Trittontechnologies AXPro 5.1 Review

lenwar 13 januari 2011, laatste update op 13 januari 2011, 1.751 views

Trittontechnologies AXPro 5.1

Pluspunten

• ZEER goed geluid voor een headset
  • Surround klinkt echt als surround
  • Doly Digital!!
  • Per kanaal volume instellen
  • Lange kabels (maar je krijgt er een kllittebandje bij om ze kort te houden)

Minpunten

• Cosmetisch niet erg aantrekkelijk (persoonlijke mening)
  • ERG lange kabels (krijg je een klittebandje bij. Allicht noodzakelijke voor een console)
  • Lampjes in de headset hadden van mij niet gehoeven
  • Veel kabeltjes voor op je buro
  • Geen DTS (geen meerwaarde voor een koptelefoon??)

Kwaliteit Score: 5
Sinds een paar dagen heb ik nu de Tritton AXPro 5.1 headset. Ik had voor deze headset gekozen door verschillende (naar mijn beleving) objectieve reviews. Hiervoor had ik de Zalman ZM-R56F+M. Ik heb hem vervangen doordat er een bepaald klein konijn dat hier rondhuppelt het kabeltje wel HEUL erg interessant vondt ;-). (de schuldige staat op de foto)

Verpakking
Het eerste wat me opviel bij het uitpakken van het apparaat was dat het allemaal heel erg netjes/strak verpakt is. Alles zit lekker stevig vast (schud niet in de verpakking), alle kabels zitten netjes in plastic zakjes enzovoorts. Erg fijn allemaal. Daarnaast krijg je er ook nog een extra setje (kunst lederen) oorschelpen bij (die dingen die 'om je oren komen'); de standaard schelpen zijn van een soort stof, en een extra hoofdbeschermertje (voor boven op je hoofd, aan de onderkant van de hoofdband van de headset)

Kabels, kabels, kabels
Je krijgt er een heel arsenaal aan kabels en connectors bij. Voor de PS3, Xbox360, maar ook een 4x 3,5" voor analoog surround en een glasvezel Toslink kabeltje. Een korte, maar zeer duidelijke (engelstalige) handleiding begeleid je met het aansluiten van de kabel spaghetti.
(voor mijn geluidskaart moest ik wel een Toslink - 3,5" fibre verloopstekkertje erbij kopen, maar die had ik gelijk meebesteld, omdat ik me goed had voorbereid!! ;-) )

Inline versterker
Naast de headset en een zwik bekabeling zelf krijg je ook nog een afneembare microfoon, een aparte Dobly decoder (kom ik zo op terug) en een inline versterk(tje). Met deze versterker kan je per kanaal (front, center, back en Subwoofer) alle volumes individueel afstemmen naar jouw persoonlijke voorkeur. Je kan er ook voor kiezen om alle volumes tegelijk veranderen, of met één druk op de knop alles muten.

Dolby Digital Decoder
De Dolby Decoder wordt gebruikt als je de glasvezel verbinding aansluit op je PS3, Xbox360, PC of steroset. Het apparaat snapt zowel Dolby Pro Logic als Dolby Digital (gecertificeerd). Helaas geen DTS, maar ik vraag me af of dat echt een meerwaarde heeft met een koptelefoon. Verder kan je op de decoder ook nog is apart de volumes instellen (voor alles), Dynamic Range Control instellen (maximale verschil tussen hard en zacht, om geluiden wat af te vlakken) en je kan een vertraging tussen de center en de rear speakers instellen van maximaal 15ms. Dit schijnt te zijn voor 3d shooters (dat je sneller/beter hoort als je van achter wordt aangevallen), maar die speel ik zelf niet :-)
Let op!! Deze decoder heeft een aparte stroombron nodig (het bijgeleverde 9v adapter).

Cosmetisch
De headset zelf ziet er een beetje futuristisch uit (happy plastic ala Halo - Lampjes op op de oorschelpen met het logo van Tritton) maar het ziet er zeker niet gammel uit. Sterker nog. Toen ik het ding in m'n handen nam stond ik er van te kijken hoe stevig hij aanvoelt. Een stevig apparaat, punt uit. Ditzelfde geldt overigens voor de decoder en de inline versterker.

Geluidskwaliteit
Toen ik eenmaal de boel had aangesloten (een zee aan door elkaar lopende kabels die allemaal veel te lang waren voor bij mijn laptop!) zette ik het ding voor het eerst op m'n hoofd. Het eerste wat me opviel, dat hij stevig zit, misschien zelfs een beetje knelt, maar zeker NIET oncomfortabel zit. Toen ik m'n computer eenmaal had ingesteld voor geluid over de optische poort en een stukje Mozart (klassieke muziek is de enige muziek om je speakers goed te testen op klank echtheid naar mijn mening) speelde, sprongen vrij letterlijk de tranen in m'n ogen. Zo ongelofelijk mooi had ik niet verwacht. Ik ben zeker geen Audiofiel, maar ben wel altijd erg kritisch op van alles. Ik heb over de jaren heen best wel wat koptelefoons gehad (o.a. verschillende Sennheisers), en dit apparaat spant de kroon voor mij.
Na een kwartiertje weg te dromen moest ik natuurlijk wel even de Surround functie uitproberen (Concert opnames hebben dat helaas nog niet :-) ) en heb dus Dragon Age: Origins opgestart: "En hij hoorde dat het goed was... En het was goed!!" Krakend leer, klonk als krakend leer, voetstappen klonken als voetstappen (met het juiste schoeisel), de stemmen klonken zuiverder en echter dan ooit, het gelach van de DarkSpawn stuwde rillingen over m'n rug, en (waar het om ging :-) ) wat achter me gebeurde, klonk ook daadwerkelijk achter me. Uiteraard is een surround headset niet hetzelfde qua surround als een reguliere 5.1 set, maar dit apparaat komt voor mij een behoorlijk stuk in de goede richting!

