Asus M2N-SLI Deluxe Review

PowerUp 20 oktober 2006, laatste update op 20 oktober 2006, 2.680 views

Asus M2N-SLI Deluxe

Pluspunten

• Veel features
  • SLI mogelijk
  • Veel overklokopties
  • Goede layout

Minpunten

• Brak BIOS
  • Geen geheugendividers

Layout Score: 4
Begin september heb ik dit bord binnengekregen. Ik zat te twijfelen tussen dit bord en de M2N-E. Ik ben niet van plan SLI te gebruiken, maar de geheugenvoltages, FireWire en e-SATA voor een externe harde schijf die nog in de planning staat heb ik toch deze gekozen. En omdat er nog zeer weinig surveys over AM2-borden zijn, heb ik deze geschreven.

Featureset
Het bord heeft 6x SATAII en 1x PATA, 10x USB (4 extern en 6 intern), 2x FireWire (1 intern en 1 extern) en nog 1x e-SATA. Er zaten ook nog twee PCI-brackets bij, één voor USB en één voor FireWire. Dat had ook wel op één bracket gemogen.
Verder kwam er nog een hele sloot toebehoren bij, zoals molex naar SATA-kabels, SATA-kabels, een IDE-kabel, een floppy-kabel, een SLI-bridge en de befaamde Q-connector.

Layout
De layout van het bord is logisch. Alles zit waar je het mag verwachten, dus geen exotische plaatsen voor je floppykabel of je 24-pin voedingskabel. Eventuele case-fans zijn ook goed bereikbaar dankzij maarliefst 4 case-fan aansluitingen.

Prestaties
Dit vind ik een beetje moeilijk voor een moederbord, aangezien dit nauwelijks verschilt tussen nForce 5 planken, maar het loopt allemaal soepeltjes wat betreft usb-snelheden. e-SATA en FireWire heb ik nog niet in actie gehad dus daar valt niets over te zeggen.

Stabiliteit en Betrouwbaarheid
Toen ik het bord binnenkreeg en alles in elkaar had gezet, draaide alles 5 seconden en viel dan weer uit (zie hier.
Dit bleek aan een zeer brak BIOS te liggen (0202). Pas na een BIOS-reset en flash naar 0307 kreeg ik het aan de gang. Sindsdien heb ik geen stabiliteitsproblemen gehad, maar Asus zou een bord met zo'n brakke BIOS nooit mogen leveren.

Een andere visie op stabiliteit: in eerste instantie had ik een Arctic Freezer 64 Pro als processorkoeler, maar één pinnetje op het bracket is afgebroken. Of dat door de koeler of het bracket kwam weet ik niet, maar er zijn meer verhalen over dit euvel, dus heb ik voor de zekerheid er maar een Zalman 9500AM2 op gezet.

Overklokbaarheid
Het BIOS heeft veel overklokopties, met oneindig veel geheugen-timings. Helaas zijn er geen geheugen-dividers, allen 400, 533, 667 en 800 MHz. Hierdoor is het overklokken van je geheugen erg lastig als je processor niet mee wil. Dit was bij mij het geval: mijn X2 4600+ vond het bij 2580 MHz al genoeg op stock voltage, en een kleine voltageverhoging zorgde al voor een stijging van de temperatuur van 50 naar 55 graden. Maar dat ligt eerder aan de processor.
In tegenstelling tot zijn kleine broertje de M2N-E kan dit bord wel hoge geheugenvoltages aan, namelijk tot 2,5 V.

Compatibiliteit
Na het stoeipartijtje met het BIOS heb ik geen problemen met de compatibiliteit gehad. Mijn geheugen stond niet in de QVL, maar werd gelukkig geaccepteerd.

Ondersteuning door fabrikant
Gelukkig was er een goede BIOS beschikbaar toen ik dit bord kocht (begin september), verder heb ik geen problemen gezien wat ondersteuning betreft.

Voor de featureset van dit bord vind ik de prijs erg schappelijk.

Het is een mooi bord met veel mogelijkheden in het BIOS en veel features, maar het BIOS dat er oorspronkelijk op stond is een schande! Bij het zoeken op internet naar dat probleem ben ik bosjes mensen tegengekomen met hetzelfde probleem.

Heb jij ook een Asus M2N-SLI Deluxe?

Is dat een Tagan voeding die erin zit ? :9
Ja, 480 Watt U15, vergeten erbij te zetten
Kun je nu in dit moederbord nu ook twee 3dkaarten steken?
Ja, hij heeft niet voor niets SLI in de naam zitten...
draait dit mobo 16x 16x in sli
Nee, 8x 8x, de M2N32-SLI Deluxe kan dat wel