Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2433BW Zwart Review

Gilraen 22 februari 2011, laatste update op 1 augustus 2016, 8.227 views

• Veel instellingsmogelijkheden
  • Vormgeving
  • Solide + makkelijke in elkaar te zetten
  • Natuurgetrouwe kleuren
  • De mogelijkheid tot aankoop van een beter (!) 'subtype' voor dezelfde prijsKortom: briljante prijs-kwaliteit verhouding voor één van de weinige (1920) x1200 16:10 monitoren op de markt.

Minpunten

• Geen pivot-voet (enkel kantelbaar)
  • Niet in hoogte verstelbaar
  • Geen portret-scharnier zoals bij de 2443bw
  • Voor sommigen misschien het blauwe ledje dat altijd aanstaat
  • Alleen de basic ingangen (powercable/dvi/vga) en dus geen usb oid.
  • Geen "extra" features zoals speakers of tv-tuners

[Oorspronkelijke review: half januari 2011]
[Laatste wijzigingen: 13 april 2011]

Voorwoord

Dit is mijn eerste uitgebreide review, dus tips zijn welkom, mocht ik iets voortaan op een betere/andere manier moeten/kunnen doen! Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!!

Inhoudsopgave
  7. Vormgeving, bouwkwaliteit & afwerking
  8. Menu & instellingen
  9. Prijs
  10. Algemene beoordeling
  • BELANGRIJKE KANTTEKENING ONDERAAN REVIEW!!!
1. Inleiding

Na een hele lange tijd eigenlijk amper te hebben gegamed omdat m'n videokaart nógal verouderd was en ik er eigenlijk toch te weinig tijd voor had, vond ik het tijd om de boel maar eens een beetje te upgraden. Aangezien ik nog nul komma nul ervaring had met het inwendige van een pc, was het een heel leerproces (wat nog steeds gaande is) om stuk voor stuk alle onderdelen te vervangen! Maar errug leuk, en als je iets onwijs interessant vindt gaat het snel, nietwaar? Lekker verschillende oude pc's gaan slopen en spelenderwijs snappen wat wat is…

Anyway, back to topic. Nadat ik een nieuwe voeding (be quiet! pure power 530W), hardeschijf (Samsung Ecogreen 1.5TB) en waar het om ging, de videokaart (Sapphire Toxic 5850 1gb), had geïnstalleerd (ik voelde me een hele piet), bleek opeens mijn kleine 17 inch schermpje toch wel een beetje zielig te zijn. Noodgedwongen tijd dus om toch nog een laatste beetje geld uit te geven. Heel vervelend. Ahum.

Aanvankelijk had ik de Medion Akoya X55000 (edge-lit) 1920x1080 16:9 23" gekocht bij de Aldi, maar deze viel tegen qua helderheid (te donker in films/games, ook al stond het dynamisch contrast uit en brightness op 100). Ook het menu was niet bepaald begrijpelijk of makkelijk te bedienen. Teruggebracht naar de Aldi dus. Zonde, want de kleuren en de intensiteit van die monitor waren verder wel gewoon ontzettend mooi.

Daarna ben ik opzoek gegaan naar een monitor met een handiger menu, goede helderheid en 1920x1200 op 16:10 verhouding (24"), want door die Medion monitor merkte ik dat ik 16:9 geen mooie verhouding vind; te uitgerekt in de breedte, waardoor het lijkt alsof er een stuk monitor "ontbreekt" aan de bovenkant.

2. Keuze

Na oriëntatie aan de hand van de hierboven genoemde persoonlijke wensen kwam ik algauw uit bij de Samsung Syncmaster 2433BW of 2443BW. Beide Samsung monitoren belichamen immers de door mij gewenste combinatie van betaalbaarheid & kwaliteit. Ik wilde namelijk toch wel graag om en nabij de 200 euro blijven. Voor mij was de keus voor de 2433BW uiteindelijk dan ook snel gemaakt. Ik ga geen 50 euro extra uitgeven aan exact dezelfde monitor, maar dan mét een in hoogte verstelbare voet & portret-stand kantelbaar scherm. Dat gebruik ik toch niet, en 50 euro voor de toevoeging van 2 extra scharnierende onderdelen vind ik persoonlijk een beetje overdreven. Desalniettemin snap ik dat deze twee extra features in de bouw van de 2443BW voor sommige gebruikers wel pré kunnen zijn. Dit is dus een persoonlijke keuze die volledig afhangt van waar je de monitor voor wilt gaan gebruiken. Ik benadruk dit feit enkel even zodat jullie weten dat er in bééldprestaties (het belangrijkste) dus geen verschil tussen beide monitoren zit, enkel in de voet en de kantelbaarheid van het scherm.

