Samsung ML-1610 Review

AtleX 20 oktober 2006, 2.002 views

Samsung ML-1610

Pluspunten

• Goedkoop in aanschaf en met afdrukken
  • Geen losse adapter
  • Eenvoudige drivers die installeerbaar zijn via de Wizard New Hardware van Windows

Minpunten

• Geen USB-kabel meegeleverd
  • Te kleine papierbak voor SOHO gebruik.

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Omdat ik voor school erg veel moet printen werd een inkjetprinter veel te duur in gebruik. Daardoor ging ik kijken naar een goedkope laser die vooral goed tekst moest kunnen afdrukken, en niet al te duur moest zijn. Mede-tweaker Erkens wees mij op de Samsung ML-1610, een niet al te dure kleine laser, en een weekje na het plaatsen van de bestelling had ik 'm in huis.

Verpakking
De printer zit gewoon in een grote doos, met een stroomsnoer, toner en een handig kapje om het papier af te dekken zodat het beschermd is tegen stof. Helaas was er geen USB kabel aanwezig, hier hebben meer printers last van en dat vind ik een duidelijk nadeel. Zo'n kabel zal de aanschafprijs niet schrikbarend hoger maken, maar verkomt wel irritatie bij de klant die na aanschaf nog een keer terug naar de winkel moet voor een kabel.

Specificaties
Geen opzienbare functies of specificaties, maar dat had ik ook niet verwacht voor dit geld. Volgens Samsung kan deze printer maximaal 16 pagina's per minuut afdrukken en is de printer ontworpen voor 5000 afdrukken per maand.

Verder zit er een 150MHz processor in, en 2MB geheugen. De afdrukkwaliteit is 600x600dpi. De aansluiting is USB1.1, maar dat zie ik niet echt als een nadeel. De CPU en het geheugen kunnen toch niet de hogere bandbreedte van USB2 verwerken en ik heb niet het gevoel dat de printer nu serieus afgeremd wordt doordat de gegevenstoevoer te langzaam zou gaan.

De papierlade kan 150 A4 vellen bevatten, wat voldoende is voor thuisgebruik. SOHO gebruikers kunnen beter kijken naar een printer met een grotere papierlade.

De adapter is ingebouwd in de behuizing, wat erg prettig is omdat er nu geen losse adapter meer hoeft te worden weggewerkt. De aansluiting is gewoon een standaard 3-pins kabel, dezelde als voor PC's en monitoren.

De enigste echte feature van de printer, Toner Save, zou volgens Samsung tot 40% besparing van de toner moeten zorgen. Ik zou niet weten of het klopt, ik heb nog lang geen toner leeg en ik ben ook niet van plan om het te gaan bijhouden. Fijn is wel dat deze functie inschakelbaar is op de printer zelf, en niet afhankelijk is van de driver.

Prestaties en afdrukkwaliteit.
Na een goede 20 seconden opwarmtijd spuugt de printer als een razende de vellen papier uit. Met de afdruksnelheid zit het wel snor, zeker als je zoals ik vaak korte documenten van ongeveer 20 pagina's afdrukt. Samsung claimed een maximale snelheid van 16 pagina's per minuut, een nogal voorzichtige schatting naar mijn mening., Want met een testdocument van 30 pagina's gevuld met Lorem Ipsum met als lettertype Arial 10pt haalde ik 17,5 pagina per minuut.

De scherpte is ook prima in orde, bij tekst in ieder geval. Bij afbeeldingen is er sprake van strepen, daar komen de duidelijkste nadelen van een laser dus om de hoek. Wel is dit sterk te verbeteren door de toner save functie uit te schakelen. De strepen verdwijnen dan bijna helemaal, al is de kwaliteit nog steeds niet te vergelijken met een inkjetprinter.

Software
Er zit een CD met drivers bij, en misschien staat er ook nog wel andere software op. Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik er niet op gekeken heb, want de driver is gewoon te installeren met de Wizard New Hardware van Windows. Samsung eist gelukkig niet, in tegenstelling tot HP, dat er allemaal brakke configuratierommel en andere software geïnstalleerd moet worden.

Voor de 75 euro die ik ervoor betaald heb ben ik er erg tevreden over. Hij doet precies wat ik wil, namelijk goedkoop tekst afdrukken. Dat de kwaliteit bij afbeeldingen dan wat minder is neem ik wel voor lief.

Heb jij ook een Samsung ML-1610?