied van RAM-timings (Cas 2.5 ram op cas 1.5 boot tot de bios gewoon 7(8)7 verder komt ie ook niet :+ ).
Dat brengt mij langzaam naar het volgende punt:

Stabiliteit en betrouwbaarheid

DFI staat bekend om zijn overclockkwaliteiten, en stabiliteit is daarbij natuurlijk erg belangrijk. Zoals ik al had gezegd boot mijn el-cheapo RAM op cas 1.5. Mijn CPU doet 2.4 GHz @ stock voltage dual prime stable, dus dat is ook niet slecht. Onder standaad timings (2.5-3-3-8) draat mijn RAM ook 240 MHz FSB 1:1 (2.5-3-2-6-1T). Ter vergelijking: Mijn oude MSI K8N Diamond lukte dit op hetzelfde voltage (2.9v) niet.
SLi draait ook als een zonnetje. Ik heb dit bordje nu ik denk 5 of 6 maanden, maar maximaal 5 rare vastlopers gehad (eentje had ik aan mezelf te danken, harde schijf per ongeluk hot-swappen 7(8)7 ). Alle PCI hardware (WiFi en SB) doet het nog steeds zonder problemen. Ik ga hier nog niet te veel in op het overclocken, dat doe ik zometeen.
De MosFets zijn bijvoorbeeld ook allemaal voorzien van een heatsinkje en er is een mogelijkheid voor een 8 pins CPU +12V stekker. Ik denk dat dit ook de stabiliteit ten goede komt.
Een minpuntje vind ik dat als ik Speedfan op wil starten de computer reboot. Maar ik ben Johan Cruijff fan, ellek nadeel hep ze voordeel :Y) . Ik heb als casing een Chenbro Gaming Bomb, deze kast heeft zelf een aan knop, een hdd ledje en een power ledje maar geen reset knop. Dus ik heb SpeedFan met een sneltoets onder windows aangesloten, en nu is ctrl+shift+r mijn resetknop :) werkt niet bij vastlopers trouwens :X .

Overclokbaarheid

1 woord: verbazend!

Genie Bios:
FSB van 200 tot 550 MHz :| (bij mij gaat ie tot 432 MHz met een multi van 4x stabiel)
vCore CPU van 0.9 tot 2.1 V :9~
vMem van 2.5 tot 4 V >:)
vChipset tot 2 V
LDT Bus van 1.2 tot 1.5 V
Ik denk dat voltmodden dus niet nodig zal zijn :o
Iedere timing die je kunt bedenken (ik geloof zelfs dat er CAS4 opzit voor het geheugen :+ )

Ik zal heel eerlijk vertellen dat ik lang niet alle opties gebruikt heb want ik ben gewoon bang dat ik mijn hardware mol.
vCore heb ik tot 1.6 volt gehad, dat ging nog wel (34 graden idle, 48 stressed op 2.78 GHz) op luchtkoeling
vMem heb ik tot 3.2 volt gehad (DDR-400 / 2.5-3-3-8) om mijn ram op DDR-450 2-2-2-5 te laten draaien.
vChipset verhoog ik niet, ik draai 1.5 volt (stock) en dat is superstabiel met overclock (HTT < 1 GHz).
vMemChannel staat bij mij op 1.3 volt, 0.1 volt boven standaard ivm de stabiliteit :) .

De timings kan ik nog steeds niet echt wijs uit worden. Ik probeer altijd maar iets zonder dat ik echt weet wat ik doe (meestal hoger = betere OC :+ ) maar ik kan toch een FSB van 400+.
Super Pi kan ik op 3GHz net niet halen, 2.7 GHz op 1.6 is het maximale wat ik stabiel kan doen (nog 35% OC, niet klagen (8> )
HTT linkje wil bij mij nog lekker 250 x 5 doen, 1,25 GHz dus met vChipset op 1.7V.

