PNY GTX 460 768MB Review

Pesu 29 januari 2011, laatste update op 30 januari 2011, 1.299 views

PNY GTX 460 768MB

Pluspunten

• Klein
  • Koel
  • Stil
  • Sterk voor prijs

Minpunten

• Geen Casebadge

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Hallo medeTweakers,

Bij deze mijn review over de PNY GTX460 768mb GDDR5.

Ik heb deze grafische kaart gekocht omdat de Asus 5450 mw2 niet aankon. Die haalde met geluk 30FPS. Ik was van plan om de 5770 te halen, maar verschillende mensen vertelden dat de 460 een veel betere keuze was. Ze zeiden dat dat die 30euro zeker waard was. Dus ik ben voor de op dat moment goedkoopste PNY GTX460 768mb gegaan. Toendertijd was die 136euro.
Ik ben nu ongeveer 3-4 maanden in bezit van de kaart.

Doos/inhoud
Het is een nette doos. Komt professioneel over. De kaart zat er stevig in. Verder was het voldoende wat erin zat. Vond het alleen jammer dat er geen Case Badge in zat. Vond ik wel zo mooi.
Inhoud:
GTX 460 768Mb
2x: 2xmolex naar 6Pins PCI-E
Mini HDMI naar HDMI
DVI naar VGA
Driver CD
Quick install guide.

Installatie
Het is een kleine kaart dus hij was er makkelijk in te prikken. Hij neemt 2 Slots in beslag. Verder zijn de drivers van de Nvidia Site af te halen. De drivers op de CD waren al verouderd.

Prestaties
Ja, hier gaat het voornamelijk om. Zoals algemeen bekend is is dit de beste kaart van zijn prijsklasse. Ik verwachte er dus ook veel van. Ik had deze aangeschaft om Modern Warfare 2 en Black ops mee te kunnen spelen. Ben er zeer tevreden mee. Op mw2 is mijn average FPS 80 met Full HD, AA 4+, 75hertz en alles op aan. Dus max settings.
Bij Black Ops ging het een klein beetje omlaag. Met alles aan was mijn average FPS 65. Goed genoeg voor mij, maar toen ik de settings een beetje omlaag gooide zat ik ook rond de 80. Dus gewoon Full HD, 75Hertz maar AA lager.
Bij 3Dmark06 kwam ik uit op dit:

Geluid
De fan draait standaard op 40%. Ik heb niet kunnen vinden/bereken hoeveel RPM dit was. De fan is niet te horen met de deur van je behuizing dicht. Lekker stil dus. Zelfs in load (3Dmark06, Call Of Duty) bleef die op 40% dus bleef die geluidsloos. Toen ik de fan op 50% en zette kon ik hem wel horen. Als je hem op 60% zet hoor je hem wel als je achter je bureau zit.

Temperatuur
De temperatuur is opvallend laag, Als ik andere reviews lees vind ik deze kaart erg koel in vergelijking met andere kaarten. Tijdens het overclocken werd die wel een stuk warmer. De volgende temperaturen zijn het gemiddelde.

Standaard settings:
Idle: 29Graden
Load(mw2) 51Graden

Overclocked:
Idle: 33Graden
Load(mw2): 59 Graden

Overclocken
Ik ben vandaag deze kaart gaan overclocken. De standaard settings zijn:

Ik heb het overgeclocked naar:

Verder durfde ik niet te gaan omdat de temperatuur voorbij de 60Graden kwam. Ik wil de levensduur zolang mogelijk houden dus verder zal ik ook nooit gaan.
In-game bij MW2 zag ik niet veel verandering. Zoals je in de benches ziet is er ook niet verschil. Als je naar de temperatuur kijkt is het mogelijk om verder te gaan, zodat je misschien wel mooie resultaten behaald.
Hier is het relatieve resultaat van het overclocken:
GPU: 800-675=125
125:675 = 0.19
0.19x100= 19%
Ik ben dus 19% hoger gegaan dan de standaard clock.
Geheugen: 1852-1800=52
52: 1800= 0.03
0.03x100= 3%
Met het geheugen ben ik dus 3% hoger gegaan dan de standaard clock.
Ik ben niet ervaren met overclocken dus heb ik niet de beste resultaten kunnen behalen.

Met 3DMark06 kwam ik hier op uit:

Slot
Ik hoop dat ik je in de korte reviewtje heb kunnen helpen met je keuze. Het is een krachtige kaart die stil en koel is. Hij is niet groot dus hij zal met gemak in een Midi Behuizing passen.

Als er vragen zijn kan je me altijd contacteren.
Graag opbouwende tips.

PS. Op de foto zitten er stickers op de kaart. Bij mij was dit niet het geval. Verder is alles hetzelfde.

• AMD Athlon II X4 640 (3Ghz)
  • 4GB DDR2 Kingston HyperX
  • 500W OCZ StealthXSteam II
  • CoolerMaster Elite 430
  • Windows 7 Ultimate 32Bit
  • Windows 7

Heb jij ook een PNY GTX 460 768MB?

GPU's mogen 90 graden worden hoor ;)
Mag wel maar liever niet? ;)
Inderdaad. Ik weet dat ik hoger kan, maar dat wil ik simpelweg niet omdat ik deze kaart zolang mogelijk in leven wil hebben. Of voor de persoon die deze pc ooit een keer van mij overkoopt. Lijkt me wel zo fair.