Panasonic Viera TX-P42V20 Review

Kurt_Knakker 10 januari 2011, laatste update op 10 januari 2011, 5.839 views

Panasonic Viera TX-P42V20

Pluspunten

• uiterlijk met donkergrijze rand kwam door schoonheidscommissie
  • Mediaspeler speelt de bestanden van mkv2vob
  • Kan met knop écht uitgeschakeld worden
  • mogelijkheid tot live pauzeren via aangesloten HDD
  • Mogelijkheid tot opnemen via HDD terwijl TV op stand by staat
  • THX scheelt mij rompslomp
  • mooi beeld
  • redelijk geluid

Minpunten

• Mediaserver (via DLNA) moet regelmatig opnieuw gezocht worden.
  • Geen uitgebreide handleiding in geprinte versie.
  • 2 USB poorten mogelijk 1 te kort
  • Geen 3D
  • plasma panelen zijn wat dikker en zwaarder dan LCD
  • plasma panelen verbruiken meer stroom dan LCD

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Beste geïnteresseerde,

Inleidende beschietingen, skip als het je niet interesseerd ;-)

Voor de slaapkamer wilde ik graag een televisie hebben.
Daar de slaapkamer overwegend donker is heb ik gekozen voor een plasma paneel.
Daarbij is het jammer dat de plasma technologie niet beschikbaar is voor kleine toestellen.

Het is voor mij dan ook niet eenvoudig geweest om vrouwlief te overtuigen van het feit dat een 42 inch model goed tot zijn recht zou komen in de slaapkamer (wel een vrij grote kamer overigens).

Bij het rondje mediamarkt ken ik mijn rol.
Snel doorlopen naar achter en vlug de modellen laten zien alvorens zij de interesse verliest.
Als je geluk hebt wil ze nog even rondkijken naar andere modellen.
Als je pech hebt kun je het juiste model niet direct vinden en loop je al snel weer door de intratuin ...

Ik had geluk.
Het model wat ik in eerste instantie had geselecteerd was de bronzen variant van Panasonic, volgens mij de GT20, met 3D ondersteuning, zonder bril (apart aan te schaffen dus).
Deze werd beoordeeld als zwart en afgekeurd.
Bij de Mediamarkt hadden ze geen plasma paneel van Samsung staan en LG heeft nooit echt mijn voorkeur gehad dus ik maakte me zorgen of wij wel tot een plasma paneel zouden kunnen komen.

Naast de standaard high end modellen van Samsung, die er weer superstrak uitzien, was er nog een televisie die er wel mee door kon, de donkergrijze variant van Panasonic, de V20.
Die kende ik eigenlijk nog niet, maar ik was superblij dat het toch plasma zou kunnen worden.

Een paar dagen later het apparaat besteld bij Bol.com en enkele dagen geleverd.
Impulsaankoop? Misschien een beetje.

gebruikt met, afstand van etc.
De slaapkamer is 4 meter breed, 6 meter lang, 4 meter is de kijk-afstand.
Kamer heeft weinig lichtinval, als er licht is wordt er normaliter niet gekeken.
De televisie wordt (voorlopig) gebruikt met het digitenne signaal voor Nederland 1,2 en 3 via de ingebouwde tuner. De antenne ingang geeft geen 5 volt. 5 volt is echter niet nodig voor goede ontvangst.
Freecom Harddisk 250gb passief gevoed
branduren: max 30

first touch en aansluitingen
Doos is groot.
Doos is zwaar.
Poot moet via 7 schroeven worden bevestigd, dit is goed te doen.
Eenvoudige handleiding is bijgesloten in niet minder dan 15 talen (gelukkig wel verschillende boekwerkjes), uiteindelijk kom je tot de conclusie dat het bewaren van deze 15 talen nutteloos is. boompje in de papierbak dus.
Irritant is het feit dat het zich wel 'operating instructions' noemt, maar dat het in feite een quick start guide is. Er staat ECHT onvoldoende in.
De zaken die je zelf ook wel snapt staan er in.
Met tot gevolg dat je 'operating instructions' (zou ik persoonlijk; televisie voor dummies, noemen) al snel kan laten liggen om de computer aan te zetten en de meegeleverde CD-rom op te starten.
Zo loop je, om de tweede boom te sparen, van je computer heen en terug om de televisie in te kunnen stellen.