Hier alvast de specificiaties van de Samsung Syncmaster 2433BW:

Merk - Samsung
Productserie - Syncmaster
Type - 2433BW
Productnr - LS24CMKKFVA/EN (in mijn geval - er zijn meerdere)
Eerste prijsverm. - zondag 23 november 2008 (sindsdien wel verbeterd - zie dynamisch contrast)

Schermdiagonaal - 24"
Beeldverhouding - 16:10
Schermresolutie - 1920x1200 (WUXGA)
Kijkhoek - 170°
Reactietijd - 5ms
Contrastverhouding - (statisch) 1.000:1
Contrastverhouding - (dynamisch) 50.000:1 *
  • *(en dus geen 20.000:1 !!!! zie helemaal onderaan deze review de kanttekening daarover!!)
Helderheid - 300cd/m²

Hoogte - 403mm
Breedte - 569mm
Diepte - 120mm
Gewicht - 5,3kg

Klik hier voor de productinformatie van de fabrikant.

Goed. De monitor besteld bij CD-ROM-LAND, zou binnen 24 uur binnen zijn maar helaas werd dit een dagje later (bleek iets mis te zijn bij TNT, meer mensen schenen er last van te hebben). Prettige service bij die zaak trouwens (voor online bestellers), aan te raden dus. Ze wilden meteen TNT contacten omtrent de te late levering, maar dit bleek uiteindelijk al niet meer nodig.

3. What's in the box

Aanvankelijk was ik niet van plan om een uitgebreide review te plaatsen, maar aangezien ik de laatste maanden ivm onderdelen kiezen voor het upgraden van m’n pc zo ontzettend veel aan tweakers.net heb gehad, wilde ik toch graag iets terug doen! Vandaar dat de doos op de hieronder staande foto al open is – ik heb pas nadat alles al uitgepakt/geïnstalleerd was besloten deze review te schrijven, en kon dit dus niet meer stap voor stap doen zodat jullie mee konden kijken. Toch denk ik dat jullie aan de hand van de onderstaande foto’s nog wel een duidelijk beeld kunnen krijgen.

Foto 1

Foto 2 - binnenkant doos met sleuven in piepschuim voor voet, papieren en kabels.

De monitor zit keurig verpakt in piepschuim/plastic/overig zacht omhulsel zoals jullie op foto 1 en 2 kunnen zien. Tevens zitten er sleuven in het piepschuim om ruimte te maken voor de kabels, de voet en de overige zaken.

Op foto 3 kunnen jullie deze randzaken zien, en de monitor zelf staat op foto 6 en 7. Foto 3 heb ik helaas van internet moeten halen, aangezien mijn monitor + bijbehoren dus al uitgepakt was tijdens dit schrijven, zoals gezegd. Foto 3 beeldt dan ook niet de bijzaken van de Syncmaster 2433bw af, maar die van een andere Samsung monitor. Dit maakt echter niet uit, aangezien je bij de Samsung Syncmaster 2433bw gewoon exact hetzelfde krijgt (afgezien van het doorkruiste formulier).

Dit is wat je aantreft:

Samsung Syncmaster 2433BW
DVI aansluiting
VGA aansluiting
Stroomkabel
Quick-start handleiding snelle papieren manual
Cd-rom uitgebreide digitale manual
Garantiedocumenten niet kwijtraken :)
Informatiepapieren/boekjes irrelevante energie/milieu-info en allerlei Russische ?! teksten
Stofdoekje is optioneel maar ik kreeg het er wel bij – zie foto 5
Cable-tie in het patroon dat zich ook op de achterkant van de monitor bevindt. Beetje vrouwelijk detail eigenlijk – zie foto 4 & 7

Foto 3 - randzaken (exclusief formulier met kruis)

Foto 4 - cable-tie

Foto 5 - stofdoekje met gebruiksaanwijzing

Foto 6 - voorkant

Foto 7 - achterkant

4. Installatie

Almeros geeft hier op tweakers.net ook een leuke review van de 2433bw, waarin hij benadrukt dat je ervoor moet oppassen dat je de voet van de monitor niet over het hoofd ziet, doordat deze verborgen zit in het piepschuim. Tevens vindt hij dat je de voet enigszins met kracht aan de monitor moet bevestigen. Hier ben ik het niet mee eens. De voet is niet bepaald gemakkelijk over het hoofd te zien (foto 2), want hij ligt immers duidelijk boven- of onderop in de doos (hangt er vanaf hoe je hem openmaakt), tezamen met alle belangrijke kabels. Dat is moeilijk te missen, want dat installeert nogal lastig.. Bovendien raad ik jullie juist sterk áf om kracht te gebruiken bij het bevestigen van de voet, want dit is dus absoluut niet de bedoeling. Dan maak je wél iets stuk. De voet heeft namelijk twee kleine uitstulpingen welke precies passen in de inkepingen onderaan de monitor (of vice versa). Pas wanneer deze in elkaar vallen kun je de voet met het automatische schroefsysteem vastdraaien. Dit hoor je overigens niet, maar kun je alleen zien en voelen. Kracht is daarom absoluut niet vereist, eerder finesse, en misschien wat geduld. Het kostte mij wel even wat gehannes om het goed in elkaar te laten schuiven, want als dit nog niet het geval is draai je het schroefsysteem namelijk in het luchtledige. Wanneer je dit eenmaal doorhebt is het zo gepiept.

