Zalman Reserator 2 Review

solenoid 11 december 2006, laatste update op 3 februari 2010, 4.227 views

Zalman Reserator 2

Pluspunten

• Stil.

Minpunten

• Ontbreken van VGA chipkoelers (passief), geen nortbridge koeler standaard meegeleverd. Knullig ontluchting systeem. Geen water meegeleverd. Slecht ontworpen slangklemmen, hierdoor wordt de installatie bemoeilijkt. Ontmantelen van testslang lastig.
  • Flow indicator erg simpel, geen beveiliging tegen slechte doorstrooming
  • Voor 290 euro had ik iets meer verwacht, maar loop nu bijna al 2 jaar zonder problemen

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Voorwoord 24 november 2006
Mjin eerste waterkoeling was een ramp, het apperaat bleek niet goed te zijn en ik zocht de fout veel te lang bij mijzelf. Toch kan deze review je misschien helpen met de installatie als je problemen tegen komt.

De binnenkomst (donderdag 20-10):

Mijn pc is mede door de luide asus northbrige koeler de laatste tijd mij behoorlijk gaan irriteren. Een passieve koeler deed mijn kast teveel verwarmen en regelmatig liep de boel vast. Ik had nu maar 1 wens : stil en betrouwbaar.

Overclocking is niet mijn ding : amd x2 4600, ati x1900xt vindt ik snel zat. Tijd voor een stile oplossing en naar dik 2 maanden zoeken, lezen en afwegingen maken beloten voor de nieuwe reserator 2. Een vriend had de Res. 1 en was positief dus laten we eens gaan bestellen. Na veel gebel staat hij eindelijk in de kamer : mijn eerste waterkoeling. Eerst maar een fles gedis. water halen wat dat zat er niet standaard bij.

Het uitpakken laat een complete set zien behalve de northbridge koeler die ik apart besteld heb. Eerste de manual doorlezen toen maar een begonnen met vullen en proefdraaien. Er leek lekkage te zijn maar die kwam door het ontluchten in de schuine stand (70 graden, zie handleiding zalman). Lekker stil was hij zeker maar de doorstroming vond ik nogal mager. Testen doe je met de meegeleverde test slang, erg handig.

Het blauwe licht van het waterrad is gelukkig uit te zetten, ik gebruik de pc ook als HTPC en verwijder het liefst al het licht.

Opbouwen (zaterdag 22-10):

Ik ben een newbee in waterkoeling dus alles eerst maar een inbouwen. De pc leeg halen was het meeste werk de CPU, VGA en northbridge zaten en snel in. Toen kwam het lastige werk de slangen !

Zalman levert goede clips mee maar het monteren in de kast is een rot klus. De klemmen kun je met een tang moeilijk te pakken krijgen door hun schuine stand. De testslang die meegeleverd is moet nu ontmanteld worden om de aansluitingen op de echte slang te zetten : weer z'n rot klus die ik uiteindelijk maar opgelost heb door de slang open te snijden. Het lastige is dat je nauwelijks grip krijg om de connector uit de slag te trekken, dit had in de manual wel wat aandacht mogen hebben.

Eindelijk alles klaar dus proefdraaien .... stekker erin !

Aanzetten:

Een alarm signaal na een tijd verbaaste me niks, er zat nog veel lucht in de slang. In de handleiding staat dat je de resenator schuin moet houden voor de onluchting maar dit leverde geen resultaat op. De pomp krijg het water niet rond. Na 2 uur rommelen met apperaat aan/uit en resetten (geheel volgens de handleiding) zakte mij de moet in de schoenen. Ik baalde dat ik al de koelvloeistof had toegevoegd want het laatste redmiddel was de slang zelf vol te zuigen. Met een vieze smaak in de mond (en vast een enge ziekte over 20 jaar) zat de slang uiteindelijk vol maar eenmaal aangesloten op de pomp leverde dit geen resultaat op. De pomp kreeg de vloeistof niet in beweging.

