Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2433BW Zwart Review

gradtje 12 januari 2011, laatste update op 12 januari 2011, 788 views

Samsung Syncmaster 2433BW Zwart

Pluspunten

• Mooi design, erg nette prijs voor deze resolutie en grootte.

Minpunten

• HDMI en speakers zouden de monitor echt compleet maken, maar misschien mag je dat niet verwachten voor deze prijs.
  • Een defect subpixel op een monitor (van twee)

Na enige tijd op zoek te zijn geweest naar een monitor was mijn oog gevallen op een Asus VW266H (295,-), een net geprijsde, goed uitgeruste monitor. Maar toen stuitte ik op deze, minder uitgerust, kleiner en vooral veel goedkoper. Ik had een 23inch full HD monitor waar ik problemen mee had omdat deze alleen een analoge ingang heeft. Omdat ik ook altijd al een dual-monitor configuratie wilde, kreeg ik een wild idee, voor slechts 6 tientjes meer zou ik 2x 1920x1200 hebben ipv 1x !
Even de duimstok over het bureau gehaald en eigenlijk bleek dit goed haalbaar, al moet ik nu de printer achter de monitoren zetten.
Dus de monitoren maar besteld, in een uiterst geval kon ik ze altijd nog terugsturen. Besteld bij Redcoon (Jonguuh!), betaald met Ideal en deze na twee dagen vlot in huis.

Wat na installate meteen opviel is de hoeveelheid licht dat deze monitoren geven tov mijn oude monitor. Zo veel zelfs dat ik de helderheid terug heb gedraaid. Verder lijkt 1200 tov 1080 punten verticaal niet zo veel, maar het maakt wel dat je weer net even meer op het scherm kunt zetten. Mijn voornaamste pc-activiteiten zijn spellen en programmeren. Bij het spelen is een tweede monitor botweg onzin, ik heb nog geen spel gespeeld wat twee monitoren ondersteunde, maar bij het programmeren is twee grote dualview monitoren heerlijk. Een gebruik ik voor het programmeren, op de andere staat de documentatie, mijn mail, mp3 speler, etc. Vooral het open hebben van documentatie naast je werkomgeving is echt super, geen geklik meer, meteen kijken. Ook bij zaken als terminalsessies ed. is veel monitorruimte echt een verademing.

Natuurlijk is dit een low-cost monitor, echter dat is behoudens het ontbreken van speakers en een hdmi ingang niet te merken. Een mooi design dat niet goedkoop oogt, hoge resolutie en groot. Echt veel monitor voor weinig geld, of je de HDMI en speakers kunt missen ligt natuurlijk een beetje van je situatie af, hier was dat geen probleem.

Een echt puntje van kritiek heb ik echter wel, wanneer het scherm zwart is, zie ik bij de ene een rood subpixel dat defect is en blijft oplichten, de nachtmerrie van elke potentiële lcd-koper. Ik dacht bij mezelf dat krijg je nou wanneer je je productie naar China overhevelt, die communisten proberen toch stiekem de boodschap over te brengen ;) Zodra er echter iets op het scherm staat, vind je de subpixel niet terug, dus niet storend verder.
Verder ben ik erg tevreden over deze monitoren, erg nette prijs waar je slechts een beetje aan (nuttige) features hoeft in te leveren.

• Ati Radeon HD4800 series
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2433BW Zwart?

Als aanvulling op deze review:

De Samsung 2433BW en 2443BW hebben allebei een lage helderheid (naar mijn idee). Hetgeen dus leidt tot minder felle kleuren. De één vind het prettig, de ander niet. Meeste mensen ervaren een helder scherm als 'prettiger'.
Ik vond hem ook te fel! Heb de helderheid teruggedraaid naar 60%. Maar ik hou sowieso niet van felle verlichting, of 't nou om een kamerlamp of om een monitor gaat... 8-)

[Reactie gewijzigd door Gilraen op 15 januari 2011 03:52]