De rand van de televisie voelt solide aan. Het hele apparaat is stevig. Je hoeft de meegeleverde WIFI dongel niet voorzichtig in het apparaat te stoppen, omdat je bang bent om de tv doormidden te drukken.
Waarom zouden ze nu een USB verlengkabeltje meeleveren?
Omdat die dongel zo dik is dat de tweede USB poort onbruikbaar wordt!!
Op te merken valt dat 2 USB poorten mogelijk wat zuinig is:
1 voor WIFI
1 voor externe harddisk (niet meegeleverd)
Dan kun je dus niet, zonder er 1 standaard aansluiting uit te moeten halen, iets aansluiten via USB :/

Naast het feit dat de tv dik is valt op dat de aansluitingen ook weer niet zo netjes zijn weggewerkt op de achterzijde.
Natuurlijk moet de televisie rondom ruimte hebben om te kunnen ventileren etc. Maar het fysiek afdwingen vind ik altijd een beetje overbodig :(

De afstandsbediening is in vergelijking met de samsung afstandsbediening ge(con)centreerd op de numerieke toetsen, ik persoonlijke had toch liever de volume en programma up en down toetsen daar gehad. Verder is de afstandsbediening niet zo mooi dat je hem vol trots naast je tv laat liggen.

Tot slot worden er nog 2 ferrietkernen meegeleverd.
Ferrietkern?
Die zie ik dus voor het eerst, kan niet vinden wat ik ermee moet doen, grumbl.
googelen dus. Blijkt om voedingskabels en dergelijke te worden geklikt om zo eventuele storing te onderdrukken etc. Bij nader inzien vaak zo'n verdikking op je kabel gezien? HDMI, Usb etc? Allemaal ferrietkern of iets met dergelijke functionaliteit.
Anyway, VOORdat je de 15 handleidingen weggooit; haal eerst het velletje m.b.t. de ferrietkern eruit (het velletje met 25 talen).
Scheelt je googelen ;-)

Aanvulling:
Op het Engelse forum van AV heb ik vernomen dat er klachten waren en zijn geweest ten aanzien van de bromgeluiden van de ventilatoren. Deze heb ik niet waargenomen.

beeld en geluid
1 van de redenen om te kiezen voor panasonic plasma is de THX certificering.
Nb. Niet alle Panasonic plasma tv's hebben deze certificering, ik zou voor de zekerheid altijd even checken: www.thx.com lijst met gecertificeerde producten
Ik vind televisie kijken leuk maar heb er de ballen verstand van. Gevolg is dat ik niet in staat/ geen geduld heb om het beeld enigszins te kalibreren, bij de THX functie is dit niet nodig, alhoewel mensen mij voor gek zullen verklaren om zo'n mooi scherm niet te willen optimaliseren. Ook bij de THX functie kan dit nog aanmerkelijke verbeteringen opleveren.

Het beeld is rustig, ik heb geen problemen met de hoge 'snelheid' van het scherm. (sommigen schijnen moeite te hebben met plasma)
kijkhoek is uitstekend, hoewel ik er in het dagelijks gebruik veelal recht voor zit.
Kleuren zijn prima, zwart en schaduweffecten, ook 1 van de redenen om voor plasma te kiezen, zie ik.
THX-modus geeft een mooi beeld, geluid is redelijk, véél beter dan de dunne LE40A856.

Voor mij is het verschil in beeld tussen de LE40A856 en dit plasma scherm dat de hoeken niet extra verlicht worden (is dit nu backlightbleeding?). over het geheel genomen dus een mooi beeld.

Wat mij enigzins tegenvalt:
Ik ging ervan uit dat plasma, doordat je niet rechtstreeks in een lichtbron kijkt veel prettiger zou zijn voor de ogen dan een LCD of LED tv bij verduisterde kamer.
Ik val echter nog steeds gewoon in slaap bij het kijken van televisie. Dit kan natuurlijk ook komen door het feit dat je vanuit bed televisie kijkt ;-)
Ik heb op het moment van wegzakken niet specifiek vermoeide of pijnlijke ogen.

Digitenne signaal:
Afstand van een meter: Niet geweldig (wat verwacht je? ;-))
Afstand van 4 meter: Prima, niets aan doen, verwacht geen wonderen maar ik ben zeker niet ontevreden.
Ik vind de verwerking van het digitenne signaal iets beter dan op de LE40A856.

