Synology DiskStation DS411+ Review

GIzzMO_M4t 9 maart 2011, laatste update op 9 maart 2011, 7.255 views

Synology DiskStation DS411+

Pluspunten

• Oneindig aantal mogelijkheden
  • Snelheid
  • Functies
  • Constante verbeteringen
  • ...

Minpunten

• Ontbreken tweede ethernetpoort
  • Prijs (hoewel rechtvaardig in vergelijking met functies)

Kwaliteit voeding Score: 4
*Dit is mijn eerste review, ik sta open voor opbouwende kritiek*

Ik was al langer op zoek naar een NAS. Bij het vergelijken van productreviews kwam de naam Synology altijd naar voor. Toen ik een collega hoorde vertellen hoe tevreden hij was over zijn DS210j was ik overtuigd van het merk. Echter wou ik een RAID-5 opstelling, dus was mijn keuze al iets beperkter. Ik heb lang getwijfeld tussen de DS411j en de DS411+. Mijn keuze is uiteindelijk op het laatste toestel gevallen omwille van zijn extra kracht t.o.v. de DS411j, zijn elegantere design en zijn eSATA poort. Ik moet zeggen, tot op heden heb ik geen spijt van mijn beslissing.

Wat zit er in de doos:
De sobere, maar heel degelijke verpakking doet vermoeden dat dit product niet zomaar te vinden zal zijn in een of andere supermarkt. Bovendien is het niet de verpakking die moet kopen maar met zijn inhoud.
  • Read Me First manual: Deze is erg beperkt, maar ik vond dit voldoende. Een 'leek' zal vermoedelijk niet zo een geavanceerd toestel aanschaffen.
  • Installatie cd: Deze helpt je naadloos van A tot Z voor de installatie van de NAS.
  • NAS Station: Een logisch gevolg van de aankoop
  • Assemblage Kit: Allerhande vijzen voor het monteren van de harddisks. Ruim voldoende voor het geval dat er een vijs stuk zou zijn
  • AC Power Adapter: Een niet al te grote externe voeding
  • RJ-45 LAN kabel (± 1m): Degelijke kwaliteitskabel om je NAS van netwerk te voorzien
Synology DS411+ Specs
  • CPU: 1.67GHz, Dual Core
  • Memory: 1GB
  • Max Internal Capacity: 12TB (4 x 3TB hard drives)
  • External HDD Interface: USB 2.0 port x2, eSATA port x1
  • Size (HxWxD): 168mm X 184mm X 230mm
  • Weight: 2.23kg
  • LAN: Gigabit x1
  • Fan: 2 (80mm X 80mm)
  • Noise Level: 22.5dB
  • AC Input Power Voltage: 100V to 240V
  • Power Consumption: 60W(Access); 20W(HDD Hibernation)
  • Operating Temperature: 5°C to 35°C (40°F to 95°F)
  • Storage Temperature: -10°C to 70°C (15°F to 155°F)
Bouwkwaliteit:
Bij het uitpakken viel me onmiddellijk de elegante zwarte look op. Het toestel voelt solide aan. De installatie is zeer gemakkelijk. Achteraan het toestel zitten 4 kartelschroeven, deze losmaken, bovenbehuizing van het toestel halen. Het toestel biedt plaats voor 4 schijven. Nu kan je probleemloos de voorziene lades uit het toestel nemen om vervolgens de schijven in de lades te schroeven met de 4 schroeven. Bij het terugplaatsen van de 4 schijven valt het op dat de schijf onderaan het toestel zich niet zo makkelijk laat plaatsen, maar hier ben ik nu aan het mierenneuken aangezien het niet de bedoeling is dat dit frequent gebeurd. De schijflades op zich kan je ook nog vastschroeven in het toestel opdat deze geen kant meer uit kunnen. Het toestel wordt nu terug van zijn behuizing voorzien en achterklep (met 2 actieve fans) kan nu terug vastgeschroefd worden. Dit is echter een puntje van kritiek, het toeschroeven verloopt niet zoals het hoort, er zit veel spanning op de schroeven waardoor je het gevoel krijgt dat je het toestel verkeerd hebt gesloten. Nu nog even voeding aansluiten, de ethernet kabel erin, power-knop indrukken en al snel gaan de indicatieleds pinken. Vanaf nu kan het toestel in principe achter slot en grendel, alles gebeurt vanaf nu via het netwerk.

