Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

menllyos 24 oktober 2006, laatste update op 31 maart 2009, 1.369 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• Geluidskwaliteit!
  • Veel features
  • Design

Minpunten

• Volume gaat in stapjes

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Ik ben nu ruim een week in bezit van de Z-5500. Ik heb deze gekocht als upgrade voor mijn oude X-530 setje. Getest in combinatie met een Creative X-FI geluidskaart. Ik gebruik de set vooral voor muziek, en af en toe een dvdtje.

Prijs:
Ik heb deze set voor 290 euro aangeschaft bij de 4Launch. Ik kan me voorstellen dat het een hoop geld is. Voor mij persoonlijk is het dat zeker waard geweest. Niet dat de X-530 zo slecht presteerde... maar de Z-5500 doet het toch zeker beter in geluidskwaliteit. Mocht je dus op zoek zijn naar gewoon een setje om wat mp3's te spelen heb je waarschijnlijk weinig aan een Z-5500 en kun je beter voor 60 euro de X-530 halen. De prijs kwaliteit verhouding is daarbij beter.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Ook hier ben ik zeer over te spreken. Het geheel ziet er veel degelijker uit dan de X-530. Ja, het zijn wel plastic voetjes maar dat stoort me niet zo erg. Ook vindt ik de afneembaare kapjes op de speakers wel leuk, zo 6kun je ze toch in een handomdraai een compleet ander uiterlijk geven. De kabels zijn makkelijk te bevestigen en ook weer los te maken. Ik kan me voorstellen dat ze voor sommige mensen nogal kort kunnen zijn. Als ik me niet vergis zijn de kabels voor de frontspeakers 4,6 meter en die voor de achterspeakers 7.6 meter. Voor mijn slaapkamertje in ieder geval lang genoeg. De sub is behoorlijk groot, en eigenlijk te groot voor mij kamertje. Hij staat nu onder mijn bureau, maar ik heb nauwelijks nog voetenruimte over.

Muziek en film kwaliteit:
Hier kan ik nogal kort over zijn, de kwaliteit is gewoon ronduit goed. Zoals ik al eerder aangaf kun je als je weinig daarom geeft beter een x-530 setje of iets dergelijks kopen. Die zijn ook zeker niet slecht, maar wel beter geprijsd. Wat me direct opviel was de geluidseffecten die je kan kiezen. Je kunt kiezen uit stereo mode, waarbij je dus alleen links en rechts voor gebruik. Stereo x2, waarbij het geluid van links en recht voor wordt "gekloond" op links en rechts achter. Deze is zeker aan te raden voor mp3's. Dat maakt deze set heel veel beter ten opzichte van de X-530 omdat die deze modes niet heeft. Daarnaast heb je nog de Dolby ProLogic II movie en music modes en 6channel direct. Die laatste zijn aan te raden voor films. Het geluid zelf is gewoon heel helder en gedetailleerd. Je hoort veel meer tonen bij muziek. Ook presteert deze set goed op heel harde en heel zachte volumes, daar wou de X-530 het nogal eens laten afweten, begon ie te kraken en dergelijke. De bas is inderdaad soms een beetje "raar", ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven maar ik heb er zelf bijna geen last van. En nadeel wat ik vind is de volumeknop. Deze is niet vloeiend maar gaat in kleine "stapjes". Vooral bij lagere volumes is een stapje hoger soms al te veel...

Features
Hier heb ik nog weinig gebruik van gemaakt, er zitten veel ingangen op. 6Channel direct, die heb ik ingebruik. Digitale ingangen in de vorm van optical en coax. Je kunt er schijnbaar ook je mp3speler direct op aansluiten. Er zijn behoorlijk wat effecten en settings waar je mee kan spelen. Bovendien heeft deze set ook het THX certificaat, en kan hij overweg met DTS 96/24.

Algemeen:
Ik ben zeer te spreken over de gehele set. Hij voldoet zeker aan de verwachtingen. Aangezien ik hem alleen voor muziek gebruik is ie toch een tikkeltje prijzig, maar de kwaliteit maakt het zeker goed.

Ik weet niet of ik er al eentje heb van de nieuwe revisie, maar ik heb geen last van plopjes. Mijn oude X-530 had er wel last van, maar bij deze heb ik er nog geen eentje gehoord.

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Heb jij last van het bekende (beruchte kan ik beter zeggen) plopjesprobleem???

Zie:
forum: Het Logitech PLOPJES probleem topic DEEL 4

Verder een goede duidelijke review vind ik. (Weet nu hoe lang de kabels zijn... Wist ik nog niet...) Ben van plan deze speakers te kopen. Binnenkort komt er een nieuwe versie uit.... Wel 'gewoon' de Z5500D, maar dan zonder plopjes.... (als het goed is...)
Nee, zoals ik al zei had ik daar wel last van met mijn oude x-530 speakers. Bij deze heb ik geen enkele meer gehoord, en ik heb toch behoorlijk vaak het licht hier aan en uit gezet ;)
De mijne was in het begin ook plopvrij, maar na een paar weken kwam de eerste er dan toch.

Ik snap alleen je minpunt over het volume dat in "stapjes" gaat niet. Ik vind juist dat ie best goed te regelen is. Al gebruik ik de volumecontrol van de Z-5500 niet echt veel. Ik heb m op de POD ingesteld op ongeveer 50% en verder regel ik het volume via windows d.m.v. het wieltje op m'n toetsenbord.

Goeie survey verder
Mooie review. Ik ga hem vandaag ook kopen.
Lang leven de stufi :+
Is te hopen dat ie van jou ook plopvrij is! }>
Dat is wel te hopen ja. Want voor de rest zie ik tot 450 euro weinig andere mogelijkheden