Zwaar
Na een paar minuten spelen viel het me echter al snel op dat de inline versterker een tikkie zwaar werd, en de afstand tussen de versterker en de headset niet echt voldoende is om hem op je buro kwijt te kunnen of goed op je schoot te kunnen leggen. Gelukkig zit er een knijpertje aan het kabeltje om hem vast te zetten aan je kleding, dit scheelt wel een heel stuk.

voetnoot
Nog als voetnoot. Ik heb de analoge aansluitingen niet geprobeerd, maar ik vermoed dat die ook goed zullen klinken. Mochten mensen hier behoefte aan hebben wil ik dat wel een keer proberen.....

EDIT - Review iets cosmetisch verantwoord gemaakt.

Heb jij ook een Trittontechnologies AXPro 5.1?

Kort en bondige review. Daar hou ik wel van. Ikzelf heb de voorloper de Tritton AX360. De AXPro 5.1 moet zoveel beter zijn.

Mijn broertje heeft er een gekocht via e-bay maar dat bleek de PC versie te zijn zonder decoder. Hij heeft inmiddels een set gewoon hier in Nederland gekocht. Ik ben benieuwd naar het verschil. Ik ga van de week even luisteren bij hem,.

Ik vond het wel vreemd dat je 2 adapters nodig hebt. 1 voor de decoder en 1 voor de volumecontrole van de headset. Ik gebruik de decoder op 2 manieren. voor de headset zelf waar je 2 headsets op kan aansluiten en de analoge uitgangen voor mijn 5.1 set zonder decoder. Ik mis echter wel DTS. Ik heb de digitale uitgang van mijn versterker aangesloten op de tritton. daardoor kan ik meerdere bronnen gebruiken zoals mijn PS3, HDX1000, Hauppage 5050c DVB-C Hd decoder en mijn laptop. Ik moet dan altijd bij DTS games of films DTS uitzetten of bij de HDX bij DTS analoog kiezen anders hoor ik niks. dus DTS was wel zeer welkom om via de analoge uitgangen weer te geven.

ik ga ook proberen of ik de ax pro 5.1 kan aansluiten op mijn AX360 decoder. dan denk ik dat ik m van mijn broer koop. en dan kan ik 2 koptelefoons aansluiten op de decoder.

Net mjin broer gesproken hij heeft inmiddels ook de PS3 versie met decoder en die is ook erg enthousiast over de AXPro 5.1. Helaas heeft hij al de koptelefoon verkocht...das bale...

[IMG]http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_DSCF5249.jpg[/IMG]
[IMG]http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_DSCF5250.jpg[/IMG]
[IMG]http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_DSCF5243.jpg[/IMG]
[IMG]http://i184.photobucket.com/albums/x242/zuluman8/av%20wall/th_DSCF5247.jpg[/IMG]
Op mijn adapter zitten twee stekkertjes (een splittertje) een gaat naar de decoder, de andere naar het versterkertje). Die PC versie had niet genomen omdat ik dan m'n mooie Creative Labs geluidskaartje kon gebruiken (dan heeft ie een interne geluidskaart voor aan USB)

Ik had er niet bij nagedacht, maar nu ik er zo naar kijk moet je inderdaad een tweede adapter aansluiten voor als je een tweede headset wil aansluiten. Dit is voor mij persoonlijk geen gemis, omdat ik daar geen gebruik van maak.
Maar goed. Als je er twee koopt, krijg je er toch een adapter bij??

Volgens mij kan je DTS niet uitzenden over analoge kanalen. Je kan wel speakers aansturen, maar die speakers weten niet of het signaal DTS, of DD is (dan wordt het gedownmixed)

Is het overigens niet mogelijk om je spullen in te stellen naar DD als je je headset aansluit? DD is nog altijd beter dan DPL of analoog....
Wat die downmixing heb je gelijk. Maar omdat ik al mijn bronnen via een hdmi 4x2 matrix switch op 2 verschillende schermen bekijk via i versterker zou had ik graag DTS gehad,. Nu moet ik dus op de PS3 DTS uitzetten als ik in serre op het 25.5"scherm ga gamen en weer aanzetten als ik op het 50"scherm in de woonkamer ga gamen. Hetzelfde geldt voor de HDX, maar zo erg is dat ook weer niet. meer een luxe probleem :-)
Tsja.. Sommige mensen hebben geen huis en niet te eten, wij hebben geen DTS, en moeten het met DD doen...

Anyway.. Ik snap wat je bedoeld. Ik dacht ik denk even mee :-)
Nu wordt hij geleverd met 1 adapter, met een splitter.

Ik moet hem ook van de stroom af halen om uit te zetten.
Dat klopt ja. De lampjes blijven eventueel gewoon branden. Het versterkertje zit wel een aan-en-uit knopje op.
Ik heb onlangs ook de tritton 5.1 pro aangeschaft (mede na het lezen van deze review, waarvoor nog dank!). ;)

Maar wat ik mij afvroeg..
Bij mij gaat de koptelefoon niet uit, als ik de power knop indruk van het kastje..
Het kastje zelf gaat wel uit.

Is dat bij jullie anders?
Klopt.. De koptelefoon blijft bij mij ook 'aan'. Mogelijk zijn het enkelt de lampjes die aanblijven? Ik zou het eigenlijk niet weten....