Motorola Droid Pro Zwart Review

thys 10 januari 2011, laatste update op 18 januari 2011, 1.025 views

Motorola Droid Pro Zwart

Pluspunten

• Toetsenbord
  • Snelheid

Minpunten

• Batterijduur
  • Reboots
  • Prijs (door verzenden en importeren)

Al bij de aankondiging op de Tweakers.net frontpage trok deze telefoon mijn interesse. Als BlackBerry gebruiker met enige Android ervaring lijkt deze telefoon het beste van twee werelden te zijn, en dat wou ik graag uitproberen. Omdat het toestel alleen in Amerika verkocht wordt heb ik hem via eBay besteld en naar NL laten versturen. De postbode stond ongeveer 14 dagen na het versturen aan mijn deur, waarvan het pakje ongeveer de helft bij de Nederlandse douane heeft doorgebracht. Totale kosten voor invoerrechten en transactiekosten kwam op ongeveer ¤50,- uit.

Uitpakken
In de doos wordt meegeleverd:
- Een aantal Verizon boekjes

Formaat: 119 x 60 x 11.7 mm
Accu:1420 mAh
Software: Android 2.2

Nederlandse providers
Dat het uberhaupt mogelijk is om dit toestel te importeren komt omdat dit een telefoon uit de nieuwe "World Phone" series van Verizon is. In Amerika wordt gebruik gemaakt van een andere frequentie en techniek dan in Europa dus normaal werkt een telefoon niet in beide continenten. Met deze nieuwe serie zittten beide ontvangers in de telefoon en kan dus geswitcht worden. Vooral handig voor mensen die veel reizen, maar in dit geval ook voor mij. Bij aankoop is de telefoon gesimlockt op de bijgeleverde simkaart, maar voor minder dan $10 is dit eenvoudig op te lossen. Hij werkt dan ook prima op mijn T-Mobile simkaart. Waar ik wel problemen mee had is dat bij gewone nummers in mijn telefoonboek (0612345678) er een +1 voor Amerika voorgezet wordt bij het bellen, dit is eenvoudig te verhelpen door de internationale notatie te gebruiken voor het opslaan van de nummers (+31612345678).

Het bereik geeft bij mij nooit meer dan 1 of 2 streepjes (van de 4), maar het lukt altijd wel om daar een HSDPA verbinding over op te zetten. Misschien is de schaal anders dan gewend.

Batterij
Een van de grootste klachten als je het modelnummer intypt in een zoekmachine, de batterijduur. Ik kan het helaas ook niet veel mooier maken dan het is, meer dan 1 dag ga je zeker niet halen op een volle lading. Zelf bel ik niet veel dus daar kan ik niks over zeggen, maar met normaal gebruik is de accu 's avonds echt wel leeg. Het is dus niet voor niets dat Motorola zelf al met een extended battery is gekomen. Ik ga nog proberen of dit met custom ROMS en tweaks te verbeteren is want nu is het echt een drama.

Scherm
Na het lezen van de specificaties was ik een beetje bang voor de lage resolutie van het scherm. Bij ontvangst viel dit eigenlijk alles mee. De resolutie past goed bij het formaat van het scherm, omdat dat wat kleiner is door het toetsenbord. De aanrakingen op het scherm reageren goed.

Toetsenbord
De Motorola Droid Pro is de vervanger voor mijn Blackberry 9700. Het toetsenbord typt erg fijn, alleen even wennen aan de nieuwe plaatsen van alle tekens. Ten opzichten van de BB zijn de shift en alt toetsen omgedraaid, en de cijfers staan horizontaal op de eerste rij. Allemaal niet erg maar het kost wat tijd om door te krijgen.

Software
Zoals verwacht mag worden met de bovengenoemde specificaties is het toestel erg vlot. Klik en klaar, alle schermen verschijnen snel en elk spel of app werkt perfect. De lichte Motoblur die geinstalleerd staat is niet storend, het zijn maar een paar kleine aanpassingen op de standaard Android. Onder andere de launcher balk onderin, deze laat zien op welke van de 7 homescreens je je bevindt. Er staat een snelkoppeling naar de contacten app, waarin je contacten ook kunt linken aan hun social network en de berichtgeschiedenis kunt zien. Aan de andere kant een sneltoets naar de dailer app. Er staan wel een aantal applicaties op waar je hier niets mee kunt, en die kun je niet op de normale manier verwijderen.