Installatie:
Vanaf de installatie cd kan je het installatieprogramma starten. Deze zoekt automatisch naar het toestel in je netwerk. Via een wizard word je doorheen een paar configuratieschermen geloodst. Opmerkelijk is dat De NAS geleverd is zonder vooraf geïnstalleerde firmware.De wizard laat toe te kiezen welke firmware je installeert. Op de cd-Rom is er firmware aanwezig, maar dit is niet de nieuwste, Dus dan maar de nieuwste downloaden van de website. Een groot voordeel in mijn ogen is dat alle Synology apparaten op dezelfde firmware werken, hierdoor vind je enorm veel informatie op internet. Een andere plus hierdoor is dat er geregeld updates uitkomen. Zodra de firmware is geïnstalleerd gaat alles via het netwerk door simpelweg naar het IP-adres van de NAS te surfen (met poort 5000 toegevoegd).

Functies:
De mogelijkheden van het apparaat zijn eindeloos, er is namelijk: FTP (ook secured), Webstation, File Station, Photo Station, Media Server (DLNA/UPnP), Download Station, Surveillance Station, Audio Station, iTunesServer en Windows-bestandsservice.

Configuratie:
Nadat de Synology voorzien is van zijn firmware kan je op de "admin"-pagina alles, maar dan echt ook alles, naar hartenlust configureren, ik ben begonnen met mijn filesystem. Aangezien ik plaats genoeg had voorzien koos ik voor de RAID-5 opstelling. Deze heeft wel wat tijd nodig gehad om zijn RAID te bouwen, ongeveer 10uur voor 8 TB, waarvan er een kleine 6 van overbleef nadat deze klaar was. Het verdere tweaken gebeurde heel straightforward. Ik had al wat tijd doorgebracht op de site van Synology en op het demogedeelte dat ze beschikbaar stellen voor DSM 3.0 te testen (Firmware). Hierdoor wist ik grotendeels mijn weg te vinden in het configuratiescherm.
Eens mijn RAID5 opstelling klaar was, koos ik ervoor om de DDNS in te stellen om mijn toestel overal ter wereld toegankelijk te maken voor mij. De interface is hier ook zeer duidelijk en laat zich vlot instellen. Mijn toestel heeft ondertussen ook een vast IP adres ontvangen binnen mijn netwerk (aan te raden voor een NAS).

Configuratiescherm
In het configuratiescherm kan je verder je toestel leesbaar maken voor Windows, Mac alsook Linux. Je kan de DS411+ lid laten worden van een Domein of werkgroep. En dat is niet alles, je kan gebruik maken van NFS, CIFS en voor Mac gebruikers is er de beschikbaarheid van AppleTalk Zone en Time Machine. Je kan als Mac gebruiker eveneens de Bonjour Printer Broadcast inschakelen.

FTP
Uiteraard kan het toestel ook via FTP benaderd worden. Hierbij kan je je eigen poorten configureren, zowel voor actieve, als passieve FTP. Hierbij krijg je de mogelijkheid om externe IP-adressen die passief connecteren te rapporteren. Verder kan je veiligheidsinstellingen wijzigen als zijnde anonymous FTP in- of uitschakelen. Alsook bepaalde gebruikers niet op de hoofdmap laten connecteren...

Groeps- en gebruikersbeheer
Dit brengt mij naadloos bij het groeps- en gebruikersbeheer. Er is een uitgebreid groeps- en gebruikersbeheer mogelijk . Dit laat je toe een structuur op te zetten om je gebruikers in te delen en zo een concreet beleid uit te stippelen. Van rechten tot gedeelde mappen en Synology applicaties kunnen per groep of gebruiker ingesteld worden. Buiten de ingebouwde guest-gebruiker kan je alle gebruikers zelf configureren. De Guest gebruiker is bij mij dan ook uitgeschakeld, omdat het vaag is welke rechten hij nu juist heeft.

Webservices
De webservices is een onderdeel waar je verschillende items kan instellen, zoals het inschakelen van een Web Station. Verder ondersteunt het toestel ook HTTP(S), PHP, WebDAV en kan je een extra HTTP poort instellen. Dit moet je doen als je zoals ik bij Telenet bent. Zij blokkeren nl. alles onder poort 1024.