Compatibiliteit

Er zal enorm veel wel werken, maar wat bij mij niet werkt is:
- Speedfan. Nu heeft DFI zelf een leuk programmatje ITE Smartguardian erbij gedaan :) dat programmatje is min of meer haar hartelust aan te passen.
- Windowsversies lager dan 2000 (als ik mij niet vergis :X ) werken niet met de NF4 chipset.
- Mijn case fan op de regelbare case fan aansluiting Fan2 gaat heel onregelmatig draaien (hard-zacht-hard-zacht), heel storend. Ik heb dit opgelost door mijn CPU fan op de case fan aansluiting te doen en vice versa. Nu werken ze wel allebei :? . Erg vreemd, als je het mij vraagt :/
- Zalman koelblokje bij dual slot VGA koelers past niet (dag MSI 7900GTO :( :9 ), en de standaard chipset fan maakt kabaal. Lees verder bij ondersteuning.
- RAM moet in die 2 sloten, mijn RAM werkt alleen in de oranje sloten, in de gele sloten wil hij niet booten :? Ik weet dat het ene setje geoptimaliseerd is voor Winbond B/Ch 5/6 chips en de andere voor Samsung TCCD, maar ik heb geen van beide :/ .
- nTune 5.0 doet raar. Bij sommige opties loopt ie vast/reboot.

Wat (gelukkig wel) werkt

- SLi met 2 biossen, mijn 7800GT'tjes hebben beide een verschillende BIOS revisie, maar toch werken ze prima in SLi :)
- RAID opstelling werkt op beide controllers :o Mijn NF4 Raid0 opstelling kan ik zo door laten draaien op mijn SI raid controller. Ik dacht dat het per RAID controller verschilde qua indeling enz, dus ik had dit niet verwacht :o . +puntje dus :)

Ondersteuning door fabrikant

Heb ik zelf goeie ervaringen mee :) NB fannetje maakte erg veel lawaai, maar ik heb van DFI een nieuwe opgestuurd gekregen. Ondertussen had ik al een Zalman ZM-NBF47 gekocht. Maar ik heb toch de DFI koeler er weer opgezet.
Het was namelijk het koperen koelertje van het NF590 bord ^^ dankjewel meneer DFI.
Drivers enzo staan ook allemaal op de DFI site, en nVidia heeft ook (m.i.) goede Driverondersteuning.

Pricewatch linkje
Ik heb mijn kapotte MSI K8N Diamond RMA gedaan bij Salland, een DFI Expert teruggekregen zonderdat ik iets bij hoefde te betalen :? ook geen rekening gehad van Salland, niets :/
Eigenlijk heb ik mijn bordje dus voor ~150 euro :+

Extra plaatjes:

UV reactief :)
Mijn eigen dTw1zzy ® gemodde ITE SmartGuardian

Update 8 januari '07
Overclock van een 3000+ Venice naar 3.27 GHz op mijn bord:

kleine edit 9 januari: foto bij de layout werkte niet, gefikst :)

Update 30 januari '07:

Zondag is deze mamaplank door nog onbekende redenen overleden.
Vastlopertje in Windows, daarna uitgeschakeld en daarna heeft dit bordje zijn laatste levensadem uitgeblazen. Bij pogingen om hem door defibrillatie tot leven te wekken waren de enige tekenen van leven licht uit de main power led en de Dram power led.
Datum van aanschaf: 27-4-2006
Datum van overlijden: 28-1-2007

Heb jij ook een DFI Lanparty LanParty UT NF4 SLI-DR Expert?

Een usb naar parralel kost nog maar 10 euri nog geen 64bit drivers voor de mijne jammer genoeg.
Gut ja... alles kun je tegenwoordig zo'n beetje op USB aansluiten.

Maar het ging mij er meer om dat ik zelf vind dat een paralelle poort wel bij op het standaard I/O van een moederbord hoort. De printer was gratis, 10 euro heb ik best voor een verloopkabeltje over naar USB hoor, zó Nederlander ben ik ook weer niet ;) . Het ging mij meer om het principe (en ik heb er ook wel voor gekozen dat ik geen paralelle poort had, van tevoren had ik het wel opgezocht en gevonden dat hij er niet opzat :) ).
ik heb geprobeerd een analoge gamepoort op die manier aan te sluiten (usb-->15pin gamepoort) omdat ook deze er niet op zit.

helaas is dat geen onverdeeld succes te noemen daar dit alleen werkt met echte analoge joysticks en bijvoorbeeld niet met gravis exterminator gamepads die kennelijk digitaal werken als ze via de normale analoge poort zijn aangesloten.

