Specificaties Laser printer (Zwart) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Brother HL-2250DN Review

dj1981 8 december 2011, 9.851 views

Brother HL-2250DN

Pluspunten

• compact
  • ondersteuning voor linux
  • 2 jaar garantie!
  • netwerkaansluiting
  • voldoende kwaliteit
  • uitgebreide instellingen (via webpagina)

Minpunten

• relatief veel geluid

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Afdruksnelheid Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 5
Ik had in huis 2 inkjetprinters, een oude canon en een brother all-in-one. Beide waren nogal bedroevend. De afdrukken van de canon waren matig van kwaliteit, en duur in inktgebruik. De brother all-in-one is een onding. Stopt met printen als er een kleur leeg is, scant traag en jaagt inktcartridges er snel doorheen.

Kortom, tijd voor een laserprinter.

voorwaarden:

optioneel:
6) duplex printen
7) kleur

De printer
De combinatie kleur en compact bleek problematisch. Ook kleur en lage inktkosten heb ik niet echt kunnen vinden. Oke, alles is goedkoper dan een inktjet, maar 3 kleuren toners a 60 euro tikt toch wel aan. Dan dus maar een zwart wit printer zodat je gedwongen bent om alleen zwart wit te printen en voor kleur naar de copyshop of, als je mazzel hebt, op je werk.

Via google en wat reviews, in combinatie met de tweakers-pricewatch viel mijn oog al snel op een brother. De hl-2250dn wel te verstaan. In feite heb je, als je een netwerk-interface wilt slechts de keus tussen een printer uit de 2 of de 5 serie. De 5 serie kost 260 euro, tegen 135 voor de 2250. Je hebt ook nog een 2270, zelfde toner en drum, maar dan draadloos. Ook zijn er nog wat oude modellen, maar het prijsverschil met de courante serie was te klein om deze te overwegen.

De HL-2250dn voldoet dus in ieder geval aan 1,2,3,5,6. Over de inktkosten kan ik nog weinig zeggen, maar de toner en drum zijn in ieder geval gescheiden, en beiden niet al te duur geprijsd.

De laagste prijs in de pricewatch was iets van 120 euro. Ik heb de printer zaterdagochtend besteld bij Informatique en dezelfde dag nog afgehaald, voor 135 (dus zonder verzendkosten).

Garantie
In de pricewatch staat 2 jaar carry-in vermeld. Op de doos trof ik een grote sticker die iets van extra garantie beloofde. Na registratie blijkt het eerste jaar pick-up-&-return te zijn. De garantie is voor een consumenten-apparaat dus erg goed te noemen.

Verbruiksartikelen
De HL-2250dn accepteert de volgende verbruiksartikelen

Toner TN-2210, volgens brother 1.200 pagina's, 60euro
Toner TN-2220, volgens brother 2.600 pagina's, 90 euro
Drum DR-2200, volgens brother 12.000 pagina's, 105 euro

Installatie

Uiteraard moet je eerst verpakkingsmateriaal uit de printer halen, de toner een beetje schudden etc. etc. De lelijke stickers (leek wel een laptop) zijn zonder sporen te verwijderen.
Na aansluiten op het netwerk dacht ik in Ubuntu de printer wel in het netwerk te vinden. Dat was ook zo, de printer heeft standaard als netwerknaam zijn MAC adres, handig! Heb de printer maar meteen een statisch IP adres gegeven.

Bij printer toevoegen vroeg Ubuntu me een driver kiezen, en daar stond de 2250 uiteraard niet tussen.

De cd's die bij de printer komen bevatten geen linux drivers, althans, dat staat er niet op.

Brother heeft gelukkig een uitgebreide site met linux drivers voor ongeveer al hun printers, inclusief installatie instructies. Installatie was een fluitje van een cent. Op Mac OS X is het een kwestie van de meegeleverde CD in je Apple stoppen. Zowel Apple als Linux gebruiken overigens CUPS, en werkt allebei prima.

~[update]
Op m'n desktop heb ik voor ubuntu de brother drivers gedownload. Nu bij een frisse ubuntu installatie op m'n laptop had ik daar geen zin in en heb ik de (bij ubuntu meegeleverde) brother HL-2170W driver aangeklikt. Aangezien alle 2### series volgens mij dezelfde toner en drum gebruiken kon er niet veel fout gaan leek mij. Hij print er in ieder geval prima mee.