HD content:
Mooi, donkere scenes in een 720p batman film (overigens niet de Dark Knight) zien er geweldig uit.

inbrandgevoeligheid:
Ik gebruik de THX stand.
Bij het stilzetten van het beeld ben ik gedurende 30 minuten iets anders gaan doen.
Toen ik terug kwam was het scherm gedimd.
Geen waas gezien van een achtergebleven beeld.
Ook na enkele uren Nederland 1 kijken heb ik geen achterblijvend logo kunnen ontdekken.
Er schijnt een optie te zijn om het inbranden van logo's tegen te gaan, deze kan aan en uit gezet worden.
ALS ik hem aan heb gehad heeft dit voor mij geen negatieve invloed gehad op de kijk-ervaring.
Als ik hem niet heb aangehad dan is het beeld sowieso niet zo gevoelig voor inbranding.

Op te merken valt dat ik geen spel heb gespeeld op de tv. Ik heb verhalen gelezen over inbranding na enkele uren spelen.
Hier heb ik bij het Nederland 1 logo dus niets van ervaren.

features
Daar heb ik iets meer verstand van/ interesse in :-)

Bij de aanschaf van de televisie maakte ik me een beetje ongerust.
Shit, mooi scherm, maar kan er niet zomaar iets op afspelen.
Panasonic staat nu niet direct bekend om de uitgebreid ondersteunde bestandsformaten van de televisie.
Ik heb beneden een ps3 staan en was in dubio of ik een mediaspeler moest kopen, of de ps3 moest verhuizen of iets dergelijks.

Is (voor mij) niet nodig :-)
Via het DLNA protocol wordt er prima gecommuniceerd met mijn pc (200mbit over powerline op zelfde groep). In windows mediaplayer op de PC media delen met het onbekende apparaat en gaan met die banaan.

Om bestanden af te spelen op de PS3 maakte ik gebruik van mkv2vob.
Blijkbaar is dit programma ook precies wat de Panasonic nodig heeft.

Van de blu-rays op mijn pc herkende hij er 75%.
Dankzij een mede tweaker <Elsinga> heb ik de instellingen van mkv2vob zo overgenomen dat waarschijnlijk ieder bestand goed wordt afgespeeld.
Voor informatie over mkv2vob en in combinatie met de V20 verwijs ik graag naar de verschillende plekken op het tweakers forum:
Post van Elsinganaar instelling MKV2VOB
topic start ps3 als mediaserverStaat een kort stukje over mkv2vob met 3 of 4 links verwerkt.

De mediaspeler is razend snel, hij weet op voorhand wanneer een bestand niet kan worden afgespeeld (jij ook, er staat een mute simbooltje bij de filminfo), probeert het daarna nog wel even maar geeft een foutmelding. wel werkende bestanden worden in een preview schermpje afgespeeld, afspelen gaat met een eenvoudige druk op de knop. Spoelen gaat ook redelijk tot goed.

MP3 speelt hij probleemloos af.
Ik heb alleen nog geen mogelijkheid gevonden om het scherm te dimmen.

Komen we ook bij het voor mij enige manco van de mediaspeler (naast de karige bestandsondersteuning, welke voor mij dus nauwelijks een probleem vormt), de lay out en kleur van de speler is grijs.
En niet een beetje grijs.
je 42 inch televisie wordt gevuld met een niet prettige kleur grijs. Je wordt dus verplicht om snel je media te selecteren ;-)

Over internet ook direct even de nieuwste firmware binnengehaald, appeltje eitje :-)

Wat mij wel opvalt is dat ik de verbinding met mijn netwerk vaak moet 'testen' via instellingen, omdat hij anders geen verbinding kan maken met mijn media. Daarna vindt het de media wel. Waarom voert het deze test niet uit bij het raadplegen van de media?
Mogelijk treedt dit op nadat de televisie uit is gezet.

Pluspunt ten opzichte van de LE40A856: Televisie kan uitgezet worden via een knop aan de zijkant van de televisie.

Nog een hoogtepuntje in de featurelijst van de televisie:
Opname op externe harde schijf.

Opgelet, niet te gretig je harde schijf aansluiten. Deze wordt namelijk eerst geformatteerd.
In de handleiding wordt vermeld dat de harde schijf ten minste 160gb aan opslagruimte dient te hebben, daarnaast dient deze actief te worden gevoed.
Op panasonic.nl wordt slechts 1 harde schijf ondersteund.

Echter, ik heb een Freecom Mobile Drive 250 gb zonder actieve voeding aangesloten en deze werkt perfect.

Uitstekende functies:
- op nemen terwijl tv op stand by staat, lampje brand oranje inplaats van rood.
- op nemen terwijl oude opname wordt gekeken.
- op nemen terwijl andersoortige media wordt gekeken.
- live pauzeren en hervatten (wel even aanzetten in instellingen)
- opnemen met 1 druk op de knop

Aangezien er maar 1 tuner in de televisie zit kan er tijdens het opnemen niet naar een andere zender worden gekeken.
De opnames kunnen niet op een andere bron worden bekeken. (ongetwijfeld te kraken)

Op te merken valt dat naast de DVB-t en DVB-c tuner ook een DVB-s tuner is ingebouwd.
Heb ik niets aan, maar ik kan me voorstellen dat de schotelaars hier wel blij mee zouden zijn.

