Apple Universal Dock MB125G/C Review

supersnathan94 15 mei 2011, laatste update op 15 mei 2011, 2.166 views

Apple Universal Dock MB125G/C

Pluspunten

• Stevig gebouwd
  • Goede geluidskwaliteit
  • Groot bereik van remote
  • Makkelijk om mee te nemen

Minpunten

• Geen

Inleiding:
Ik heb dit dock aangeschaft bij de plaatselijke apr in Veenendaal voor 45 euro. in de doos zitten het dock, een Apple remote en 5 verschillende " voetjes". Hiermee kan je verschillende soorten i/pods in het dock kwijt. er zit geen datakabel bij, maar die heb je al als je een iPod hebt dus dat is niet zo'n probleem. De nieuwe versie met de grotere afstandsbediening heeft echter wel een data kabel en een usb oplader in de set zitten voor slechts 9 euro meer. In deze review richt ik me natuurlijk op de oude set die ik heb, maar de hardware van de nieuwe is, met uizondering van de remote, precies hetzelfde en de review kan dus ook beschouwd worden als review voor de nieuwe set.

Kwaliteit:
Als je de doos opend val je gelijk een ding op. Alles is netjes geordend en verpakt. Dat is zeker een pluspuntje aangezien sommige hardware nogal slecht verpakt is. Het dock voelt solide aan een weegt nogal wat. Je hebt echt het gevoel dat je iets van kwaliteit in je handen hebt. Bij de remote is het eigenlijk een beetje omgekeerd. Deze weegt namelijk bijna niks, maar toch voelt en ziet het er heel solide uit. vooral de knoppen die erop zitten zijn stevig en hebben een goede respons. Het bereik van de IR zender is best groot en werkt ook via spiegelende oppervlaktenzoals bijvoorbeeld ramen. Handig als je verderop in een andere kamer zit met de deur open.

Audio:
Het dock heeft aan de achterkant een 3,5" mini jack aansluiting die naar een gevoede/versterkte speaker kan. Een koptelefoon is echter ook geen probleem en het geluidsniveau is dan aan te passen met de bijgeleverde remote. De audiokwaliteit van het dock is nagenoeg perfect en alle frequenties worden goed doorgestuurd naar de receiver of koptelefoon.

Remote:
Zoals ik al zei is de remote erg stevig en zitten er goede knoppen op. De remote heeft eigenlijk maar vijf knoppen die te gebruiken zijn met een iPod:
- Een play/pause/ok knop
- twee vooruit/achteruit knoppen
-twee harder/zachter knoppen
De zesde knop is alleen te gebruiken met frontrow op een mac. Dat is de menu knop die wat apart van de rest geplaatst is. Het is jammer dat de knop niet werkt met de iPods aangezien je nu niet echt door je audioverzameling kunt bladeren.

Prijs:
45 euro klinkt best veel voor een " oplaadstation" voor je iPod. je krijgt er echter ook een remote bij en een setje van vijf verschillende adapters voor andere iPods. de remote kost los 20 euro en 3 adaptertjes 9. 26 euro voor het dock zelf is dan ook niet overdreven veel. Zeker niet als je ziet dat de nieuwe versie ook een kabel en usb oplader erbij hebben zitten (30 euro extra), waardoor die set goedkoper is dan de losse onderdelen samen zonder dock.

Eindoordeel:
Het universal dock van Apple bied een gemiddelde iPod/iPhone gebruiker veel extra's die toch zeker handig zijn voor mensen die veel muziek luisteren. zo is het telkens aansluiten van een externe geluidsbron niet echt plezierig (ploppen de geluiden van de speakerset) en zitten de minijack en de oplaadkabel elkaar nogal een beetje in de weg. Het dock geeft je de gelegenheid om hot te undocken zonder plop en het comfort van een remote is natuurlijk ook handig.

Probleempje:
Na mijn vakantie in de achterhoek deed de geluidsuitvoer van het dock het niet meer. ik ben hier toen mee teruggegaan (hij was immers nog ggeen 2 maanden oud) en heb een nieuwe gekregen die ik nu al bijna een half jaar met veel plezier gebruik.

Toelichting foto's:
Foto 1: Op foto 1 zie je de compacte zwarte verpakking van de dock/remote combinatie
Foto 2: Hier is te zien hoe ik het dock momenteel heb staan en hoe het is aangesloten. ik gebruik een 7 meter lange 3,5" naar tulp verloop kabel voor de aansluiting naar mijn Harman Kardon Receiver en de USB datakabel om m'n iPod 's nachts te voorzien van sap via de USB stroom adapter (te zien op foto 4)
Foto 3: Deze foto geeft even een impressie van de remote. In vergelijking met mijn Nokia telefoon is de remote niet overdreven klein, maar de nieuwe set heeft een remote die zeker twee keer zolang en drie keer zo zwaar is.
Foto 4: Een impressie van de binnenkant van de verpakking. Ik heb de USB oplader er ook bij op de foto gezet, omdat deze de set echt afmaakt qua design en volledigheid.

edit:
ik heb gister de "nieuwe" Aluminium Remot gekocht en dat ding is echt heel fijn. hij ligt veel beter in je hand dan de oude plastic remote. ook is het gewoicht wat fijner zodat het tenminste lijkt alsof je iets in je hand hebt. ook past de remote beter bij het design van de nieuwe Macbook pro's en iMacs dan de oude. Ik vind het een erg handige remote die goed te gebruiken is. eigenlijk zou de volgende verzie een clickwheel moeten hebben zoals de iPod nano en classic hadden/hebben. dan kan je ook door je muziek heen bladeren in de menu's.

• iPod Touch 3g 64GB
  • iPod Nano 2g 4GB
  • Harman Kardon Cinefortune 7BQ
  • Apple USB-oplader
  • Apple USB-datakabel
  • Apple Remote Aluminium

Heb jij ook een Apple Universal Dock MB125G/C?

Argument van prijs vind ik toch maar dom... Appart zijn die dingen al veel te duur..
hoezo? als je em van een ander merk koopt ben je net zo veel kwijt hoor. Blackberry dockingstations zijn nog duurder, en dan zelfs zonder remote dus vind het zeker wel te rechtvaardigen. voor 45 eurie heb je toch weer een leuk en handig apparaatje in huis, wat ik ook wel ens gebruik bij feestjes.