Toen als eerste de VGA koeler er tussen uitgehaald maar je snap dat alles al ingebouwd was, een heel gepruts om zonder te morsen dit voor elkaar te krijgen. Als eerste heb ik (met vieze smaak) de slangen leeg geblazen en toen de vga kaart boven een bak los gekoppeld. De slangen opnieuw aangesloten en het gehele drama begon opnieuw. alarm ging af, schuinhouden, 1 uur proberen, zelf slang vol gezongen weer 2 uur gerommeld en geen resultaat. Forums gelezen, alle reviews nog een doorgespit maar dit probleem lijkt uniek te zijn. Ook alle andere ontluchtings opties geprobeerd door hoogte verschillen in slangen, reserator en pc.

Laten we dan alleen de CPU koeler proberen !. De slangen opnieuw aangesloten en het gehele drama begon nogmaals alarm ging af, schuinhouden, 1 uur proberen, zelf slang vol gezongen, 1 uur gerommeld en geen resultaat

teleurstellig

Nu begon ik te twijfelen aan de oplossing, mijn pc's was nog nooit zo stil geweest : onbruikbaar. Na dik een dag bezig zijn geweest heb ik een RMA aangevraagd bij mijn leverancier in de hoop dat we een oplossing vinden. I

Mijn pc lijkt wel een overleden patient vol ontkoppelde ziekenhuis slangen. Mijn grootste zorg is hoe zalman dit gaat oplossen, de reserator 2 is tenslotte gevuld en alle onderdelen hangen al in mijn pc. Ik vrees dat ik een tijdje zonder pc zal zitten met dank aan de 290 euro kostende zalman. Mijn leverancier (salland) doet zijn werk tot nu toe goed dus daarvoor niks anders dan hulde.

Mijn ATI card is ook overleden door dat ik iets de hardhardig de kaart verwijderde. Een codensator (SMD) is verdwenen en de fabrikant (saphire) weigerd de waarde aan mij door te geven.

Probleem

Er zit aan de voorkant van de reserator een soort "waterrad" dat onder de stroom van de koelvloeistof beweegt. Het vreemde is dat het niet uitmaakt in hoe snel of in welke richting het draaid. Hierdoor kan een te langzaam draaiende reserator je pc doen verwarmen zonder dat er een alarm afgaat. Hier is het bij mijn reserator waarschijnlijk fout gegaan. Met de test-slang aangesloten stroomde er wel koelvloeistof alleen zeer langzaam. Alles leek goed maar met extra weerstand door het CPU,VGA en NB blok lijkt de pomp zijn werk niet te doen. In de handleiding of website zou een voorbeeld moeten staan van een goed draaiende reserator 2. Persoonlijk zou ik kiezen voor een pulsteller die het alarm laat afgaan onder een aantal pulsen per minuut, voor 290 euro had ik meer verwacht

RMA:

21 oktober 2006: RMA aangevraagd
23 oktober 2006: Rma toegekend
26 oktober 2006 : Reserator 2 ingeleverd
23 november 2006: Leverancier heeft 'm weer terug, morgen ophalen
24 november 2006: Aansluiten, starten en lopen.

Een Nvida 6200le gekocht om tot mjin nieuwe kaart er is at de kunnen doen. Geheel passief gekoeld dus de temperatuur loop plaatselijk op tot z'n 40 Graden in de kast als de fan op low staan.
Fans op high laat de temperatuur dalen en het geluid stijgen, not a option.

Nu ik de reserator 2 een paar weken heb staan zakt mijn woede en geniet ik van de stilte. Ik hoop dat er snel een waterkoeling komt voor de Nvidia 8800 serie.

juni 2008: nog steeds ingebruik, nu op quadcore p4. 800gtx is niet water gekoeld, ik hoor mijn HD meer lopen dus dat wordt een volgend project.

Heb jij ook een Zalman Reserator 2?

Belangrijk is ook dat je het reservoir NIET HELEMAAL vult voor eerste gebruik. Hiermee verzadig je de pomp en kan deze niet genoeg trekken, ook wordt het ontluchten een hel, als het al mogelijk is.

Dus vul je reservoir voor eerste gebruik en ontluchten tot iets minder dan de helft, dit staat ook in de manual aangegeven.