Enfin, monitor aangesloten met DVI kabel, powercable erin en pc aan. Bij het opstarten herkent de pc de monitor onmiddellijk – eerst knippert hij een paar keer met de vermelding van “analog/digital”, waarna digital gekozen wordt. Hierna volgt een quickstart, dit gebeurt tijdens het opstarten van Windows. Er wordt dan alvast de taal gevraagd (en ook nog naar de resolutie geloof ik). Maar dit staat eigenlijk allemaal al gewoon standaard goed ingesteld.

Aangezien mijn monitor dus meteen perfect werkte, heb ik de CD-rom enkel bekeken voor de uitgebreidere gebruikershandleiding. Ik heb (nog) geen nieuwe drivers geïnstalleerd, en de extra software (magictune en multiscreen) interesseerde me ook niet zoveel. Why fix something that isn’t broken, dacht ik maar. Vond ’t wel prima. In de settings heb ik echter wel het één en ander veranderd natuurlijk. Zie hieronder.

5. Beeld

Hier kan ik kort over zijn. Gewoon mooi. Top. En groooot. Zoals ik al kort noemde in de inleiding, is de kleurintensiteit en de “levensechtheid” bij de Samsung Syncmaster 2433BW wel iets minder dan bij die edge-lit Medion Akoya die ik even had, maar hier weegt (veel sterker) tegenop dat het beeld van de Samsung wél kraakhelder is. Bij die Medion was het beeld in spellen en films namelijk op 100% brightness (en dat is véél) vaak nog te duister, terwijl het bureaublad dan door felheid amper meer te zien was, en dat kijkt natuurlijk voor geen meter. Irritant. Dit is bij de Samsung dus gelukkig niet het geval; echt perfect. En bovendien, waar hebben we het over; het is een miniem verschil, want de kleuren van de Samsung zijn namelijk óók gewoon nog prachtig en intens. De fabrieksinstellingen zijn zelfs té helder; ik heb het contrast omlaag gedraaid naar 60% en de brightness naar 50%. Dit vind ik een stuk fijner kijken, en zelfs dan is het beeld nóg helder genoeg in donkere films of games. Bovendien, mocht je dit willen, dan kan je in het menu meerdere profielen aanmaken, zodat je snel tussen “game” (lichte) en “windows” (donkerdere) instellingen kunt switchen dmv “magic bright”. Hierover echter meer bij menu & instellingen.

Update: de monitor maakt na aanpassing van de brightness/contrastwaarde géén rare zoemgeluiden, wat volgens gebruikers van andere Samsung monitoren soms wel het geval is. Bij mij blijft de monitor na het omlaag draaien van zowel het contrast als de brightness gewoon muisstil, zoals het hoort.

Over ghosting en backlight-bleeding kan ik tevens kort zijn. Allebei afwezig. Ik heb op ghosting getest door snel als een gek programma’tjes heen en weer te slepen over het bureaublad, en door een “kant en klare” ghosting test te doen. Ook in de spellen Mass Effect 2 en de demo van Just Cause 2 heb ik geen last gehad van ghosting. Je hebt natuurlijk wel een beetje motion blur, maar in spellen staat dit zelfs juist vaak al zo ingesteld. Geen ghosting dus, maar ik vind eigenlijk dat je dat tegenwoordig ook wel mag verwachten van een fatsoenlijke monitor, en zeker van Samsung.

Update: Een oplettende lezer vroeg me nog even in te gaan op de kijkhoek, dus bij deze. Die is inderdaad gewoon 170°, zoals in de specificaties al beweerd wordt. Dit betekent dat als je ongeveer plat van opzij, in het verlengde ervan, op de monitor kijkt, je dan nog steeds scherp beeld hebt. Maarja... wie doet nou? Een monitor heb je immers gewoon pal voor je neus, of (als je er meerdere gebruikt) slechts een klein stukje van opzij. En als je een monitor wél op 170 graden vanaf de zijkant bekijkt, dan heb je waarschijnlijk óf een nog fanatiekere hobby dan de meeste mensen hier, óf een wel héél ingewikkelde baan... en dan koop je vast geen "simpel" Samsung lcd monitorretje voor maar 180 euries... ;) Dit is ook de reden dat ik het hele "kijkhoek-verhaal" eigenlijk maar een beetje onzin vindt, want dat zit tegenwoordig toch wel goed. Desalniettemin, de kijkhoek van de 2433BW is voor de "average" gebruiker dus helemaal zoals Samsung beloofd heeft in de specificaties; gewoon goed. (En ja, ik snap dat het woord "average" in deze tweaker-context misschien niet helemaal goed valt ;) but you know what i mean..) Met meerdere mensen even een filmpje kijken kan dus prima, want je hoeft niet met z'n allen op een kluitje precies recht voor het scherm te gaan zitten om ervoor te zorgen dat iedereen goed beeld heeft.

Verder; de kleuren zijn ook kloppend en mooi. Zwart is zwart en wit is wit, en geen roze zoals je soms wel eens hoort bij Samsung monitoren. Je zou juist bijna eerder nog kunnen zeggen dat het wit een grijzere "fleem" heeft wanneer de brightness lager gedraaid wordt, maar dat vind ik persoonlijk juist wel prettig, kijkt rustiger. Het type “wit” valt overigens ook in te stellen in het menu. Zo is er bijvoorbeeld koud-wit, zoals ik het heb ingesteld, maar ook warmer-gebroken wit. Het is maar wat je prettig vindt. Foto 8 laat het beeld van de monitor van dichtbij zien, en het enige wat ik hierover kan zeggen is dat het in het echt nog mooier is. De camera van een Iphone is immers maar van beperkte kwaliteit.