ik heb er nu maar een geluidskaart in geprikt om een 15p aansluiting te hebben, maar idd jammer dat parallelle en 15p analoge poorten er niet op zitten, ik had op zijn minst wel een bracket/headertje op het mobo verwacht.
Duidelijk en mooie review! ;)

Maar nog wel een vraag: welk geheugen heb je gebruikt? Dat heb ik iig niet terug gezien in de review ;)
"Zoals ik al had gezegd boot mijn el-cheapo RAM"

hehe, inderdaad niet echt duidelijk, sorry

Twinmos 2x 512 MB Dual Chanel Cas 2.5 (90 euro destijds bij de salland :+ )

edit: dit setje was het: http://www.sallandautomatisering.nl/?pid=1333
edit 2: ik heb het toegevoegd in de survey, maar bedankt voor het opmerken :)
Als je 'm nog es verkoopt... ;)
Nee, dankjewel :) ik ben nog steeds gelukkig op socket 939
heel goede review en mooi plaatje van he mobo!

ik heb nu ook een k8n diamond en ik wil over een tijde ook nieuwe spullen misschein dat ik eens over dfi na denk;)

btw kun je me uitleggen hoe je de snelheden van je hdd meet in bussnelheid naar mobo? welk progje oid gebruik je daarvoor?

groetjes
HD Tune ( http://www.hdtune.com/download.html )

Eens kijken of jij hetzelfde trucje kan flikken uithalen zoals ik, ik snap nog steeds niet echt hoe ze het gedaan hebben bij Salland. Ik heb mijn MSI opgestuurd voor RMA (kapotte mosfets :? ) en ik had aangegeven dat ik liever geen MSI terug wou. Hele (vriendelijke) email-conversatie gehad met de mensen van salland. Ik kon 70% van het aankoopbedrag terugkrijgen en eventueel daarvoor een ander moederbord uitzoeken, ok cool dacht ik. Dan maar direct voor stabiliteit gaan, hup een DFI. Moest geloof ik iets van 80 euro bijbetalen maar nog steeds niets gezien :/ Op de site bij mijn gegevens van salland staat ook keurig afgehandeld.
Ten eerste: mooie review!

Ik heb ook een DFI NF4 bord alleen dan zonder SLI. Jullie hebben gelijk dat de locatie van de geheugenslots beroerd is. Echter mijn Arctic Freezer 64 pro past net aan en ik gebruik ook nog wel Corsair ram met heatspreaders.
Ook ik gebruik Corsair geheugen met heatspreaders maar bij mij past het geheugen juist net niet. Wel iets om rekening mee te houden bij het uitzoeken van een cooler dus!
goede review, ik heb dit bord zelf ook en denk er in grote lijnen netzo over: prima bordje. Ik draai er een opteron 146 mee op 3ghz(10x300htt, 1.53v default issie 10x200htt) en bh5 latjes op 250Mhz(3.3v) c2225-1t. Dit met stille luchtkoeling
, en dat gaat al bijna een jaar goed :D

overigens werkt speedfan wel als je speedfan opstart met de /nosmbscan parameter, en de nieuwste versie van speedfan herkent je dfi-expert gewoon dus is dat ook niet eens meer nodig...

edit: hier stond iets doms ;)
De fan op de northbridge (ik het de Ultra-D) maakt hier totaal geen lawaai en staat zelfs vaak uit ism smartguardian doordat mijn Arctic Silencer de NB ook deels mee koelt.
Heb dit bord ook.
enige waar ik het niet mee eens ben is de ram positie.
mijn mushkin redlines kunnen niet onder een scythe ninja.
ben dan maar overgestapt naar een big typhoon.
voor de rest zeer mooie review.
dit is het beste mobo voor S939 op de DFI venus mss na :)

"Mijn case fan op de regelbare case fan aansluiting Fan2 gaat heel onregelmatig draaien (hard-zacht-hard-zacht), heel storend. Ik heb dit opgelost door mijn CPU fan op de case fan aansluiting te doen en vice versa"
kun je oplossen in de bios of in SmartGuardian daar is het Software programmable mode dan kun je in % zetten hoe snel je fans moeten blazen
De locatie van de geheugenslots is idd erg onhandig wanneer je een grotere koeler hebt. Mijn Arctic Freezer 64 Pro past namelijk ook niet zonder deze te modden.
Gecondoleerd met je verlies :'(