Iedere televisie moet tegenwoordig online.
To be 'connected'.
Ik heb er even naar gekeken.
Ik heb 1 maal 'eurosport' gestart.
Dat deed het niet.
Toen was ik er klaar mee.

Panasonic staat niet bekend om zijn uitgebreide internet features etc.
Als je denkt dat dat is waar je je tv het meest voor gaat gebruiken?
Kun je beter een pc nemen ;-)
Val niet in de kuil, je gebruikt het echt niet zo vaak.

conclusie
- Super mooie televisie zowel uiterlijk als beeld met een redelijk geluid, minder geschikt om op te hangen.
- Alle aansluitingsmogelijkheden zijn beschikbaar, misschien 1 USB poort meer?
- mediaspeler ondersteund in theorie weinig formaten, maar voor mij de belangrijkste, mkv2vob.
- opnemen via HDD is echt super, spijtig dat er maar 1 tuner aan boort zit.
- In prijsklasse heb je TV met 3D ondersteuning en 3Dbril, dus nee NIET goedkoop.

Opmerkingen verneem ik graag.
Ik zal de review echter niet actief onderhouden, ik ben daar nooit zo goed in.
Voor vragen anders dan het toevoegen van foto's (daar ben ik niet zo handig in) kun je me bereiken.
Als iemand nog wat over de technische aspecten van het beeld zou kunnen vermelden houd ik mij aanbevolen :-)

• KPN 200mbit draadloze verbindingsset
  • KPN digitenne antenne zonder 5 volt voeding
  • externe harde schijf Freecom Mobile Drive 250 gb
  • 3 jaar oude pc van de Aldi

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P42V20?

Reviews door de redactie

Zo,

mijn eerste review.
Zoals duidelijk ben ik niet het prototype tweaker.
Ook ben ik niet bepaald kort van stof.
Ik wilde in dit geval ook eindelijk wel eens een bijdrage leveren aan de tweakers community.

Weinig technisch, aangezien ik dat niet ben, maar hopelijk voor een toekomstige koper van de panasonic V20 nog wel interessant.

Met bijzondere dank aan Elsinga voor zijn zeer bruikbare post in het Panasonic forum met de verwijzing naar de instellingen van mkv2vob ^_^

Ook het AV forum en de review aldaar heeft mij van informatie voorzien.
Goede review.

Maar ik vind 1 van je minpunten niet kloppen. Plasma verbruikt niet meer als een LCD paneel. Hij gebruikt alleen meer als het beeld compleet wit is. Al met al verbruikt een plasma evenveel als een LCD.
Thanks!

Energieniveau ook absoluut niet gemeten.
In mijn zoektocht kwam ik over het algemeen tegen dat plasma, hoewel tegenwoordig veel zuiniger dan voorheen, nog steeds meer energie gebruikt dan een LCD met vergelijkbare grote/ specs.

LCD verbruik is meer stabiel, waar een plasma bij lichtere beelden duidelijk meer energie verbruikt dan wanneer er donkere beelden worden weergegeven.

Ik zal straks sowieso staan vloeken bij de energie rekening ;-)

nb. nog geen wijzigingen in mijn ervaringen met de tv.
op 1 dingetje na;
Dacht wat opgenomen te hebben maar stond niet in de lijst.
We vermoeden dat we de verkeerde bron hebben geselecteerd om op te nemen.
keuze tussen harddisk of extern aangesloten dingetje.
Moet waarschijnlijk zijn harddisk.
Denk dat je gemiddeld rond de 150/200 watt zit.
Ook een beetje vreemd dat je "geen 3D" bij de minpunten zet.
Dit is ook geen 3D model.
Dat had je kunnen zien aan het typenr. |:(

TX-P42V20 = geen 3D
TX-P42VT20 = 3D
Kleine update:
Met veel plezier kijk ik relatief weinig naar de televisie.

Zoals al eerder gemeld heb ik naast dit plasma scherm ook een LCD scherm staan.
Ik heb vol verbazing vastgesteld dat op het LCD scherm "The Grid" van Tron niet waarneembaar was.
Dit is op het plasma scherm super scherp en goed te zien.
Ik wist natuurlijk op voorhand dat het plasma scherm in donkere scenes superieur zou zijn, maar dat het op een LCD scherm niet eens te zien zou zijn had ik toch niet verwacht.
Ik ga de instellingen van het LCD scherm nog eens nalopen, mogelijk dat hier iets foutief is ingesteld.