Beheer
Op de printer zelf zitten 4 LED-jes en een "Go" knop, geen idee wat die doet. (update: je kan daarmee de printer verder laten gaan als je tijdens een printjob papier vervangt). Instellingen van de printer beheer je via een webpagina. Daar kan je alle standaard instellingen vastleggen, en de status bekijken. Allemaal erg leuk, behalve dat er geen hele goede toner-indicatie in zit. Die bestaat uit 10 balkjes, en die staan uiteraard allemaal nog op aan, oftewel, zit nog tussen 90 en 100% in.
Van de drum wordt wel netjes aangegeven dat deze nog 11.985 pagina's mee kan, wat dan weer erg nauwkeurig lijkt.
Verder lijkt het alsof brother gewoon alle instellingen van een professionele printer in deze printer heeft gestopt, volgens mij kan de printer zelfs een mailtje sturen als er iets mis gaat.

Printen
De printer is voor mij voldoende snel, ik heb geen zin om benchmarks te gaan maken. Ik heb duplex printen standaard aan staan. Ik weet niet hoe de printer het doet, maar hij print eerst de ene kant, haalt het vel van bovenaf weer naar binnen en print dan de andere kant. Zal vast langzamer gaan dan enkelzijdig printen.
Ook heb je natuurlijk de gebruikelijke opwarmtijd. Ook die heb ik niet geklokt, maar is voor mijn gevoel korter dan een inktjet die eerst vrolijk alle cartridges gaat reinigen.
De printer maakt wel wat geluid, uiteraard bij het printen, maar ook in standby blaast er een fan wat warmte weg. Hij gaat niet lang daarna wel in slaapmodus, en is dan volledig stil.

De kwaliteit is vergeleken met een inkjet uitstekend. Heb er nog geen vergrootglas bij gehouden maar ben er zeer tevreden over. De A4tjes komen bij duplexen wel een beetje gebold uit de printer, maar dat trekt vanzelf weer weg.

Gebruikskosten
Daar valt nu, na een dag en 15 printjes nog niks over te zeggen.
In de zomer van 2011 zal ik de review eens updaten en kijken hoeveel van de meegeleverde toner er gebruikt is en hoeveel pagina's dat heeft opgeleverd.

Wat wel opvalt is dat een nieuwe drum en toner duurder zijn dan de volledige printer. Gok dus dat de meegeleverde toner half gevuld is oid. Maar zelfs dan is het dus ongeveer even duur om een nieuwe printer te kopen als je drum aan vervanging toe is. Uit oogpunt van het milieu lijkt me dat niet de beste optie.

Voorlopige conclusie
Nu al de beste aanschaf van 2011. Als je eenmaal een netwerkprinter hebt gehad wil je ongetwijfeld niet meer zonder. Dat in combinatie met een compact apparaat dat ook nog tweezijdig afdrukt voor 135 euro en met 2 jaar garantie verdient zonder meer een "zeer goed"

Update - gebruik onder Windows
Heb inmiddels ook weer eens windows op een laptop staat, werkt ook prima, al moet je volgens mij naar de brother site voor een driver, die wordt niet meegeleverd met Windows.

Update 2 - gebruikskosten
Ik heb de printer nu 10 maanden in gebruik.
In die periode heb ik 670 pagina's geprint, en kreeg vanavond voor het eerst de melding 'Toner bijna op'

De statusbar van de toner geeft nog 2 van de 10 balkjes weer. De toner is dus, in het slechtste geval, 10 procent vol. In het beste geval 20%. Als ik er van uitga dat de firmware gewoon eerlijk is, en de toner dus net onder de 20% is gezakt dan zou je met één toner dus 670*100/80 = 850 pagina's kunnen printen. Dat is minder dan de 1200 pagina's die Brother voor een toner opgeeft.

Conclusie 1 zou zijn: Brother is niet eerlijk (onjuist, zie update 3)
Conclusie 2 zou zijn: Bij een nieuwe printer krijg je geen volledig volle toner

De drumkit kan volgens de firmware nog 11330 pagina's mee.

Kosten tot nu toe:
papier: ongeveer 400 pagina's (print meestal dubbelzijdig): 5 euro
toner: 80% van 60 euro: 48 euro
drum: 6% van 105 euro: 7 euro
Totaal: 60 euro voor 670 pagina's, is minder dan 10 cent per pagina

Daarin zit dan niet de aanschafprijs, maar heb wel gerekend met de kleine toner.

