Sapphire Crossfire Radeon X1900 XT 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI) Review

frankknopers 1 november 2006, laatste update op 17 november 2015, 4.700 views

Sapphire Crossfire Radeon X1900 XT 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI)

Pluspunten

• Prestaties
  • 512MB videogeheugen
  • Veel features voor HD video
  • Crossfire Edition
  • Goede driversupport

Minpunten

• Vreemde trillingen / golfjes in beeld bij 3D gaming
  • Luidruchtige fan
  • Hoog stroomverbruik en bijbehorende hitteproductie

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Een maand geleden kwam ATi met het bericht naar buiten kwam dat er toch Crossfire support zou komen voor de Intel 965 chipset. Dat bericht kwam als geroepen, want ik was al een tijdje serieus aan het overwegen om een 2e X1900 videokaart te kopen. Om een ander moederbord daarvoor te kopen von dik iets te gek, maar nu was dat niet eens meer nodig. :)

Ik had al een X1900XTX van Sapphire, dus ik wilde het mezelf makkelijk houden door wederom een Sapphire te kiezen. De X1900 Crossfire Edition was op dat moment het goedkoopst bij PC Megastore, dus daar heb ik de kaart gelijk besteld en laten verzenden voor een totaalbedrag van 360 euro. Ongeveer vijf werkdagen later stond er een grote doos op mijn slaapkamer, de X1900CF was gekomen, het was tijd om uit te pakken. :D

Eerste indruk
De Sapphire X1900XT CF wordt verpakt in een paarse, glanzende, doos. Op de voorkant van een de doos staat een leuk plaatje, de zijkant geeft aan wat de belangrijkste features zijn. De achterzijde van de doos bevat een soort raampje, waarachter de videokaart schuilgaat. Een uitstekende verpakking dus.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm3r09aM9q1.jpegDe doos

Het is tijd om de doos te openen. Als we alles hebben uitgepakt vinden we als het goed is het volgende terug:
  • 1x Sapphire X1900XT Crossfire Edition videokaart
  • 1x DVI naar VGA adapter
  • 1x DVI naar component video adapter
  • 1x Gebruikershandleiding
  • 1x Papier over 'power supply requierements'
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm2eknZwWHA.jpegInhoud van de doos

Featureset
De Sapphire X1900XT Crossfire is voorzien van alle hedendaagse technieken. Hieronder een beknopt overzicht van alle features:
  • Direct X9.0c support
  • Open GL support
  • Shader Model 3.0
  • Avivo
  • Crossfire support
  • Smartshader HD
  • Smoothvision HD (filtertechniek voor betere 3D beeldkwaliteit)
  • 3Dc (compressietechniek voor het videogeheugen)
  • HyperZ HD (optimaliseert geheugenbandbreedte tussen GPU-GDDR)
  • Videoshader HD
  • H.264 Acceleration (standaard voor Blue-Ray en HD DVD video)
  • Dual link DVI voor 2560x1600 schermen
Zoals je ziet is de kaart goed uitgerust voor het renderen van de nieuwste (shaderintensieve) games en het probleemloos afspelen van HD videobestanden.

Installatie
Na het doorspitten van deze droge informatie wordt het tijd voor het echte werk, de videokaart installeren! :D Als eerste gaat de X1900XTX eruit, deze wordt verplaatst van het bovenste naar het onderste slot. Dat gaf eigenlijk al meteen problemen, welke je kunt lezen in de review van mijn DS4 moederbord. De onderste X1900 videokaart blokkert vier SATA poorten en de enige IDE poort, jammer.

Vervolgens is het tijd om de Crossfire Edition kaart te installeren, dit verliep uiteraard zonder problemen. Na het aansluiten van de crossfire dongle en de stroomkabels kon het systeem worden opgestart. Een paar reboots later had ik verse Catalyst 6.9 drivers op mijn PC staan en was Crossfire ingeschakeld. Victorie :P

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjmEkaT0EdPv.jpegDe X1900XT CF videokaart.

Prestaties
Dit is waar de meesten van jullie op gewacht hadden. Na al die kluwen tekst eindelijk wat cijfers en harde feiten :P Ik zal jullie niet langer laten wachten. Ik heb 3DMark 05 gebruikt om de prestaties van het systeem te meten.

Testsysteem
Hardware:
- Core 2 Duo E6600 @ 3,15GHz (350x9)
- 2x1GB OCZ PC6400 @ 700MHz @ CL4-5-4-15

• 1280x1024 (no AA/AF) = 16595
  • 1280x1024 (4xAA/8xAF) = 12582
  • 1680x1050 (no AA/AF) = 15589
  • 1680x1050 (4xAA/8xAF) = 11694
Klik hier voor een grafiek

Resultaten 3DMark 06 - Crossfire

SM2.0 = 4254
SM3.0 = 4707
CPU = 2706
Total = 10198

Naast 3DMark heb ik ook wat games gespeeld om een gevoel te krijgen van de extra performance van Crossfire. Ik heb hier geen harde cijfers van, maar er zijn wel een aantal games die beter draaien op Crossfire.