Firewall
De ingebouwde firewall laat je toe verschillende regels op te stellen en deze te activeren of deactiveren. Je hoeft dus niet steeds de regels helemaal opnieuw in te stellen. Je kan zowel poorten apart beveiligen als gebruik maken van het voorgekauwde lijstje van Synology dat aanduidt welke applicatie welke poort gebruikt. Restricties kunnen ingesteld worden voor bepaalde IP's of bepaalde ranges. De standaard regels verwijderen is enkel aan te raden als je voldoende ervaring hebt om je systeem zelf terug veilig af te schermen.

IP blokkering
Naast de firewall biedt het systeem ook ondersteuning voor automatische IP blokkering. Te veel mislukte aanmeldingspogingen op eender welke service van het systeem resulteren in een blokkering van het IP. Dit is een zeer aan te raden feature! Je kan ook instellen dat je hiervoor een melding moet ontvangen via E-mail

Terminal en SNMP
Beheer van het achterliggende Linux systeem kan via Telnet gebeuren (al dan niet beveiligd met SSH)
Ook het SNMP (Simple Network Management Protocol) wordt ondersteund voor het beheer van dit systeem.

Netwerk
In het menu Netwerk kan gekozen worden voor DHCP's automatische IP toekenning of statische IP configuratie, dit laatste zou ik aanraden om verbindingen van buitenaf vlot te laten verlopen (door DMZ op router instellen ed.). IPv6 en Jumbo Frames worden ook ondersteund. Er kan ook een beveiligde tunnel opgezet worden vanuit de DS411+. Ook kan je een USB Wi-Fi dongle aan het toestel hangen om draadloos te gaan werken.
Wanneer het systeem bepaalde fouten tegenkomt of van status veranderd kan er automatisch een e-mail of sms verstuurd worden. Je kan e-mails naar 2 adressen laten sturen. Bij welke gebeurtenissen hij deze meldingen stuurt is verder niet persoonlijk in te stellen.

Power
Het power-menu is het 'groene' hart van de DS411+. Hier kan je WOL instellen, of de DS automatisch opnieuw laten opstarten na stroomuitval. Je kan eveneens een stroomschema instellen of de tijd instellen wanneer de HDD’s moeten hibernaten na inactief te zijn. Je kan hier eveneens je UPS configureren, maar hier heb ik tot op heden geen ervaring mee.
De WOL functie heeft mij enkele slapeloze nachten bezorgd om dit vlot werkend te krijgen over internet. Intern op netwerk loopt dit prima, maar zoals hierboven reeds vermeldt ben ik klant bij Telenet en deze vrienden sluiten alle poorten onder 1024. Uiteindelijk is het mij toch gelukt om een WOW in te stellen (Wake-On-Wan). Een handig toemaatje.

Externe apparaten
Externe apparaten kunnen aangesloten worden op 1 van de 2 USB poorten of via de eSata poort. Deze poorten zijn handig voor het aansluiten van externe printers (geen ervaring mee) of voor externe harde schijven. Handig om constant mee te laten draaien in je setup of voor het kopieren van grote hoeveelheden data.

Synology levert tevens een reeks applicaties/services mee die op het systeem kunnen ingeschakeld worden:

Media Server
De DS411+ bevat standaard een uPnP/DLNA media server waarmee je mediabestanden (foto, video, audio) kan doorsturen naar DLNA/uPnP appareten zoals DVD spelers en TV's. Deze functionaliteit werkt uiterst stabiel en ondersteunt tevens transcodering en aangepaste MIME types.
Het transcoderen gaat op deze reeks zeer goed door de krachtige machine. Uit ervaring weet ik dat de minder krachtige Synology toestellen vaak te kampen hebben met schokkende beelden bij transcoding.
Als je de DLNA Media Server start maakt hij automatisch drie mappen aan (audio, video, photo). Alle media die je dan via DLNA, Photo Station, iTunes server, Audio Station (zie verder) wil aanspreken moet ook in die mappen ondergebracht worden. Je wordt dus sterk beperkt in de hoofdmappen die je aanmaakt. Welke structuur je onderliggend aanhoudt maakt verder niets uit.
De iTunes Service is een zeer handig gegeven. Deze komt automatisch in je iTunes op je PC. Let wel op, enkel op computers in hetzelfde subnet kan deze service gebruikt worden. Dit kan tevens wachtwoord beveiligd worden.

