Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse Review

J-P 20 oktober 2006, 1.721 views

Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Knoppen zijn programmeerbaar
  • Erg accuraat
  • Ligt erg goed in de hand
  • Ziet er mooi uit
  • Uitstekende batterij
  • Software en verbinding werken naar behoren

Minpunten

• Knoppen voelen ietswat 'goedkoop' aan
  • Prijzig

Ik heb de MX1000 gekocht nadat mijn vorige muis (Microsoft IntelliMouse 4.0) problemen begon te vertonen (linke muisknop begon af en toe te weigeren en die heb je toch wel nodig :-P )

Na een tijdje gezocht te hebben naar de beschikbare muizen had ik al snel voor de MX1000 gekozen vanwege
1. Goede gebruikers ervaringen
2. Knoppen zijn (bijna) allemaal zelf in te stellen
3. Draadloos (En goed/snel werkend)
4. Hij ziet er vet uit :-P
Een minpunt is dat de muis vrij prijzig is.

Uiteindelijk voor de zwarte gekozen (nog vetter) en bij CD-Rom land in Breda gekocht, hier was die het goedkoopst als ik 'm op haalde.

Installatie:
Na het aansluiten van het ontvangst/zend station werkte de muis meteen (1X op connect drukken)
Vervolgens heb ik de bijbehorende software geinstalleerd om de speciale knoppen te gebruiken. De software stond er zo op en ging na de installatie meteen zoeken naar updates om die vervolgens automatisch te installeren.
Na het aanpassen van mijn voorkeuren (Knoppen aan de zijkant sluiten nu tabs in Firefox etc.) kon het echte testen beginnen.

Gebruikerservaring:
De muis ligt heerlijk in de hand, natuurlijk is dit bij iedereen verschillend maar ze hebben bij Logitech echt gekeken hoe ze dit het beste konden aanpakken. Verder is de muis erg precies, misschien wel te precies want het was voor mij in het begin wennen, als je bijvoorbeeld je muis een stukje optilt om weer een beetje centraal op je bureau te leggen bleef hij dit registreren en ging de muis op de computer dus ook die kant op. (Volg je me nog ?) Maar na een tijdje went dit vanzelf.

De verbinding met de computer is erg goed, beter is dit niet te omschrijven, je hebt gewoon niet door dat je met een draadloze muis werkt i.p.v. eentje met draad.

De batterij werkt beter dan dat ik had verwacht. Toen ik de muis had aangesloten was de muis half vol opgeladen en daar heb ik nog ongeveer 2 tot 3 weken mee gewerkt. Als de batterij leeg begint te worden zal de indicator op de muis zelf rood worden en je krijgt een melding á la MSN op je beeldscherm. Deze melding had van mij wat eerder mogen komen. Over het algemeen zet ik de muis in het oplaadstation als deze bij het laatste streepje is aangekomen.

De knoppen kan je zoals ik al zei instellen naar elke gewenste functie. Een paar zijn voor geprogrammeerd in de software zoals: Afsluiten, minimaliseren etc. maar je kan ook een toetscombinatie selecteren. De knoppen voelen een beetje zwak aan (plastic achtig) en de scrollknop (ook in te stellen hoe snel die scrolled) gaat wat minder soepel dan mijn vorige muis.
Misschien is het verstandig om dit even voor jezelf even te testen in de winkel.

Conclusie:
Al bij al ben ik ZEER tevreden met deze muis en volgens mij laat die de concurrentie ver achter zich. Helaas zie ik bij opvolgende muizen van Logitech dat het aantal knoppen aan de zijkant van de muis terug wordt gebracht naar 1 of 2. Maar des te meer hulde voor deze muis.

Een echte aanrader dus.

Heb jij ook een Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse?

Inderdaad een topmuis. Ik ben ook erg blij met die knoppen aan de zijkant, wil nooit meer een muis zonder.

Echter wat ik nog altijd niet begrijp is hoe je 2 weken kan doen met een accu. Ik gebruik de mijne wel redelijk veel.. uur of 8 per dag.. maar dan nog gaat hij slechts 2 a 3 dagen mee op een acculading. Ik heb het dan over 100% vol naar uitvallen.