Totnogtoe heb ik winst gezien in Farcry en NFS MW & UG2. Call of Duty 2 voelde niet zo veel sneller aan en Company of Heroes voelt met Crossfire zelfs wat trager en schokkeriger aan dan met een single X1900XTX. Deze gemengde resultaten zijn waarschijnlijk nog de kinderziektes van Crossfire op de Intel 965 chipset. Ik kan dan ook niet wachten op Catalyst 6.10, waarmee mijn Crossfire iets volwassener wordt en net wat meer solide presteert in real life.

Overklokbaarheid
De overklokbaarheid is prima in orde. Ondanks het feit dat deze kaart standaard al een hittemonster is was het geen probleem om de snelheden van de Crossfire edition op te trekken naar het niveau van de XTX (625/725 vs. 650/775). Dit zonder voltage aanpassingen. Zowel mijn XTX als mijn XT CF draaien nu dus op XTX speeds, en dat geeft wel een prettig gevoel. Ik ben niet van plan om verder over te klokken. Het is me zo snel zat en de videokaart wordt al warm genoeg zo. ;)

Warmte en geluidsproductie
Voordat ik met Crossfire aan de slag kon was het noodzakelijk om mijn amper 2 jaar oude 450W voeding te vervangen. Met mijn nieuwe 700W voeding van BeQuiet is het geen probleem om dit systeem van stroom te voorzien. Dat er een sterke voeding nodig is voor Crossfire is wel duidelijk, want de kaart wordt onder volle belasting al gauw 80-90 graden! Vroeger was ik altijd een temperatuurfreak, maar tegenwoordig boeit de temperatuur mij niet zoveel meer. Zolang het op fabrieksspecs maar werkt is het goed. :) Overclocken heeft een lage prioriteit, dus dat komt wel goed uit. :P

Ik moet nog wel opmerken dat de geluidsproductie tijdens het booten niet om te harden is. Hoewel de X1900XT CF al bijna meteen terugvalt op 27% fanspeed, doet de XTX dat pas halverwege het laden van Windows. Dat is best irritant, want het is serieus een stofzuigerlawaai. Ook tijdens het gamen zul je de videokaarten zo nu en dan horen.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit in 2D modus is uitmuntend. Ik maak gebruik van een 20 inch widescreen TFT scherm, welke alleen via VGA aan te sluiten is. Toch ziet het beeld er strak en rustig uit. De kleuren zijn uitstekend.

Een negatief puntje over de beeldkwaliteit is die in 3D modus. Ik weet niet of het een algemeen probleem is bij Crossfire, maar in de meeste games zie ik lichte trillingen over het scherm gaan,m iets wat lijkt op problemen met de refreshrate. Deze is echter wel goed ingesteld volgens het Catalyst Control center, ook Vsynch aanzetten lost dit probleem niet op. De trillingen/golfjes in het beeld zijn alleen zichtbaar als je stilstaat. Zolang het beeld in beweging is (bijna altijd bij games :P) zie ik gelukkig niets van de trillingen.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1VfsiKbPK.jpegCrossfire neemt serieus veel ruimte in onderin je kast..

Drivers en ondersteuning
Het feit dat ATi Crossfire mogelijk heeft gemaakt op de Intel 965 chipset verdient op zich al een pluim. Ik gebruik de Catalyst drivers met veel plezier en het Catalyst Control Center is naar mijn mening erg compleet en erg gebruiksvriendelijk. Op dit punt ben ik dus positief. Enkele pre-releases van Catalyst 6.10 lieten nog wat extra performancewinst zien voor Crossfire op Intel 965 chipset. De toekomst ziet er dus ook gunstig uit.

De Sapphire X1900XT CF is een zeer snelle videokaart en doet zijn naam als high-end zeker eer aan. De featureset is erg uitgebreid en door de dual-link DVI connectors is het ook geen probleem om enorme TFT schermen aan te sluiten op deze videokaart. Helaas gaat al het grafische geweld wel gepaard met een enorme hitte en geluidsproductie, maar dat is wel te ondervangen met alternatieve VGA koelers als de Arctic Accelero X2 en consorten.

18-10-06 - Benchmarkresultaten toegevoegd.
1-11-06 - Benchmarkresultaten geupdated.

Heb jij ook een Sapphire Crossfire Radeon X1900 XT 512MB DDR3, (PCI-e, 2xDVI)?

Resultaten

* 1680x1050 (no AA/AF) = xxxx
* 1680x1050 (4xAA/8xAF) = xxxx

??????????????????????????
Resultaten 1024*768 ? Lijkt me laag , aangezien ik met mijn
7950GX2 575/720 al aan 8700 zit op 1280*1024 (no AA/AF)
met een stock E6600 erbij.
Resultaten zijn inderdaad behoorlijk laag. Maar ik had dan ook geen Crossfire overwogen op mijn Intel 965 based moederbord als ik niet wist hoeveel winst er te halen valt met goede drivers. Firingsquad heeft al vrij snel de Crossfire + Intel 965 combi getest, en daar kwamen ze tot de conclusie dat Crossfire nog een flinke achterstand had in synthetische benchmarks. Qua games liep de Crossfire op de intel 965P niet zoveel achter op de 975X, alleen bij COD2 was het verschil behoorlijk (20%).

