Canon EOS 400D Zwart Review

sdekker 20 oktober 2006, 3.133 views

Canon EOS 400D Zwart

Pluspunten

• veel mogelijkheden
  • hoge fotokwaliteit
  • iso gevoeligheid
  • groot helder display

Minpunten

• standaard lens is redelijk
  • usb langzaam
  • draaiknop stroef

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
Na 3 jaar met de Canon Powershow G3 gefotografeerd te hebben heb ik begin oktober een DSLR gekocht.

De Canon Eos 400D voelt licht en stevig aan. Het display op de achterzijde is bijzonder helder en scherp. Als je een foto maakt wordt deze maar twee seconden op het display getoond, deze tijd kan je niet instellen. Alle informatie wordt op het display getoond, dit is handig en werkt goed.

De zelfontspanner staat op 10 seconden en kan niet op 2 gezet worden, dat is jammer want die functie gebruikte ik vaak om camera shake te voorkomen. Het draaiwiel gaat erg stroef en mist een klik-functie die de Powershot wel heeft. De snelheid van de + en - knop om foto's in te kunnen zoomen is laag.

De kwaliteit op hogere ISO waarden is bijzonder goed in vergelijking met de G3. De flitser is snel en geeft mooie resultaten. In het algemeen is de kwaliteit van de foto's erg goed.

De standaard kitlens is beperkt in bereik (18-55) maar vooral in lichtgevoeligheid (3.5 -5.6). Het is daarom ook zeker aan te raden om te sparen voor een betere lens.

Herkennen van de Eos door XP gaat goed, geen driver disk meer nodig! Overdracht is niet erg snel, minder dan 1 foto per seconden. De bijgeleverde Canon-software heb ik nog niet getest.

De functieomvang en mogelijkheden van de camera zijn uitgebreid. Je kan drie profielen aanmaken en daar de verzadiging, kleurtoon, scherpte en contrast aanpassen. Je kan de witbalans uitgebreid aanpassen.

Heb jij ook een Canon EOS 400D Zwart?

De tijd dat de foto op het scherm vertoond blijft is weldegelijk instelbaar: MENU -> tabje 3 -> kijktijd

zelfontspannen na 2 seconden kan ook:

MENU -> tabje 5 -> persoonlijke voorkeuze -> optie 7 -> spiegel opklappen 'activeren' -> terug naar basisscherm -> op de zelfontspanner zetten;

zodra je nu de ontspanknop volledig indrukt klapt de spiegel op, 2 sec later gaat de sluiter open.

ik hoop dat het zo duidelijk is
Dat is de mirror lock, en geen echte zelfontspanner. Je kan hem hier zeker wel voor misbruiken.
Ik vind de beoordeling op usb-snelheid niet echt juist om eerlijk te zijn. Het is gewoon een USB2 camera en deze halen zo rond de 3MB/sec, het kan inderdaad sneller, maar dit is gewoon een goede gemiddelde snelheid.

PS, als die foto's RAW 10MP zijn mag je helemaal niet zeuren over die snelheid ;)
Hoe zijn jou ervaringen met de batterij en het grote scherm?
Ik denk dat je ook mis oordeeld over de snelheid van de foto's naar je PC, en de snelheid van het bekijken en inzoomen van de foto's in de camera. Dit is meestal te danken aan tè langzame CF-kaartjes. Dus kijk eens naar een sneller kaartje, want in de tijd van de G3, waren de kaartjes nog niet zo snel (op enkele tropische kaartjes na misschien).
-> 'hannibal', bedankt voor de tip over de zelfontspanner, ik kende deze truk nog niet. Alleen onhandig dat je dan elke keer in het menu een instelling moet activeren. De tijd dat de foto wordt getoond had ik op 4 seconden staan maar Canon telt nogal raar, het is nl. eerder 2 seconden en daardoor dacht ik dat deze functie niet werkte.

-> 'Black Piet', het grote scherm is erg scherp en helder, het lijkt er op dat van de iPod video. Ik heb er ook een iPod screenprotector opgeplakt om krassen te voorkomen. De accu doet het tot nu toe ook goed, maar daar moet ik wel bij zeggen dat ik nog geen lange fotosessies heb gehad. Wel is het onhandig dat de accu uit de camera moet om opgeladen te worden.

-> 'Carel', ik vind 3 MB/s niet snel, de Nikon D80 en Sony DSLR-A100 halen bijna 9 MB/s. Daarom haal ik bij veel foto's CF eruit en stop ik hem in m'n cardreader.

-> 'Shaggy_NL', ik heb destijds een Sandisk Ultra CF 256 MB gekocht, deze zou 9 MB/s read en 6 MB/s write snelheid moeten halen. En ik fotograaf ook met dit kaartje ivm de snelheid.

Verder ben ik steeds meer tevreden over de kwaliteit van de foto's, met name de invulflits en de lage ruis bij hoge iso-waardes. Op http://picasaweb.google.com/sdekker/MoyaBrennanEnClannad/ wat foto's die genomen zijn bij een optreden.