Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

AtleX 20 oktober 2006, laatste update op 2 december 2010, 2.740 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• Snel
  • Goedkoop
  • Lange garantie (5 jaar)

Minpunten

• Goed hoorbaar bij lees- en schrijfacties

Ter vervanging van 4 IDE schijven zocht ik een grote SATA schijf zodat ik 3 schijven minder nodig heb. Omdat 2 van die 4 schijven in RAID 0 draaiden was ik wel aardig gewend aan hoge disk IO snelheden, dus naast een lage warme- & geluidsproductie moest de schijf ook nog eens goed presteren. Omdat de nieuwe 7200.10 reeks van Seagate grote schijven in het assortiment heeft en de prestaties bij reviews goed zijn heb ik gekozen voor het 320GB model.

Features en specificaties
SATA2, perpendicular recording, Native Command Queuing, alles zit erop en eraan. Volgens de Seagate datasheet heeft de schijf een gemiddelde seek time van 8,5ms en een cache die 16MB groot is. Het stroomverbruik zou maximaal ongeveer 13w moeten zijn.

Prestaties
Ik moet toegeven, de prestaties hebben me verrast. Mijn systeem voelt veel sneller aan dan met de oude schijven, terwijl de scores in benchmarks veel verschillen.

Een vergelijking

Mijn oude opstelling bevatte 2x 40GB in RAID 0 als bootschijf, en 2x 80GB in RAID1 voor dataopslag, deze 4 schijven hingen aan een 3Ware Escalade 7500-4LP RAID controller in een normaal 32bits/33MHz PCI slot. De RAID0 array haalde een snelheid van ongeveer 100MB/sec, en een burst speed van ongeveer 110MB/sec.

Deze nieuwe Seagate Barracuda 7200.10 320GB haalt een gemiddelde leessnelheid van ongeveer 66MB/sec, een burst speed van ongeveer 240MB/sec!

In hoeverre de burstspeed correct is kan ik niet beoordelen, HD Tach geeft bij verschillende tests eenzelfde resultaat. HD Tune scored iets minder, ongeveer 230MB/sec, maar ook dat is nog steeds idioot hoog.

Warmte en geluid
De schijf wordt na langdurige activiteit best warm, maar omdat ik mijn harde schijven altijd goed koel heb ik geen exacte temperaturen. Ingebouwd in mijn kast en gekoeld door een 80mm casefan komt de temperatuur volgens Speedfan en HD Tune niet boven de 40 graden uit.

In idle stand is de schijf erg stil, en met de kast open hoor je alleen maar een zacht gezoem. Bij lees- en schrijfacties hoor je het typische geknars en geratel. Persoonlijk vind ik dat wel fijn, ik kan dan tenminste horen of er wat gebeurt, maar mensen die op zoek zijn naar een stille schijf moeten niet kiezen voor de 7200.10

Voor 100 euro heb je een grote schijf, die geweldig goed presteert. Voor deze prijs loont het zelfs om 2 schijven in RAID1 te hangen voor meer zekerheid. Daarbij moet dan wel aangetekend worden dat Seagate dusdaning veel vertrouwen in deze harde schijven heeft dat het 5 jaar garantie erop bied.

Overig
-Productpagina op de Seagate site

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

Die burst speed is dus puur van/naar de cache, niet naar de daadwerkelijke platters. Dat je oude hardware het minder doet komt o.a. door de interface, ATA/133 vs. SATA300.
Ik weet wat burst speed is hoor. ;) Maar een verschil van bijna 150MB/sec had ik niet verwacht. :)
Goed geschreven! en gedeeltelijk mee eens.
Ik heb deze schrijf ook sinds 2 dagen....
Ik hoor hem hier niet echt zwaar ratelen..alleen bij benchmarks iets...zeer te spreken over. Andere schrijven van mij zijn ingepakt in een silencer2.0 bijv en maken ongeveer even veel geluid terwijl barracuda los in case hangt.

Helaas haal ik maar 100MB burstspeed
:?

Geen idee hoe dat komt, moet ik nog naar kijken...
Ik denk door me controller, maar hoop op een softwarefoutje.

Uiteraard haal ik ook rond 67MB. writes.
Een hele fijne schijf die seagate 320.
Ik heb die nu een halfjaar en vind het de snelste 7200 rpm die er te koop is.
Als ik een cijfer mag geven krijgt deze een vette 9 :9~
Ik heb er eveneens twee in Raid0 lopen..

kom van single 160gig, dus ik weet niet wat mij overkomt met deze snelheden..

Ik had max leessnelheid van iets meer dan 150MB/s
schrijven iets van dikke 80MB/s..

Je klaagt van geluidsproductie, maar eig vind ik ze nog vrij stil wezen ivm bvb een raptor of caviarSE van 320giggies..

Nice buy zeg ik zo
Ik heb zelf een western digital WD2000JD, en die hoor ik vrijwel nooit (meer)... (meer omdat ie na verloop van tijd stiller geworden lijkt te zijn:P)
Ik weet dus niet hoe veel herrie die seagate maakt, maar een harde schijf is soms wel geruststellend om die te horen:)