Panasonic Lumix DMC-FZ5 Review

Wortelsoep 21 oktober 2006, 224 views

Panasonic Lumix DMC-FZ5

Pluspunten

• Batterij gaat zeer lang mee
  • Groot zoombereik
  • Toch vrij klein
  • Aardige autofocus
  • Zonnekap meegeleverd; aardig
  • Héél nette burstfunctie

Minpunten

• Beeldkwaliteit is niet altijd even goed. Zelfs op ISO 80 is er behoorlijk wat ruis waar te nemen.
  • Bij het inzoomen gaat de kwaliteit snel achteruit

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Een mooie camera met een groot zoombereik voor niet al teveel geld. Hij is momenteel een beetje gedegradeerd doordat ik nu een dSLR heb, maar heeft altijd prima gewerkt.
Ik heb deze camera vooral gebruikt voor concertfotografie en skatefotografie. Bij dat laatste was het erg lekker om een burstfunctie beschikbaar te hebben. Je hebt keuze tussen high quality (4 foto's), low quality (weet even niet meer hoeveel) en continuous (continu dus).
Voor de concertfoto's had ik graag ISO800 gezien, maar als je dan weer kijkt naar de hoeveelheid ruis van ISO400 begrijp ik wel dat ze dat achterwege hebben gelaten. Ik moet wel even opmerken dat ik geen flauw benul heb hoe erg de ruis is ten opzichte van andere camera's in deze prijsklasse. Ik ben nu gewend aan dSLR-resultaten, dus nagenoeg geen ruis. Dan valt de ruis van de FZ5 wel op, ja.
Ik ben aangenaam verrast door de levensduur van de accu. Voordat ik de FZ5 kocht was ik een beetje twijfelachtig over of het nou wel verstandig was om een camera te nemen die geen standaard AA'tjes slikt. Ik heb er nooit spijt van gehad. De accu heeft het bij mij tot 3 dagen schieten uitgehouden (200-250 foto's per dag) dus dat stelde mij absoluut niet teleur. Hierbij merk ik wel even op dat ik veel gebruik maak van de zoeker en weinig van het schermpje.
De autofocus presteert niet slecht, in low-light-situaties en/of met flinke zoom wil hij nog wel eens gaan hunten maar verder is het OK.
Ergonomie van de camera is heel prima. Knoppen zitten op een logische plek en het vasthouden is ook goed te doen. Ik heb vaak de zonnekap 'misbruikt' om wat meer houvast te hebben.
Zeer mooi punt is het feit dat er een soort van ring is meegeleverd waar je, behalve de zonnekap, ook filters en voorzetlenzen aan kan bevestigen.

Al met al heb ik nooit spijt gehad van de aanschaf van deze camera, sterker nog, door deze camera heb ik de lol in het fotograferen gevonden, vandaar dat ik nu ook een dSLR heb gekocht.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ5?