Sytrin KuFormula VF1 Plus Review

aramdin 25 oktober 2006, laatste update op 2 november 2006, 1.136 views

Sytrin KuFormula VF1 Plus

Pluspunten

• Koelingsvermogen
  • Makkelijk te monteren
  • Cross Flow fan erg stil op Low

Minpunten

• Handleiding
  • Cross Flow Fan niet stil op 12v

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Ah de eerste review onder de nieuwe gemergde naam :) Zal wel wennen zijn voor de tweakers die me als FmSKrimp kennen ;)

Enfin, het was weer eens tijd voor wat nieuws en deze keer was het aan Sytrin om mij te verassen met haar nieuwe GPU koeler. Hij is al een tijdje uit, maar er is volgens mij in Nederland niet zon grote aanhang, sinds er nog geen enkele survey over bestaat! Naja iemand moet het vuile werk doen, kreeg ik er maar voor betaald hehe :).

De reden dat ik mn Arctic Accelero X1 vervang, heeft te maken dat hij niet zo goed zn werk doet. Het is een hele stille koeler, maar in mijn setup doet hij het niet goed. Als ik een inversed ATX kast had, was het hoogstwaarschijnlijk beter geweest (daar is de Accelero op ontworpen). Ik had ook kunnen kiezen voor bv de Zalman VF900, maar die heeft "iedereen" al en deze zou volgens verschillende reviews (zoals die van Madshrimps) het nog beter moeten doen. We gaan het uitzoeken :). Laten we beginnen met de specificaties. Sinds het hier om de Plus versie gaat, krijg je ook oa de Cross Flow fan erbij.

Sytrin Kuformula VF1
Koelingsoplossing: Dual Heat PIpes
Afmetingen: 106 x 88 x 33mm
Gewicht: 242 Gram
Materiaal: Aluminium vinnen & koperen heatpipes

Cross Flow fan
Afmetingen: 124 x 55 x 51mm
Snelheid: 1550 / 2400 / 3150RPM (corresponderend aan Low/Medium/High op de bracket)
Geluidsproductie: 21 / 28 / 32 dBa (corresponderend aan Low/Medium/High op de bracket)

De Plus heeft daarbij nog wat extra's namelijk (zie plaatje):
-PCI Holder
-Speed Controller (fan controller)
-Aluminium Ram heatsinks (8 stuks met Seki Sui tape erop)

Koelvermogen
Het is op zich best een kleine heatsink, maar het koelvermogen liegt er niet om! Ik moest hem 2x mounten voordat ik de heatsink er optimaal ophad, daarna was ik gelijk onder de indruk. Met de Cross Flow fan op de laagste stand (bijna onhoorbaar) zit ik met een idle toestand van 36graden. Na een flinke periode van Battlefield 2 zat ik met een load temp van 54 graden! Erg netjes voor wat je hier krijgt. Ik zal mn temps van de Accelero X1 erbij zetten om het verschil te laten zien.

Idle: Tenminste 30 mins in Windows / beetje internetten / 275mHz core
Stress: Tenminste 2uur BF2 / 500mHz core (hij kan nog harder, maar is niet nodig)

Accelero
Idle: 46c
Stress: 75c

Sytrin
Idle: 36
Stress: 50

Delta (verschil tussen Accelero X1 & Sytrin)
Idle: 10
Stress: 25

25 graden winnen op stressed is geen kattepis! De Sytrin bewijst zich zonder enige problemen!

Geluidsproductie (min/max)
Je krijgt bij de Plus versie dus de fan controller die in een PCI bracket is behuisd. Op deze bracket schroef je dus een plaatje waar de Cross Flow fan op komt te zitten. Op dit plaatje kan je zelf kiezen wat voor fan je erop doet. Alle normale maten worden ondersteund ( 80 / 92 / 120mm). Ik heb de Cross Flow fan gemonteerd. De Cross Flow fan is ontkoppeld dmv rubber, dus er worden al veel trillingen uitgefilterd, zodat je behuizing niet als klankkast gaat werken. Op de Low setting is de fan onhoorbaar & doet hij al goed zn werk. Op Med is de fan hoorbaar, maar niet super storend. Op High is de fan storend, maar niet op het niveau van een Delta fan ;).

Voor de idle temp maakt het haast niet uit of je Low of Med/High, kiest. High gaf me 1c winst tov een hele hoop extra herrie. Ik heb de High setting nog niet getest tijdens het stressen van de kaart, ik vermoed dat je dan nog 3 tot 5c winst kan boeken.