Foto 8 – genomen met (slechte) Iphone camera

6. Pixel-defecten

Deze zijn gelukkig afwezig. Ik heb de monitor echter nog maar 1 week in gebruik, en hoop dan ook dat deze afwezig zullen blijven. Ik kon bij CD-ROM-LAND, waar ik de monitor heb gekocht, overigens voor 35 euro voor 2 maanden een pixelgarantie afsluiten, hetgeen een stuk langer én goedkoper is dan bij de meeste dealers. Voor wie graag het zekere voor het onzekere neemt, is dit dus een fijne winkel om online iets te kopen. Bij Salland kostte een pixelgarantie voor 4 weken namelijk al iets van 70 euro. Een groot verschil dus, en nogmaals een reden om te benadrukken hoe belangrijk de keuze van je dealer is. Prijs is immers niet alles - een vijf euro duurdere leverancier geeft misschien wel een stuk betere service en/of garantievoorwaarden mee!!! Daarom zou ik toch voordat je overgaat tot koop altijd eerst even rondbellen. Je weet maar nooit wat voor leuks je dan nog voor elkaar krijgt. :P Anyway, ik heb deze pixelgarantie er echter niet bijgenomen. Dode pixels komen immers steeds minder vaak voor, en áls het al ontstaat dan gebeurt het vaak in de eerste weken van gebruik, en aangezien je standaard 14 dagen bedenktijd krijgt bij CD-ROM-LAND, leek dit me voldoende om eventueel (zonder opgaaf van redenen) te kunnen retourneren/ruilen bij dode pixels.

7. Vormgeving, bouwkwaliteit & afwerking

Mooi. Mooi. En nog eens mooi. Ik vind de vormgeving persoonlijk echt om van te kwijlen. Ik hou van glimmende monitoren – een doffe omlijsting vind ik al snel goedkoop of oud lijken. Deze is gewoon bijna chique! Bovendien valt het me alleszins mee hoe snel de monitor stoffig wordt door de glanslaag, dit had ik veel erger verwacht, en wanneer dit gebeurt heb ik het stofdoekje bij de hand. Eén veeg en klaar.

Verder vind ik de ronde afwerking van deze Samsung prachtig. Hij is niet rechthoekig, maar de boven en onderrand lopen dus lichtelijk rond. Hierdoor lijkt de monitor minder uitgerekt a la “breedbeeld”, en eerder wat vierkanter. Aan de onderrand zit bovendien een soort doorzichtige kunststof balein – and either you love it, or hate it. Ik vind het wel wat hebben, maar een familielid van me stoorde zich er meteen enorm aan. Midden in deze rand, onder de merknaam, zit een blauw ledje. Deze staat standaard aan wanneer de monitor aanstaat, en knippert als de monitor in de slaapstand staat. Dit is niet in te stellen (voor zover ik weet althans). Dit lampje is natuurlijk wel gewoon uit wanneer je de monitor met de knop uitdrukt.

In de rechterzijde van de monitor, onderaan, bevinden zich de knoppen van het menu. Dit zijn er zes in totaal, en ze zijn heel mooi weggewerkt in de rand. Je moet aanvankelijk zelfs even kijken waar ze nou eigenlijk zitten. Desalniettemin zijn ze wel gewoon goed te voelen. Zie foto 9 voor de knoppen. Op deze foto lijken de knoppen trouwens behoorlijk uit te steken, maar dit is dus absoluut niet het geval, ze steken nét voldoende uit zodat je ze kan voelen. Echt heel mooi weggewerkt, zoals ik al zei. Bij het indrukken zijn de knoppen bovendien heel solide. Net als de rest van de monitor eigenlijk. Het scherm is soepel te kantelen zodat het beter op je gezicht afgesteld staat, zonder dat het meteen krakkemikkig of fragiel aanvoelt.

Ondanks het feit dat de monitor niet in hoogte verstelbaar is, is hij zo groot dat hij eigenlijk toch wel op goede hoogte staat, dus die mogelijkheid (die de 2443BW wel heeft) mis ik niet. Ook voor personen die langer zijn dan ik (1.72m) is dit denk ik geen probleem, aangezien ik mijn bureaustoel altijd (bijna overdreven) hoog heb staan. Dit was trouwens wel een opluchting, want van tevoren had ik toch even de vrees dat ik het ontbreken van deze mogelijkheid vervelend zou vinden, maar dat is dus absoluut niet het geval.

Verder is de voet heel mooi ovaal. Ik vind de voet van een monitor namelijk al vrij snel erg lomp of te groot, maar deze is bijpassend klein (relatief) en slank. Ook dit is verder goed solide, als de monitor staat, dan staat hij ook echt. Niet wankel. Ik heb namelijk wel een behoorlijk wankel bureau, maar hoe hard ik ook typ, hij beweegt niet mee. Natuurlijk moet je niet als een gek aan je bureau gaan schudden, want ja, dan doet hij wel een dansje mee, dat moge voor zich spreken.