Heb er uiteindelijk maar een 2e MX1000 bijgehaald om ze te kunnen afwisselen.
Ik gebruik hem ook wel ong. zoveel en ik doe toch wel minstens 5-7 dagen met 1 accu. Misschien dat jij net een brak exemplaar te pakken hebt (of dat ik mijn gebruik niet goed inschat ;)).
Om te voorkomen dat ik met een lege accu kom te zitten doe ik mn muis gewoon vaak 's nachts al in de lader als ie nog maar 2 streepjes heeft (vergeet ik vaak genoeg, maar is dan niet erg). Dat schijnt voor li-ion accu's helemaal niet slecht te zijn en bespaart je een extra muis kopen ;). Als je gaat wachten tot ie nog 1 streepje heeft of rood wordt is het in mijn ervaring vaak te laat, want geheid dat je het dan net vergeet waardoor ie de volgende dag echt leeg is ;)

Maar 2 of 3 weken haal ik ook echt niet. Met andere draadloze muizen doe ik wel veel langer, dus deze MX1000 is wel een energievretertje ;)

Verder ben ik het wel eens met je survey. De knoppen zijn echt ideaal. Vooral die snelscroll-knoppen boven en onder het muiswieltje. Op andere muizen klik ik sinds ik de mx1000 heb ook instinctief op die plaats om te scrollen, wat dan niet werkt :+
Ik heb 2 van deze muizen, en beiden gaan slechts 2 a 3 dagen mee. Ik vind het overigens geen minpunt hoor, maar het valt mij erg op dat een aantal mensen het voor mekaar krijgen er zoveel langer mee te doen dan ik.

Want het is opzich wel vreemd.. ik gebruik hem dan wel 2x zoveel als Bogey Dope maar met de accu doe ik slechts 20% van de tijd. Vraag me toch af hoe dat dan komt.

Mijn muisgebruik is niet meer dan een beetje surfen, af en toe een half uur een game maar dat is niet echt muisintensief.

@Palomar: hah ja ik wil ook altijd op andere muizen de knoppen gebruiken van mn mx1000.. zit ik maar naar de middelste zijknop te zoeken (die maximaliseert vensters bij mij) of idd die snelscroll knoppen.

Over het gewicht kan ik kort zijn; prima. De gewichtsverdeling is goed en hij is voor mij niet te zwaar. Ook al is het best een flinke muis, hij is makkelijk te bewegen en ik moet echt heel lang en intensief 'muizen' wil ik last van mn pols krijgen.

Voor mij is dit tot op heden wel de beste allround muis die ik vast gehad heb. Zit te twijfelen om de MX Revolution te halen maar die vind ik op dit moment nog wel wat te prijzig.
Ik gebruik m denk ik niet 8 uur per dag (Puur thuis dus niet op mn werk) Maar toch wel een uur of 3 per dag (als het niet meer is)

Waarom doe je m dan niet iedere dag, of iedere 2 dagen in de oplader gedurende de nacht?
Dat lijkt me echt funest in bv FPS games.

Wat vind je overigens van gewicht? De MX 1000 staat er om bekend dat hij redelijk zwaar is (en daarmee mogelijk RSI bevorderend). Kun je dit onderschrijven?

5 tot 7 dagen op 1 accu vind ik overigens behoorlijk tegen vallen moet ik zeggen.
Daarom heb ik het ook in de Survey gezet, maar ik moet ook zeggen dat het na een dag of twee went.

