OCZ Vertex 2 120GB Review

bassio 29 januari 2011, 3.585 views

OCZ Vertex 2 120GB

Pluspunten

• Snelheid
  • Stilte

Minpunten

• Prijs, maar dat is inherent aan een SSD
  • Blijkbaar veel problemen met de Vertex2 schijven, zoals te lezen op forum van OCZ. Hopelijk in de toekomst minder problemen door andere firmware.

Sinds een week heb ik een iMac 21,5" core i5 en ondanks dat deze snel genoeg is, merkte ik al heel snel dat ik mijn SSD die in mijn PC zat al weer ging missen. Met een SSD is het systeem gewoon zoveel sneller en stiller, dat er gewoon direct weer een SSD in moest komen.

De SSD in mijn PC was een Intel x25, maar nu ben ik voor de 120GB Vertex2 gegaan vanwege de SandForce controler. Ik heb de 3,5" genomen omdat ik de ingebouwde WD 1TB wilde gaan vervangen. Met een 3,5" model is veel makkelijker inbouwen.

De schijf opgehaald bij MyCom en vervolgens een afspraak gemaakt bij MacRepair in Amsterdam om de schijf in te laten bouwen. Ik bouw en verbouw normaal gesproken alles zelf m.b.t. PC, maar een week oude iMac open slopen vond ik toch iets te veel van het goede. Met een dag zat de schijf erin en kon het installeren weer beginnen.

De schijf werd in 1 keer gezien door de iMac. Ik heb de schijf iets onder gepartitioneerd zodat de snelheid zo lang mogelijk optimaal blijft. van de 120GB heb ik 1 partitie van 110GB gemaakt. De rest heb ik open gelaten.

Mac OSX ondersteund het Trim commando nog niet, dus ik grijp alles aan om de schijf in optimale conditie te houden.

Nadat ik alle software geinstalleerd heb ook even een benchmark gedraaid met Xbench. De resultaten zijn te zien in het onderstaande screenshot. Uiteraard zeggen cijfers niet alles, maar ik ben erg tevreden met de snelheid van de schijf en de reactiesnelheid van het systeem. Alles start supersnel op en de iMac is fluisterstil. Naast de snelheid vind ik dat een van de belangrijkste voordelen van een SSD.

Ik ga straks met Bootcamp ook Windows 7 installeren en zal dan de benchmark daarvan ook posten.

Wat mij betreft een aanrader voor iedereen die een SSD voor een iMac zoekt.

Update:
De Vertex2 gaat weer retour naar de winkel. Het blijkt dat mijn schijf last heeft van de (zoals nu bekend) Time Warp bug. Programma's en instellingen gingen iedere keer verloren of ik kwam terug in een snap shot van een paar uur of soms zelfs paar dagen terug. Op het forum van OCZ zijn er veel meer mensen die er last van hebben. Ik wilde eerst wachten tot er een firmware update kwam, maar afgelopen week was mijn SSD er helemaal mee gekapt. Dus een Kingston V+100 besteld die wel een goede Garbage Collection heeft.

• iMac 21,5" core i5 3,60 Ghz 12 GB
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een OCZ Vertex 2 120GB?

Misschien zit ik er helemaal naast hoor, maar deed deze schijf niet in zijn idle time garbage collection, zodat je bij raidcontrollers en Mac's ook gewoon een echt lege schijf hebt?
Volgens mij niet op een manier waardoor je op lange termijn geen performance degradatie krijgt. Ik heb hem inmiddels vervangen door Kingston v+100.
En hoeveel IOPS heeft dit dingetje?
Waarom heb je hem zo snel al vervangen voor een (niet grotere) Kingston als ik vragen mag?
goed zoeken op internet, trim kun je aankrijgen met een nieuwere driver en hexeditor :-)
is zelfs een trim-enabler app voor.
ik heb zelf ook een imac en wil ook een SSD en wil ook win 7 met bootcamp installeren..

Alleen... vind je het niet ontiegelijk weinig capaciteit:P? Mijn 1TB HD is non-stop vol en ik denk dat ik het met 120gb niet ga redden. Waar gebruik jij je imac en win 7 precies voor?