Naast de afbeelding van het Samsung teken onderaan de monitor, bevindt zich in de rechterbovenhoek (onopvallend) ook de afbeelding 50.000:1 en linksboven staat Syncmaster 2433. Zie foto 10a en 10b (matige fotokwaliteit). Het blauwe Energy Star stickertje zat er bij mij bij gelukkig bij voorbaat al niet op, dus die hoefde ik er ook niet af te peuteren.

Op foto 11 zien jullie een foto van de monitor zoals hij op mijn bureau staat. LET OP: de kleurweergave zoals jullie daar op de monitor zien, is NIET zoals het er echt uit ziet. Dit lelijke roze effect komt door de camera van mijn Iphone, en niet door de monitor. Let dus alleen op de vormgeving van foto 11 en kijk voor een afbeelding van de natuurgetrouwere kleurweergave naar foto 8. Sorry hiervoor trouwens – m’n goede camera heeft onlangs het loodje gelegd.

Foto 9 - ingezoomd op de knoppen
(deze steken in het echt minder uit dan het hier lijkt!!!)

Foto 10a

Foto 10b

Foto 11 - enkel op vormgeving letten, kleur op monitor klopt niet!

8. Menu & instellingen

Zie foto 12 t/m 16 voor een overzicht van alle menu-opties (1e laag). Dit zijn picture, color, size&position, stetup&reset en information. Het dynamisch contrast staat gewoon standaard uit (gelukkig). Het is een beetje too much om in deze review overal op in te gaan – afgezien van het feit dat ik zelf nog niet alle in’s en out’s ken, maar hier even het belangrijkste.

Bij picture kan je de belangrijkste dingen instellen, zoals contrast en brightness. Sharpness hoger of lager zetten, daar zag ik totaal geen verschil in, dus dat heb ik vervolgens maar weer op standaard gezet. Zoals jullie kunnen zien zijn Coarse en Fine niet in te stellen – volgens mij kon dit alleen wanneer je de monitor analoog gebruikt, maar dat weet ik niet 100% zeker. De kleuren bij Color heb ik ongemoeid gelaten, want tsja, wie wil z’n monitor nou groen? Of rood. Beetje onzin. Color Tone, -Effect & Gamma vond ik mooi zoals ze waren, dus die heb ik ook niet gewijzigd. Size & position is ook niet veel aan te veranderen (zie foto 14), maar bij stetup&reset natuurlijk wel. Hier kan je al je wijzigingen resetten, de taal instellen, evenals de transparantheid van het menu en de display time, plus nog wat overige zaken. Het onderdeel informatie spreekt voor zich en heeft verder niet zoveel nut.

Het enige wat nog gezegd kan worden, is dat je bij Picture – Magicbright verschillende profielen kunt kiezen. Custom is waar je het natuurlijk meestal op hebt staan, maar je kan ook kiezen voor “tekst” of “game” modus bijvoorbeeld, aan de hand waarvan brightness/contrast e.d. wordt aangepast. Deze modi kan je ook al naar gelang wijzigen, zodat je, aan de hand van wat je wilt doen (gamen/documenten lezen), gemakkelijk tussen bepaalde waarden kunt switchen, zonder deze constant opnieuw in te moeten stellen.

Persoonlijk heb ik niet zoveel veranderd in het menu – enkel de brightness en het contrast. Wel heb ik alles even kort doorlopen, maar vond het verder niet noodzakelijk al deze onderdelen te veranderen, omdat het meestal niet enige duidelijke verbetering opleverde.

De bediening van het menu is overigens zeer gemakkelijk, het is even wennen welk knopje ze nou bedoelen op het display in vergelijking met wat jij voelt – doordat de knopjes “om de hoek” van de monitorrand zitten. Die coördinatie kost even een paar menuutjes, maar daarna werkt het zeer simpel en snel. De knoppen zelf zijn, zoals al bij vormgeving gezegd, zeer prettig en solide. Zie foto 9 voor het zij-aanzicht van de monitor, daarop zijn de knoppen te zien.

Foto 12

Foto 13 t/m 16

9. Prijs

Deze monitor voor 190,- euro (gekocht op 10 januari 2011) vind ik echt geen geld. Probeer maar eens een betere deal te vinden voor dit bedrag.

10. Algemene beoordeling

Ik ben zeer tevreden met mijn aankoop. Samsung levert met de Syncmaster 2433BW een prachtige monitor, voor een erg betaalbare prijs. Een monitor met veel mogelijkheden (qua settings), bijna teveel zelfs, een prachtige vormgeving, goede helderheid, mooie kleuren, geen pixeldefecten en ook geen ghosting of andere onvolkomenheden. Probeer voor 190,- maar eens een andere 24” 1920x1200 (en geen 1080!) 16:10 monitor te vinden van deze kwaliteit. Dat lukt je niet. Goede actie van Samsung! Echt, ik kan hem iedereen aanraden.