Over het gewicht ben ik tevreden, ik vind het fijn om te voelen dat ik een muis vast heb en vind m dus niet te zwaar. En als je zelf vind dat die te stroef over je bureau loopt kan je altijd nog een goede mousepad kopen.;)

Zoals ik al zei in mijn survey doe ik een paar weken met de accu 8-) , feit is dat je via de ledjes op de muis een aardig idee kan krijgen wanneer je de muis weer een nachtje even in de cradle moet zetten. ;)
Zoals ik al zei in mijn survey doe ik een paar weken met de accu , feit is dat je via de ledjes op de muis een aardig idee kan krijgen wanneer je de muis weer een nachtje even in de cradle moet zetten.
Een paar weken zonder tussentijds opladen? Je kunt alleen de tijd tussen 2x opladen tellen namelijk. Andere reviews spreken over een tijd van 2,5 max 3 dagen wat ik echt heel erg kort vind. Zeker gezien de MX1000 zo zwaar schijnt te zijn vanwege de zware accu die er in zit.

Zo zwaar is hij niet vind ik. Na ruim een jaar gebruik heb ik nog nooit problemen gehad door dat gewicht. Het is een kwalitatief goed aanvoelende muis, inderdaad niet de lichtste maar ook niet te zwaar.

Ik gebruik hem zelfs nog de helft van de tijd op een stoffen muismat (extra weerstand) en dat gaat goed.
Ik heb dit knaagdier gekocht toen hij echt net op de markt was en ik kan maar een ding zeggen...top muis. Zo top dat ik zelfs niet meer kan 'wennen' aan andere muizen en er voor mijn werk ook een heb aangeschaft. Het is gewoon een erg 'vloeiende' muis, zowel qua vormgeving als qua besturing.

Dat de accu niet extreem lang meegaat zal mij persoonlijk aan mijn bips oxideren. Als je je aanwent om de muis elke avond op de cradle te zetten, dan zit je nooit zonder stroom.
Ik heb deze muis ook regelmatig meegenomen op lans en dan is het geen probleem om er 48 uur intensief mee te werken, zonder de batterij leeg te stoken.

Het enige minpuntje wat ik kan ontdekken is dat de opdruk op de muis (het logo) er erg snel afslijt, maar dat is verder net zo boeiend als gras zien groeien..

Een aanradertje dus en tegenwoordig niet eens zo heel duur meer..
Dat is per gebruiker verschillend denk ik. Het logo op mijn 1 jaar oude mx1000 ziet er nog net zo goed uit als dat op mijn nieuwe mx1000.

Maar bij een maat van me, die hem ook heeft, was het er na een half jaar ofzo al bijna afgesleten.
Ik heb nu al 20 maanden, en hij doet het nog bijna net zo lang als 'vroeger' Dwz 2 weken, gemiddeld 4,5 uur per dag. Of meer. Das best goed zou ik zeggen!:9

Heb de software niet geďnstallerd geloof ik, of ik heb alles in de loop van de tijd verwijderd, maar ik heb iig nooit een melding gezien dat mijn accu bijna leeg was:(

Deze muis heb ik genomen omdat hij me lekker groot leek(heb 'tamelijk' grote handen) en een beetje zwaar... Dat stond me wel aan. Lekker stabiel was mijn achterliggende gedachte. En dat is ook zo.

Verder heb ik de muis zéér gevoelig afgesteld. zodat je met 3cm muisbeweging toch al het hele shcerm over bent. Erg handig voor mij. Dodelijk voor degenen die normaal niet op deze pc werken.

Conclusie: Ik ben een zeer Happy geruiker.

Die op geen enkele manier meer last heeft van zijn vingers door een krampachtige manier van het avsthouden van zijn muis omdat is te klein is!:D :9
Is deze muis nu echt een grote vooruitgang tov de toch al niet slechte MX500?? Kwa design is het vanaf deze serie toch vrij veel van hetzelfde, wat overigens helemaal top is..
Heb onlangs een Steelpad 5L gekocht. Mn MX1000 beweegt nog geen milimeter als ik de muis over deze mat beweeg, terwijl de beschrijving op steelpad.nl anders zegt.

Kan aan mijn muis liggen, uiteraard, maar anders zou ik oppassen voor deze prijzige combinatie
ik heb nog nooit gehad dat mijn muis helemaal leeg was. gewoon als je een keer wegloopt ding in oplader en klaar 2 dagen vind ik echt heel erg weinig, ( misschien moet je toch meer pauzes nemen bij je werk en dan eff muis ook laten rusten :Y)