Asus PCE-N13 Review

bazs2000 14 januari 2011, 2.495 views

Asus PCE-N13

Pluspunten

• Snelheid
  • Eenvoud van installatie
  • Snelle netwerkdetectie
  • Klein

Minpunten

• Slechte antennes

Deze kaart is gekocht doordat mijn moederbord een nogal aparte indeling van de PCI-sloten had ten opzichte van de videokaart waardoor er slechts een van de twee PCI-sloten kon worden gebruikt. Mijn geluidskaart heeft een PCI-slot nodig en dus moest deze erin.

Mijn vorige WiFi-kaart (PCI) was dus aan vervanging toe. De spoeling is dun wanneer je op zoek bent naar een betaalbare Wifi-kaart die ook nog eens een PCI-e voet gebruikt. Er zitten grote gaten in prijsverschillen en mijn mening was dat het mogelijk moest zijn om onder de 40 euro te blijven.

Mijn inziens is dit gelukt met de aanschaf van de PCE-N13 en ben er positief over.

In de doos zit wat je nodig hebt.

- Installatie-CD
- 2 antennes (kom ik later op terug)
- Low-profile bevestiging zodat deze ook in een kleine HTPC past.

Wat vooral opvalt is dat de kaart ontzettend klein is, WiFi-kaarten zijn over het algemeen nooit groot maar de paar vierkante centimeter die deze in beslag neemt valt extra gunstig uit doordat deze direct onder mijn videokaart zit en er voldoende lucht langs kan stromen zodat ook de onderkant van de videokaart redelijk wordt gekoeld.

De kaart heeft twee antennes, deze zijn goed geplaatst waardoor je niet veel last zult hebben van USB-poorten etc die ineens achter een antenne schuil gaan. De kwaliteit van deze antennes is echter slecht. Tussen mijn PC en router zit hemelsbreed 8 meter en meer dan twee van de 5 streepjes aan ontvangst had ik niet. Er viel ook niet meer uit te halen hoe de antennes ook werden gericht.

Ik heb nog een losse antenne liggen en het aansluiten van deze antenne maakte dat er ineens wel een volle bak aan signaal voorhanden was. Een beetje jammer aangezien Asus toch wel bekend staat als een fabrikant die kwaliteit levert en dus ook in de bijgeleverde zaken. Dat heeft Asus bij de PCE-N13 minder goed voor elkaar.

Goed, ik ga dan ook verder met de losse antenne omdat er dan geen klachten over signaal zijn.

Het installeren van de bijgeleverde software (louter drivers) gaat zeer snel en het was niet nodig om de PC (met Win7 x64) te herstarten. Er werd een netwerklijst samengesteld en na het aankiezen van mijn netwerk werd de verbinding meteen tot stand gebracht.

Ook bij het opstarten van de PC is er vrijwel meteen een verbinding. De vorige kaart had hier moeite mee waardoor je na het opstarten van de PC enkele minuten moest wachten voordat er een verbinding tot stand was gebracht.

Al met al ben ik zeer te spreken over deze kaart al is het jammer dat je wel zelf een goede antenne in huis dient te hebben of te halen. Houdt hier dan ook rekening mee. Voor de rest is dit een goede kaart die in menig PC niet zal misstaan. :)

Heb jij ook een Asus PCE-N13?

Ook goed voor gebruik in server (zou graag uploud en downloud snelheid willen weten)
Op zich wel aardig te gebruiken in een losse server. 100Mb kun je wel als gemiddelde snelheid (afhankelijk van de afstand tot de router) zien. Dit haalde ik met 10 meter afstand (wel een verdieping ertussen).

Het kan maar voor een fileserver zou ik toch bedraad adviseren. :)
wat ik mij afvraag , zijn deze karten ook gescikt voor om te gamen ?
Jazeker, ik doe niets anders. :)

Afhankelijk van het spel wat ik speel komen mijn pakketjes meestal met een vertraging van 25ms bij de server aan. Bij spellen waarbij het verheer anders wordt gerouteerd dan de gangbare "cliŽnt"/"server" liggen de pingtijden wat hoger maar tot op heden kan ik niet zeggen dat ik nadelige gevolgen ondervind van het draadloos gamen.