Als algemene beoordeling geef ik de monitor dan ook de volle 5 sterren. 4 sterren voor kleurweergave omdat er natuurlijk altijd (duurdere) monitoren zijn met mooiere kleurweergave (duurdere led's), maar als je "niet beter weet" dan is dit echt al fantastisch. Prachtig. 4 sterren voor pixeldeffecten omdat ik geen defecten heb, maar ik heb de monitor natuurlijk nog maar net in gebruik. Als ik de monitor langere tijd in gebruik heb, en ik heb nog altijd geen dode pixels, dan wijzig ik dit naar 5 sterren. Voor features geef ik noodgedwongen slechts een voldoende, 3 sterren, aangezien er geen usb-hub is, geen tv-tuner, geen speakers of head-set-ingang, en de hoogte-verstelbaarheid of portret-stand ook niet mogelijk is. Persoonlijk vind ik dit dus allemaal totaal niet nodig op een monitor, maar aangezien die features wel bestáán, kan ik hier niet meer dan 3 sterren geven. (jammer genoeg!)

De "nadelen" van de Samsung Syncmaster die ik onderaan deze review dan ook noem, zijn feitelijk dus geen echte nadelen. Het zijn eerder vóórdelen van andere monitoren ten opzichte van de 2433bw. Want de 2433bw is perfect gemaakt zoals hij bedoeld is; voor de lage prijs krijg je niet veel opsmuk, maar wát je krijgt is dan ook gewoon perfect. De "nadelen" van de 2433bw onderaan deze review kan je daarom beter zien als het gevolg van persoonsgebonden smaak- of gebruikspreferenties. Denk aan de niet in hoogte te verstellen voet o.i.d., of het ontbreken van speakers.

Ik hoop dat ik jullie zo voldoende informatie heb verschaft omtrent de Samsung Syncmaster 2433BW! Mochten er nog foutjes in de review staan, of dingen die jullie liever anders zien - let me know!

-----
  • NB/LET OP: ER BESTAAN SUBTYPEN VAN DE SyncMaster 2433BW !!!
    EN DAARDOOR VERSCHIL IN TECHNISCHE SPECIFICATIES !!!
Een kanttekening die nog even gemaakt dient te worden, na commentaar op deze review van andere Samsung Syncmaster 2433BW gebruikers; is dat er diverse soorten 2433bw's in omloop blijken te zijn. Zo heeft mijn 2433bw namelijk een hoger dynamisch contrast dan de 'officiële' 2433bw modellen (50.000:1 ipv 20.000:1). Tevens is het menu bij mijn 2433bw enigszins veranderd ten opzichte van oudere modellen. Wees dus niet verbaasd als je bij de contrast-specificaties van deze monitor op Tweakers.net 20:000:1 ziet staan, terwijl de monitor in de winkel een hoger contrast aangeeft. Op de websites van de online leveranciers staat overigens meestal nog een afbeelding van het oudere model, terwijl je bij bestelling misschien wel gewoon automatisch het nieuwere (dwz betere) model toegestuurd krijgt. Dit was bij mij ook het geval - op cdromland.nl staat namelijk ook de "oude" versie afgebeeld, maar ik kreeg gewoon het betere model binnen. En ik merk dit bovendien dus nu pas, doordat ik deze review schrijf! Anders was het me waarschijnlijk niet eens opgevallen.

Wat voor model het betreft kan je zien aan de opdruk in beide bovenste hoeken. Linksboven bij een 'officieel' model staat namelijk Syncmaster 2433bw en rechtsboven staat 20000:1 dynamic contrast, terwijl bij een beter/nieuwer model linksboven Syncmaster 2433 staat (zonder BW erachter) en rechtsboven 50000:1 dynamic contrast. Zie foto 9 en 10 voor een weergave van de hoeken van het subtype (betere) model 2433bw dat ik heb, en foto 17 (onderaan) voor het officiële (standaard) model.

Op zich is deze verbetering van de modellen niet extreem noemenswaardig - aangezien de meeste gebruikers toch het dynamic contrast van een monitor uitzetten. Desalniettemin wilde ik dit verschil even benadrukken, zodat jullie niet in de war raken bij het zien van eventueel verschillende specificaties. Bovendien kan dit verschil wellicht van belang zijn voor gebruikers die een twééde 2433bw willen aanschaffen, want dan wil je waarschijnlijk wel graag dat de monitors ook daadwerkelijk 100% identiek zijn - en dus ofwel beide 20000:1, of beide 50000:1. Let dan dus even op wat voor model je krijgt, zodat je uiteindelijk niet met 2 monitoren zit die officieel identiek zijn, maar eigenlijk toch niet helemaal!

UPDATE: Ik heb uit nieuwsgierigheid toch nog even contact opgenomen met Samsung over het bovenstaande. Uit de reactie blijkt dat ook nieuwe modellen 2433bw officieel gewoon nog een dynamisch contrast van 20000:1 hebben, maar blijkbaar bestaan er 'subtypes' 2433bw, die enkel gemaakt worden door bepaalde producenten, in bepaalde regio's. Deze subtypes zijn exact identiek aan de officiële 2433bw, op soms 1 technische specificatie na (zoals in mijn geval dus het dynamisch contrast). Om erachter te komen of een bepaalde winkel jou een subtype gaat leveren, of het officiële model, zul je dus contact op moeten nemen! Kortom; net zo lang rondshoppen bij diverse winkels totdat je een gunstig subtype vindt, want voor dergelijke bétere modellen betaal je dus (meestal) gewoon dezelfde prijs!

