Specificaties Dual core @ 2,13GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6400 Boxed Review

AtleX 20 oktober 2006, laatste update op 2 december 2010, 5.715 views

Intel Core 2 Duo E6400 Boxed

Pluspunten

• Relatief lage prijs
  • Goede prestaties, goede midrange CPU
  • Lage warmteproductie

Minpunten

• Nogal slechte boxed koeler.

Al een tijdje was ik op zoek naar een vervanger voor mijn inmiddels bijna antieke AMD Athlon XP 2600+ (Barton). Aangezien de Intel Core 2 Duo een geweldige CPU beloofde te worden heb ik mijn eerder gemaakte wishlist rond een AMD Athlon X2 maar weggegooid, en zodra de Intel Core 2 Duo's verkrijgbaar waren heb ik een E6400 besteld samen met een Gigabyte GA-P965-DS3.

Specificaties
Ik heb dus een een E6400, dit is niet een Conroe maar een Allendale processor. In principe is dit dezelfde CPU maar dan met slechts de helft L2 cache, 2MB tov 4MB. Doordat dat het enigste verschil is beschikt deze processor net als de grote broers ook over EIST en VT. De kloksnelheid is 2,13GHz, welke door EIST in ruststand tot 1,6GHz daalt.

Overclockbaarheid
Niet echt belangrijk voor mij, en dus ook niet uitgebreid getest. Met deze processor op de eerder genoemde Gigabyte GA-P965-DS3 kwam ik tot 3,1GHz en toen had ik geen zin meer. :) Dit heb ik behaald zonder voltageverhogingen en met de boxedkoeler.

Warmteproductie en stroomverbruik
Allebei hot issues tegenwoordig, en beiden zijn dik in orde bij de Core 2 Duo. In rust is de CPU ongeveer 40 graden, wat bij langdurige belasting oploopt tot ongeveer 55 graden celcius. Nogmaals dit is met de boxed koeler, die niet zo geweldig is. Met andere koelers als de Artic Cooling Freezer 7 Pro is het mogelijk om idle temperaturen te halen van ongeveer 30 graden.

Het stroomverbruik is volgens de Intel Processorfinder maximaal ongeveer 65w. Vergeleken met de oude Prescotts en Preslers die een TDP van 130w hadden is dat niet veel, en dat is te merken in de voeding die je nodig hebt en de warmteproductie. Ik gebruik een Antec Truepower 380w voeding, die zonder problemen mijn hele systeem van stroom voorziet.

Prestaties
Sowieso is het een hele stap van een single core Athlon XP 2600+ naar een dual core Core 2 Duo E6400, en ik sta nog regelmatig verbaasd over de power die deze CPU kan leveren. MP3's zijn in een wip encoded, Super PI 1M wordt in 26,6 seconden berekent. Meerdere taken tegelijk? Geen enkel probleem.

Ik heb een aantal benchmarks gedraaid, de resultaten daarvan zijn terug te vinden in mijn fotoalbum. Dezelfde benchmarks zijn ook uitgevoerd op mijn oude AMD Athlon XP 2600+, de resultaten daarvan zijn hier terug te vinden.

Dit is een goede processor, die uitstekende prestaties levert voor een relatief lage prijs. De stabiliteit, warmteproductie en stroomverbruik zijn prima in orde. Naar mijn mening heeft Intel met deze processor zichzelf overtroffen.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6400 Boxed?

Weet je zeker dat je de koeler er goed op hebt zitten? Ik heb zelf de E6300 (zelfde TDP) met boxed koeler. Deze draait altijd op 900 rpm, en de cpu wordt idle maximaal even in de 30o C. Onder load is dat halverwege de 40. (Ook nog eens in klein, niet zo goed gekoeld kastje, itt jouw tower). Dus check even of de koeler wel goed strak gemonteerd zit :)
Ja, hij zit goed gemonteerd. Maar ik heb 1 van de eerste C2D's en sommige daarvan hebben problemen met de heatspreader. Zie ook forum: Core 2 Duo IHS (Integrated Heat Spreader) problemen. Omdat dit probleem allang is opgelost heb ik toch een voldoende gegeven voor warmteontwikkeling.
Ik denk dat het ook afhangt van hoe de temp gemeten wordt. Met TAT zit ik op idle rond de 42C. Met wat load schiet dat direct boven de 50C. In de BIOS zie ik echter idle temp van 31C.
Ook met stock cooler.
Ik denk dat je Allendale ipv Kentsfield bedoelt
Ja klopt, ik zat toevallig net een paar pagina's te lezen over de Kentsfield en dan haal je nog weleens wat door de war. 8)7 Ik heb het verbeterd in de survey. :)
Is PC5300 geheugen geen heel slechte keuze voor een C2D ? Ik heb ergens (AT, THWG?) benchmarks gezien waaruit bleek dat PC5300 een pak trager was dan PC4200 geheugen. De winst die je uit de hogere snelheid haalt ben je dubbel en dik kwijt doordat de memory clock niet synchroon loopt met de FSB. Pas vanaf PC6400 zou je terug winst boeken, maar slechts marginaal tov PC4200.
M'n geheugen loopt synchroon met de FSB. :) Ik heb dit geheugen gekozen omdat PC4200 en PC6400 toen zeer slecht verkrijgbaar waren of ontzettend duur.
Mijn E6400 loopt stabiel op 2.6 GHz (FSB 333 MHz x 8-), waardoor ook mijn PC5300 geheugen mooi synchroon loopt. Super Pi 1M doet er nu 21,6 seconden over.
Ik heb de boxed cooler vervangen door de Cooler Master Hyper TX, die het voor elkaar krijgt om de CPU idle op 25 graden te houden, en na 3 uur 'full' load (slechts op 1 core) nog niet boven de 34 graden uit laat komen. Kun je geen eitje op bakken he :)?
Hier met een E6300 Op 2.7 GHZ en een 7800 GTX 265 Haal ik 9243 3dmarks 05. Op een ASUS P5B Mobo icl. PC-4300 Geheugen. :)

Als ik specefiek naar je specs kjjk zou ik minder moeten scoren :?