Specificaties Socket 775 met Intel P43 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI P43T-C51 Review

Nivida_intel 21 maart 2011, laatste update op 1 april 2011, 792 views

MSI P43T-C51

Pluspunten

• Mooie opbouw
  • Degelijk
  • Mooie leds
  • PRIJS
  • Terugklok functie
  • Duidelijke BIOS
  • Mooi

Minpunten

• Aansluiting frontpanel audio
  • Case fan 2 rare positie
  • Geen

Layout Score: 4
Ter inleiding
Omdat mijn oude moederbord, het niet goed deed, namelijk een ASUS P5B veder deed het moederbord heel erg goed. Ik ben toen opzoek gegaan naar een vervanger. Er waren wel wat eisen. En die waren:

DDR200
ATX
Minimaal 34x22 groot
4 ddr-2 slots

En met dat lijstje ging ik de pricewatch uitkammen. In eerste instantie zou ik voor Asus gaan, maar alle moederborden, die een geschikte kandidaat waren, hadden alleen maar DDR300. Dus die vielen af. Er was maar 1 kandidaat de P5QD turbo. Maar de levertijd van dit moederbord was heel erg lang. Dan maar Asrock. Ook hier was de keuze beperkt. MSI had wel aardige moederborden, en na een dag wikken wegen heb ik hem toch maar besteld. Het is de MSI P43T-C51 geworden. Het installeren verliep soepel. Na 45 min liep de pc en werd Windows 7 64 Bit ge´nstalleerd.

What is in the box?
Het volgende zit in de doos.

Snel stargids
Handleiding meerdere talen
Info over back-up
CD-Rom (hierover later meer)
Het moederbord.
S-ata kabel, IDE kabel, Van s-ata naar molex voeding

Ik moet wel vermelden dat de doos heel erg degelijk is.

Layout
Zoals verwacht van MSI, het ziet er netjes uit. De koeler van de Southbridge is schuin geplaatst zodat de grote kaarten ook makkelijk geplaatste kunnen worden. Alleen de COM1,2,3 zitten naast de S-ata aansluitingen en de audio zit links. Dat was voor mij lastig om te plaatsen omdat mijn USB van de frontpanel en audio van de Frontpanel aan elkaar waren vastgemaakt. Maar met een beetje wil en lukt het wel.
Wat raar is dat naast de audio de IDE ingang zit, dit is lastig insteken zeker, wanneer je een pci kaart er boven heb zitten. Dus het is verstandig om de kaart die er vlak boven zit eruit alvorens je de IDE kabel insteekt. De 24 pins voeding aansluiting zit op de logische plek, en daarnaast zit de floppy aansluiting.. De systeemfans hebben ook een logische aansluiting, hoewel de sysfan 2 (takeoutfan) naast de 4 Pins CPU zit Dus als je een tekort draadje heb, moet je de systeemfan aansluiten op je voeding. Veder Zit de sysfan1 (intakefan voor) bij de geheugenmodules dus die is makkelijk aan te sluiten. Ook de aansluitingen van de PWR en RST, en de leds hiervan zitten logische maar het verdient de voorkeur om deze eerst aan te sluiten alvorens je de S-ata aan gaat sluiten. Omdat je anders ruimte te kort heb.
Ook heb je nog de beschikking over een Powerup fan, die ook vlakbij de CPUfan zit. Veder beschikt het moederbord over 3 leds, dat iets te maken heeft met fasen van je CPU fan. Deze leds geven een heldere blauwe licht af, dat uitstekend past bij me overige blauwe fans.

Featureset
De Featureset is voldoende. Het moederbord beschikt over een zogenoemde OZC voor snel overklokken, zonder je bios in te gaan. Het moederbord beschikt niet over een power led, die aangeeft of er stroom word doorgevoerd, dat is wel jammer, want zo kan je niet zien of er stroom erop staat., maar volgens mij kan je in het bios er iets in wijzigen waardoor je het wel kan zien, alleen dat is me niet helemaal duidelijk, hoe ik dat instel. Het is wel jammer dat dit moederbord geen S-ata ondersteund die een doorvoersnelheid hebben van 6 GBPS
Ook jammer; geen USB 3.0.

Prestatie
Note: Benchmarks worden later toegevoegd
Over het algemeen scoort het moederbord goed. Afgaand wat MSI biedt is dit ruim in orde. Je kunt zelf de prestatie be´nvloeden, door een aantal standen aan of uit te zetten.
Ook de software biedt hier uitkomst. MSI heeft een soort os ontwikkeld waarmee je heel gemakkelijk back-ups van bestanden kan maken als je OS is gecrasht. Dit OS draait alleen maar op de DVD en hoeft dus ook niet ge´nstalleerd te worden. Onder Windows 7 64 Bit draait dit moederbord soepel en lenig. Ik heb vanaf het moment dat Windows 7 is ge´nstalleerd tot vandaag de dag geen enkele vastloper gehad. En dat kan ik nu al beoordelen omdat ik Windows 7 zeer intensief gebruik. Iedere dag staat de computer wel 9 uur aan, en er wordt van alles mee gedaan, (zoals gamen, MSN, Videobewerking, Muziek maken en ook nog een beetje school) Ook heb ik de pc al 76 uur aangehad en staat de pc iedere dag 9 uur aan.. Hierin was Windows 7 zeer Stabiel en alles ging vlotjes. Alleen het uitschakelen van de pc gaat zo af en toe traag., maar dit is aan Windows 7 te wijten.
De PC doet er 35 seconden over om op te starten. Daarna kan ik Windows gebruiken.
Het afsluiten gebeurd in 55 seconden en als het lang duurt 1:15. Dit zijn normale waarde. Al met al een goed moederbord voor de prestatie.