Dit is wat Samsung mij stuurde in de mail:

Beste mevrouw *****,

Dank u voor uw e-mail, waarin u verzoekt om informatie over Samsung produkten.

Samsung heeft voor haar klanten een uitgebreid dealer- en distributienetwerk, over heel Nederland. Een
geauthoriseerde Samsung dealer (en/of -distributeur) kan gespecialiseerd zijn in een bepaald soort
produkten. Zij hebben hebben onderling ook verschillende voorraden en produktgroepen van Samsung.

Het is ook mogelijk dat een 'subtype' van een artikel niet op onze website staat omdat die in beperkte oplage door een of enkele partijen exlusief wordt verkocht, met afwijkende productspecificaties. Zo ook monitoren die que model overeenkomstig zijn, maar bijvoorbeeld op slechts 1 technische specificatie van elkaar verschillen.

Van hieruit is van de door u genoemde produkten daarom geen exacte prijs-, voorraad- en vergelijkende
technische informatie te bepalen, in verhouding tot de leverbaarheid. Wij raden u daarom aan om navraag te doen bij een Samsung-dealer, -distributeur en/of -retailer bij u in de buurt (te vinden via internet, telefoongidsen, informatiediensten en dergelijke).

Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met ons Contactcenter op telefoonnummer 0900 – Samsung (0900-7267864) op werkdagen van 09.00–18.00 uur.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Norbert B**

Contactcenter medewerker
Samsung Electronics Benelux
www.samsung.nl

Zo. Hierbij besluit ik dan echt mijn relaas! Ik hoop dat jullie wat aan alle informatie hebben. Nogmaals; let dus op op wat voor (sub)type je bij je aankoop krijgt!

Foto 17 - officieel model SyncMaster 2433BW
(dit kan je zien aan de opdruk in de hoeken)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2433BW Zwart?

Goed te weten dat deze monitor nog te koop is. Ik heb ook een 2433BW die al 1,5 jaar oud is. De enige verschillen die ik zie zijn de contrast verhouding (de mijne is 20000:1) en het menu is iets anders.

Waarom goed te weten? Overal waar ik kijk zijn het 16:9 monitors. En voor mijn 3D geklooi in de marge vind ik 16:10 toch een stuk beter.
ik gebruik het wat oudere neefje de 2243BW en ik vind het nog steeds een van de beste monitoren die ik gezien heb. vooral de kleuren. die zijn erg natuurlijk en geven een realistisch beeld wat erg handig is bij het fotoshoppen. een kleur op het scherm is ook echt dezelfde kleur in het echt, en dat zonder kalibratie. dat vind ik erg netjes.

ik snap niet waarom mensen zo graag een 16:9 monitor willen. alleen handig voor filmpjes. echte lange films zijn tegenwoordig in 21:9 dus dat punt valt al af. waarom zou je 10% van je beeld daarvoor opgeven? zeker met games en 3d toepassing, maar ook foto en video bewerking hebben baat bij 16:10 omdat je een veel groter/dieper beeld heb. ik merkt het ook bij call of duty. je mist gewoon een heel stuk aan de bovenkant en dat is imo niet erg realistisch.

- goede review
- duidelijke taal
- goede foto's die goed bij de tekst passen
- kortom 5 sterretjes!

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 21 januari 2011 11:45]

Ja vreemd is dat; op de website van Samsung staat inderdaad 20000:1 dynamisch contrast vermeld bij de 2433bw, maar op mijn 2433 staat toch echt 50000:1!

Blijkbaar hebben ze de nieuwere 2433bw's dus toch nog een beetje verbeterd qua dynamisch contrast en het menu (aangezien dit ook gewijzigd is). Ik zal dit even toevoegen aan de review! En wellicht zou dit ook in de algemene specificaties vermeld kunnen worden oid op de product page?! Zal kijken wat ik kan doen.

[Reactie gewijzigd door Gilraen op 21 januari 2011 23:59]

over die contrast ratio's, de oude 2443bw heeft ook 1:20000, de nieuwe 2443 heeft 1:50000. In hoeverre dit marketing crap is weet ik niet, feit is wel dat je wel verschil ziet als ze naast elkaar staan. Iets om op te letten als je een 2433bw of 2443bw hebt iig, een dual monitor setup is toch fijner als allebei de schermen hetzelfde beeld geven.
Hoe staat het trouwens met de (zachte doch irritante) piep bij lage helderheid, zit die er nog steeds in? edit: nee dus.
Nette review trouwens.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 22 januari 2011 13:52]

Bedankt KAdrifter!

Die piep zit er bij mij niet in - dit heb ik reeds vermeld in mijn review bij NB onder het kopje beeld. Ik heb zowel de helderheid als het contrast omlaag gedraaid, en de monitor blijft gewoon muisstil.