De nieuwe ATi Catalyst 6.10 driver-release zet de 3Dmark resultaten van Crossfire + 965P op gelijke voet met een 975X Crossfire. Ook met games zal de performance verbeteren.

Ik ben het dus met je eens dat deze scores erg laag zijn voor Crossfire, maar de 965P support is nog maar een maandje oud. Er valt serieus nog veel achterstand in te halen m.b.v. drivers. :)

Leesvoer:
Momenteel heb ik er een 1950XTX inzitten en ik heb even crossfire overwogen, maar dat ding is voorlopig snel genoeg om elk spel vlot te spelen.
Mijn mening (en tevens economisch gefundeerd) :P is dat je beter kunt wachten tot er wat nieuwere kaarten komen en dan pas je huidige kaart te upgraden naar een crossfire systeem. De snelheidswinst compenseert dan weer voor de leeftijd van je systeem (ervanuitgaande dat je topnotch wil gamen). Bovendien zijn over een tijdje de drivers en ondersteuning van hardware wat beter.
Ik wacht gewoon even tot ik merk dat spellen weer trager worden en dan vul ik mijn 2 resterende geheugenbanken en resterend pci-ex sloten met de nodige goodies evt met proc upgrade van 2 naar 4 cores en tegen een prijs die ongeveer de helft lager ligt als nu.
Maaaaaar.. eerlijk is eerlijk, als je puur voor geilheid van het systeemgaat is niets natuurlijk snel genoeg en is een extra crossfire kaart wel leuk :)
Waar ik benieuwd naar ben:

*Wat voor voeding heb je in je pc zitten? Loopt die nou op z'n teentjes omdat hij zoveel stroom moet leveren of trekt hij het met gemak?

*Wat is de oorzaak van de crashes in 3Dmark05 en '06?
Ergens verstopt in de tekst:
"Met mijn nieuwe 700W voeding van BeQuiet is het geen probleem om dit systeem van stroom te voorzien."
Voeding trekt het met gemak, wordt niet eens lauw eigenlijk.. :P Zie ook de reply van PowerUp
Zet er 2 zalmans op en haal die witte dozen eraf, als je er zoveel geld aan besteed.
Haha, tuurlijk. Deze stockkoelers zijn zeer efficient als het op koelen aankomt. Onder die witte kap zit een groot blok van puur koper, daar kan geen Zalman tegen op. Dat blijkt ook uit verschillende topics op GoT, waar mensen klagen over het feit dat hun X1900XT(X) uitvalt door oververhitting als ze er een Zalman VF op zetten.

De enige alternatieve koeler die nog wel in aanmerking komt is de Arctic Accelero X2. Deze heeft meer koelcapaciteit dan de VF-series van Zalman, en is ongeveer even stil.

Jammer dat Arctic cooling van het DHES (Direct Heat Exhaust System) is afgestapt, want daar maken de stockkoelers wel goed gebruik van. :Y)
ThermalRight HS03 FTW !!!

Ik zit er serieus over na te denken om er een te halen : Een 1900XTX kan die passief koelen :o

En met wat gepruts kan je er een 120 mm. Fan op rammen }>

Op een 7900GTX is het helemaal feest ermee : Ding houdt je videokaart net zo koel als je processor :+
Waar ik dan benieuwd naar ben is de vooruitgang van 1 kaart, naar je crossfire setup!

Oftewel is het het geld waard, of is het pure overkill zo'n 2e kaart?
Ik zal vanavond en morgen alle benchmarks draaien op de geselecteerde resoluties & settings. In eerste instantie test ik de Crossfire performance, later komt de single-card performance.
de trillingen/golfjes in het beeld zijn alleen zichtbaar als je stilstaat.
Edit: Ik heb nog ff gekeken in een spel maar het lijkt mij toch niet het zelfde als waar jij het over hebt. Ik dacht even dat ik dat probleem ook had.

Vind dit wel een hele mooie survey :)
Misschien ligt het aan het feit dat ik een andere chipset gebruik, en dat daardoor de communicatie tussen de twee X1900's wat anders loopt. Ik heb voorzover ik weet geen stoorzenders in mijn PC zitten die de trillingen veroorzaken. De Crossfire dongle is stevig doch zorgvuldig aangesloten.
het is gewoon geil om te zien ..
maar ik vind het nog niet waard om upte graden.
e6600-x1900xtx@700/1810=7200 3dmark06

maar erg leuk..mooie survey :Y)
Die clockspeeds haal je vast niet met default koeling ofwel? Voor een waterkoelblok of goede luchtkoeling zit je al aan 50 euro of meer. Dus overclocken heeft ook zijn prijs :P

I'll be back with Catalyst 6.10 :+
Top survey, ben niet anders van je gewend frank :P
Nero355

Dat ding heet een HR-03 niet HS03.
Daar ben ik ook wel es benieuwd naar.