Overklokbaarheid
De eerste vraag die jullie wellicht zullen stellen is; Is er goed mee over te klokken?
Antwoord: JA
Het moederbord beschikt over de OZC functie waarmee je snel en makkelijk je mhz verhoogd met maximaal 333mhz. Ik heb het op de traditionele wijze gedaan, en ben in het Bios gaan zoeken. Dit bios laat na het intikken van het gewenste FSB, meteen het aantal GHZ zien. Ik heb mijn Processor (Intel Core 2 Duo E7200 @ 2.53 GHZ.) op lucht naar een waarde van 3.99 GHZ kunnen overklokken. Maar hierdoor werd de pc instabiel en werd de temp erg hoog. (luchtgekoeld.) Wie waterkoeling gebruikt zou nog wel hoger komen. Mijn Processor is nu geklokt op 3.41 GHZ wat heerlijk snel is. Als de pc 10 min niks doet, word processor standaard terug geklokt naar een lagere waarde (en dat betekent dat je minder energie verbruikt, de laagste waarde die ik heb genoteerd is 1.00 GHZ. Wanneer je weer wat gaat doen, word je processor op de normale waarde (in mijn geval 2.53 ghz) geklokt, en bij gamen word de overklokfunctie aangesproken, en schommelt de waarde tussen 2.53 en 3.41 GHZ. Dit is allemaal te zien met de MSI software (te vinden in het dualcore center). Je moet wel even zoeken, maar ik was gewoon aan de slag gegaan, met de software, en ineens had ik het, maar ik weet het niet meer te vinden :-(.http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/1723587.png

Voor verdere informatie over dit systeem verwijs ik jullie door naar de volgende link:

Betrouwbaarheid
Hierover kan ik nog weinig zeggen, daarvoor is de gebruiksperiode te kort. Maar ik zal over een maand dit bijwerken, want dan ik een goed beeld vormen. De prognose is dat het er betrouwbaar uitziet en over 1 jaar nog werkt.

Compatibiliteit en ondersteuning
Dit is ruim in orde. Windows XP en Windows Vista worden ondersteund. En ook Windows 7. Volgens mij ondersteunt het ook Linux maar wat weet ik niet zeker.
Ook alle programma die ik heb ge´nstalleerd (ja zelf Roller Coaster Tycoon 1 (!)) levert het geen problemen op, om het te spelen. Ook in Call of Duty Black OPS en Need For Speed Shift, gaat het moederbord niet dwarsliggen. In de regel het ook niet mogen maar de Asus P5B ging wat moeilijk met Black OPS en Shift. In 2010 is het moederbord gereviseerd (dat staat in de handleiding) en er zijn 15 bios update uitgekomen. De laatste dateert van 15-07-2010. Deze staat er standaard op maar bij aanschaf wist ik dat nog niet. Om hier achter te komen heb ik even MSI gebeld, en hier word je keurig en correct te woord gestaan. Wel verdient het de aanbeveling om het moederbord te registreren zodat je RMA sneller word toegekend. Dus dat ga ik vanavond ook doen. Ook de software krijgt regelmatig een update.

De prijs die ik er voor betaald heb (64,-) vind ik een goede prijs, zeker als je bedenkt wat je ervoor terug krijgt. Hierdoor prijs/kwaliteit verhouding is dan ook zeer goed.

Verandering
Wellicht dat het op de plaatjes doet vermoeden, heb ik gedaan aan kabel management.
Dit moest ik wel doen toen er een Zalman ZM-MFC2 erin was gekomen.
Binnen nu 21-03-2011 en 25-03-2011 zal er nieuw geheugen geplaatst worden. Dit word van GeiL Namelijk een Geil Black Dragon (type weet ik niet meer) 8096MB. Draaiend op 800MHZ. Zodra de prestatie hiervan bekend zijn pas ik de review aan, dan ga ik hem grondig testen.

Dit moederbord bevat de ingrediŰnten die nodig zijn voor een snel pc. Als je al over goed geheugen beschikt en ook over een goede CPU is dit een goed moederbord. Let wel dat dit moederbord geen Crossfire, of SLI ondersteunt. Maar wie een QuadCore heeft die heerlijk snel is, kan makkelijk uit de voeten met 1 videokaart, omdat het moederbord de CPU en GPU niet onnodige gaat belasten, wat ik wel had met me ASUS P5B. Veder kan je snel overklokken, zonder onnodige dingen te doen. De configuratie waarmee dit moederbord vind ik wel goed, de soepele E7200 kan makkelijk overgeklokt worden zonder de plank onnodig warm te maken. Ook de NVIDA GTS450 kan makkelijk draaien zonder dat het moederbord dwars ligt.

Te doen
Plaatjes toevoegen
Benchmarken
Betrouwbaarheid veder afwerken
Punten die worden aangegeven in reactie wat ik kan verbeteren verbeteren.
(Please zet er ook iets positiefs, want iets afbranden kan ik ook wel)

Heb jij ook een MSI P43T-C51?

Aardige review maar je heb het overal over DDR200 en DDR300 volgens mij is het gewoon, DDR-2 en DDR-3. Verder wel netjes.
Het is alleen maar DDR200 :)
De P43-C51 heeft dezelfde specificaties als deze, maar heeft 4 sloten met DDR300
Je snapt niet wat hij zegt. DDR 200 bestaat niet in zo verre dat jij niet bedoeld dat het DDR is op 200 mhz oid. DDR 2 en DDR 3 zijn standaarden. Zonder de 00 dus.