Omtrent dat verschil in DC heb ik al een extra kopje aangemaakt om dit te benadrukken, onderaan de review.

[Reactie gewijzigd door Gilraen op 22 januari 2011 12:55]

sorry, had je review even scannend gelezen (ben zelf al voorzien van een 2443bw (en gebruik pivot wel af en toe), dus ben geen potentiele koper), dus dat stukje had ik even gemist;).

[Reactie gewijzigd door Bastard op 22 januari 2011 13:49]

Haha ja, dacht al zoiets, geeft niks! :) Is natuurlijk ook een beetje veel om alles te lezen wanneer je 't niet nodig hebt O-) haha..

Maar jouw 2443 heeft dus inderdaad ook de 50000:1 contrast ratio ipv de oudere 20000? Gek eigenlijk dat ze dit niet zo duidelijk vermelden op alle websites, dat 't verbeterd is...!

Edit: dit bericht is gemarkeerd als "off-topic/irrelevant" maar de boodschap lijkt me toch wel redelijk relevant; het is niet onbelangrijk dat (eventuele) kopers weten dat er meerdere modellen van de 2433BW in omloop zijn qua contrast, dus daarom heb ik dit ook duidelijk vermeld in mijn review --> zien onderaan! :)

[Reactie gewijzigd door Gilraen op 22 januari 2011 19:37]

Zeer goede review.
Een paar spel- en grammaticale fouten. Maar heel uitgebreid en je hebt echt je best gedaan om elk toetsgebied aan bod te laten komen.

Je gebruikt een fijne 'proffesionele' schrijfstijl. Goed leesbare zinnen en gebruik van woorden.
Ook alle foto's die je hebt bijgevoegd, voegen iets toe.

Het is dat ik al een 'bw'-monitor van Samsung heb, anders had je me zo overtuigd om deze te kopen.

Een goede muis gebruik je trouwens ook ;) ik gebruik hem zelf ook nog steeds.

Super! Dit zal wel veel tijd in beslag hebben genomen.
Haha ja, heeft wel eventjes wat tijd gekost, maar ik schrijf graag, dus dat vind ik niet erg... Dank je voor de complimenten!! En welke grammatica/spelfouten dan? Want daar heb ik echt een hele grote hekel aan! 8)7 Verbeter ik die snel even!

En idd, heeeeele fijne muis! Heb em echt al jaren :) ga misschien zelfs maar eens een reserve halen, haha, anders wordt 't echt rouwen geblazen als ie het begeeft! :P

[Reactie gewijzigd door Gilraen op 21 januari 2011 10:15]

Ik heb em ook al 1,5 jr. Nu nog in combi met een Iiyama 19"
Als ze idd, nog te koop zijn, denk ik dat ik er een tweede bijneem. Twee dezelfde staat wel mooi

Die Iiyama doet het niet goed op DVI icm mijn HD5750 - alleen maar VGA resolutie

De 2433 geeft prachtig beeld, de mijne had wel wat calibratie nodig uit de doos, maar was met de eye-one zo voor elkaar.
Voor de prestatie van deze monitor, voor deze prijs, hoef ik niet te kijken naar kleurzuivere Eizo's

Het glimmende voetje en randje is wel gauw stoffig, dat valt op op een matte niet op.

Ik ben zelf niet zo'n gamer, en films bekijk ik op mijn TV , dus ghosting e.d. zijn zaken waar ik niet op let
Complimenten met je uitgebreide review. Ik ben op zoek naar een nieuwe 20". Deze informatie is erg behulpzaam.
Goed om te horen, dank je! Succes met je zoektocht!
Zeer uitgebreide review!
Staat ook genoeg informatie in om mij te overtuigen, ik heb zelf ook nog een monitor nodig...
Zeer leuke en nette onderbouwde review, en dit zeker van een dame op tweakers, toppie hoor.

Kijk zeker hier nog even terug als ik aan een nieuwe toe ben.

Veel plezier met je samsung!!

greets,

Nohands
Bedankt kleine joop! Ik hoop dat je de monitor na aanschaf net zo fijn vindt als ik!!

En jij ook bedankt Nohands! Haha tsja, ben één van de zeldzame dames hier op tweakers.net he? Jammer! Ze weten niet wat ze missen! :D En met de monitor komt het wel goed, geniet er iedere dag van! :)

[Reactie gewijzigd door Gilraen op 23 januari 2011 19:09]

Ik heb deze monitor nu iets meer dan een jaar en heb er nog nooit geen enkel probleem mee gehad, prachtig dingetje is het ;)
Ook een prachtige review trouwens!
Dit scherm inmiddels alweer 2.5 jaar. Alleen nu merk ik dat de kleuren niet kloppen. Ik heb een soort geel-grauwe kleur. Als ik fotos kijk dan zijn die niet helder. Inmiddels alle kleuren al bij gesteld maar kleur is niet goed. Tevens een andere monitor erbij aangesloten en die geeft wel de correcte kleuren weer.
Toch maar eens kijken of ik dit via de garantie kan spelen.
Miscchien iemand ervaring met aanmelden van garantie bij Samsung?