Ik heb wel al een paar keer gehad dat de telefoon spontaan herstart is. Nog nooit op het moment dat ik ermee bezig was, altijd als deze standby ergens op de tafel lag. Helemaal uit het niets dus. Ik ben nog aan het uitzoeken of dit komt door een door mij geļnstalleerd applicatie of dat er iets met het toestel zelf is.

Heb jij ook een Motorola Droid Pro Zwart?

Hey thys,

Ik heb onlangs een Motorola Pro aangeschat. Ik wil graag weten of jij nog tips (websites, etc) hebt om ervoor te zorgen dat mijn internet geactiveerd wordt.

Groet,

J.
Welke provider heb je?
Duidelijke review!

Ik ben erg geintresseerd geraakt in dit toestel. Met name doordat het zowel een touchscreen als QWERTY toetsenbord 'on front' biedt icm Android.

Mijn belangrijkste vraag: Bij welke seller op E-bay heb je dit toestel gekocht? Ik ben zelf namelijk ook van plan dit toestel te bestellen, maar ik heb geen idee waar...
Hoi Thys,

Wat heb jij gebruikt voor rooting? Z4Root? En welke rom en recovery manager?

Thnx, much obliged ;)
Wat heb je er uiteindelijk voor betaald?
Heb je wat reallife foto's, ben benieuwd of die niet ugly plastic is?
Heb je een andere launcher geinstalleerd --> LauncherPro?
Is het touchscreen capacitief of niet, kun je pinch-zoomen?
Hoeveel MB heb je over om applicaties / games te installeren?
Hey

Wat heb je er uiteindelijk voor betaald?
Alles inclusief ongeveer 400 euro

Heb je wat reallife foto's, ben benieuwd of die niet ugly plastic is?
Ja daar was ik nog mee bezig, maar moet even een camera zoeken want gaat zo lastig om foto's van het toestel met de ingebouwde camera te maken, die komen nog ;) Het plastic voelt in elk geval erg prettig en stevig aan.

Heb je een andere launcher geinstalleerd --> LauncherPro?
Nee heb hem nog helemaal stock, andere launcher en rom probeer ik later wel eerst nog even default testen

Is het touchscreen capacitief of niet, kun je pinch-zoomen?
Capacitief, pinch-zoom gaat perfect in Google Maps en de Browser.

Hoeveel MB heb je over om applicaties / games te installeren?
Internal phone storage, Available space: 831MB. Is dus ietsje meer want ik heb er al een stuk of 10 apps op staan

gr.

[Reactie gewijzigd door thys op 10 januari 2011 23:30]

Hey,

heb je inmiddels al een oplossing gevonden voor de korte batterij duur?

maakt een customrom echt verschil of moet je er toch een sterkere accu bij aanschaffen?

ik overweeg dit toestel vanwege zijn unieke android + formfactor combi maar het is voor mij wel belangrijk dat de accu minimaal 2 dagen mee gaat.
Hey,

Ik heb hem inmiddels geroot en het grootste deel van de voorgeinstalleerde applicaties verwijderd. Dat helpt wel iets maar met 3G en sync aan ga je er nooit 2 dagen mee halen. Je zou de extended accu kunnen proberen daar lees ik wel goeie dingen over maar zelf geen ervaring mee. Als ik het toestel normaal gebruik is hij na een dag en een nacht ook wel echt leeg. Voor de rest bevalt hij wel nogsteeds uitstekend!
Hoi Thijs,

Ik heb hem ook aangeschaft. Ook die is gelockt.
Weet jij de code nog of hoe je dit gedaan hebt?
Die code zal voor elk toestel anders zijn. Ik heb hem bij SwiftUnlocks gekocht maar er zijn vast tal van websites die je daaraan kunnen helpen.
Dank je wel Thijs. Ik ben het daar ook aan het proberen. Duurt wat lang voordat je daadwerkelijk credits krijgt

Fijne review trouwens
Ik heb gewoon een mailtje gestuurd naar dat adres wat erop staat en dan heb je binnen 30 minuten je code. Succes!
Top Thijs, het is gelukt! Dank je!

[Reactie gewijzigd door peetie10 op 16 juni 2011 09:26]