Lian Li PC-7 plus Zilver Review

Mielmania 27 oktober 2006, 3.393 views

Lian Li PC-7 plus Zilver

Pluspunten

• Lian Li
  • Aluminium
  • "Goedkoop" (voor Lian Li begrippen)
  • 2x 120mm fan
  • Constructie
  • Strak

Minpunten

• Lam frontje
  • Ontzettend vette vinger/stof gevoelig
  • Vaagheid in versie's
  • krasjes
  • Gerammel zijpanelen

Een Lian Li PC-7 Plus II Zwart. Besteld bij Azerty. Voor de kast stond 2 weken wachttijd, en ik kreeg em na ongeveer 11 dagen. Hij kost hier ¤ 84,82 en Azerty was ook een van de weinige die de kast op hun site had staan. ( hij is ook lastig te vinden in de shopsurvey) Er zijn namelijk verschillende versie's maar hier kom ik straks op. 8)7

Eisen:

Ik mocht van mijn lieve moeder een nieuwe pc samenstellen (1 keer in de vier jaar mag dit en dit is een waar feest :P). Ik had een aantal eisen voor mijn nieuwe computer kast:

*De kast moest 2x 120mm herbergen, 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant. 120 mm fans zijn het stilst en leveren toch nog aardige airflow.

*De kast moest strak zijn, en liefst van metaal of zoiets. Dus geen blije plastic frutsels en domme zinloze uitsteeksel.

*De kast moest minimaal 3 HD kunnen herbergen en liefst met schroeven. Ik geloof niet zo in plastic schuifjes en ik wou ook dat de HD's recht op de 120mm fan stonden. Zodat de lucht die hij "inademt" direct op en door de HD's geblazen word. Ook moest de kast niet te groot zijn, een midi tower vond ik zat.

Deze eisen had ik samengesteld uit een groote hoeveelheid lezen van pc kasten reviews. En toen kwam de zoektocht }:O. Uiteindelijk kwam ik op 2 kasten.

-Antec SLK3700-BQE
-Lian Li PC-7 Plus

Aangezien ik het niet op het plastic deurtje van de Antec had en mijn budget ook wat groter was, ben ik voor de Lian Li gegaan.

Eerste indruk:

Toen ik de kast uit de verpakking haalde vond ik hem ontzettend licht. Dit klopt ook wel hij is namelijk geheel vervaardigt uit aluminium. Toen ik hem openmaakte (2 thumbscrews loshalen) Zag ik een doosje waar alle schroefjes en dergelijke in gestopt waren. Alles zag er heel netjes uit. Na beter gekeken te hebben, zag ik dat er hier en daar wel wat krasjes zaten(waarschijnlijk vanuit de fabriek. Het waren kleine en ik snap dat dit kan gebeuren bij het zachte aluminium, maar het is wel jammer. Ook miste ik het stoffilter dat bij de review van overclockers café genoemd werd.

Dit is een PC7 plus en ik heb een PC7 plus 2. Toch snap ik de logica niet geheel van Lian Li om bij deze versie geen stoffilter te doen. Ook is de PC7 plus (2) niet op de site zelf te vinden... Ook stond er op de doos dat het een PC7 plus was en niet een PC7 plus 2. Niet echt heel boeiend, maar toch wel vreemd.

Inbouwen:

Alles paste er super in, moederboard gleed er ook super in. En alle aansluitingen aan de voorkant waren ook allemaal super netjes gelabelt. Ook was het zo dat er een hoofdstekker was, en als je moederboard dat niet aankon, dan had je nog alle aansluiten apart erbij gevoegd.(geprobeerd dit te fotograveren, want verhaal is niet echt duidelijk.)

Ook geen scherpe randjes, en er waren zelfs randjes met stukjes plastic afgedekt. Na dit weggehaald te hebben vond ik de randjes eronder niet eens echt scherp, dus dit was heel netjes. Ook de voeding ging er prima in. Je moest eerst de voeding op een aluminium plaat bevestigen en dan bevestigde je de plaat aan de kast. Klink allemaal vrij vaag, maar het zit stevig en goed. Al met al een case waar over nagedacht is.

