Canon Digital Ixus 850 IS Review

Nappio 28 mei 2007, 5.781 views

Canon Digital Ixus 850 IS

Pluspunten

• Beeldstabilisatie
  • Gezichtsherkenning
  • Snelheid
  • Accuduur

Minpunten

• Bedieningsknop voor de opties
  • Niet aangeven resterende accutijd
  • Onscherpte hoekjes

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Sinds gisteren ben ik in het bezit van deze camera, en omdat er vast meer mensen in geïnteresseerd zijn, heb ik deze eerste indruk gemaakt.

De featureset bestaat voornamelijk uit de groothoek, beeldstabilisatie en de nieuwe DIGIC III processor met gezichtsherkenning. Het LCD scherm is lekker groot en ook met licht erop nog prima te bekijken. De camera is net een tikje groter dan de rechthoekige ixus (40+50) modellen maar nog prima in de broekzak mee te nemen. Het menu van de canon is makkelijk te bedienen. Enige gewenning en persoonlijk voorkeur zullen hierbij nog wel een rol spelen. Ik heb ervaring met een Canon Ixus 50 en in hoofdlijnen is het precies hetzelfde menu. De opties voor foto's maken zijn erg uitgebreid. Van instellen van de ISO-waarden tot de 10 voorkeuze programma's voor verschillende situaties

De bediening van de knoppen is goed, alleen de functieknop had handiger gemaakt kunnen worden. Het is de bedoeling deze te draaien, maar het is vaak zoeken naar de goede grip en de goede stand. De snelheid van foto's maken en wegschrijven is dik in orde. Binnen fracties van seconden gaat de camera aan en kunnen foto's achter elkaar worden genomen; een echte point-and-shoot dus. Het bekijken van foto's, dus het wisselen en in/uitzoomen gaat erg vlot.

De groothoeklens zou als nadeel hebben dat de hoeken van het beeld onscherp worden weergegeven. Dit blijkt inderdaad zo te zijn, maar de hoekjes zijn ook weer niet zo groot dat ik dit een groot probleem vind. Een voordeel van de lens is dat er meer beeld op een foto past (zie hijskraan-foto). Het lijkt mij wel dat hierdoor minder pixels per object beschikbaar zijn, omdat er nu eenmaal meer voorwerpen op de foto worden gezet. De 7 MP zijn daarom wel nodig. Beeldstabilisatie werkt, maar is bij flits of buitenlicht niet echt nodig. Op dergelijke foto's lukte het me niet om verschillen te zien. Binnen, zonder flits bleek het echter toch goed te werken. Zie de afbeelding onder voor het effect.

De AiAf gezichtsherkenning werkt prima. Zelfs op foto's op mijn monitor worden de gezichten eruit gehaald en wordt daarop scherpgesteld. Deze functie voegt dus duidelijk gebruikersgemak toe. Over beeldkwaliteit en ruisniveaus ben ik tot nu toe tevreden, maar ik ben dan ook geen expert. Ik denk dat het goed vergelijkbaar is met de rest van de IXUS-serie waarvan genoeg foto's te vinden zijn. De bouwkwaliteit is goed. Een nette metalen buitenkant, met (helaas) een verchroomd plastic klepje voor de accu en memory-card. Hoewel dit niet erg stevig is bij openen, lijkt me dat je dit klepje vooral gesloten laat zodat er dus weinig problemen zullen ontstaan. De accuduur is goed, want op de eerste batterij heb ik ongeveer 200 foto's gemaakt en op de tweede ruim 250. Het ellendige nadeel blijft de ontbrekende waarschuwing voor een lege batterij. Je krijgt de waarschuwing, je kunt misschien nog 1 foto maken en daarna is het feest afgelopen en gaat de camera uit. Het enige dat je kunt doen is bijhouden hoeveel foto's er op 1 batterij zijn gemaakt en na 200 stuks de batterij opladen.

Heb jij ook een Canon Digital Ixus 850 IS?

ben benieuwd wat je bevindingen zijn van deze camera toz van de nikon d70 of er veel verschil in kwaliteit zit
Er is altijd een groot verschil tussen een digi compact en een dslr.