Stel, je gebruikt de printer totdat de drum op is, en je vult hem bij met de grotere toner, dan zou je (er conservatief van uitgaand dat je uit de grotere toner 1500 pagina's haalt):

aanschaf: 135 euro
7 * toner TN-2220: 630 euro
7500 pagina's papier: 75 euro
totaal: 840 euro, is 7 cent per afdruk

Uiteraard vallen die kosten lager uit als conclusie 2 inderdaad de juiste is, en de meegeleverde toner niet volledig vol is. Nadeel is dat je dan als klant natuurlijk een beetje bij de neus genomen wordt, maar het voordeel zou zijn dat de nieuwe toner wel daadwerkelijk het genoemde aantal pagina's mee moet gaan. De kosten per pagina vallen dan een stuk lager uit:

Kosten als nieuwe toner het opgegeven aantal pagina's haalt:
aanschaf 135 euro
5* toner TN-2220: 450 euro
7500 pagina's papier: 75 euro
totaal: 660 euro, is 5,5 cent per afdruk

Waarschijnlijk nog steeds niet de goedkoopste laserprinter, maar wat mij betreft nog steeds een goede combinatie van relatief lage aanschafprijs, prettig gebruik, en relatief lage verbruikskosten

Update 3
In de comments is me er terecht op gewezen dat de meegeleverde toner niet volledig gevuld is. Dat staat ook netjes op de Brother website. Volgens Brother zou de meegeleverde toner 700 pagina's moeten halen. Dat blijkt in de praktijk dus prima te kloppen.
Voor de nieuw aan te schaffen toners mag je er dan dus van uit gaan dat deze het beloofde aantal pagina's halen, dus dan zou de HL-2250DN uitkomen op 5 a 6 cent per pagina.

Update 4
De toner staat in de webpage van de printer nu al een paar weken op "leeg" en "replace". Er zijn nu 874 pagina's mee geprint. Ik heb de "stop als de toner vervangen moet worden" functie uitgezet, en ga nog even vrolijk door op de huidige, meegeleverde toner.

Vandaag wel bij mycom een originele brother tn-2220 gekocht voor 56 euro. Ze zijn dus ook gewoon in NL te vinden voor 33% minder dan de adviesprijs (90 euro).

De verbruikskosten als je de drum opmaakt en dan een nieuwe printer koopt zouden daarmee met iets minder dan dat percentage dalen, en komen dan uit rond de 4 cent per afdruk.

Heb jij ook een Brother HL-2250DN?

Ik heb hier ook een Brother laserprinter: HL-2140. Toen deze bij de melding "Toner op" gaf en vlak daarna niet meer wilde printen, heb ik de "toner-status" sensor afgeplakt. Resultaat: in plaats van 1000 printjes op de eerste toner bijna 2000 afdrukken op goede kwaliteit (enkel tekst).
Bij mijn toner zat een transparant glaasje aan de zijkant waar een laser doorheen schijnt om te oordelen. Bij mijn huidige non-brother toner zit nieteens zo'n glaasje.
thx voor de tip, hij staat nu op 1 streepje, dus ga ik straks zeker proberen :)
Inderdaad, bij een nieuwe printer wordt geen volledig volle toner geleverd. Dit staat wel aangeduid op de website (er staat hoeveel pagina's je met een nieuwe toner kan en hoeveel je met de meegeleverde toner kan) en voor zover ik weet is dit bij iedere printer (van gelijk welk merk) zo, dus nogal ongepast om brother hiervoor te verdenken van smerige zaakjes :p
Jullie hebben inderdaad allebei gelijk, het staat gewoon op de website.

"Geleverd met Startertoner (circa 700 pagina’s A4 conform ISO/IEC 19752) en drum unit"

Ik dacht dat dit alleen bij inkjets gebeurde, maar dat is dus niet zo. Mijn fout. Ik zal een update toevoegen aan de review.
PS2: via systeem, printereigenschappen, kan ik kiezen voor (kolom links) Afdruktaakopties; en dan: bij 'Zijden' (kolom rechts): kan ik kiezen voor 'Dubbelzijdig' ipv 'Enkelzijdig. Maar!!! zodra ik onderaan rechts klik op 'Toepassen' of 'Ok', springt de optie' bij 'Zijden' automatisch en meteen terug naar 'Enkelzijdig'. Strange...
geen idee welke piste me tot een oplossing zou kunnen brengen.
ha ub-er,

je hebt hem dan inderdaad aangesloten via usb.