Mijn komplete setup past er prima in. Er werden 2 fans bijgeleverd en die heb ik ook aangesloten. Hij geeft nu wel aardig wat herrie daardoor, maar ik heb de kast ook nog openstaan. En met een Idle van 24 graden, kan ik niet echt klagen. Ik ben van plan om hier 2 stillere nexus fans in te hangen, en ik denk dat hij dan wel lekker stil word.

***********Edit************
Ik heb inmiddels de kast dichtgedaan en wat een ellende :S
Elke keer als de hd's seeken of opstarten rammelen elke keer de zijpanelen van de kast. Dit komt denk ik doordat ze heel licht zijn en niet zo stevig vast. Dit vind ik toch wel een nadeel, want ik moet dit nu gaan oplossen door van die loodbitumen platen ertegenaan te plakken.... (was ik toch al wel van plan, maar dat het nu ook MOET is vervelend).
***********Edit************

Ik heb de kast nu een paar weken, en het valt me wel op dat vette vingers enorm opvallen en er ook moeilijk afgaan. ook zie je het stof dat er op ligt gelijk zitten (zwarte case). Aan de ene kant een nadeel omdat het lelijk is, aan de andere kant een voordeel omdat je weet dat je hem nodig eens moet afstoffen. Ook is de frontcover aan de rechterkant lam geworden ( terwijl ik hem misschien 3 keer erafgehaald heb.) Dit zie je niet, dus ik vind het niet heel erg, maar hij heeft nu veel speling.

Dit is de review van overclockerscafé:

Ik hoop dat mijn review een beetje helder was. Dit is mijn eerste review. Ik ben van plan om al mijn andere producten ook te reviewen. Laat maar weten waar er eventueel nog onduidelijk heden inzitten en dan probeer ik die er nog uit te halen. Spelfouten zal ik ook verbeteren, ik ben dyslectisch en daardoor zie ik ze vaak niet. De foto's zijn gemaakt met mijn k750i.

• Core 2 Duo E6600
  • Zalman CNPS9500 AT
  • Asus P5W DH deluxe
  • 3 x SP2504C spinpoint 250 gig samsung
  • 7900GTX
  • Antec NeoHE 550 watt

Heb jij ook een Lian Li PC-7 plus Zilver?

Ik overweeg deze kast ook voor mijn volgende systeem. Vooral omdat hij 2x 120 mm fans heeft, van aluminium is (zelfs het front), er mooi uitziet (niks overbodigs) en functioneel is. Als minpunt zou ik hebben dat hij geen uitneembaar moederbord tray heeft, maar als je hier niet aan gewend bent merk je dat niet eens.
Geloof me kerel, dat merk je echt niet.

Als dit je enige minpunt is voor deze case, dan zou ik em gelijk kopen, want het glijd er echt in, en past super. Dit is niet een minpunt aan deze kast, echte minpunten zijn hierboven beschreven
Hmm ik zie al dat ik em bij de verkeerde survey geplaatst heb. Ik had em bij de PC7B plus moeten plaatsen |:( Begint al lekker
Geeft niks :)
Leuke review! Zeker aangezien ik zelf ook deze kast overweeg/overwoog. Ik dacht er net uit te zijn, nu ben ik weer aan het twijfelen gebracht :+
Wat betreft je 'disclaimer' ;) : het is echt totaal niet te merken dat je dyslectisch bent, het is juist een lekker lopend en goed geschreven verhaal, en ik (=mierenneuker wbt taalfoutjes) ben geen fouten tegengekomen!
Ga zo door :)
Ik heb deze kast ook (dan met stoffilter) en ben er zeer over te spreken. Die fans zijn trouwends ontzettend stil als het Adda's zijn?
Mijn zijpaneel rammelt ook vaak irritant door de HDD's. Ik heb nu er een stukje schuimrubber onder geduwt wat het probleem wel oplost.

Mijn kast is een PC71 waar ik ook een survey over geschreven heb. Voor kasten uit deze prijsklasse is het belachelijk dat er niet iets aan gedaan is.