Specificaties 32GB SDHC, ¤0,497 per GB - Bekijk alle specificaties

Transcend SDHC 32GB Class 2 Review

Anton 21 januari 2011, laatste update op 21 januari 2011, 1.737 views

Transcend SDHC 32GB Class 2

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Onbetrouwbaar
  • Slechte compatibiliteit
  • Trager dan specificatie

Keuze
Voor mijn autoradio met 2 SDHC sloten was ik op zoek naar een goedkope geheugenkaart met veel opslag. Ik had al 2x 16GB Kingston class 4 kaarten liggen, maar 32 GB was te weinig voor m'n complete verzameling. Na wat rondkijken en afwegen kwam ik op deze kaart uit, met name vanwege de prijs.

Ervaringen
Kaart besteld, het volschrijven duurde even (maar dat wist ik, ik had niet voor niets een Class 2 gekocht, minimaal 2MB/s bij schrijven), en uitgeprobeerd. De 1e kaart heeft het ongeveer 2 maanden vol gehouden, waarvan de laatste maand al met problemen. Tijdens het spelen van muziek stopte alles ineens, was niet meer aan de praat te krijgen, of skipte m'n halve collectie door met de melding dat elk bestand corrupt zou zijn. Een paar weken verder was de kaart in geen enkele cardreader meer te lezen, en ook niet in m'n autoradio.

Deze kaart is omgeruild onder garantie voor een 2e exemplaar. Deze leek het in eerste instantie ook goed te doen, maar gaf na 2 maanden weer dezelfde problemen. Bij deze kaart verdwenen ook spontaan bestanden van de kaart. Via een chkdsk kwamen de segmenten terug als verloren bestanden, zodat ik in ieder geval de vrije ruimte weer terug kreeg. Na opnieuw volschrijven van de kaart herhaalde dat zich: weer bestanden skippen bij afspelen in m'n autoradio, en opnieuw verdwenen er bestanden zodat een chkdsk nodig was.

Ook is de kaart trager dan geadverteerd. Bij het schrijven begon het in eerste instantie goed (2-3 MB/s), maar de snelheid zakte al snel in tot de helft (1-1,6 MB/s). Dit is dus trager dan de Class 2 specificatie voorschrijft.

Deze kaart is ook onder garantie terug gestuurd, maar ik wil hem niet meer. Ik ben het vertrouwen kwijt in Transcend, met name omdat al mijn andere kaarten (kingston class 4, sandisk ultra 2, no-name class 2) geen enkel probleem geven in m'n autoradio, camera en andere cardreaders. En ze zijn ook nog eens allemaal sneller dan de Class waarvoor ze verkocht zijn, in tegenstelling tot deze kaart.

Mochten er andere wendingen komen dan zal ik die hier aanvullen.
Update 21-01-2011
Sinds een week heb ik een vervangende Transcend 32 GB Class 6 kaart gekregen (hulde aan DataIO, prima service!) en die doet het vooralsnog goed. Eens kijken of die het langer dan 3 maanden uithoudt...

Heb jij ook een Transcend SDHC 32GB Class 2?

Jammer dat je zulke problemen met deze kaarten hebt ondervonden.

Heb zelf al jaren diverse Transcend kaarten in gebruik in class 6 zonder ooit een probleem gehad te hebben.
Heb pas 64 GB SD Card SDXC Class 10 Transcend gekocht voor in een video camera, het is niet te hopen dat ik daar ooit problemen mee krijg.
Ik heb ongeveer 8-10 kaarten van trascend, meeste 4GB class 6 formaat, 2 van 8GB (class 6) en een oudere snellere kaart van 2GB. Ik heb met geen enkele Transcend kaart ooit problemen gehad.

Daarentegen wel met Kingston (deze was een stuk dunner en is daardoor een keer doormidden gebroken). Voor mij geen Kingston meer.
Voor mijn Cowon D2 SD slot gebruik ik een Transcend 16GB Class 6 SDHC kaartje. Doet het vooralsnog prima, leeftijd weet ik niet precies maar zeker meer dan 1,5 jaar.

Jammer inderdaad dat het kaartje het bij jou zo snel begaf.