Audio Station
Het Audio Station is een webapplicatie die kan opgestart worden vanaf de DiskStation Manager (internet of intranet) en geeft je toegang tot de audio map op je systeem. Hiermee wordt je muziek bereikbaar van overal ter wereld. De interface is trouwens volledig gebaseerd op HTML en Ajax, geen ingebouwde Flash dus. Handig voor wanneer je werkgever streaming via Flash heeft geblokkeerd.

Photo Station
Photo Station is een website die gehost wordt op je DS411+. Hij neemt hiervoor alle foto's uit je map "photo" en geeft deze weer in albums. Eigenlijk is het te vergelijken met een online fotodienst als Picasa e.d. alleen host je deze zelf.
Photo Station ondersteunt verschillende gebruikers (deze staan los van de ingebouwde gebruikers in je NAS) en je kan ze dan ook verschillende rechten toekennen (uploaden, downloaden, anonieme albums, ....)

Download Station
Het Download Station laat je toe via verschillende wegen zaken te laten downloaden op je NAS. De doelmap is hierbij altijd vrij te kiezen.
Welke services worden ondersteund? eMule, FTP, MegaUpload, RapidShare, NZB en BitTorrent.
RapidShare en MegaUpload werken enkel als je een account bij hen hebt. eMule heb ik nog niet kunnen uitproberen. Voor het downloaden van torrents heb je een hele reeks instellingen (share ratio, taak stoppen na downloaden, max upload snelheid, max download snelheid,...)

Surveillance Station
Met Surveillance Station kan je je IP camera's controleren die aangesloten zijn op het netwerk. Zonder hier zelf ervaring mee te hebben kan je in het programma live beelden van de camera opvragen, alsook over een tijdlijn de genomen captures per camera bekijken. De configuratie instellingen zien er redelijk uitgebreid uit.

File Station
Het File Station is een toepassing die volledig in je browser draait. Hiermee krijg je een overzicht van je gedeelde mappen en bestanden. Je kan via daar ook bestanden up- en downloaden.

Mobiele applicaties
Synology heeft op zijn eigen naam enkele mobiele applicaties voor iPhone en Android uitgebracht.
  • DS Audio: Toont je een eenvoudige interface waarmee je toegang krijgt tot je audio collectie zowel via internet als intranet
  • DS Photo: Toont je een eenvoudige maar efficiente interface tot je fotoalbums. Naast deze aparte applicatie biedt Photo Station ook een mobiele website aan, zodat deze applicatie geen verplichting is om foto's op je smartphone te kunnen bekijken.
De Synology DiskStation DS411+ is een heel veelzijdig apparaat. Zowel de beginner als de gevorderde netwerkman/vrouw kan zijn ding hierin vinden.

De bundel applicaties die draaien op de firmware van Synology maken van dit toestel veel meer dan enkel een NAS. Bovendien biedt de uitbreidbaarheid via third party software en de Telnet client onbeperkte mogelijkheden.

De DS411+ is een van de grotere uit de hele Synology DiskStation familie. De prijs is niet van de poes, maar als je de mogelijkheden van het toestel bekijkt vind ik de prijs echter wel correct. Verder heb ik als enige minpuntje het gebrek aan een 2e ethernetpoort.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS411+?

Aardige revview. Ik mis wel wat "echte" gebruikerservaringen zoals, stroomverbruik, benchmarks (b.v. lees/schijfsnelhden), ervaring bij zwaar gerbuik (downloaden, unparren, hd kijken tegelijkertijd) etc.
Foto's zijn natuurlijk altijd welkom.
Aardig is een understatment. Deze review zit prima in elkaar en bevat heel veel informatie. De zaken die je noemt zijn echter wel interessant!
Hier wil ik even op inhaken. Hele nette review! Voor een leek m.b.t. nas (ik bv:) ) een hele fijne review om te lezen. Je heb me ook onwijs enthousiast gemaakt over de mogelijkheden van deze nas. Ik ga zelf nog wel even verder zoeken naar wat benchmarks etc. maar zoals ik het nu lees gaat deze jonge er zeker komen!

Ik zit eraan te denken om ook 4x 2TB (groene) schijven erin te hangen. Deze zullen dan ook in raid 5 te komen hangen.
Fraaie opsomming van mogelijkheden, maar mis toch een klein beetje de benchmarks. Synology belooft heel fraai circa 110MB/s schrijfsnelheid en -- hopelijk ben ik niet de enige -- ik ben razend benieuwd of ze dit waarmaken.