Installatiegemak
De Heatsink bevestigen was binnen no time gedaan. Kwestie van 2 plaatjes op de heatsink schroeven, daarna nog 2 schroeven + plastic clips op de plaatjes & dan de heatsink monteren op de GPU. De schroefjes die aan de achterkant van de kaart komen zijn uitgevoerd met veertjes, klein maar subtiel verschil. De fan & de bracket monteren was een ander verhaal. De handleiding laat wat te wensen over, dus het was even uitvissen. Als de handleiding wat meer gedetailleerde fotos had was het een stuk duidelijker geweest. Op zich niet heel erg, het is immers geen rocket science.

Compatibiliteit
Met de compatibiliteit zit het wel snor, mede doordat de heatsink best hoog op zn voeten staat. Daarnaast heeft de heatsink ook niet een hele grote footprint. De heatsink komt bij geen enkel uitstekend onderdeel in de buurt. De compatibility lijst is aardig lang, hij is te gebruiken op:
nVidia
Geforce MX series
Geforce TI4xxx series
Geforce FX xxxx series
Geforce 6x00 Series
Geforce 7600GT
Geforce 7800 series
Geforce 7900 series (deels)

Ati
Radeon 9xxx series
Radeon X xxx series
Radeon X1800 series (deels)
Radeon X1900 series (deels)
Radeon 1xxx series

Uitzonderingen
Geforce 7800GS AGP series
Evga Geforce 7800GS CO Superclocked
Asus A9600GE

Voor elk wat wils dus :)

Modbaarheid
Aan de heatsink zelf valt helaas weinig te doen. Het grote voordeel van de Sytrin is dat je helemaal zelf kunt kiezen welke fan je erbij wil gebruiken. 120mm? Geen probleem :) Slimme zet, op deze manier spreek je een (wat) grotere markt aan.

Ik heb er 26euro voor betaald bij Pims PC Shop & dat vind ik een hele scherpe prijs voor een prima product. Vooral als je kijkt wat je er allemaal bijkrijgt. Ik ben onder de indruk :)

Solid upgrade! De koeler is compatible met veel GPU's, is makkelijk te monteren en doet heel goed zn werk. Daarnaast is hij goedkoper dan een vergelijkbare Zalman.

Pricewatch Link

27-10-2006 Overclock inmiddels op 500 ipv 475mHz
25-10-2006 User Review Status & kleine fixes
21-10-2006 Kleine fixes
20-10-2006 Survey aangemaakt

Reacties worden op prijs gesteld!

Heb jij ook een Sytrin KuFormula VF1 Plus?

Fijne survey. Vaag apparaat ook die fan (lijkt wel mijn auwe bestuurbare auto motor die erin zit (vroem) :D
Hoe zit die fan er eigenlijk op? (jammer dat daar nu net geen foto van is ;)
4 ramblokjes? (ik zou er toch echt 8nodig hebben).
De koelprestaties zijn wel hevig, ook een gewone (arctic) fan erop gehad? Dan heb ik ook gelijk een mooi eikpunt (qua windhevigheid/coolbaarheid), want die fan heb ik ook.
Nou ga ik es Sytrin onderzoeken :P
Open afbeelding 1 en dan:

Die fan schroef je op de Fan Frame Holder & de Fan Frame Holder schroef je daarna weer op de Speed Controller. Als je de non-plus versie besteld krijg je alleen de Fan Frame Holder (die kan je namelijk ook direct op je kast vastschroeven, waar je je vga kaart vastschroeft).

Ik heb nog geen tijd gehad om een andere fan erop te testen, zal denk ik niet super veel uitmaken (behalve een 12cm Delta :P ).

Veel suc6 met je onderzoek 8-)
Een bezoekje aan de site geeft veel duidelijkheid :)
lachuh ook een peltier airco-kast, dat zal de temps leren :9~ (alleen prijs boven mijn portomonnee helaas)
En ook 8x een ramblokje erbij dus (Y).
denk idd ook niet dat een andere fan beter zal zijn (behalve de delta), deze ziet er degelijk uit.
Het is dat ik waterkoeling heb, anders ..(neej mijn kaart wordt wel zo heet :? ben nu bezig met een koelkast erop aan het monteren (beetje testen voor de 8800/r600 alvast).

Euh.. FMSkrimp? ;)

Nice review trouwens :)
Lees de rest van mn reviews maar, maybe herken je me dan ;) Thx voor je compliment!
Euh.. FMSkrimp?

Ja onder die naam was die wel bekend :9
Zal even wennen zijn . ;)

Trouwens nette survey weer van jou . :9
FmSKrimp is btw mn oude CounterStrike naam :*)

Thx voor je compliment!
Ja, ik herkende je al :) Maar FMSkrimp vind ik toch leuker :)