Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 40PFL7605H Review

Yodah 10 januari 2011, 2.724 views

Philips 40PFL7605H

Pluspunten

• Scherpte en beeldkwaliteit
  • Voelt degelijk aan
  • Net-Tv en afspelen van shared content
  • Mooi design (subjectief, I know)

Minpunten

• Firmware (er zitten nog steeds wat bugjes in).
  • Geen programma info bij zappen??

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Deze tv gekozen op basis van beeldkwaliteit en featureset (mijn belangrijkste punten) en design (mevr. Yodahs belangrijkste punt). Een panasonic plasma was de concurrent maar tv staat naast een raam met veel invallend daglicht waardoor het uiteindelijk deze tv werd.

De bouwkwaliteit is goed te noemen, zowel van tv, voet als afstandbediening. Alles voelt stevig aan en door het geborsteld alluminium ziet de tv er ook uit alsof hij tegen een stootje kan. Over de robuustheid en duurzaamheid kan ik uiteraard nog niet veel zeggen, maar het voelt allemaal prima aan. Ook het aantal aanwezige aansluitingen is prima in orde, ruim voldoende voor vrijwel iedere gebruiker.

Installatie en eerste instelling is redelijk eenvoudig. Philips' slogan Sense and simplicity is hier wel van toepassing. Initiele keuze van beeld en geluid voorkeuren en registratie voor NET tv is zo gepiept. De Net-tv registratie is nodig omdat je voorkeuren en instellingen hiervan online worden opgeslagen. Ook een firmware update heb ik direct uitgevoerd en kan gewoon via het netwerk. Een minpuntje is dat wanneer je je tv opnieuw installeert (na wat spelen en uitproberen van de tv wilde ik even opnieuw beginnen met de beeld-instellingen), je ook net-tv weer helemaal opnieuw moet instellen. Applicatie voorkeuren e.d. vervallen ook wanneer je de beeld en geluid instellingen van je tv wist. De menu structuur is in het begin wel even wennen. Ik heb niet het idee dat er bevoorbeeld echt is nagedacht om de meest gebruikte menu entries bovenaan te zetten. Hierdoor moet er af en toe onnodig getikt worden op de afstandbediening, hier is ruimte voor verbetering.

Ik gebruik de tv nu in combinatie met een Neotion CI+ module (ziggo), dit werkt prima. Fors punt van kritiek (en de reden dat featureset slechts voldoende is), is het feit dat de programma-informatie tijdens het zappen niet wordt weergegeven. Bij iedere externe decoder zie je tijdens het zappen netjes een balkje met de now and next informatie (begin- en eind-tijd, programmanaam e.d.), maar als je de tv gebruikt met de CI+ module dan is dit niet mogelijk. Dit schijnt met patent-perikelen te maken te hebben maar vind ik een zeer groot gemis en een absolute basis-feature die je bij een dergelijke tv verwacht.

Er treden af en toe wat kleine bugs op. Tijdens het switchen naar net tv krijg ik heel af en toe en paarse waas over het beeld heen die alleen weggaat bij het uit en opnieuw weer aanzetten. Ook opent Net-tv incidenteel niet goed (opnieuw is uit-aan zetten dan de enige remedie). Dit treedt echter zo sporadisch op dat ik dit voor lief neem, het duidt echter wel op het verre van perfect zijn van de firmware. Lezend in fora wordt het duidelijk dat er al behoorlijk wat kinderziektes zijn opgelost met firmware updates, echter niet allemaal dus.

Teruglezend in deze review zie ik vooral kritiek punten. Dit betekent echter niet dat ik ontevreden ben. De belangrijkste punten zijn voor mij beeldkwaliteit en featureset, en die zijn (op de bovenstaande minpunten na) zeer goed te noemen. De beeldkwaliteit vind ik een van de beste van de huidige generatie lcd tv's. Haarscherp en zelfs met de standaardinstellingen een behoorlijk goede kleurweergave en helderheid.

Net-tv en het afspelen van geshared materiaal van het netwerk werkt prima (hoewel ik weinig exotische bestanden heb uitgeprobeerd). Vanaf de TV kan je door gesharede folders in je netwerk bladeren, dit heb ik geprobeerd op zowel windows 7 als vista en werkt probleemloos. Vanuit windows 7 kan je ook content vanuit een media player naar je tv pushen, dit werkt ook prima (heb ik vanuit vista niet geprobeerd).
Uitzending en rtl-gemist zijn vooral door vrouwlief met gejuig ontvangen en van behoorlijk goede beeldkwaliteit. Vooral rtl-gemist is niet te onderscheiden van de gewone zender. Verder zijn er best geinige en bruikbare widgets aanwezig zoals tomtom filemeldingen, buienradar, radio streams, picasa en meer van dat soort leuks. De open internet browser stelt echter niet al te veel voor, geen flash, de afstandbediening ipv toetsenbord en crappy weergave van sommige sites maken dit beperkt bruikbaar.

Ambilight was voor mij geen reden om de tv te kopen en zag ik meer als een gimmick van Philips om zich enigzins te onderscheiden. Na enkele weken gebruik heb ik dit echter constant aan staan en zeker als de kamer wat donkerder is vind ik dit echt iets toevoegen. Achteraf ben ik hier heel blij mee.

Al met al kan ik zeggen dat ik tevreden ben over deze tv. De prijs-kwaliteit verhouding is prima. Een uitgebreide featureset is aanwezig met prima beeldkwaliteit. Wanneer enkele kinderziektes met toekomstige updates verwijdert worden dan kan dit zelfs nog een dikke 10 worden voor mij. Nu doet dit toch iets af aan mijn kijkplezier en tevredenheid.

Wellicht voeg ik binnenkort nog wat foto's toe maar er zijn genoeg pics over deze tv te vinden. Wanneer er een specifieke vraag is voor een close-up van wat dan ook, dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Philips 40PFL7605H?

Dank je wel voor deze review.

Ik ben zelf wat reviews en dergelijke op het net aan het lezen om de drang van het kopen van deze TV te bevredigen.
Ik vind het uiterlijk van de TV al perfect en ja, mijn vriendin wil Ambilight.
Dan lijkt mij deze Philips TV perfect en dan in de 40" versie.
Zoals je zelf al zegt, in een donkere kamer, met donkerbruine muur achter de Home Cinema zou deze TV perfect zijn en het verbruik valt erg mee voor zo'n TV.
Even ter bevestiging: wel 2 scart-aansluitingen hè? Ik heb nog een Onkyo DVD speler en een UPC SD DVR decoder.

Bedankt!

[Reactie gewijzigd door CreativeS op 5 februari 2011 17:22]

Toen ik de vraag stelde hadden we nog geen HD decoder.
Inmiddels een Cisco HD PVR via UPC bemachtigd en de DVD-speler ook maar via HDMI aangesloten. Geen klagen met de TV. Doet wat ie moet doen. Blu-ray speler gaan we niet aanschaffen. hiervoor in de plaats gewoon een Popcorn Hour A-210 met 2TB HDD. Alle HDMI aansluitingen lopen via de Onkyo Receiver (met bijbehorende optische kabels) zodat er maar 1 HDMI kabel naar de TV hoeft te gaan. Tot nu toe erg tevreden over!
Er zitten inderdaad 2 RGV/CVBS scart aansluitingen op. Waarvan 1 naar beneden en 1 naar achteren gericht en nog een Pr/Pb/Y aansluiting naar achteren gericht.
Bedankt voor de info...