Zelf heb ik een DS409 en ben aan het twijfelen of de upgrade de centen waard is ...
Ik kan je uit betrouwbare bron melden dat de DS411+ (icm Seagate 2 TB disks) bij mij een lees en een schrijf snelheid van 115MB/s wist te scoren!
Mooi review!
Maar hoe staat het met het geluidsniveau van de ventilatoren?
Ik ben deze week overgeschakeld naar DSM 3.1, ik doe binnenkort een update van deze review. Momenteel ontbreek ik de tijd hiervoor. Ik kan je wel al vertellen dat in 3.1 nieuwe ventilatorfuncties zitten die geluidsproductie doen dalen.
Ik zou dit ook graag willen weten maar op zich vind ik dit voor een nasje niet zo heel belangrijk. da ding gaat in de meterkast of richting zolder (staat ook nog een switch) en daar mag da ding zoveel herrie maken als hij wil:)
Ik deed een CTRL-F op "MB" en "snelheid", maar waar werd de snelheid getest ?Bij de conclusie staat dat hij snel is. Zegt de fabrikant dit, ondervond je dit of heb je het ook getest maar zonder cijfermateriaal?
Dit is niet getest met cijfermateriaal (voorlopig). Dit mede omdat mijn router de bottleneck is op dit moment en ik benader de nas hoofdzakelijk extern voor zakelijke redenen. (Wake On Wan + dyndns) Hierdoor heb ik geen betrouwbaar cijfermateriaal. Wel kan ik zonder problemen een mkv naar mijn wd tv streamen zonder enige hickup.
Opmerkelijk is dat de NAS geleverd is zonder vooraf geïnstalleerde firmware.
Dat is omdat de firmware op de harddisk wordt geinstalleerd (op een verborgen partitie). Dus de klant moet eerst harddisks plaatsen voordat er firmware geinstalleerd kan worden.
Dat vind ik nog steeds één van de zwakheden van Synology: gaat er iets mis met net deze drive, dan kan je AL je data niet meer benaderen...
Vond dit een beetje vreemd, dus ben er eens op gaan googlen omdat ik me niet voor kon stellen dat ze zo'n enorme zwakheid ingebouwd zouden hebben, maar volgens dit forum topic wordt de system partion ook gewoon gemirrord:
Bedankt voor je review, ik ga voor dezelfde NAS twijfel nog tussen Samsung en WD schijven.
Bezit nu 2 WD Mybook Studio II 2tb devices in RAID1.
Ik overweeg om de overstap naar een NAS te maken aangezien dat ik hier lees dat de snelheid van dergelijk systeem toch flinke stappen heeft gemaakt.

Nu heb ik nog enkele vragen:

Mijn systeem zou ik configureren in RAID10.
- Mocht er iets gebeuren met het verborgen filesysteem, kan ik dan als nog afzonderlijk van de schijven mijn data recupereren? Met mijn huidige DAS kan ik als één van de 2 schijven faalt gewoon de schijf uitlezen rechtstreeks aangesloten via een SATA poort op mijn pc.

- Mocht ik in de toekomst een tekort hebben aan disk space, kan ik mijn capaciteit dan uitbreiden door één voor één nieuwe schijven in te steken (mits telkens de RAID te laten rebuilden) om na 4 schijven extra capaciteit te krijgen?
Is er al eens een test uitgevoerd met een mac? Is de snelheid vergelijkbaar met de windows snelheden? Ik lees bij elk Synology product niets over performance met een iMac.
Ik heb zelf een DS409+ icm iMac en ben van plan een sneller model te kopen. Ik ben aan het oriënteren en had gisteren bijna de DS411+ gekocht. Ik dacht laat ik nog even wachten omdat die disken zo belachelijk duur zijn. De DS411+ kostte gisteren bij Azerty ¤351,- incl BTW. Vandaag helaas weer ¤409. Het apparaat wat ik wil hebben moet eigenlijk alles snel uit kunnen voeren (snelle datatransfer, snelle processor en genoeg memory). Ik dacht aan de DS411+II of de DS1511+ maar die dingen zijn zo duur. Misschien moet ik wel een 2 sleuven model kopen (bijv. de DS212+ of de DS712+). Welke zou het beste passen bij de eisen die ik stel. 2 sleuven model of toch de 4 of 5 sleuven versie?