Samsung X520 JA01 Review

siena481 8 januari 2011, 199 views

Samsung X520 JA01

Pluspunten

• Goede ergonomie
  • Tikkie duurder dan de prijsvechters, maar kwalitatief prima
  • Uitstekende recoverymogelijkheid
  • Accu houdt het lang vol
  • Uiterlijk: buitenkant zilvergrijs, binnenkant zwart, chroomrand

Minpunten

• Slechts 3x USB
  • Geen dvd-drive
  • Kast kraakt wat.

De X520 JA01 is nu ongeveer een half jaar in mijn bezit. Hij wordt gebruikt voor allerlei doelen: internetten, niet te moeilijke spellen spelen (bijv. Sims2), foto's bewerken, Office, om snel mee te nemen om op het werk iets in te stellen.
Meteen na de koop werd de meegeleverde WIndows7-versie vervangen door Windows7-Enterprise.
Hij is licht en handzaam, waarschijnlijk ook omdat hij geen dvd-station bezit. Dat dit er niet in zit, was voor mij een verrassing, is had dit niet in de beschrijving gelezen. In het begin was het even wennen, maar omdat ik vaak met dvd-images werk, kan ik met het virtuele dvd-station van DeamonTools goed uit de voeten. Ik heb alleen een USB-dvd-station gebruikt voor de installatie van Windows7-Enterprise.
Met het gebruik van die USB-drive ben je meteen 1 van de 3 USB-aansluitingen kwijt. Als je vaker met een USB-station wilt werken, hem je dus maar 2 aansluitingen over en dat is wat weinig.
Het gebruiksgemak van de laptop is heel goed, het touchpad zit niet in de weg bij typen en de toetsen hebben precies de goede grootte. Ook zijn er geen trucs uitgehaald met kleinere Backspace-, Enter- of Shifttoetsen om ruimte te krijgen: alles zit precies daar waar het moet zitten. Ook mogelijkheden om het geluid harder/zachter te zetten en het beeld lichter/donkerder werken perfect. Hoewel het apparaat een apart numeriek deel heeft, zit dit niet, zoals bij veel laptops, in de weg.
De X520 heeft geen enkele moeite met Windows7 (prestatie-index 3,4) in combinatie met de loodzware virusscanner van Symantec. Ook met WindowsXP, draaiend onder Virtual PC geeft hij menige desktop het nakijken.
In de regel gooi ik altijd meteen alle bijgeleverde software weg, maar na de installatie heb ik toch snel de recoverytool van Samsung weer ge´nstalleerd: deze werkt prima en is zelfs bij bij het starten van de laptop met F4 te activeren. En je kunt ervoor kiezen om een image te maken pas nadat de hele installatie, compleet met Office en de virusscanner voltooid is. Met de persoonlijke data op D: is het een fluitje van een cent om het image van C: weer terug te zetten. Prima Samsung, zo hoort een computer ge´nstalleerd te zijn! Desgewenst kan natuurlijk ook het recoverybestand op een USB-schijf worden opgeslagen.
Het LED-scherm geeft een super beeld, heeft een hoge lichtopbrengst, maar reflecteert wel wat licht van achteren. Dus niet met je rug naar het raam gaan zitten!
De batterijcapaciteit is ruim voldoende voor een hele middag tekstverwerken, maar de 9 uur die Samsung belooft, wordt natuurlijk niet gehaald. Hiervoor zou ook het scherm naar een minimale lichtopbrengst moeten worden ingesteld. Dit wordt natuurlijk mede bereikt doordat de energieverslindende dvd-speler niet aanwezig is.
Na een half jaar ziet de kast er nog netjes uit. Hij is goed school te houden. Het enige probleem is dat de linkerhoek wat kraakt als je erop drukt. Misschien een kwestie van de schroefjes iets vaster draaien, dat moet ik nog bekijken. Of misschien wordt dit veroorzaakt door de chroomrand rond het apparaat.
Vergeleken met de Acers, MSI's en HP's die in het verleden door mijn handen zijn gegaan, is de Samsung een verademing. Overigens niet alleen dit type, voor mijn werk is Samsung momenteel het standaardmerk. Het is een tikkeltje duurder dan de goedkoopsten, maar geeft meer tevredenheid.
Over de after-sales van Samsung kan ik niet oordelen, simpel omdat ik nog geen kapotte Samsung in handen heb gehad, in tegenstelling tot Acer en HP.

Heb jij ook een Samsung X520 JA01?