Dslr:
-grotere sensor
-hogere kwaliteit van de lenzen
-instelmogelijkheden
-accessoires
-schieten in RAW

Compact:
-point & shoot
-kleine sensor
-relatief veel minder opties dan een dslr (hoewel dat begint te veranderen)

Ondanks dat de Ixus 1Mp meer heeft dan de D70, vermoed ik dat de fotos die je uit de D70 haalt van hogere kwaliteit zijn.
Morgen of overmorgen komt de mijne. Ik koos hem omdat ik persé wil hebben: a) een doorzichtzoeker, b) een groothoekzoom die bij 28 mm begint, c) zeer klein formaat met goede beeldkwaliteit, d) goede gevoeligheid. Je komt dan haast automatisch bij de Ixus 850 ! De onscherpe uiterste hoeken en de wat sterkere paarszoom bij overstraling deren mij niet omdat ik de opnamen zelden groter dan A5 zal uitprinten. Ik heb tenslotte mijn D70 voor het "grote" werk nietwaar? Een point & shoot camera dien je altijd bij je te kunnen hebben. Dat lukt niet met mijn digi reflex + lenzen.
In (buitenlandse) recensies van deze camera wordt geklaagd dat bij ISO 200 en hoger de ruis exeptioneel toeneemt en bij ISO 800 schrikbarend is. Kun je daar misschien op ingaan?
Je hebt de camera net een dag, lees ik, dus ik neem aan dat je nog niet alle mogelijkheden hebt geprobeerd. Niettemin, als je wat ervaring met die ISO/ruis hebt opgedaan, zou ik daar graag wat over lezen.
Tot nu toe was dit aspect voor mij het belangrijkste bezwaar om niet tot aanschaf over te gaan.
Ik heb deze camera ruim een half jaar in Nieuw Zeeland gebruikt, samen met een Nikon D70 en diens 18-70 kitlens. Balans: ruim 1500 foto's met de Ixus en krap 250 met de D70. Het oude gezegde gaat hier duidelijk op: JE BESTE CAMERA IS DE CAMERA DIE JE ALTIJD BIJ JE HEBT.Gezien mijn bibberleeftijd (72) was beeldstabilisatie voor mij een belangrijke reden, evenals de optische zoeker (die te krap is) en natuurlijk de grotere beeldhoek (o.a. voor interieurs). Ik val niet zo op die wat onscherpere hoekjes in de groothoekstand omdat ik de foto's toch niet groot afdruk en de meeste opnamen toch minder groothoekig uitvallen. Zelfs op 800 ASA belichte opnamen binnenshuis, zonder flits, waren redelijk goed. Kortom, een fijn toestel die in je borstzak past!
Zelf heb ik een 850IS ongeveer 1.5 maand gehad voordat ik hem weer verkocht had.
Voornaamste redenen voor verkoop:
- Flash recycle tijd is veel te lang (enkele seconden)
- Manual (M) bleek niets met werkelijke M stand te maken te hebben.
- "belangrijke" info bij terug kijken niet beschikbaar
- Accu leeg indicatie
- Tijd van afdrukken tot werkelijke foto vaak te lang.
- Onhandige bedieningsknop (3 pre-keuzen voor foto's (photo, PhotoM en SCN)

Bij het bovenstaande moet ik vermelden dat ik een Canon EOS350D gewend ben.
Begrijp me niet verkeerd het is een prima toestel maar ik dacht dat de bediening/snelheid tegenwoordig dichter in de buurt van een spiegelreflex zou liggen.

Voordelen waren vooral:
Compact met 28mm en IS!!
Ik wil even regeren op de batterijduur. Ik heb deze camera zelf ook en laatst had ik hem bij op de AutoRAI. Resultaat met één volle (de bijgeleverde) batterij: 500 foto's op de allerhoogste kwaliteit. Dus ik vind het vreemd dat jij er "maar" 200 kan maken.
Of misschien heb ik wel geluk :Y)