[Reactie gewijzigd door 188785 op 1 december 2008 10:20]

Jammer dat je eerste waterkoeling zo'n ramp is. Heb je geen foto's om in de post te zetten? Ik denk dat er vast wel meer benieuwd zijn naar het echte resultaat.
Mijn eerste ervaring met waterkoeling was ook een hele slechte. Ik had een Reserator 1 gekocht met een los gpu en chipset blokje. Tijdens het proefdraaien heb ik een minimale lekkage onderschat, en toen ik na het avondeten op mijn kamer terugkwam lag er opeens een gigantische plas met koelvloiestof op mijn vloerbedekking.

Gigantisch balen natuurlijk, vooral omdat mijn ouders er zo boos over waren. De waterkoeling kostte een hoop geld en het gaf totdantoe alleen maar problemen.

En ja, waterkoeling installeren kost inderdaad veel tijd. Het is niet vreemd dat je gerust 2 uur bezig bent met het installeren of uitbreiden van je waterkoelsetup. Je moet immers alles netjes draineren, overal aan denken. Doekjes bij de hand hebben, extra slangen en klemmen enz...

Maargoed. Dat het bij jou zoveel problemen geeft is natuurlijk erg vervelend. Voordat je aan waterkoeling begint moet je er echt heel veel over gelezen hebben, zodat je ongeveer weet wat je moet doen in welke situatie.

En regel waar het bij jouw waterkoeling misschien op is vastgelopen:
Lucht in een waterkoelsysteem trekt altijd naar het hoogste punt!

Laatst had ik een radiator in mijn kast zitten, als aanvullende koeling op mijn reserator 1 toren. Helaas bleef er ontzettend veel lucht zitten in het bovenste deel van de radiator. Dat punt lag immers zo'n 5cm hoger dat het waterniveau in mijn Reserator 1.

Toen ik mijn Reserator 1 op een flinke stapel boeken zetten merkte ik onmiddelijk het effect. Bijna alle lucht die opgesloten zat in het systeem kwam er met veel geweld uit borrelen. Door mijn kast schuin te houden kwam zelfs de laatste lucht eruit.

Misschien is dat bij jou mis gegaan. Je moet zorgen dat het waterniveau in je reserator 2 altijd hoger ligt dan het hoogste punt in je kast.

* frankknopers is na 2 jaar gestopt met waterkoeling. Als het eenmaal draait is het mooi, maar zodra je er vaak aan zit te veranderen/upgraden/enz is het echt een ramp. Kost veel tijd, veel risico's enz..
Ik heb zelf de Reserator 1, en ik heb nog nooit (behalve dan een vervanging van de pomp na 1,5 jaar) problemen gehad.
Gewoon gedist.water erin en aanzetten, en lopen.
Geen alarm, ontluchting (in schuine stand :? ) of iets dergelijks.
Ook van de slangenklemmen geen probleem, ook geen lekkages.
Deze review komt mij dan ook als erg vreemd in de oren, het is zo makkelijk.
Ik heb de pc op de grond, en de toren ernaast.
Het loopt hier door een CPU en een VGA blok.
Mocht je nou ooit een een pomp nodig hebben, de Eheim compact 300 moet erin.
En een tip: haal dat aluminium plaatje en de schroeven er maar uit, die gaan coroderen op den duur en mollen je pomp.
Nu zit mijn pomp alleen vast in het gat in de bodem, en blijft goed vast zitten.
Verder succses ermee.
Ik ben het eens met ID-college, Zalman staat niet alleen bij mij, maar bij vele bekend als een goed merk met goed verzorgde producten en handleidingen. Ik zelf heb een Reserator 1, de aller eerste uit de serie. Het duurde een avondje om alles klaar te krijgen, omdat ik alles meerdere keren heb gecheckt, op lekkage en dat soort dingen die je humeur behoorlijk kunnen verzieken.

Vervelend puntje van de reserator en het enige dat ik tot nu toe noemelijk vind, is het idee van de flowindicator. Die werkt leuk, maar als het water niet (meer) loopt, dan wordt je verder niet gewaarschuwd. Zo heb ik het zelf al twee keer meegemaakt dat de schakelaar uit ging (door toedoen van mijzelf of iemand anders, niet uit zichzelf). De flow indicator laat netjes zien dat er geen water loopt, maar er komt geen geluid of licht vanaf verder.