Vreemd dat de optie terugspringt naar enkelzijdig. Weet je zeker dat je de goede driver hebt aangeklikt?
Je zou kunnen proberen de printer los te koppen, te verwijderen uit "printers" en dan opnieuw aankoppelen en bijvoorbeeld als type HL-2170W te kiezen (werkt bij mij prima).

Alternatief kan je de printer dus met een netwerkkabel aan je router kopppelen. Als je dan een testpagina print dan staat daar het ip adres van de printer op. Waarschijnlijk iets van 192.168.0.???

Je kunt dan in je brouwser naar http://192.168.0.??? gaan, en dan kom je in feite op de webpainga van de printer. Instellingen die je daar instelt zijn dan de standaardwaarden voor de printer.
dus: je hebt voor je Brother HL-2250DN de drivers HL-2170W geïnstalleerd?
waarom deed je dat (en heb je niet deze van HL-2250DN genstalleerd?)
heb je de review gelezen?

[update]

en al succes gehad met het aansluiten van de printer via een netwerkkabel?
uit de review
"met één toner dus 670*100/80 = 850 pagina's kunnen printen. Dat is minder dan de 1200 pagina's die Brother voor een toner opgeeft.

Conclusie 1 zou zijn: Brother is niet eerlijk
Conclusie 2 zou zijn: Bij een nieuwe printer krijg je geen volledig volle toner
"

kan je vertellen dat er bij een nieuwe printer van Brother inderdaad niet een volle toner wordt meegeleverd.
Heb een tijdje geleden ook naar deze printer gekeken, en toen is mij verteld dat de meegeleverde toner zo'n 800 pagina's zou kunnen halen. Elke toner die je daarna los koopt, zo werd gezegd, is wél volledig gevuld, alleen de bij de printer meegeleverde niet.

[Reactie gewijzigd door Bluepenguin op 6 oktober 2011 23:54]

Ik heb deze printer voor school gekocht bij "Viking" voor 99 euro. Ik ben er zeer tevreden mee. Hij hangt aan het netwerk op school. Installeren was eigenlijk een fluitje van een cent via Windows server 2008. En hij doet perfect wat er van hem gevraagd word. Enkelzijdig printen doet hij echt vlot, maar wat wil je met 26 pagina's per minuut. Duplex duurt wat langer vanzelfsprekend. Ik ben er zeer content mee.
Deze printer staat nu inmiddels hier ook naar alle tevredenheid. Ik vroeg me alleen af of de maker van deze review per ongeluk een typefoutje heeft gemaakt met de typenummers van de cartridges of dat die inmiddels hernoemd zijn? Brother geeft nu namelijk aan dat deze printer de volgende toners lust:

TN-2210 - Circa 1200 pagina's conform ISO/IEC 19752
TN-2220 - Circa 2600 pagina's conform ISO/IEC 19752
heb t maar aangepast, geen idee of ik het in eerste instantie fout heb overgetikt of dat er iets veranderd is.
Vandaag heb ik dezelfde printer ontvangen en in gebruik genomen. Ik heb deze printer ook gekocht bij Informatique. Mijn eerste indrukken zijn erg productief. De printer warmt vlug op en drukt snel de gewenste documenten af. De kwaliteit van de afdrukken is zeer goed te noemen, zeker in vergelijking met mijn oude inkjetprinter.

[Reactie gewijzigd door De_baron op 14 januari 2011 18:19]

Ik ben er nog steeds erg blij mee idd. Als je ook even een review schrijft, kunnen we allebei over een half jaartje iets zeggen over het gebruik...
We zijn inmiddels een half jaartje verder :P
ik zal vanavond eens kijken naar het inktverbruik :)
en zie de update voor mijn verbruikscijfers :)
Ik kan er niet bij dat een drum 105 euro kost. Je kunt net zo goed een volledige nieuwe printer kopen. Ik zou graag zien dat printers iets duurder werden en die accesoires niet zo absurt prijzig. Dit is nou niet bepaald een eco-green prijsstelling.
Het schijnt dat er ook b-merk drums te koop zijn voor minder.

Maar zelfs al is een drum 105 euro, dan is dat nog steeds 30 euro minder dan een nieuwe printer. Als je een beetje milieubewust bent dan koop je dan toch gewoon die nieuwe drum in plaats van een nieuwe printer?