Bij het afspelen met media via DLNA (hoge resolutie, blueray kwaliteit) loopt het prima tot ik pauzeer. Dan klapt hij hem er bij hervatten uit.
Gevolg is dat ik de film niet meer op de plek van uitval kan opstarten; bij het doorspoelen gooit hij hem er op gegeven moment ook uit.
De mediaspeler functionaliteit valt dan ook enig zins tegen, een drankje halen tijdens een film moet toch binnen de mogelijkheden liggen.

Nog een enkele keer ondervind ik, onverklaarbare, afwijkingen bij het opnemen. Ik heb de harde schijf al een aantal keer opnieuw gekoppeld (en geformatteerd), hij lijkt niet geheel betrouwbaar, beetje apart.

Tot slot een reactie op Fixxion:
Je hebt gelijk, geen 3D en dat wist ik.
Er zou beter kunnen staan: Hoge prijs.
Voor een televisie in dezelfde prijsklasse zou je 3D televisie kunnen kopen.
Ik zie me nog steeds niet zitten met het brilletje.

Even overdrijven:
Minpunt 'geen 3D' is vergelijkbaar met:
- Er zit geen koffiezetapparaat bij.
;-)
Weer een kleine update:

Grumbl

Nog steeds problemen met de externe hardeschijf om op te kunnen nemen.
Ik ga hem morgen weer formatteren.
Vriendin boos, geplande opname niet gestart
Vriendin nog bozer, haar naam was Sarah opgenomen en nu onbruikbaar.

Dus maar weer even gehuurd van internet...

Verder CI+ module geeft ook niet direct beeld nadat deze met de knop aan de zijkant wordt aangezet, krijg je eerst 2 maal een irdeto melding mbt authenticatie. Waarschijnlijk omdat ik de standby functie niet of nauwelijks gebruik en de CAM regelmatig contact moet zoeken ivm encryptie. Probleem ligt dus niet bij Panasonic maar bij Ziggo (of bij mij, het is maar hoe je het wilt zien ;-))

Beeld blijft super.

Opmerkelijk, en ja, ik kom hier pas na een jaar gebruik achter:
THX mode is niet te selecteren wanneer men media via DLNA afspeelt, ik zie het verschil niet maar wel apart dat je dat niet kunt selecteren :(

Tot zover!

Grtz Kurt
Hoi. ik las je bericht.. i heb een zelfde tv en heb dan ook een harde schijf aangesloten,. opnemen via guide..perfect.. alleen... het afkijken

HET LUKT ME NIET. ik kan op geen mogelijkheid die opnames bekijken..althans.. ik weet niet hoe dat moet.. hoe doet u dat?

groeten trudy :)
Hai Trudy.

Bij het opnemen is het van belang dat je kiest voor de 'USB HDD rec' in plaats van 'externe rec'.

Om het af te kunnen spelen gebruik je de toets 'Viera Tools' en selecteer je video, drukt op 'OK'.

Dan krijg je een lijst met opnames.
Je kan een opname dan ook bekijken wanneer je deze aan het opnemen bent.
Opnames die je nog niet geselecteerd hebt krijgen een blauw vlaggetje, opnames die lopen een rood bolletje.

Laat maar even weten of dit je heeft geholpen bij het bekijken van je opnames (of het goed instellen van de opnames ;-))

Ik hoef je natuurlijk niet te vertellen dat de kennis t.a.v. 'externe rec' versus 'USB HDD rec' bij mij door schade en schande is ontstaan ;-)

Ik ben ook wel benieuwd welke Harddisk je hebt aangesloten en wat je vind van de kwaliteit.
Ik heb zojuist Ajax - Man Utd zitten kijken op de tv en ik was niet bijster enthousiast over de opname kwaliteit. Ik vermoed dat dit komt door de doorgestuurde kwaliteit door Ziggo of RTL 7.

Hoi Kurt,

Ik heb een soortgelijke viera tv, maar waar ik in ben geïnteresseerd is: Is het mogelijk een externe harde schijf aan te sluiten waar ik al mijn muziek en foto's opzet en waar ik ook programma's op kan nemen?

Groet
Hoe laat kan mijn reactie zijn? :-)
Anyway, het kan volgens mij niet.
de harddisk wordt geformatteerd en is daarna alleen geschikt voor opname.