Ik hoop voor je dat je nuttige feedback krijgt van zalman, het kan inderdaad aan jou liggen, maar het kan net zo goed een defect in de pomp ofzo zijn.
ik heb een tijd zitten nadenken om ook de reserator 2 aan te schaffen, erg mooi ding, hij ziet er ook stijlvol uit. maar ik heb uiteindelijk toch besloten om het gewoon bij luchtkoeling te houden, en ben daar ook wel blij om. het is goedkoper en een stuk eenvoudiger in te bouwen. ook zitten er wat minder risicos aan zoals lekkages enzo. verder heb ik nog nooit problemen gehad met zalman producten, maar je kan natuurlijk gewoon de pech hebben van een deffecte pomp...
Overclocking is niet mijn ding : amd x2 4600, ati x1900xt vindt ik snel zat.

Ja dat zou ik ook zeggen .
Want vraag me af of je er iets van zou merken in jou geval .
Dit lijkt mij in ieder geval snel zat . :9

Ik ben een newbee in waterkoeling dus alles eerst maar een inbouwen

Is wel een grote gok geweest .
Misschien beter zeer zeker met waterkoeling om door een deskundige te laten doen . :9
Ik heb deze week ook een Reserator 2 ontvangen. Toevallig ook van Salland maar dat heeft er verder niets mee te maken .... mijn exemplaar heeft dus exact hetzelfde probleem.

De reserator is ondertussen met veel moeite bijna ontlucht, zit nog maar een klein beetje lucht in ...... maar goed werken? Ho maar, ding gaat aan en na een paar seconden begint het piepen dat er niet voldoende doorvoer is. Ik ga zo nog even kijken of de site van Zalman nog tips geeft en als hij morgen nog steeds niet werkt gaat ie mooi terug.
De Zalman northbridge waterkoeler blijft ook niet goed zitten. Die ga ik (als de reserator goed werkt) zeker vervangen door n van een ander merk. Zalman is even mijn vertrouwen kwijt, dit is gewoon een slecht ontwerp.
update .... onluchten van de Reserator zelf is blijkbaar erg kritisch, door het ontwerp van de kanalen in het apparaat zelf MOET je hem schuin houden gedurende langere tijd. Je hebt pas goed ontlucht als de flowindicator SNEL ronddraait, de bolle gedeelten draaien dan een paar keer per seconde rond, de dunnere delen zijn praktisch "onzichtbaar" geworden door het snelle ronddraaien.
Als je het systeem hebt aangesloten en hij werkt niet goed, grote kans dat de Reserator toch niet voldoende ontlucht is, herhaal het proces nog een keer en let erop dat de hoeveelheid ontsnapte lucht MEER is dan je laatste keer ;-)
Netjes en complete review, ik denk echter dat dit probleem niet aan zalman ligt hoor. Er zijn zat mensen die het wel gewoon werkend krijgen. Ik denk dat het probleem bij een onervaren iemand (jij) ligt ipv bij zalman.
Zalman levert altijd complete handleidingen mee die ook terug zijn te vinden op de website met een flashanimatie.
Ik denk dat je moeilijk het probleem bij hun kan neerleegen, aangezien ontluchten en slangen vastmaken bij elke watercooling zitten. Dan zul je geen waterkoeling moeten nemen.

Verder: Het is: Ik vind ipv Ik vindt
de moet zakt je niet in de schoenen maar de moed
Meervoud van forum is fora
Om te onthouden ;)
Denk ff na joh, het is "ik loop" niet "ik loopt", dus zal 't dan "ik vindt" zijn? Denk 't niet h?
Het meervoud 'forums' is weldegelijk zo ver ingeburged dat 't ook bruikbaar is, (denk aan virus-virussen/viri ;))

Verder ben ik 't met je eens dat de review wellicht niet helemaal duidelijk is mbt de schuldvraag, maar dat is op zich wel te begrijpen ;)
Denk ff na joh?
Denk dat jij eens ff goed moet gaan lezen want ik denk dat jij hier ff moet gaan nadenken (en lezen)
Ik zal hem nog even citeren:

Het is: Ik vind ipv Ik vindt.
Nog een keer proberen, dan lees ik het wel weer :)