Samsung SpinPoint T133 HD400LJ, 400GB Review

Guardian Angel 19 november 2007, 3.204 views

Samsung SpinPoint T133 HD400LJ, 400GB

Pluspunten

• Prijs/GB verhouding
  • Stil
  • Temperatuur (Verrassend koel bij een normale airflow)

Minpunten

• Snelheid

Ter vervanging van 4 stuks Maxtor DM10 200 GB SATA 8 MB ben ik uit gekomen op deze Samsungs.

Na ze uit het hardplastic doosje te hebben gehaald en de bijgeleverde zakjes met elk als inhoud 4 schroefjes en 1 jumper te hebben geleegd, heb ik allereerst de data van de oude overvolle schijven overgezet. Dat moment leende zich uistekend om de schrijfsnelheid te testen. Gevoelsmatig ging het zeer snel al had een programma om dit te meten te installeren wel iets slimmer geweest.

Nu de HD's buiten de PC lagen kon er goed op de geluids- en de warmteproductie worden gelet. Dat eerste is een verademing, de HD's zijn de stilste die ik tot nu toe in een systeem heb gehad. De warmteproductie echter baarden mij vrijwel direct enige zorgen. Een meting dmv. gevoelige vingertoppen leverde net geen blaren op en het verschil met de ook buiten de kast aanwezige Maxtors was behoorlijk. Nu de schijven gebroederlijk bij elkaar in het systeem zitten en de temperatuur uitgelezen kan worden blijkt dat een goede airflow noodzakelijk is om de heethoofden koel te houden. Verrassend was het om te merken dat de temperatuur met 27 graden zelfs lager was als de Maxtor HD's. Hieruit kan i.i.g. de conclusie getrokken worden dat de schijven minder geschikt zijn om in een afgesloten bracket te gebruiken.

Alhoewel het volgens een aantal reviews die ik kon vinden zeker niet een snelle schijf is, valt de snelheid mij tijdens het gebruik zeker niet tegen en dat terwijl ik de HD's op de S-ATA-I stand heb moeten jumperen omdat mijn ASUS K8V Deluxe moederbord dit niet ondersteund. Het weinige geluid dat de HD's In de inmiddels afgesloten PC maken is aan de buitenzijde niet waarneembaar. Lees- en/of schrijfbewegingen gaat zonder een waarneembaar geluid. Gewend aan wat geratel viel me dit direct op. Toen werd het tijd om HD-Tach eens op de schijven los te laten. Gedurende de test bleek de temperatuur van de HD's niet omhoog te lopen.

De gemiddelde leessnelheid gemeten over 1 test van elke afzonderlijke schijf bedroeg 53.4 MB/s. Per schijf ziet het resultaat er anders uit. 64,0 MB/s op de Promise controller, 51,9 op de VIA controller en op dezelfde met de andere HD 44,5 MB/s. De op de Promise aangesloten HD was voor 50% gevuld met data, en de andere twee met >80%. In hoeverre dit en het merk controller meespeelt in de behoorlijke verschillen in de uitslag van de test kan ik niet zeggen.

Nu krap 13 maanden later geven 2 van de HDD's S.M.A.R.T. errors die niet te verklaren zijn. De schijven gaan RMA en dat geeft weer gelegenheid om te zien hoe Samsung hiermee omgaat.

Update:
De leverancier ruilde de HD's zonder enig commentaar onmiddelijk om. Zie ook mijn commentaar bij de reacties.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T133 HD400LJ, 400GB?

Hou er wel rekening mee dat je een redelijk brakke SATA controller hebt en eigenlijk je schijven het nog best goed doen gezien de omstandigheden hť ;)
En je moet je hd's wel gaan aarden.
(minimaal verbonden zijn aan het frame en die weer geaard)
Ben wel een beetje teleurgesteld in de snelheidsresultaten, heb zelf een 250 gb en die was altijd goed.
Denk dat ik dan de opvolgers met 500gb misschien links laat liggen :)
Ik heb ook 4 x LJ501 500 GB schijven en die leveren tot nu toe geen enkel probleem op. Ik denk dat er een andere oorzaak voor het defect gaan is. Twee stuks tegelijk is wel al te toevallig.

Hoe dan ook, het omruilen was geen enkel probleem bij de leverancier maar helaas waren ze niet op voorraad dus maar een ander merk en wat grotere meegenomen.
Lager als, het is langer dan! En afkortingen als i.i.g. is ook "not done" in een product review.

Voor de rest, prima review!

[Reactie gewijzigd door XeriuM op 19 november 2007 15:49]

Dit soort reacties is over het algemeen ook 'not done', zoals je wel had kunnen zien aan andere posts van je met dezelfde strekking die op -1 zijn geŽindigd. ik vraag me ook af hoe je weet dat het niet kan in een review terwijl je er zelf nog geen gefabriceerd hebt ;).

Mooie review hoor, heb sinds kort ook een Samsung schijf en het is een stuk stiller dan Western Digital terwijl ik daar juist een hoge pet van ophad en over Samsung mijn twijfels.

[Reactie gewijzigd door Groever op 19 november 2007 18:27]

ik zweer de laatste tijd bij samsung schijven en dvd branders. die ik tot nu toe heb gehad zijn allemaal fluisterstil en aangezien ik naast mn pc slaap is dat me nogal veel waard.
heb dezelfde schijf en kan niet anders zeggen dat ik hem geweldig vind. Ik hoor mn pc nauwelijks meer.

als je trouwes nog problemen hebt met de hitte van de schijven moet je is een ibl box hdd proberen. is in verschillende reviews aangemerkt als de beste geluidsdemper voor schijven terwijl die ook nog de schijven koelt. Scythe kama bay is ook een goede.
Zeer goede review ga zo door.

edit: gruwelijk slechte zinsopbouw

[Reactie gewijzigd door Craven op 30 november 2007 22:36]